Kawa GpZ600R?

Last edited:
TreoKwak skrev:
Kollade du på den ?Var den ngt att ha? :brinnerup

Jodå, lite småfix visuellt men den gick skitbra (när jag provkörde)....
Står numera i garaget hemma.

Körde hem den 30mil igår varav ganska många i ösregn och åska, lite jobbigt.

Efter 20mil och en raksträcka där jag klev på rätt bra upptäckte jag att det e nå bajsing. tomgången gick ner skitlågt, motorn låter asdovt och det händer ingenting när man gasar, får hålla fullt för att den ska ligga kvar i hastighet på motorvägen, Sen rycker den till och allt kommer tillbaka och den blir normal igen.

Detta verkar hända efter jag håller fullt,
senare efter ett rödljus där jag dragit på händer samma sak.

Kompisen som kan mekka är påväg,
själv kan jag inte ett skit.

Är trots det jäkligt glad, som första hoj blir det här perfekt.
14 lopper pröjsa jag, förövrigt är det samma på bilden som sida 2.

:)

Bifogat

• PICT0797 (Medium).JPG
    PICT0797 (Medium).JPG
    93.9 KB · Visningar: 806
tjockisbulle skrev:
Efter 20mil och en raksträcka där jag klev på rätt bra upptäckte jag att det e nå bajsing. tomgången gick ner skitlågt, motorn låter asdovt och det händer ingenting när man gasar, får hålla fullt för att den ska ligga kvar i hastighet på motorvägen, Sen rycker den till och allt kommer tillbaka och den blir normal igen.

Detta verkar hända efter jag håller fullt,
senare efter ett rödljus där jag dragit på händer samma sak.

För mig låter det mest som ett el fel eller möjligen som att du behöver byta gummi i förgasarna för det är väl nån form av vacum menbran i dem som kan bli gammalt och spöka. Lycka till i fortsättningen.

tjockisbulle skrev:
det e nå bajsing. :)

Låter märkligt...min kan vara lite slö att reagera innan den är varmkörd.

det där tycker jag låter bränslerelaterat. Nå´t skitsom sätter igen och släpper efter en stund.

är kompisen bra på meka, kan det ju vara ide att blåsa rent bränsleslangar..kolla kranen..förgasarna o insugsgummina.

Det roliga är att du har en exakt likadan skrapskada på vänster dämpare. Hade det inte varit kåpglaset och silverstripen på framkåpan ( över GPZ
R) hade jag gått ner i garaget o kollat att min står kvar :hihi

Fast nu slog det mig att min sedan i lördags står upppallad utan hjul :3freak

TreoKwak skrev:
det där tycker jag låter bränslerelaterat. Nå´t skitsom sätter igen och släpper efter en stund.

När det är nåt skit i förgasaren så brukar det inte släppa igen utan det blir sämre och sämre för att till slut vara helstopp, men jag är ingen expert.

RW skrev:
När det är nåt skit i förgasaren så brukar det inte släppa igen utan det blir sämre och sämre för att till slut vara helstopp, men jag är ingen expert.

En annan bizarr grej jag har hört är att det bildas undertryck i soppatanken..om det inte kommer tilluft nånstans ( antar att det är ventilation i tanklocket?)

Då bildas vakum och soppan vill inte komma ut...se´n släpper det igen..

Man kan prova om problemet kvarstår med halvöppet tanklock :)

TreoKwak skrev:
En annan bizarr grej jag har hört är att det bildas undertryck i soppatanken..om det inte kommer tilluft nånstans ( antar att det är ventilation i tanklocket?)

Borde ju i o f s rinna till när motorn går illa då vacumet försvinner men det kanske är nån nålventil som hänger sig och inte släpper igenom soppa. Tockisbullen bör nog rengöra förgasarna och titta over dem. Ultraljuds rengöring funkar bra på förgasare.

RW skrev:
Borde ju i o f s rinna till när motorn går illa då vacumet försvinner men det kanske är nån nålventil som hänger sig och inte släpper igenom soppa. Tockisbullen bör nog rengöra förgasarna och titta over dem. Ultraljuds rengöring funkar bra på förgasare.

Det där ska jag kolla upp!
:tummenupp
Imorn lyfter vi tanken för att kolla tändstift och luftfilter, får se skitgt allt är.
ska bli spännande.

RW skrev:

Rinna till... Haha! Tjejhoj... Fast jag har ju ägt den där! Dammit...

Så vi lättade på tanken och konstaterade att en tändhatt satt helt löst samt att slangen som ger (ger eller tar ?) luft till tanken baktill inte satt fast alls.

Så problemet med att den "blev helt slut" emellanåt och man fick hänga på gasen för att ligga kvar i hastighet har försvunnit. Nu går den ju "bra" igen.

Dock kvarstår.
-Byta packningar och olja i framgaffeln, läcker från vänster...
(hur svårt är det på en skala 1-10 ?)

-Byta tändstiften

tjockisbulle skrev:
Så problemet med att den "blev helt slut" emellanåt och man fick hänga på gasen för att ligga kvar i hastighet har försvunnit. Nu går den ju "bra" igen.
Kul :tummenupp

tjockisbulle skrev:
Så vi lättade på tanken och konstaterade att en tändhatt satt helt löst samt att slangen som ger (ger eller tar ?) luft till tanken baktill inte satt fast alls.

Dock kvarstår.
-Byta packningar och olja i framgaffeln, läcker från vänster...
(hur svårt är det på en skala 1-10 ?)

-Byta tändstiften

Så jävla skönt att ha rätt!!!!

Gaffeln skulle jag lämna in om jag var du,,ganska trist att fixa med. Kompisen lämnade in hela hojen, kostnad 1500 för byte av bägge packboxarna.

Tändstiften...har du orginalnyckel? Annars får du riva vattenkylningen, men det är inte så komplicerat, ny kylarvätska kostar väl bara nån 20:a på statoil.. :banana :yoparty

TreoKwak skrev:

Gaffeln skulle jag lämna in om jag var du,,ganska trist att fixa med. Kompisen lämnade in hela hojen, kostnad 1500 för byte av bägge packboxarna.

Tändstiften...har du orginalnyckel? Annars får du riva vattenkylningen, men det är inte så komplicerat, ny kylarvätska kostar väl bara nån 20:a på statoil.. :banana :yoparty
Äh, byta tändstift är inte så jobbigt, jag tog och köpte en 18mm tändstiftshylsa från biltema, slipade ner sidorn från hylsan så den verkligen åkte ner och skruvade med en anning snelagd nyckel, bara att vara försiktig så går det bra.

EDIT: Jag rekommenderar att du skaffar serviceboken till GPZ600R från Haynes, där står det hur man gör ungefär allt, samt svårighetsgrad på alla delar.
Framgaffel - svårighetsgrad 4/5 där 1/5 är lättast.

Last edited:
TreoKwak skrev:

Ah jag är fan imponerad, trots min kassa förklaring så träffade du rätt :hihi

Men 1500:- för att fixa framgaffeln ?
Det finns inte på kartan, tjejen är ju lite halvglad då jag tömmer alla konton på pengar redan....

Karagoth skrev:
Äh, byta tändstift är inte så jobbigt, jag tog och köpte en 18mm tändstiftshylsa från biltema, slipade ner sidorn från hylsan så den verkligen åkte ner och skruvade med en anning snelagd nyckel, bara att vara försiktig så går det bra.

EDIT: Jag rekommenderar att du skaffar serviceboken till GPZ600R från Haynes, där står det hur man gör ungefär allt, samt svårighetsgrad på alla delar.
Framgaffel - svårighetsgrad 4/5 där 1/5 är lättast.

Jag tar till mig alla tips!
Den där boken, jag har sökt på nätet och bara hittat en som säljer den boken och den var fan inte gratis.... :4skrika
Men jag märker ju att jag måste ha nånting,
fick inte med nån manual eller nånting vid köp av hojjen.
Jag vet inte ens vilka tändstift jag ska ha :brinnerup

tjockisbulle skrev:
Ah jag är fan imponerad, trots min kassa förklaring så träffade du rätt :hihi

Det finns inte på kartan, tjejen är ju lite halvglad då jag tömmer alla konton på pengar redan....

Jag tar till mig alla tips!
Den där boken, jag har sökt på nätet och bara hittat en som säljer den boken och den var fan inte gratis.... :4skrika
Men jag märker ju att jag måste ha nånting,
fick inte med nån manual eller nånting vid köp av hojjen.
Jag vet inte ens vilka tändstift jag ska ha :brinnerup
NGK DR8ES står det i serviceboken
NGK D8EA (eller något sådant) satt i min. Jag tog nya likadana.

Boken finns för 289kr hos en Mc-affär i Staffanstorp, lite långt att köra till kanske :hihi
Men du kan ju alltid beställa och få den skickad via posten.
http://www.mc-depan.com/

tjockisbulle skrev:

Om du tar av gaffelbenen och lämnar in dem blir det inte så dyrt. Att sära på gaffelbenen kräver ofta specialverktyd och erfarenhet men att ta av dem är oftast ganska lätt men tar tid och tid är pengar på en mc firma. Du sparar nog en 1000:- lapp på det sättet. :7peta

Har kollat runt lite hos mcverkstäderna nu,
dom vill ha 1500-2000 för att fixa gafflarna.

Jag kommer alltså satsa på att göra det själv, dock inte ännu. Måste få tag på verkstadsboken först.

Imorn blir det byte av luftfilter och tändstift
Men hur stänger jag då av soppan från tanken ??

Senast kom vi åt stiften genom att bara lossa och vrida på tanken men nu måste den loss helt.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!