Kinahojar coming up

Ett citat från Frank Nordberg, Voge-ansvarig i Sverige:
- VOGE är ett nytt fabrikat i Sverige, men huvudägaren Loncin har tillverkat motorcyklar sedan 1993 så de är inga nybörjare. Vidare så samarbetar de sedan länge med BMW (De har länge tillverkat deras F-serie motorer) vilket såklart påverkat kvaliteten i positiv riktning. Loncin tillverkar totalt över 2 miljoner motorcyklar årligen. VOGE i sin tur har funnits som märke sedan 2018 och är ett välkänt märke ute i Europa; i Spanien var 2024 VOGE näst största märket i adventuresegmentet!
 
Kineserna kommer, och att det inte kommer att finnas reservdelar efter några år är bara skitsnack, reservdelarna kanske inte finns här, men i asien lagar dom glatt 20 år gammal kinaskit, du kan fortfarande köpa nya delar till 50 år gamla stationärmotorer som driver vattenpumpar och sågverk på kinesiska landsbyggden.

Grannen har en gamml CF moto fyrhjuling och han köpte nya delar på postorder när han behövde
 
Kineserna kommer, och att det inte kommer att finnas reservdelar efter några år är bara skitsnack, reservdelarna kanske inte finns här, men i asien lagar dom glatt 20 år gammal kinaskit, du kan fortfarande köpa nya delar till 50 år gamla stationärmotorer som driver vattenpumpar och sågverk på kinesiska landsbyggden.

Grannen har en gamml CF moto fyrhjuling och han köpte nya delar på postorder när han behövde
Reservdelar är nog inget bekymmer alls - problemet dom har är att priset är så nära en kvalitetsmaskin nu att dom prisar ut sig . En cf moto 850 för 142” nu och köpte en sprillans grizzly 700 24:a för 132”med lejabplog i våras .välj själv vad du köper 😂.
Cf moto har på fyrhjulingssidan ”en” bit kvar minst sagt på finish/kvalité sen skiter jag i vad folk köper för jag har kravet att dom ska funka när jag är i skogen och kör fram gallringen eller röjer snö så finns varken tid eller möjlighet att peta navelludd och titta när dom lagar sig ⛄
 
Jag kommer aldrig köpa en Kina-hoj. Jag är starkt emot CCP och deras politik. Nästan alla biltillverkare och exportindustrier i Kina får statliga bidrag för att konkurrera ut resten av världen. När man köper kinesiska produkter bidrar man indirekt till att stödja CCP och deras system. För tydlighetens skull: min telefon är gjord i Korea och datorn jag skriver på är gjord i Taiwan.
 
Reservdelar är nog inget bekymmer alls - problemet dom har är att priset är så nära en kvalitetsmaskin nu att dom prisar ut sig . En cf moto 850 för 142” nu och köpte en sprillans grizzly 700 24:a för 132”med lejabplog i våras .välj själv vad du köper 😂.
Cf moto har på fyrhjulingssidan ”en” bit kvar minst sagt på finish/kvalité sen skiter jag i vad folk köper för jag har kravet att dom ska funka när jag är i skogen och kör fram gallringen eller röjer snö så finns varken tid eller möjlighet att peta navelludd och titta när dom lagar sig ⛄
Är benägen att hålla med, i många fall är prisskillnaden för liten för att det skall vara värt att chansa på en kinahoj. Voge ovan tex. Dom måste ju tillföra nåt annat mervärde också, det räcker ju inte med lite billigare, när dom samtidigt är lite sämre.
Andrahandsvärdet är ju sämre också, så i slutändan är det inte säkert att det blir billigare öht.
Tror det blir skillnad när/om elhojarna kommer på allvar. Där kan kineserna konkurrera med teknik också.
 
Ett citat från Frank Nordberg, Voge-ansvarig i Sverige:
- VOGE är ett nytt fabrikat i Sverige, men huvudägaren Loncin har tillverkat motorcyklar sedan 1993 så de är inga nybörjare. Vidare så samarbetar de sedan länge med BMW (De har länge tillverkat deras F-serie motorer) vilket såklart påverkat kvaliteten i positiv riktning. Loncin tillverkar totalt över 2 miljoner motorcyklar årligen. VOGE i sin tur har funnits som märke sedan 2018 och är ett välkänt märke ute i Europa; i Spanien var 2024 VOGE näst största märket i adventuresegmentet!
I artikeln skrev du att motorn är i princip identisk med BMW:s f-motorer. Vet du om det är licenstillverkad kopia eller om Loncin har fulplagierat?
 
I artikeln skrev du att motorn är i princip identisk med BMW:s f-motorer. Vet du om det är licenstillverkad kopia eller om Loncin har fulplagierat?
Enligt Frank är det Loncin som tillverkat motorn åt BMW i alla år. Det är alltså en Kina-motor från start.
 
Nathan verkar föredra CFMoto 450 framför mycket annat på marknaden. Han arrangerar äventyrsresor så han märker vad som funkar.
 
Nathan verkar föredra CFMoto 450 framför mycket annat på marknaden. Han arrangerar äventyrsresor så han märker vad som funkar.
Pratade med Boris JR igår och han sa att CF450 är en fin hoj men han undrade hur de kunde sälja den med jordens sämsta mappning, speciellt på låga varv och vid krypkörning. (Precis som det pratas om i filmen)
Glömde fråga om han vet hur man kommer in i ECU:n...
 
Pratade med Boris JR igår och han sa att CF450 är en fin hoj men han undrade hur de kunde sälja den med jordens sämsta mappning, speciellt på låga varv och vid krypkörning. (Precis som det pratas om i filmen)
Glömde fråga om han vet hur man kommer in i ECU:n...

 
Jag var nere på EICMA i höstas och det Kineserna presenterade där är likvärdigt och i viss fall bättre än flera etablerade tillverkare. Iaf vad man kunde bedömna rent okulärt. Det handlar inte längre "om några år" är dom ikapp, det är nu vi blir omkörda, på samma sätt som japanerna gjorde på 60 & 70-taket.
 
Pratade med Boris JR igår och han sa att CF450 är en fin hoj men han undrade hur de kunde sälja den med jordens sämsta mappning, speciellt på låga varv och vid krypkörning. (Precis som det pratas om i filmen)
Glömde fråga om han vet hur man kommer in i ECU:n...
Boris är lurig, så han har säkert redan mappat om en...

Hälsa nästa gång du träffar honom
 
Är inte Coober bara en piggyback box då?

Boris har ju tagit sig in och programerat om andra "omöjliga" fabriks ECU's med sina hemma-ombyggda programmerare.

Boris är jäkligt duktig, synd bara att han ska pyssla med sin hobby som hjärtkirurg, det tar tid från det viktiga arbetet hemma i garaget :ROFLMAO:

ÅAS lär jag behöva en kranskärlsoperation före jag behöver mera effekt i en motorcykel, så det är ju bra att han gör båda delarna.

Båda delarna handlar ju mycket om att få bra flöde och fyllnadsgrad
 
Jag var nere på EICMA i höstas och det Kineserna presenterade där är likvärdigt och i viss fall bättre än flera etablerade tillverkare. Iaf vad man kunde bedömna rent okulärt. Det handlar inte längre "om några år" är dom ikapp, det är nu vi blir omkörda, på samma sätt som japanerna gjorde på 60 & 70-taket.
Dom är fortfarande på kopieringsstadiet. Men deras cb750 är nog inte många år borta.
 
Kina är fasad, kopior och fejk... Inget som görs i kina kan man lita på och fenomenet kallas "Tofu Dreg"

Internationella företag lämnar kina i tysthet.
Förtrycket inom landet och förberedelserna för invasion av Taiwan är det stora hotet framöver...
 
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top