Ktm 640

Hej! Är rel. ny här och har verkligen prövat att söka men inte hittat exakt vad jag letade efter.

Hur extremviktigt är det att 1000-milaservicen görs på exakt 1000 mil?

Kan det bli 1015 mil utan att det gör så mycket, har köpt en riktig lågmilare, 983 mil på fyra år. Dags för service på måndag men den ska besiktas imorgon ca 20 mil bort ( t o r).

Bra eller Anus?

Inga problem. ......................... eller ja det beror ju på hur förra ägare kört med den..:tungan
 
Inga problem. ......................... eller ja det beror ju på hur förra ägare kört med den..:tungan

Jag är tredje ägaren, första var polis i sthlm och körde (antagligen) rätt så försiktigt, andra ägaren som jag köpte hojen av har haft den till att pendla till jobbet med väldigt få dagar om året. Så den är inte körd stenhårt, aldrig bana om inte polisen var ute o busade =).

Blev lite konfunderad för de på verkstan där jag ska lämna in hojen frågade hur långt den gått o när jag sa 983 mil så var reaktionen "OJ då är det ju bråttom" precis som om att det var dödsstraff på att lämna in den med 1001 mil på mätaren.

Men då kan ja köra lite i helgen iaf utan att vara så orolig. =)

:banana
 
Inga problem. ......................... eller ja det beror ju på hur förra ägare kört med den..:tungan

Beror nog också på när servicen var gjord senast.

_______________________________________

Funderar på att göra mig av med hojen.
Börjar bli gammal och vill ha någon mer touringhoj tror jag.
Blackbird, VFR800 eller kanske en Africa Twin igen?

Någon som har en hoj liggandes (nåja, helst ståendes) och som vill ha en ktm 640 -03:a med både enduro samt motardhjul.
 
Last edited:
Beror nog också på när servicen var gjord senast.

_______________________________________

Funderar på att göra mig av med hojen.
Börjar bli gammal och vill ha någon mer touringhoj tror jag.
Blackbird, VFR800 eller kanske en Africa Twin igen?

Någon som har en hoj liggandes (nåja, helst ståendes) och som vill ha en ktm 640 -03:a med både enduro samt motardhjul.

Den första vid 203 mil och den andra vid 497 mil.

Jag ska ju lämna in den på måndag i vilket fall men jag undrar mest om jag måste låta den stå tokstill i helgen eller om jag kan ta en sväng! :confused:
 
Det beror på vad man har för hoj!

640 Enduro: 16:42 (Enligt handbok)
640 Motard: 17:42 (Enligt handbok)
640 Adventure: 16:42 (Enligt handbok)
640 Duke II: 17:42 (Enligt handbok)
625 SXC: 16:40 (Enligt handbok)
625 SMC: 16:38 (Enligt handbok)
660 SMC: 17:40 (Enligt handbok)

Hur blir det om jag smiter på ett 45-taggars bak? Bättre acceleration/sämre toppfart va?
 
Jag körde 17-45 på min 640. Tyckte det var en rätt bra drevning.

Jag är mest besviken på att 640'n är trött. Min referens är ju en Husaberg 650-motard, men jag trodde inte att 640'n skulle vara för trött för att få upp på bakhjulet i trean.. Har vassare fugge i den, men vill ändå ha mer kräm i sakerna.

Ska kolla vad jag har för drevning idag, behöver ändå byta drev bak och har ju ett nytt 45-taggars liggandes. Då blir det 17/45. Går det att byta rätt av eller behöver jag krångla mycket med kedja?
 
Jag är mest besviken på att 640'n är trött. Min referens är ju en Husaberg 650-motard, men jag trodde inte att 640'n skulle vara för trött för att få upp på bakhjulet i trean.. Har vassare fugge i den, men vill ändå ha mer kräm i sakerna.

Ska kolla vad jag har för drevning idag, behöver ändå byta drev bak och har ju ett nytt 45-taggars liggandes. Då blir det 17/45. Går det att byta rätt av eller behöver jag krångla mycket med kedja?

beror helt på hur mycket spänt det var när kedjan kapades och nitades. med lite tur så är kedjan tillräckligt lång,

dock har jag aldrig förstått detta med att folk skall hålla på och dreva och härja för att kunna få upp 640'in på slangen. hade en polare som höll på att dreva sin ninja 600 för att kunna få upp den på slangen.

i min värld så handlar det ärligt talat faktist mest om skit bakom spakarna, jag kan inte slanga , men man ser hela tiden klipp på tuben på folk som slangar me bra mycket slöare saker än vad en 640 är.

i 9 fall av 10 så är det inte hojen eller drevning det beror på att det inte går att slanga


missade att du ville ha upp den på trean . men jag vidhåller ändå i övrigt.
 
i min värld så handlar det ärligt talat faktist mest om skit bakom spakarna
Jag lyckades aldrig få upp min gamla 640 på 3an heller utan att fuska med koppling eller att stå upp.

625an är betydligt rappare och kommer med lite ryck på 3an.

En husaberg är ju betydligt mer effektfull så det går ju inte att jämnföra :)

Som Markus säger så äre oftast sbs!
 
beror helt på hur mycket spänt det var när kedjan kapades och nitades. med lite tur så är kedjan tillräckligt lång,

dock har jag aldrig förstått detta med att folk skall hålla på och dreva och härja för att kunna få upp 640'in på slangen. hade en polare som höll på att dreva sin ninja 600 för att kunna få upp den på slangen.

i min värld så handlar det ärligt talat faktist mest om skit bakom spakarna, jag kan inte slanga , men man ser hela tiden klipp på tuben på folk som slangar me bra mycket slöare saker än vad en 640 är.

i 9 fall av 10 så är det inte hojen eller drevning det beror på att det inte går att slanga


missade att du ville ha upp den på trean . men jag vidhåller ändå i övrigt.

Klart den går att få upp om man vill, men det är drygt att behöva rycka eller fula med kopplingen för att få upp den. Att ta upp den i tvåan är inga som helst problem, sen går det att kryssa trean, fyran, femman hur långt som helst. Hade du själv kört bakhjul så hade du vetat vad jag menar.

Vill helt enkelt att hojen ska vilja resa sig i trean utan tvång. Mest för att inte behöva sakta ner så väldigt mycket när man ska upp i tvåan eller att ligga på så höga varv när man flänger upp den.

Därför undrar jag om det blir någon väsentlig skillnad på 17/45 så att man kanske slipper tvinga upp den i trean? Det ska vara lätt och roligt att köra bakhjul! :banana
 
Därför undrar jag om det blir någon väsentlig skillnad på 17/45 så att man kanske slipper tvinga upp den i trean? Det ska vara lätt och roligt att köra bakhjul! :banana

Jag kör med 16/42, och jag antar att det är ungefär som 17/45.
Jag vill ner till 16/45.
Det går att få upp hojen på 3:an, men då får man rycka som en idiot och sitta låååångt bak.

Tvåan är det bara att gasa upp hojen.

Nää, får bli ny förgasare om jag inte byter bort hojen vill säga...
 
Vad tror ni att man kan få för ett par motardhjul som passar till bla 640?
det Står Behr KTM på både fram och bakhjulet.
Bakhjulet är 4.25" bred.

Framdäcket är så gott som nytt. Bakdäcket är det sämre med.
Det sitter bromsskivor på båda fälgarna (enduroskivan fram).
Distanser sitter det också. Medföljer även ett oanvänt framdäck.

Det enda som inte medföljer är drevhubben.

Så vad ska jag begära för dessa hjul?
Har kommit på att det hojen är roligast med 21"/18" hjul.


Jag lyckades aldrig få upp min gamla 640 på 3an heller utan att fuska med koppling eller att stå upp.

Jag ryckte som en jävla gris igår (fredags).
Fick faktiskt upp min 640 på bakhjulet.
Men när jag slog ner hjulet så fick jag wobbel så det skrek om det. Var nära att ramla.
 
Last edited:
Jag ryckte som en jävla gris igår (fredags).
Fick faktiskt upp min 640 på bakhjulet.
Men när jag slog ner hjulet så fick jag wobbel så det skrek om det. Var nära att ramla.

Javisst går det om man vill, men det är inget roligt att behöva slita upp den i trean. Ditt wobbel beror på att du antagligen satte ner framhjulet vinklat och inte rakt, då kan det gärna börja wobbla lite, men motarderna är så förlåtande så det brukar inte vara några problem :)
 
börja wobbla lite, men motarderna är så förlåtande så det brukar inte vara några problem :)

Jag hade enduro hjulen på:D. Tror att "nabbarna" vek sig.

Ang min tidigare fråga om motardhjulen så slänger jag ut en annons nu på blocket för 5500:-. Måste ju vara rätt pris. inte för högt, lite lägre än dom andra:tummenupp.
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top