Ktm 640

Daphi

Tjusig
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Ja
Hoj
Chief Drifter
Har fått för mig att min 640 är alldeles för mjuk och svampig, så jag tänkte styva upp den lite. Hur spänner ni enklast era bakdämpare? Sitter ju två "spännare", den övre antar jag är en låsring och den undre är det som ska spännas (alltså skruvas medsols) för en hårdare bakdämpare?

Kommer antagligen göra bakhjulsåkandet ytterligare lite roligare eftersom jag upplever att hojen gärna "sätter sig" vid resning i trean. Vill ha den stummare baktill!

Tar gärna lite tips innan jag går ut och river ner mer än nödvändigt.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Har fått för mig att min 640 är alldeles för mjuk och svampig, så jag tänkte styva upp den lite. Hur spänner ni enklast era bakdämpare? Sitter ju två "spännare", den övre antar jag är en låsring och den undre är det som ska spännas (alltså skruvas medsols) för en hårdare bakdämpare?

Kommer antagligen göra bakhjulsåkandet ytterligare lite roligare eftersom jag upplever att hojen gärna "sätter sig" vid resning i trean. Vill ha den stummare baktill!

Tar gärna lite tips innan jag går ut och river ner mer än nödvändigt.

Det enkla svaret är GÖR DET INTE. Fjäderförspänning skall man ha tills korrekt free sag är uppnått. Därefter skall det inte spännas. Då är det hårdare fjäder och annan shimsning som gäller...
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Vad kör ni för bromsbelägg på era 640? Mina belägg på -02an var slut så jag slängde på ett par goldfren belägg som jag fick med. Dom var helt stört dåliga! Jag trodde först att de behövdes köras in, men nu 3 veckor senare så är dom fortfarande lika kassa.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vad kör ni för bromsbelägg på era 640? Mina belägg på -02an var slut så jag slängde på ett par goldfren belägg som jag fick med. Dom var helt stört dåliga! Jag trodde först att de behövdes köras in, men nu 3 veckor senare så är dom fortfarande lika kassa.

Det beror på förhållande men det trista svaret är att de überdyra originalbeläggen är fruktansvärt bra, håller länge och ger bra bromsverkan. När jag sen plockar ut cykeln på bana så har Brembo racepads som tål värme bättre...
 

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Mina belägg på -02an var slut så jag slängde på ett par goldfren belägg som jag fick med.

Biltemas belägg? Är inte det goldfren?
Jag monterade sådana belägg på min hoj förra veckan.
Samtidigt så böt jag bromsvätskan i hojen. Är super nöjd med dessa bromsbelägg. Bromsarna har aldrig tagit så bra förut, och känslan vart som en helt ny hoj (i alla fall när man skulle bromsa).
 

Koffe

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Lödde
Hoj
ARRITTOR
har nog kommit åt nåt kommando på min hastighetsmätare, hur ändrar jag så mätaren visar km/h igen?

kom igen nu börjar bli irriterande med mph
 

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Vespa 300 GTS -16
har nog kommit åt nåt kommando på min hastighetsmätare, hur ändrar jag så mätaren visar km/h igen?

kom igen nu börjar bli irriterande med mph

Årsmodell?

Nåja, så här gör du i alla fall på min 640.

Sätt på tändningen. Håll in "mode"knappen i 10sec.
Klart! Svårare än så är det inte. Ett tips är att även läsa instruktionsboken till hojen ;)
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
har nog kommit åt nåt kommando på min hastighetsmätare, hur ändrar jag så mätaren visar km/h igen?

kom igen nu börjar bli irriterande med mph

Vadå MPH är ju utmärkt. Helt plötsligt verkar det vettigt att hålla det som står på skyltarna.:D:D:D
 

Koffe

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Lödde
Hoj
ARRITTOR
Årsmodell?

Nåja, så här gör du i alla fall på min 640.

Sätt på tändningen. Håll in "mode"knappen i 10sec.
Klart! Svårare än så är det inte. Ett tips är att även läsa instruktionsboken till hojen ;)

haha jasså de står där :gnissla

tack ändå, misstänkte att de va nåt sånt iom att de hände efter jag hade haft handskarna liggande där

o ja jag tyckte de kändes ok, märkte de inte först, mer än att den blev lågt växlad på motorvägen :tungan
 

MR.duDe

hejhej
Gick med
3 May 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ingen
Detta kanske står någon annan stans men jag har inte hittat det..

Hur kollar man om termostaten till fläkten funkar eller inte? Min värmelampa tänds då och då, innan fläkten har startat. Men fläkten ska ju alltid starta först så därför misstänker jag att något är trasigt. Fläkten har jag kollat, den funkar.
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Detta kanske står någon annan stans men jag har inte hittat det..

Hur kollar man om termostaten till fläkten funkar eller inte? Min värmelampa tänds då och då, innan fläkten har startat. Men fläkten ska ju alltid starta först så därför misstänker jag att något är trasigt. Fläkten har jag kollat, den funkar.

om fläkten funkar kan det väl inte vara så mycket annat som är fel? Jag har samma problem och fläkten funkar, köpte ny termostat till den..
 

MR.duDe

hejhej
Gick med
3 May 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ingen
om fläkten funkar kan det väl inte vara så mycket annat som är fel? Jag har samma problem och fläkten funkar, köpte ny termostat till den..

Jo men grejen är ju den att jag inte vet om fläkten ska ha startat eller inte. Iom att lampan har tänts vid lite konstiga tillfällen misstänker jag att det kan vara något med den som är fel.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Det beror på förhållande men det trista svaret är att de überdyra originalbeläggen är fruktansvärt bra, håller länge och ger bra bromsverkan. När jag sen plockar ut cykeln på bana så har Brembo racepads som tål värme bättre...

Jo, original är väll brembo så det ska ju vara bra men så kostar de ju där efter också. Men hellre köper jag dyra belägg som fungerar än denna skit jag har på nu :)

Biltemas belägg? Är inte det goldfren?
Jag monterade sådana belägg på min hoj förra veckan.
Samtidigt så böt jag bromsvätskan i hojen. Är super nöjd med dessa bromsbelägg. Bromsarna har aldrig tagit så bra förut, och känslan vart som en helt ny hoj (i alla fall när man skulle bromsa).

Jag kör biltemas på min FZR och jag tycker att det blir ojämn bromsverkan när dom blir riktigt varma. Så jag tänkte att de kommer bli katastrof på 640n som har så små bromsar.

Sen så råkade jag hälla i DOT4 vätska istället för 5.1 eftersom det står så på locket till behållaren. Kan det påverka så pass mycket? :va
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Last edited:
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top