Knudan

Mycket möjligt att jag är dum:huvet
Men återigen har du fått tillstånd från någon i sektionen eller från roadracing koordinatorn
Och gjort vad du skall göra (ytlyst i IB,)
Så kör:tummenupp
Vid en eventuell protest så hänvisar man bara till ditt e-mail från xx.
Kan du inte bara sluta dryga dig? Min direkta inblandning i saken slutar i mitten av maj. Det betyder inte att historien slutar där.

Är du fortfarande ordförande för SVEMO syd?

3084335 Nja, för SVEMO var det inte lika solklart. Det tog tre månader och ett sektionsmöte för dem att komma fram till att bandagen ifråga INTE var att betrakta som privat träning. Det kan du läsa klart och tydligt i mitt första inlägg i tråden. Nu kommer du och säger att det är en privat träning enligt deras regler...

Det är måhända i detalj i sammanhanget, men det har ändå ett visst värde att beskriva situationen korrekt.
Jag pratade inte om den klassningen av den aktuella träningen utan om att jag tycker det är tydligt om man får köra en privat träning veckan innan race elelr inte, även för Rookieklasserna.

3084515 Lodnert ser det inte så och svarar följande angående om regeln även gäller rookieklasserna:

Där kom den frågan jag inte ville ha.
Vi har i regelverket skrivit SM klasser.
Men vi har aldrig pratat om rookie.
Jag skall lusläsa regler i eftermiddag.(är på semester utan böcker)
TR gäller för alla klasser om det inte sägs annat. Så tycker jag.

Last edited:
TR gäller för alla klasser om det inte sägs annat. Så tycker jag.
Precis, så tycker du. Jag tycker annorlunda och det finns säkert någon som inte tycker som vi :)

Lodnert har som sagt semester men så fort jag får svar lägger jag ut det här.

tänk hur man kan krångla till något som borde vara så enkelt. *urk*
Jag sticker och tränar MTB i helgen istället, det kanske man får för >SVEMO< =) Ska bli kul att se vad ni kommit fram till på måndag. Trevlig helg på er!

Hejsan, Zenergy her!

Jeg er på semester og har inte kunnet kolla min email/internet den seneste tid - sorry.

Er nu kommet til Poznan, hvor jeg skal køre DM. Her i Poznan har der faktisk været bankørning fra mandag til torsdag. Det er öppetbart inget problem, även der er DM fra fredag - søndag.

For at gøre en lang historie kort, har vi många gange kontaktet SVEMO med frågan om "privat" træning. Bingo har gengivet forløbet.

Langt om længe har vi fået det svar der er postet tidligere i denne tråd, nemlig at træningen ikke anses som privat da det er öppet for alle. Det er svaret vi har ageret ud fra.

For nylig hører jeg då at HMS måske inte er nöjde. Derfor kontakter jeg igen SVEMO for at høre om der er nogen problemer. Den første jeg taler med siger at træningen inte er OK. Den næste (XXX) siger at han inte kan se hvorfor der skulle være nogen problemer og han lover at tage upp frågan med sine kolleger.

I mellemtiden åker jeg på semester og har fået en email fra XXX, hvor svaret fra Svemo er at træningen ikke er OK, da alle ikke kan deltage.

"Träningen räknas som privat för att alla deltagare till SM tävlingen inte ges möjlighet att träna."

"Vi beklagar att ni har fått fel information från vårt kansli tidigare i år, sektionen ser dock positivt att ni har engagerat i er säkerhetsfrågorna samt vill skapa Träningsmöjligheter"

Hur dom har kommit til denne konklusion fatter jeg inte. Vi kunne let have 2 licensgrupper og det skulle vist være tilräkligt til at täcka behovet. Forøvrigt kan alle vel inte heller deltage om fredagen, da man muste være ledig från jobbet etc.

Altså, SVEMO meddeler først at træningen er OK og i sidste øjeblik gør de 180 grader rundt.

Vi har kontaktet dem många gange, også med henblik på om annoncering i IB var nødvendigt (efter at SVEMO havde givet OK). De har inte svaret mig als. Jeg har også også kontaktet IB for at fråga om de kendte til reglerne, men då kunne dom inte svare heller.

ZENERGY kan inte refundere tilmeldingskostnad, da det skulle betyde, at vi er færdige som arrangør af banedage.

Det Zenergy kan tilbyde de kørere der skal køre SM er følgende; en ekstra banedag på Ring Knutstorp til næste år/2008. Altså, oaktad man kører 9/8 eller ej, då har man en banedag på Ring Knutstorp til gode i 2008.

Svemo har bedt mig (forlangt) at jeg sender dem en liste over de kørere der deltager 9/8. Det kommer jeg naturligvis aldrig at gøre!!

Når alt det er sagt, håber jeg at vi i 2008 faktisk kan få sakerne på plads, så det inte kommer at bli såher igen med SVEMO. Og hvis jeg börjar nu då kan jeg kanske få et 100% klart svar på hvad som kræves.....:)

Er fortsat på semester og har ca. 50 emails jeg skal svare på, så det er ikke sikkert jeg får skrevet i denne tråd igen de næste dage. Derudover skal jeg også lige passe DM her på Poznan...

Svemo e ju förfan ett skämt, när ska nån där börja ta ansvar och fatta korrekta och konsekventa beslut.
Mina fem cent

Sorgligt värre hur det här har hanterats.
Väntar dock med spänning på om Lodnert ska svara Sandstream om rookie-förarna eftersom han skrev att det var frågan han inte ville ha, reglementet är ju skrivet till SM klasser enligt honom själv.
Väntar med spänning......

/Nitrous

Sorgligt värre hur det här har hanterats.
Det är så eländigt, det hela...

Svemo e ju förfan ett skämt, när ska nån där börja ta ansvar och fatta korrekta och konsekventa beslut.
Mina fem cent
Det är nog lika mycket Hyllinge MS. De var rädda att tappa deltagare (dvs träningsavgifter) från sin fredagsträning.

Last edited:
Det är så eländigt, det hela...

Det är nog lika mycket Hyllinge MS. De var rädda att tappa deltagare (dvs träningsavgifter) från sin fredagsträning.

Kan hålla med om att det är eleändigt. Men tror knappast det har att göra med att man trott man tappar folk från sin fredagsträning.
Det här är säkert från folk som inte haft koll på reglerna och man tolkat annorlunda. Man kanske missuppfattat upplägget av bandagen? Att det inte fanns plats för ens en fjärdedel av förarna?
Visst är det först till kvarn för fredagsträningen, men den är dock vikt för enbart raceförare, det brukar ju täcka 150-200 förare på fredagen iaf, inte 35..
Det är nog där skon klämmer, en träning för 35 förare av 150-200 kan inte jag se annat än privat, till skillnad från en träning där kanske 5-6 förare ur de största klasserna kanske inte får köra, något som jag bara vart med 1 gång sedan 2001, när det var sammanslaget norskt/svenskt mästerskap på kga och det var 400 ekipage där..

Sen borde frågan såklart utretts betydligt snabbare.

Jag kan ju trösta er med att ni förare kommer att få en stor, possitiv överaskning nere på Knutstorp. Mer kan jag inte säga just nu... ;)

Om det stämmer förstår jag fortfarande inte hur de tänker?
Finns väl ingen som åker ner och kör på torsdagen för att sedan sitta och häcka i depån på fredagen.

Har inte fått något svar från Lodnert ännu men hoppas det kan komma i helgen.

På Gelleråsen var det ett år som 2st som blev diskade för att dom hade kört på torsdagen. Var en Norsk trafikskola som hade hyrt banan och hade trafikövningar där. Dom 2 som då körde där "körde" varken någon "bandag" eller "träning". Dom var bara på fel plats på fel tidpunkt. Diskningen skedde med att deras tider från kvalen ströks och eftersom klassen var full så dom fick inte plats i racet då och inte heller några pengar tillbaka. Tror ingen officiell protest lämnades in heller. Däremot var det nog många som hade frågat om dom också fick köra där. Men körskolan hade fullt i alla sina grupper. Så det var nog att folk hade påpekat till arrangörerna att det hade varit körning som inte alla kunde få köra på som gjorde att någon kollade ut vilka som hade kört.

Skyldigheten att kunna reglerna för vad som gäller ligger nog mest på förarna/arrangörerna. SVEMO bara tillhandahåller dom. Om någon sagt att det är ok att arrangera en extra träningsdag på en torsdag så kanske det är den arrangören som skulle kollat upp/frågat om hur allt ska skötas för att den skulle gått rätt till med säkerhet, annonsering, tillgång till platser osv. Känns som att svaret att det var ok att arrangera var på vissa premisser att allt annat också skulle varit enligt vad som gäller.

Har aldrig hört att en normal fredagsträning har begränsade platser heller. Alla måste få tillgång till att köra som vill.

Har aldrig hört att en normal fredagsträning har begränsade platser heller. Alla måste få tillgång till att köra som vill.

Vet några som inte fick anmäla sig till träning, tror det var 03 när det var sm/nm/so samma helg.
Men vanligtvis får ju alla anmäla sig och vänta i depån när banan är full.

Skyldigheten att kunna reglerna för vad som gäller ligger nog mest på förarna/arrangörerna. SVEMO bara tillhandahåller dom. Om någon sagt att det är ok att arrangera en extra träningsdag på en torsdag så kanske det är den arrangören som skulle kollat upp/frågat om hur allt ska skötas för att den skulle gått rätt till med säkerhet, annonsering, tillgång till platser osv. Känns som att svaret att det var ok att arrangera var på vissa premisser att allt annat också skulle varit enligt vad som gäller.

Läste du inte mitt långa inlägg ovan? Det är väl självklart att vi försökt reda ut vad som gäller och vilka villkor som skall vara uppfyllda. De frågorna jag ställde är inte de enda frågor som ställts och det är inte enda gången de ställts.

Alltså, detta var en bandag som var bokad INNAN datumet för SM offentliggjordes. När vi fick veta att SM skulle vara dagen därpå så försökte vi reda ut vad som krävs för licensförare skall kunna vara med utan att bli diskade från SM. Vi har verkligen försökt få svar. Det är inte, som du antyder, så att vi bara förutsatt att det är ok och nu försöker skylla ifrån oss. Vi har tittat på olika sätt att göra körningen tillåten för förarna, bl a har vi förhört oss om det är nog om den godkänns av "danska SVEMO" och haft kontakter med dem. Men vi har inte fått några svar på frågorna om vilka villkor som skall uppfyllas. Det vi fått är svar av den typ som jag citerat ovan - och de sägs nu ha varit fel!

Det där sancket om begränsat antal platser... Det är något ANDRA säger. Vi har aldrig sagt det. För det första har den fråga aldrig varit ett reellt problem, för det andra var dagens program var inte ristat i sten. Antalet platser var inte mer begränsat den dagen än under en Hyllinge-träning. Det är samma bana och samma tidsintervall vi pratar om.

Nu har jag fått svar från Kenneth och han skriver följande:

Hej
Som jag läser det gäller det endast deltagare i SM.
Detta borde göra att B-förare får träna.
Förutsättningen är dock fortfarande att det skall vara tillgängligt för alla samt att det finns ansvarig ledare med TL licens, och att gällande föreskrifter enligt NT och SR används.

Då blir väl nästa fråga om Zenergy har eller kan få fram en "ansvarig ledare med TL licens"?

Nu har jag fått svar från Kenneth och han skriver följande:

Hej
Som jag läser det gäller det endast deltagare i SM.
Detta borde göra att B-förare får träna.
Förutsättningen är dock fortfarande att det skall vara tillgängligt för alla samt att det finns ansvarig ledare med TL licens, och att gällande föreskrifter enligt NT och SR används.

Då blir väl nästa fråga om Zenergy har eller kan få fram en "ansvarig ledare med TL licens"?

Har precis talat med LMS och fått höra att det som krävs är en träningsansvarig. Personen som är träningsansvarig behöver inte ens ha någon form av licens utan skall tydligt vara uttalat ansvarig för dagen, det bör således vara Torleif eller någon i hans "crew".
LMS har dryftat den här frågan flera gånger med svemo tydligen och det är svaren dom då har fått och precis så fungerar det på tisdagsträningarna hos LMS. En namngiven person som är ansvarig, thats IT !

Hyllinge MS ska heller inte kunna utesluta någon från tävling om det råder tveksamheter, alltså inte låta någon köra kval eller race. Däremot kan frågan lyftas till Svemo efter genomförd tävling, alt om någon förare lämnar in protest.

Men eftersom nu B-förare får köra så är det inte svårare än att Zynergy utser en namngiven person som ansvarig träningsledare, eller?

/Nitrous

Back