Ktm 640

Finns det någon "komfortsadel" att köpa till 640n?
Efter ca 20mil så vill man inte ens titta på hojen. Och stå är inget alternativ ibland.

Jag har ERGO SEAT till min. Funkar väl liiite bättre men inte nån enorm skillnad, man är inte lika bortdomnad i baken som i händer o fötter efter 10 mil OFRIVILLIG E4 =(
 
Tack! Dock så har bukten ifråga lite att erbjuda... Kan den köpas någonstans? Känner mig lite korkad, men jag hittar den inte.
 
lossa på koppen i botten bara. så slipper du ha loss förgasaren. kan tyckas smidigare i vissa lägen

på hsr´ en så kan jag byta munstycken genom att skruva bort dräneringspluggen . går det på bst40:an. ?

annars så är det som sagt smidigt att ta bort hela flotörkoppen

Jo, så gjorde jag nu när jag bytte lågfartsmunstycket. Det är klart det enklaste sättet. Läste på ett jänkarforum ett tips om att det var enklast att ta loss gasaren genom att lossa hela bakramen vilket jag tycker låter omständigt...

Jo, på BST:n så finns också en plugg man kan ta bort för att komma åt huvudmunstycket. Det är inte en dräneringsplugg eftersom det finns en annan dedikerad dräneringsskruv.
 
Håller på att byta topplockspackning men har halkat vid mållinjen nu.. Har fått bort alla som ska bort först. Sen skruva jag bort 2 skruvarna som sitter utanpå topplocket på vattenpump-sidan, de två muttrarna fram- och baktill som går underifrån och de 4 större bultarna ovanifrån men topplocket sitter som gjutet..

Har hållt i insuget/utblåster och försökt skaka/lyfta.. tagit i så mycket så att nästan hela hojjen lyfts men topplocket vill inte röra på sig. Har jag missat något eller är det bara typ superbränd packning som klistrat fast? Hur kan man lösa det i sånna fall?
 
Kylarvätska på marken under mortorn?

Sedan jag hade hojen inne på en motorrenovering är det alltid en decimerterstor kylarvatten fläck under motorn när jag kört (när den stått ca 1 timme). De tömde systemet när den renoverades, så det är mao nyfyllt, eller fyllt för ca 50 mil sedan iaf.

Någon annan som upplevt något likanande när nyfyllning av systemet genomförts eller liknande.

Den verkar inte gå varm eller så, men tycker att det läkt rätt länge nu.

Jag har dragit åt alla slangklämmor jag hittat och försökt se om jag kan finna något läckage, men hintar ingenstans där det ens fuktar?!

Tacksam för tipps/råd eller dyl.
 
Sedan jag hade hojen inne på en motorrenovering är det alltid en decimerterstor kylarvatten fläck under motorn när jag kört (när den stått ca 1 timme). De tömde systemet när den renoverades, så det är mao nyfyllt, eller fyllt för ca 50 mil sedan iaf.

Någon annan som upplevt något likanande när nyfyllning av systemet genomförts eller liknande.

Den verkar inte gå varm eller så, men tycker att det läkt rätt länge nu.

Jag har dragit åt alla slangklämmor jag hittat och försökt se om jag kan finna något läckage, men hintar ingenstans där det ens fuktar?!

Tacksam för tipps/råd eller dyl.
Tycker jag har sett hundra inlägg om detta sen jag själv hade problem med mina kylare vilket började med att den pissade ur sig vatten och nu har slutat med att jag rivigt ner halva hojjen :)

Men om du inte har några problem med att den går varm eller så kan det faktiskt bara vara så enkelt att ditt kylarlock är kasst. Fjädern och packningen i locket ska palla 1,4 bars tryck innan den ska släppa ur vatten genom den genomskinliga slangen som sitter precis vid locket... När den gör det brukar det stänka ner lite överallt på högerkylare och baksidan av framskärmen, även droppa ner en liten pöl på marken när man stannat.

För min egen del pissade den ur sig vatten hela tiden och speciellt när man gasade på lite eftersom jag fick komp in i kylsystemet från dålig topplockspackning vilket ger övertryck => kylarlocket åker upp och den pissar.

Köp nytt lock och rengöra där locket sitter från eventuell rost/skit med typ våtslip och se om det löser dina problem. Annars så rengör slangarna och vid alla anslutningar om du vill vara noga.

Om du gör det så töms den på kylarvatten självklart och då skulle jag nog passa på att spola rent systemet genom att fylla på, kör lite, tömma och fylla på nytt igen typ 3-4 gånger.
 
Last edited:
Men om du inte har några problem med att den går varm eller så kan det faktiskt bara vara så enkelt att ditt kylarlock är kasst. Fjädern och packningen i locket ska palla 1,4 bars tryck innan den ska släppa ur vatten genom den genomskinliga slangen som sitter precis vid locket... När den gör det brukar det stänka ner lite överallt på högerkylare och baksidan av framskärmen, även droppa ner en liten pöl på marken när man stannat.

Spillet kommer ju när den stått still i 30 min +, vilket inte borde bara tryckrelaterat? Kollade igår 30 min efter att jag stängt av den, inget spill. Gick sedan ut kanske 2 timmar senare, och då var det en liten pöl där. Blir inte riktigt klok på detta.
 
Håller på att byta topplockspackning men har halkat vid mållinjen nu.. Har fått bort alla som ska bort först. Sen skruva jag bort 2 skruvarna som sitter utanpå topplocket på vattenpump-sidan, de två muttrarna fram- och baktill som går underifrån och de 4 större bultarna ovanifrån men topplocket sitter som gjutet..

Har du lossat krökarna och förgsaren?

Annars så ska de ju inte vara nåt mer än 4 st bultarna + skruvarna vid vattenpumpsidan som du nämnde.
 
Har du lossat krökarna och förgsaren?

Annars så ska de ju inte vara nåt mer än 4 st bultarna + skruvarna vid vattenpumpsidan som du nämnde.

Släppte till slut när jag efter ungefär tre timmars knackande lite här och där kom på att man borde sätta något som trycker locket uppåt samtidigt som man knackar. Spände en tjock gummirem runt insuget upp mot styret och då började skiten lossna direkt.

Kan däremot förstå varför den satt som den gjorde och att hojen gått varm när jag såg det här

Har inte hunnit titta ner i cylindern/kolv än.. känns som det kan se ut lite hur fan som helst där :skrämd
 

Bifogat

  • cylinder.jpg
    cylinder.jpg
    241.6 KB · Visningar: 92
  • topplock.jpg
    topplock.jpg
    238.8 KB · Visningar: 94
  • äckelpäckel.jpg
    äckelpäckel.jpg
    239.8 KB · Visningar: 95
hej!

Undrar om någon har koll på hur hastigheten mäts på min ktm 640 sm -05

när jag var ute o körde för någon dag sedan så slutade den visa hastigheten, körde en bit o de kom igen men sen slutade det helt o hållet, är de magnet på hjulet? någon som har koll på var den sitter isåfall? så man kan se om den trillat bort, så slipper man kanske börja rycka i kablar o grejer om de bara är magneten, eller hur hastigheten tas,

tack på förhand

/axel
 
Har spenderat de två senaste veckorna med att läsa igenom tråden och är nu onekligen sugen på en egen 640. Har hittat en på blocket som jag tycker verkar vettig. Några invändningar från er med erfarenhet? Har för mig att -05 och uppåt fick dubbla dämpare, kan man ha enkel slip-on ändå eller är det nåt som inte stämmer?

Blocket.se, KTM 640 LC4 SM -05
 
Har spenderat de två senaste veckorna med att läsa igenom tråden och är nu onekligen sugen på en egen 640. Har hittat en på blocket som jag tycker verkar vettig. Några invändningar från er med erfarenhet? Har för mig att -05 och uppåt fick dubbla dämpare, kan man ha enkel slip-on ändå eller är det nåt som inte stämmer?

Blocket.se, KTM 640 LC4 SM -05

Det där är gamla bakramen och därmed troligen en -04 uttagen -05. Svårt att komma med invändningar när där inte står något vettigt i annonsen....
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top