Ktm 640

olzi

Ny medlem
Gick med
6 May 2005
Ort
Luleå
Hoj
Aprilia SL1000 Falco, KTM 640 SM, Gixxer banhoj
lossa på koppen i botten bara. så slipper du ha loss förgasaren. kan tyckas smidigare i vissa lägen

på hsr´ en så kan jag byta munstycken genom att skruva bort dräneringspluggen . går det på bst40:an. ?

annars så är det som sagt smidigt att ta bort hela flotörkoppen

Jo, så gjorde jag nu när jag bytte lågfartsmunstycket. Det är klart det enklaste sättet. Läste på ett jänkarforum ett tips om att det var enklast att ta loss gasaren genom att lossa hela bakramen vilket jag tycker låter omständigt...

Jo, på BST:n så finns också en plugg man kan ta bort för att komma åt huvudmunstycket. Det är inte en dräneringsplugg eftersom det finns en annan dedikerad dräneringsskruv.
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Håller på att byta topplockspackning men har halkat vid mållinjen nu.. Har fått bort alla som ska bort först. Sen skruva jag bort 2 skruvarna som sitter utanpå topplocket på vattenpump-sidan, de två muttrarna fram- och baktill som går underifrån och de 4 större bultarna ovanifrån men topplocket sitter som gjutet..

Har hållt i insuget/utblåster och försökt skaka/lyfta.. tagit i så mycket så att nästan hela hojjen lyfts men topplocket vill inte röra på sig. Har jag missat något eller är det bara typ superbränd packning som klistrat fast? Hur kan man lösa det i sånna fall?
 

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Ort
Timrå
Hoj
Förr: KTM 640SM, ZX9 R 2001 Nu: Hojlös
Kylarvätska på marken under mortorn?

Sedan jag hade hojen inne på en motorrenovering är det alltid en decimerterstor kylarvatten fläck under motorn när jag kört (när den stått ca 1 timme). De tömde systemet när den renoverades, så det är mao nyfyllt, eller fyllt för ca 50 mil sedan iaf.

Någon annan som upplevt något likanande när nyfyllning av systemet genomförts eller liknande.

Den verkar inte gå varm eller så, men tycker att det läkt rätt länge nu.

Jag har dragit åt alla slangklämmor jag hittat och försökt se om jag kan finna något läckage, men hintar ingenstans där det ens fuktar?!

Tacksam för tipps/råd eller dyl.
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Sedan jag hade hojen inne på en motorrenovering är det alltid en decimerterstor kylarvatten fläck under motorn när jag kört (när den stått ca 1 timme). De tömde systemet när den renoverades, så det är mao nyfyllt, eller fyllt för ca 50 mil sedan iaf.

Någon annan som upplevt något likanande när nyfyllning av systemet genomförts eller liknande.

Den verkar inte gå varm eller så, men tycker att det läkt rätt länge nu.

Jag har dragit åt alla slangklämmor jag hittat och försökt se om jag kan finna något läckage, men hintar ingenstans där det ens fuktar?!

Tacksam för tipps/råd eller dyl.
Tycker jag har sett hundra inlägg om detta sen jag själv hade problem med mina kylare vilket började med att den pissade ur sig vatten och nu har slutat med att jag rivigt ner halva hojjen :)

Men om du inte har några problem med att den går varm eller så kan det faktiskt bara vara så enkelt att ditt kylarlock är kasst. Fjädern och packningen i locket ska palla 1,4 bars tryck innan den ska släppa ur vatten genom den genomskinliga slangen som sitter precis vid locket... När den gör det brukar det stänka ner lite överallt på högerkylare och baksidan av framskärmen, även droppa ner en liten pöl på marken när man stannat.

För min egen del pissade den ur sig vatten hela tiden och speciellt när man gasade på lite eftersom jag fick komp in i kylsystemet från dålig topplockspackning vilket ger övertryck => kylarlocket åker upp och den pissar.

Köp nytt lock och rengöra där locket sitter från eventuell rost/skit med typ våtslip och se om det löser dina problem. Annars så rengör slangarna och vid alla anslutningar om du vill vara noga.

Om du gör det så töms den på kylarvatten självklart och då skulle jag nog passa på att spola rent systemet genom att fylla på, kör lite, tömma och fylla på nytt igen typ 3-4 gånger.
 
Last edited:

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Ort
Timrå
Hoj
Förr: KTM 640SM, ZX9 R 2001 Nu: Hojlös
Men om du inte har några problem med att den går varm eller så kan det faktiskt bara vara så enkelt att ditt kylarlock är kasst. Fjädern och packningen i locket ska palla 1,4 bars tryck innan den ska släppa ur vatten genom den genomskinliga slangen som sitter precis vid locket... När den gör det brukar det stänka ner lite överallt på högerkylare och baksidan av framskärmen, även droppa ner en liten pöl på marken när man stannat.

Spillet kommer ju när den stått still i 30 min +, vilket inte borde bara tryckrelaterat? Kollade igår 30 min efter att jag stängt av den, inget spill. Gick sedan ut kanske 2 timmar senare, och då var det en liten pöl där. Blir inte riktigt klok på detta.
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Håller på att byta topplockspackning men har halkat vid mållinjen nu.. Har fått bort alla som ska bort först. Sen skruva jag bort 2 skruvarna som sitter utanpå topplocket på vattenpump-sidan, de två muttrarna fram- och baktill som går underifrån och de 4 större bultarna ovanifrån men topplocket sitter som gjutet..

Har du lossat krökarna och förgsaren?

Annars så ska de ju inte vara nåt mer än 4 st bultarna + skruvarna vid vattenpumpsidan som du nämnde.
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Har du lossat krökarna och förgsaren?

Annars så ska de ju inte vara nåt mer än 4 st bultarna + skruvarna vid vattenpumpsidan som du nämnde.

Släppte till slut när jag efter ungefär tre timmars knackande lite här och där kom på att man borde sätta något som trycker locket uppåt samtidigt som man knackar. Spände en tjock gummirem runt insuget upp mot styret och då började skiten lossna direkt.

Kan däremot förstå varför den satt som den gjorde och att hojen gått varm när jag såg det här

Har inte hunnit titta ner i cylindern/kolv än.. känns som det kan se ut lite hur fan som helst där :skrämd
 

Bifogat

  • cylinder.jpg
    cylinder.jpg
    241.6 KB · Visningar: 92
  • topplock.jpg
    topplock.jpg
    238.8 KB · Visningar: 94
  • äckelpäckel.jpg
    äckelpäckel.jpg
    239.8 KB · Visningar: 95

AxxL

Medlem
Gick med
24 May 2007
Ort
Ystad
Hoj
KTM 530 EXC 09/10?
hej!

Undrar om någon har koll på hur hastigheten mäts på min ktm 640 sm -05

när jag var ute o körde för någon dag sedan så slutade den visa hastigheten, körde en bit o de kom igen men sen slutade det helt o hållet, är de magnet på hjulet? någon som har koll på var den sitter isåfall? så man kan se om den trillat bort, så slipper man kanske börja rycka i kablar o grejer om de bara är magneten, eller hur hastigheten tas,

tack på förhand

/axel
 

Naesholm

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Kramfors
Hoj
Sexförti!
Har spenderat de två senaste veckorna med att läsa igenom tråden och är nu onekligen sugen på en egen 640. Har hittat en på blocket som jag tycker verkar vettig. Några invändningar från er med erfarenhet? Har för mig att -05 och uppåt fick dubbla dämpare, kan man ha enkel slip-on ändå eller är det nåt som inte stämmer?

Blocket.se, KTM 640 LC4 SM -05
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Har spenderat de två senaste veckorna med att läsa igenom tråden och är nu onekligen sugen på en egen 640. Har hittat en på blocket som jag tycker verkar vettig. Några invändningar från er med erfarenhet? Har för mig att -05 och uppåt fick dubbla dämpare, kan man ha enkel slip-on ändå eller är det nåt som inte stämmer?

Blocket.se, KTM 640 LC4 SM -05

Det där är gamla bakramen och därmed troligen en -04 uttagen -05. Svårt att komma med invändningar när där inte står något vettigt i annonsen....
 

Naesholm

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Kramfors
Hoj
Sexförti!
Tack för ett snabbt svar! Hade misstankar om det också, men är rätt ny så ser inte alla skillnader mellan årsmodeller.
 

Böjjarn

Titel: :)
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Slutändan, Östra Dalarna
Hoj
YZF 1000 R
Har spenderat de två senaste veckorna med att läsa igenom tråden och är nu onekligen sugen på en egen 640. Har hittat en på blocket som jag tycker verkar vettig. Några invändningar från er med erfarenhet? Har för mig att -05 och uppåt fick dubbla dämpare, kan man ha enkel slip-on ändå eller är det nåt som inte stämmer?

Blocket.se, KTM 640 LC4 SM -05

Ja, det där ÄR en -04!
Om du är sugen på en fräch -05a, (jämför utseende!!! Helt anorlunda.)
Sök under Dalarna med typ 640 eller LC4, så kommer det en träff på en som är till salu! (den är blå:)
 

MrTombola

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600RR
Har spenderat de två senaste veckorna med att läsa igenom tråden och är nu onekligen sugen på en egen 640. Har hittat en på blocket som jag tycker verkar vettig. Några invändningar från er med erfarenhet? Har för mig att -05 och uppåt fick dubbla dämpare, kan man ha enkel slip-on ändå eller är det nåt som inte stämmer?

Blocket.se, KTM 640 LC4 SM -05

Hmm... jag tror t.om att jag har ägt den hojjen...Japp en 04a.
Det var egentligen inga problem med den när jag hade den. Dock bor jag i Göteborg och är inte helt supersäker på regnummret. Om du ska kolla på den så hör av dig om du har nga frågor. Kanske kan hjälpa till.
//Tombola
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
har kollad lite på ktm 640 lc4 ca 10 år gamla va ska man kolla på. somma säger motorena inte håller mer än ca 2000 mil ?

Det beror på hur man underhåller dem.....

Jag kör 1000racemil på en motor och har plockat ner flera motorer med både 4-5kkm på mätaren där allt fortfarande var utan anmärkning. Sen rasar där gott om motorer kring 2000 mil, en del oförklarligt men de flesta pga felaktigt bruk eller underhåll.

Sen finns där på tok för många klåpare som gör mer avancerade motoringrepp utan att reda ut det. Att byta vev och ramlager utan att kunna ställa lagerspel korrekt är den vanligaste orsaken till prematura ras..
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Köp en -03 eller nyare. Har fått för mig att dessa motorer är bättre (topparna), Men jag kan ha fel som vanligt:D

haha... nu har du inte fel :D
-03 kom den nya toppen. Hur mycket bättre den är vet jag inte, men det står ju "highflow" på den nya, så det är ju ballt om inte annat. Sen är motorn grå efter -03, så den ser lite fräschare ut än den svarta.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top