Komma i form tråden

40 minuter rask påwerwalking och ca 20 minuters tokrace med hund på istäckt sjö är vad jag har att rapportera för idag. Tänk att man kan bli så slut av att jaga/kasta pinne åt/sparka snö på liten ful hund...:D Men kul hade vi.:tummenupp

:skrämd Jag orkar inte ens 35kilos hantlar för bröstpress :D

Jag måste bara skruva ihop hojen innan vi tar över, men du hade väl något att stå i du också? Sikta på Juli/Aug kanske? :tummenupp

Henrik om du vill bli stark så kan du inte hålla på att bära pärmar på jobbet hela dagarna,om du vill ha lite hjälp med träning så kan du köra med mej.Om du vågar vill säga:) :) :)

10 minuter cykel som lätt uppvärmning (crosstrainern var upptagen...aptrist redskap den där cykeln), viktpass överkropp - lattjade lite med bänkpress idag igen, testade 60 kg, siktade på 8x3, jotjena, fick med vilja till 8 repetitioner första, sedan halkade det gradvis ned mot 5 i sista. :D Kass! Till blekt försvar så avslutade jag viktpasset med bänken.
20 minuter löpband på det, i lätt joggingtakt, skönt att tänka på att ta ut steget, andas rätt och hålla sig lugn - 286 kcal och spik precis 3 km.

...sedan dök teampolarn' (enduroåkare även han) upp och det blev mest vilda historier om helgens endurobravader.

Lagom pass, högerknät känns lite pipigt så vi tar det lite varligt - man är för tung för löpträning helt klart. :(

/J

Om du gillar löpträning så är det värt att traska i väg till löplabbet och prova ut rätt skor.Med rätt skor så funkar det att löpträna egen erfarenhet av detta,väger själv 110 kg, tränar på gymmet 3ggr/v springer 1-2 mil i veckan så fort snön o isen försvinner (löpbandet går fetbort).
:) :)

Last edited:
2 timmars rask promenad med barnvagn var faktiskt jobbigare än väntat. Dock skönt men svinkallt.

Puls

...
...
Ingenting är omöjligt ;)

Här lite bra läsning om det jag tjatar om: Pulsrelaterad träning, och om varför t.ex inte styrkeövningar på ett gym bränner fett osv.

Trevlig länk att klicka på

Lite bra räknare för maxpuls samt målpuls finns oxå, och för att inte träna för hårt bör man inte gå över en zon som är ca 75-85% av sin egen maxpuls.
Då går man alltså in i det "anaeroba" området, där man inte tillgodoser muskelns syrebehov, och en anna process än fettförbränning påbörjas.

Intressant läsning...
Man kanske skall införskaffa en sån däringa pulsklocka...
Är det nån här som använder det eller har några fina synpunkter?

Jag kör inget gym utan försöker löpträna (läs stappla fram lite snabbare än gångtakt) varannan dag och ta en promenad dagarna imellan.

Idag blev det bara en riktig pytterunda, mina skor har börjat sticka mig med nån plastbit i sidan av foten vilket lett till elakt skavsår.
Måste köpa nya sulor nu...

Hallå. Rolig tråd!
Vägde mig igår, och har nu sammanlagt tappat 8.5kg på 6 veckor. Och har då kvar 11.5 kg kvar till målvikten. :)
Jag försöker träna minst en gång om dagen. Oftast blir det en timmas promenad (rask takt) innan frukost och jobb. Sen går jag ca 8-13 000 steg på jobbet. Efter det försöker jag hinna med o gå en 30-50 min på crosstrainern på gymet.
Dieten är typ Gi/atkins, (men vill inte säga det, att jag gå på Gi alltså)
Håller mig borta från kolhydrater så gott det går.
Äter mycket kött, sallad ägg mm, och aldrig någon potatis, ris, pasta, bröd osv.

Än så länge verkar det funka super. Så länge man håller sig borta från ölen på helgen så är ca 1.5 kg/veckan inga problem.

Kämpa på alla där ute!

Adam

Nu har jag absolut inte läst hela tråden.. Men!.. Jag är antagligen inte i närheten av lika duktiga som er, jag käkar nämligen vad jag vill när jag vill :D Men jag tränar en massa också! Peppa mig!! I need it!:mad: Jag bygger muskler jävlar!:yoparty

Henrik om du vill bli stark så kan du inte hålla på att bära pärmar på jobbet hela dagarna,om du vill ha lite hjälp med träning så kan du köra med mej.Om du vågar vill säga:) :) :)

Jag trodde du och snuskfarbrorn körde inne i stan kvällstid, eller vad har jag fått det ifrån? För att jag ska orka röra på mig är det direkt efter jobbet som gäller!

För mig står det tvärstill. Hostar som en blendrökande singelmamma i Väsby och är bara rent allmänt risig. En dunk med lycka imorgon så får man hoppas det tar dö på skiten :rolleyes:

Intressant läsning...
Man kanske skall införskaffa en sån däringa pulsklocka...
Är det nån här som använder det eller har några fina synpunkter?

Jag kör inget gym utan försöker löpträna (läs stappla fram lite snabbare än gångtakt) varannan dag och ta en promenad dagarna imellan.

Idag blev det bara en riktig pytterunda, mina skor har börjat sticka mig med nån plastbit i sidan av foten vilket lett till elakt skavsår.
Måste köpa nya sulor nu...

Nu har jag varit för snål att köpa en egen pulsklocla.. men i mitt tidigare jobb hade de ett gäng klockor till utlåning, och jodå, man kan fokusera mycket bättre på vad man vill uppnå med en sån där klocka.

De mer avancerade har ju dessutom anpassade funktioner till vad man vill göra, hur gammal man är, vad man väger osv så svar ja - de är mkt bra.
De fungerar som en mkt bra motivator.
Iaf för oss som gillar att mäta framsteg/bakslag, se och analysera, samt tror på det andra forskat fram i form av denna träning.

Hur går det därute idag då? :) Jag hade vilodag igår, så idag var jag riktigt sugen igen.
Slarv med käket idag, märktes tydligt som tusan - ingen ork alls i kroppen (förbannade mcd - idag var sista gången jag stresslunchar där, ALDRIG mer :fakta ).

Som vanligt var alla flåsmaskiner utom cyklarna upptagna, så det blev lite mjukstart med lägre vikter än vanligt på maskinerna, kändes rätt bra, gick upp successivt.
Så upp på löpbandet, 25 minuter, första 5 gång i rask takt - sedan upp på snabb jogging, och växla lätt löpning/snabb jogging var 5:e minut.
Svettigt som tusan, kramp i sidan och 3,7 km 350 kcal.
Fick brottas med negativt tänk och vekt psyke - men det är något man får överdos av i geggskogen, så inte fan viker man sig inte. :lol

Jag kände mig direkt "soggig" i brist på bättre ord, nada skjuts i steget, men det är väl matslarvet idag (snabb stresskopp te och ett par limpmackor med ost, inget smör/bregott, mcd i bilen mellan jobb och ett äpple samt massor med vatten - sedan rakt ned på gymmet).
Kosten lär styras upp, nu.

Trevlig helg på er träningstokar!

Imorgon blir det promenader i enduroskogen och läktarproffs-verksamhet, min hemklubb kör KM - jag tävlar i Västerås vinterserie på söndag som vanligt, så jag är lite vek och sparar mig till det. :)

/J

Nu har jag varit för snål att köpa en egen pulsklocla.. men i mitt tidigare jobb hade de ett gäng klockor till utlåning, och jodå, man kan fokusera mycket bättre på vad man vill uppnå med en sån där klocka.

De mer avancerade har ju dessutom anpassade funktioner till vad man vill göra, hur gammal man är, vad man väger osv så svar ja - de är mkt bra.
De fungerar som en mkt bra motivator.
Iaf för oss som gillar att mäta framsteg/bakslag, se och analysera, samt tror på det andra forskat fram i form av denna träning.

Jag är väl ganska seriös med min träning, har alltid tränat med Polar Pulsklocka de senaste sex-sju åren.
Det finns emellertid en nackdel, och det är att man lätt snöar in på sin puls snarare än hur trött man egentligen känner sig.
Att hålla koll på sin hjärtfrekvens blir som ett gift och man räknar alltid sina hjärtslag oavsett om man går uppför en trappa eller om man utför ett intervallpass.
Plötsligt så upptäcker man dubbelslag, ojämn rytm, tomgångsrusnig och förändrad vilopuls, man är i stort sett nära döden hela tiden.
Det tragiska förutom att man blir hypokondriker är at ma inte lyckas förbättra sig på någon distans oavsett om det gäller simning, cykling, skidåkning eller löpning. Inte ens varvtiderna runt Gälleråsen har sjunkit!

Jag är väl ganska seriös med min träning, har alltid tränat med Polar Pulsklocka de senaste sex-sju åren.
Det finns emellertid en nackdel, och det är att man lätt snöar in på sin puls snarare än hur trött man egentligen känner sig.
Att hålla koll på sin hjärtfrekvens blir som ett gift och man räknar alltid sina hjärtslag oavsett om man går uppför en trappa eller om man utför ett intervallpass.
Plötsligt så upptäcker man dubbelslag, ojämn rytm, tomgångsrusnig och förändrad vilopuls, man är i stort sett nära döden hela tiden.
Det tragiska förutom att man blir hypokondriker är at ma inte lyckas förbättra sig på någon distans oavsett om det gäller simning, cykling, skidåkning eller löpning. Inte ens varvtiderna runt Gälleråsen har sjunkit!

En viktig baksida du tar upp! :tummenupp
För visst är det lätt (för killar iaf) att snöa in på resultat och mäta allt - för ofta, och för detaljerat.
För att inte tala om att man (jag och tydligen du oxå) kan lägga fokus på fel saker. Helt riktigt.
Men jag sa inte detta av två anledningar:

1. De flesta har en mer avslappnad attityd till sig själv och sina prestationer

2. OM nu denna fixering inträder...(inte NÄR alltså, utan OM) så har man ändå troligen hållit på så länge med denna pulsklocka/träningsform, att man även då kan ha bättre koll på det hela, och faktiskt, även vända det till något positivt.

Så visst. Risker finns, men kan man resonera om det kan man undvika det.
Man kan t.om lära sig att hjärtfrekvensen inte ÄR jämn och stadig i alla situationer, allra minst i vila, och att det (precis som du säger) förekommer både dubbelsag och annat knas... En bieffekt/kunskap man får av att börja kolla upp sig själv och sitt hjärta.
Av samma anledningar gillas det ju inte av läkarkåren att folk tillåts köpa sina egna blodtrycksmanschetter osv...
Det kommer helt enkelt in FÖR många hypokondriker som bara "vet" att de har nåt fel...för så stod det i den Kinesiska bruksanvisningen, och det som står i en sån och anses som "normalt" är ju såklart det :rolleyes

Bra påpekande av dig iaf! :tummenupp

1 timmas promenad för inhandlande av fruktsallad.
Både hälsosmart och miljösmart att ställa bilen och ta en promenad till affären.

Nederlag...fick ge mig efter 2 varv i eländet idag, det var det absolut jävligaste jag utsatt mig för - jag har på kort tid utvecklat en genuin avsky mot enduro i snöspår. :gnissla

Vinter och dubb är en sak, men sitt-enduro med fötterna ut som stöttor går fetebort. :fakta

Försvinner inte snön illa kvickt blir det uppehåll ett tag nu. :(

Men om man bortser från att det var jäkligt surt att köra båge idag - jag är precis kronslut, ljumskar och mage fick massor med stryk idag. :D

/J

Jag trodde du och snuskfarbrorn körde inne i stan kvällstid, eller vad har jag fått det ifrån? För att jag ska orka röra på mig är det direkt efter jobbet som gäller!

För mig står det tvärstill. Hostar som en blendrökande singelmamma i Väsby och är bara rent allmänt risig. En dunk med lycka imorgon så får man hoppas det tar dö på skiten :rolleyes:

Jag kör direkt efter jobbet dvs 16-16.30 om det passar eller ska du komma med några mer ursäkter:) :)

Vågen glimtade förbi på 70,9 innan den hoppade över till 71.0
Måtten har krympt en centimeter överallt.

Från och med måndag nästa vecka blir det att sätta igång lite hårdare igen.
Gymkortet har gått ut och alla pengar spenderade. Promenader har det blivit en hel del av nu istället.

Idag blir det storstädning av huset och promenad.

Last edited:
...fortfarande tung i kroppen efter tävlingen i söndags, ljumskarna är värst - men ändå, solen skiner idag, man känner hur våren försöker komma igång, och det skapar livsvilja i kroppen igen.

Gymmet lockar, får se hur det blir, verkar vara fika med tisdags-åkar-gänget i Köping ikväll med.

Lagenduro på söndag om allt vill sig, Botkyrka MK arrangerar parenduro...det är än värre att tävla i lag, då kör man långt över sina egna gränser, man vill ju inte förstöra för teamet... :D

Kör hårt ni som orkar och kan idag!

/J

Hur går det därute idag då? :)

Jo tack, simning 1500 m i morse och så blir det 40 min rask promme på lunchen.

Igår yoga på morgonen och promme på lunchen, hade tänkt löpträna..men vaderna är fortfarande lite stela efter fredagens löpning så jag vilar med löpningen till imorrn.

Denna vecka ser lovande ut ur träningsvinkeln sett.

Yoga + löpning imorrn.
Simning+promme tors
Yoga + löpning fre
Långfärdsskridskor lör
Vila och brunch på sön.

Åhhhh...vad man mår gott när man får träna...tackar..tackar..!! :)

Innebandy en knapp timme igår.
Tungt tungt tungt! (saknades avbytare!)
Men...jag fick sätta sista stänkaren i nättaket, så det hela kändes lite lättare efteråt ;)

Idag var det champagne och tårta på jobbet. Firade lite...
Vissa saker har gått bra för oss.
Så det får man väl ta igen imorrn kanske i roddapparaten... :gnissla

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma