Kawa GpZ600R?

Rigmor Mortis

Baby Götterdämerung
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Gärna hos dej...
Hoj
Snart så!
Jag tror att en GpZ600R skulle passa mig i storlek,är 171 lång, men har, allmänt, blivit avrådd från den hojen. Ska jag bry mig om det eller ska jag köpa den ändå? Vad kan vara problem med den? Är det en bra nybörjarhoj?
 
Rigmor Mortis skrev:
Jag tror att en GpZ600R skulle passa mig i storlek,är 171 lång, men har, allmänt, blivit avrådd från den hojen. Ska jag bry mig om det eller ska jag köpa den ändå? Vad kan vara problem med den? Är det en bra nybörjarhoj?

Har du körkort på mc? Vad skall du andvända hojen till? Denna gpz 600 har väl ca 86 hk, och den är slö på lägre varv, måste piskas 10 000 varv +för att ha effekten kommer du göra det??? Annars kan diu lika gärna ha en glidarhoj

Skall du t ex bara åka till och ifrån jobbet? Kommer du åka ofta med passagerare? Skall du åka på långsemester i europa?
Kan du serva o skruva själv? Är det sporthoj du är ute efter??

Det finns ju annars en rätt bra customhoj som många tjejer kör just för att det är bra sitthöjd, relativt underhållsfritt med kardandrift.

Yamaha 535 virago, då kan du få en nyare hoj för samma penning som en begagnad gpz 600r(varningens tecken där för vevlagren som kan vara klena, nedkörda)

Man skall nog rannsaka sig själv vad man skall ha hojen till, kanske plugga lite hoj, kolla upp försäkringar etc.

Men lycka till iaf, skaffa hoj hur som helst!! :tummenupp
 
tryck sök info, skriv i hojens namn, tryck på enter.. och swisch så kan du säkert lära dig en del...

Ps. I'm out of here.... :arsele
 
sporTlovEr skrev:
Har du körkort på mc? Vad skall du andvända hojen till? Denna gpz 600 har väl ca 86 hk, och den är slö på lägre varv, måste piskas 10 000 varv +för att ha effekten kommer du göra det??? Annars kan diu lika gärna ha en glidarhoj

Skall du t ex bara åka till och ifrån jobbet? Kommer du åka ofta med passagerare? Skall du åka på långsemester i europa?
Kan du serva o skruva själv? Är det sporthoj du är ute efter??

Det finns ju annars en rätt bra customhoj som många tjejer kör just för att det är bra sitthöjd, relativt underhållsfritt med kardandrift.

Yamaha 535 virago, då kan du få en nyare hoj för samma penning som en begagnad gpz 600r(varningens tecken där för vevlagren som kan vara klena, nedkörda)

Man skall nog rannsaka sig själv vad man skall ha hojen till, kanske plugga lite hoj, kolla upp försäkringar etc.

Men lycka till iaf, skaffa hoj hur som helst!! :tummenupp

Ska begrunda ditt förslag om Virragon :arsele Sorry, kunde inte hålla mig!

Ska rejsa med hojen! Vad ska man annars ha en hoj till? Till å från jobbet suger!

Kanske ska köpa en nyare hoj då? Men vill ha en varvvillig sak, gärna kawa. Hk är ju inget problem, det beror väl på hur mycket man gasar :rolleyes:
 
Rigmor Mortis skrev:
Ska begrunda ditt förslag om Virragon :arsele Sorry, kunde inte hålla mig!

Ska rejsa med hojen! Vad ska man annars ha en hoj till? Till å från jobbet suger!

Kanske ska köpa en nyare hoj då? Men vill ha en varvvillig sak, gärna kawa. Hk är ju inget problem, det beror väl på hur mycket man gasar :rolleyes:

Varför får man ett intryck att du är en kille som driver med oss? Eller något annat? tycker inte du känns seriös alls, tyvärr..
 
Till salu!!

Rigmor Mortis skrev:
Jag tror att en GpZ600R skulle passa mig i storlek,är 171 lång, men har, allmänt, blivit avrådd från den hojen. Ska jag bry mig om det eller ska jag köpa den ändå? Vad kan vara problem med den? Är det en bra nybörjarhoj?
Tjeena. Jag har en bra nybörjar hoj till salu en gul suzuki gsx 600f-98 (nya mod) svensksåld, fullservad, 1800 mil 38 000 v.s.a!

Pm:a vid intresse :tungan
 
sporTlovEr skrev:
Varför får man ett intryck att du är en kille som driver med oss? Eller något annat? tycker inte du känns seriös alls, tyvärr..

Lessen om jag verkade spydig eller dryg, det var ju inte alls meningen :gråta MEN vill ju inte tuffa omkring, känns inte som min grej. Virago har jag inte hört något gott om. Inte för jag är expert på at köra men man kan ju lära sig. Faktiskt!
 
sporTlovEr skrev:
Det finns ju annars en rätt bra customhoj som många tjejer kör just för att det är bra sitthöjd, relativt underhållsfritt med kardandrift.

Yamaha 535 virago, då kan du få en nyare hoj för samma penning som en begagnad gpz 600r(varningens tecken där för vevlagren som kan vara klena, nedkörda)

...sade han till tjejen som funderade på en Gpz600R. :va
 
Rigmor Mortis skrev:
Lessen om jag verkade spydig eller dryg, det var ju inte alls meningen :gråta MEN vill ju inte tuffa omkring, känns inte som min grej. Virago har jag inte hört något gott om. Inte för jag är expert på at köra men man kan ju lära sig. Faktiskt!

Jo du kanske har lite att lära dig...har du kört mc överhuvudet taget? Har du körkort? Att köra hoj handlar mycket om KUNSKAP!!!! Det finns folk på 125:or som kan kör skiten av folk på 1000 kubikare på små kurviga vägar, så det handlar inte så mycket om effekt bara för att man inte vill tuffa omkring, det kan man göra med mindre hästkrafter! Jag hade en 48 hk 500 cc offroad twin som första tunga hoj, och jag blev nästan skrämd i början när man gasade med den(jag har i unga år kört cross 125cc/250cc så hade lite körerfarenhet med rena effekts ketchupmaskiner). Och är du rookie så lär gpz vara rätt jobbig, för jag tror inte att du kan använda den effekten fullt ut!
 
sporTlovEr skrev:
Och är du rookie så lär gpz vara rätt jobbig, för jag tror inte att du kan använda den effekten fullt ut!

Nej, jag håller inte med alls. Jag känner flera tjejer som haft Gpz600R, en hade den som sin första hoj, och de har genomgående varit nöjda med modellen som sådan. Lagom stor, förhållandevis lättkörd, går att åka både fort och långt på om man vill.
En Gpz600R är inget monster, och det finns inget som säger att man nödvändigtvis måste "använda effekten fullt ut". (I så fall skulle det säljas väldigt få R1/GSXR1000/CBR1000RR/whatever för gatbruk...) Precis som du säger behövs ju en del varv för att motorn skall vakna i en Gpz600R; vill man inte hetsa så varvar man inte så mycket. Man kan ju inte påstå att hojen är svårtyglad.

Ett modernare alternativ till förstahoj att växa i, om än rekommenderad intill leda, är CBR600F. Har funkat utmärkt som första hoj för många, inklusive helt okunniga tjejer.
 
Last edited:
69:an skrev:
Nej, jag håller inte med alls. Jag känner flera tjejer som haft Gpz600R, en hade den som sin första hoj, och de har genomgående varit nöjda med modellen som sådan. Lagom stor, förhållandevis lättkörd, går att åka både fort och långt på om man vill.
En Gpz600R är inget monster, och det finns inget som säger att man nödvändigtvis måste "använda effekten fullt ut". (I så fall skulle det säljas väldigt få R1/GSXR1000/CBR1000RR/whatever för gatbruk...) Precis som du säger behövs ju en del varv för att motorn skall vakna i en Gpz600R; vill man inte hetsa så varvar man inte så mycket. Man kan ju inte påstå att hojen är svårtyglad.

Ett modernare alternativ till förstahoj att växa i, om än rekommenderad intill leda, är CBR600F. Har funkat utmärkt som första hoj för många, inklusive helt okunniga tjejer.

Visst visst DU har rätt men hon skriver så här också:

"MEN vill ju inte tuffa omkring, känns inte som min grej. Virago har jag inte hört något gott om. Inte för jag är expert på at köra men man kan ju lära sig. Faktiskt! "

Sen skrev hon också att köra till jobbet "suger" (hon har säkert aldrig haft ett riktigt jobb ännu), jag tycker det är perfekt att köra 2 hjuling av olika cylindervolym alla årstider till och ifrån jobbet, och har gjort så i flera år nu, för en tidsvinst, spara bränsle slippa ev inbrott i bilen(mc kan man ställa in på jobbet)slipper tjat om skjuts av folk hit o dit, samt att det är så förbannat kul och att det är bra att hålla igång 2-hjulskörandet.

När man ställer frågor till henne för att man verkligen skulle vilja hjälpa henne så får man inget sakligt svar, tror det är fel ställe även om man är tjej att impa på folk, jag tror att det är någon som driver med oss, hon känns inte seriös, hon skall köpa en gpz 600, men hon känner inte till något annan mc-sort alls(?) DET är något som seriösa mc-människor brukar veta!(tror att de flesta härinne vet vad en virago är trots att vi åker sporthoj..)Hon är ingen expert på att köra säger hon, men man kan lära sig, visst kan man det.

Tror dock att hon blir farlig om hon inte är 1) inte så duktig på att köra 2)Hon vill INTE tuffa omkring utan köra snabbt, så kommer hon vara farlig därute på en Gpz 600, både för oss och andra, samt att hon kan bidraga till olycksstatestiken...

Får väl annars ge rådet "KÖR PÅ BANA DÅ!!!"(om hon vet vad det är..)
 
Last edited:
sporTlovEr skrev:
Visst visst DU har rätt men hon skriver så här också:

"MEN vill ju inte tuffa omkring, känns inte som min grej. Virago har jag inte hört något gott om. Inte för jag är expert på at köra men man kan ju lära sig. Faktiskt! "

Sen skrev hon också att köra till jobbet "suger" (hon har säkert aldrig haft ett riktigt jobb ännu), jag tycker det är perfekt att köra 2 hjuling av olika cylindervolym alla årstider till och ifrån jobbet, och har gjort så i flera år nu, för en tidsvinst, spara bränsle slippa ev inbrott i bilen(mc kan man ställa in på jobbet)slipper tjat om skjuts av folk hit o dit, samt att det är så förbannat kul och att det är bra att hålla igång 2-hjulskörandet.

När man ställer frågor till henne för att man verkligen skulle vilja hjälpa henne så får man inget sakligt svar, tror det är fel ställe även om man är tjej att impa på folk, jag tror att det är någon som driver med oss, hon känns inte seriös, hon skall köpa en gpz 600, men hon känner inte till något annan mc-sort alls(?) DET är något som seriösa mc-människor brukar veta!(tror att de flesta härinne vet vad en virago är trots att vi åker sporthoj..)Hon är ingen expert på att köra säger hon, men man kan lära sig, visst kan man det.

Tror dock att hon blir farlig om hon inte är 1) inte så duktig på att köra 2)Hon vill INTE tuffa omkring utan köra snabbt, så kommer hon vara farlig därute på en Gpz 600, både för oss och andra, samt att hon kan bidraga till olycksstatestiken...

Får väl annars ge rådet "KÖR PÅ BANA DÅ!!!"(om hon vet vad det är..)


Men ge henne en chans! Har du nån aning om hennes jobbsituation? Var inte så dryg, vill hon ha köpråd om en GPZ600 så ge henne det, men skippa otrevligheterna! Hade hon frågat om R6 eller R1 som förstahoj kunde jag förstått din reaktion, men en GPZ 600 är knappast det vildaste du kan köpa. Tvärtom skulle jag säga att det är en bra nybörjarhoj. Inte så vass men inget man tröttnar på efter 4 mil heller.
 
Jag har haft en GPZ600 och den känns faktiskt rätt modern för sin ålder. Nästa år kvalar den in i classica-försäkringen och det är ett stort +
Den har 75 hk och ett hyfsat mellanregister jämfört med tidiga 100 hk-600:or.

Problemen är att ventilerna kan gå ner sig pga någon konstruktionsmiss liksom på många andra 80-tals Kawasaki.
 
Om du har råd så kolla på cbr600f runt 91-95 istället eftersom de är mycket smidigare + håller mycket bättre(bättre kvalite). Jag har haft båda, har olyckligen kvar min gpz600r eftersom jag vill att den ska gå som den ska innan jag ska sälja den.
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top