Kinahojar coming up

Ett citat från Frank Nordberg, Voge-ansvarig i Sverige:
- VOGE är ett nytt fabrikat i Sverige, men huvudägaren Loncin har tillverkat motorcyklar sedan 1993 så de är inga nybörjare. Vidare så samarbetar de sedan länge med BMW (De har länge tillverkat deras F-serie motorer) vilket såklart påverkat kvaliteten i positiv riktning. Loncin tillverkar totalt över 2 miljoner motorcyklar årligen. VOGE i sin tur har funnits som märke sedan 2018 och är ett välkänt märke ute i Europa; i Spanien var 2024 VOGE näst största märket i adventuresegmentet!
 
Kineserna kommer, och att det inte kommer att finnas reservdelar efter några år är bara skitsnack, reservdelarna kanske inte finns här, men i asien lagar dom glatt 20 år gammal kinaskit, du kan fortfarande köpa nya delar till 50 år gamla stationärmotorer som driver vattenpumpar och sågverk på kinesiska landsbyggden.

Grannen har en gamml CF moto fyrhjuling och han köpte nya delar på postorder när han behövde
 
Kineserna kommer, och att det inte kommer att finnas reservdelar efter några år är bara skitsnack, reservdelarna kanske inte finns här, men i asien lagar dom glatt 20 år gammal kinaskit, du kan fortfarande köpa nya delar till 50 år gamla stationärmotorer som driver vattenpumpar och sågverk på kinesiska landsbyggden.

Grannen har en gamml CF moto fyrhjuling och han köpte nya delar på postorder när han behövde
Reservdelar är nog inget bekymmer alls - problemet dom har är att priset är så nära en kvalitetsmaskin nu att dom prisar ut sig . En cf moto 850 för 142” nu och köpte en sprillans grizzly 700 24:a för 132”med lejabplog i våras .välj själv vad du köper 😂.
Cf moto har på fyrhjulingssidan ”en” bit kvar minst sagt på finish/kvalité sen skiter jag i vad folk köper för jag har kravet att dom ska funka när jag är i skogen och kör fram gallringen eller röjer snö så finns varken tid eller möjlighet att peta navelludd och titta när dom lagar sig ⛄
 
Jag kommer aldrig köpa en Kina-hoj. Jag är starkt emot CCP och deras politik. Nästan alla biltillverkare och exportindustrier i Kina får statliga bidrag för att konkurrera ut resten av världen. När man köper kinesiska produkter bidrar man indirekt till att stödja CCP och deras system. För tydlighetens skull: min telefon är gjord i Korea och datorn jag skriver på är gjord i Taiwan.
 
Reservdelar är nog inget bekymmer alls - problemet dom har är att priset är så nära en kvalitetsmaskin nu att dom prisar ut sig . En cf moto 850 för 142” nu och köpte en sprillans grizzly 700 24:a för 132”med lejabplog i våras .välj själv vad du köper 😂.
Cf moto har på fyrhjulingssidan ”en” bit kvar minst sagt på finish/kvalité sen skiter jag i vad folk köper för jag har kravet att dom ska funka när jag är i skogen och kör fram gallringen eller röjer snö så finns varken tid eller möjlighet att peta navelludd och titta när dom lagar sig ⛄
Är benägen att hålla med, i många fall är prisskillnaden för liten för att det skall vara värt att chansa på en kinahoj. Voge ovan tex. Dom måste ju tillföra nåt annat mervärde också, det räcker ju inte med lite billigare, när dom samtidigt är lite sämre.
Andrahandsvärdet är ju sämre också, så i slutändan är det inte säkert att det blir billigare öht.
Tror det blir skillnad när/om elhojarna kommer på allvar. Där kan kineserna konkurrera med teknik också.
 
Ett citat från Frank Nordberg, Voge-ansvarig i Sverige:
- VOGE är ett nytt fabrikat i Sverige, men huvudägaren Loncin har tillverkat motorcyklar sedan 1993 så de är inga nybörjare. Vidare så samarbetar de sedan länge med BMW (De har länge tillverkat deras F-serie motorer) vilket såklart påverkat kvaliteten i positiv riktning. Loncin tillverkar totalt över 2 miljoner motorcyklar årligen. VOGE i sin tur har funnits som märke sedan 2018 och är ett välkänt märke ute i Europa; i Spanien var 2024 VOGE näst största märket i adventuresegmentet!
I artikeln skrev du att motorn är i princip identisk med BMW:s f-motorer. Vet du om det är licenstillverkad kopia eller om Loncin har fulplagierat?
 
I artikeln skrev du att motorn är i princip identisk med BMW:s f-motorer. Vet du om det är licenstillverkad kopia eller om Loncin har fulplagierat?
Enligt Frank är det Loncin som tillverkat motorn åt BMW i alla år. Det är alltså en Kina-motor från start.
 
*/ ?>
Nyheter
KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Back
Top