Ni som gnäller över hög försäkring..

greven skrev:
Köp en gammelhoj typ RD350, RD500, GSX-R750 (-85)

Och kolla in dessa premier..

http://www.mhrf.se/

Klicka på vanliga frågor..

:)


Helt galet,
trodde inte det gick att få det billigare än bilsport & mc´s "classic"

Nu alltså 982kr för helförsäkring första året och nästkommande år 428kr.

Jobbigt dock att tvingas "besiktiga" mc´n av en kontrollant för att få teckna försäkringen och att fordonet inte får användas som bruksfordon. :huvet
 
Är de verkligen underskattade? Ser man till (snö)skoter, som jag har lite pejl på, så har utvecklingen gått framåt nåt helt enormt. Jag tvivlar på att det skiljer mot hojar. Jag har noll koll men har en 1990-års sporhojsvärsting nån likhet med en 10-15 år nyare hoj? Tillåt mig tvivla.
 
tjockisbulle skrev:
Jobbigt dock att tvingas "besiktiga" mc´n av en kontrollant för att få teckna försäkringen och att fordonet inte får användas som bruksfordon. :huvet


Besiktning är väl inga problem om du har en fin hoj?
Hur ofta använder du en hoj som bruksfordon?
 
greven skrev:
Besiktning är väl inga problem om du har en fin hoj?
Hur ofta använder du en hoj som bruksfordon?


Nej det borde väl inte vara några problem, endast då att gå med i MHRF och leta upp en besiktningsman, tidsåtgången och latheten som ställer till det bara

Enligt sajten är bruksfordon något du använder för att tex köra till och från jobbet, det är alltså inte tillåtet att köra med denna typ av försäkring.
Trist men det känns som det kvittar då det senare stod att det tillåts vid "enstaka tillfällen".

Försig har jag inte läst bilsport och mc´s vilkor, kanske står likadant där..

Galet billigt var det hursomhellst.
:tummenupp
 
Nicke skrev:
Är de verkligen underskattade? Ser man till (snö)skoter, som jag har lite pejl på, så har utvecklingen gått framåt nåt helt enormt. Jag tvivlar på att det skiljer mot hojar. Jag har noll koll men har en 1990-års sporhojsvärsting nån likhet med en 10-15 år nyare hoj? Tillåt mig tvivla.

Det där var en väldigt orättvis jämförelse! Är det någonstans utvecklingen har gått fort så är det ju just på snöskotrar... Har själv jobbat som skotermek emellanåt..
 
Got it - tror jämförelsen haltar lite. Ska man ha hojen som entusiastfordon på landsväg så är det en annan sak. Att köra bana med en 10 år gammal hoj eller årets modell är nog en grym skillnad.

stranglefoot skrev:
Det där var en väldigt orättvis jämförelse! Är det någonstans utvecklingen har gått fort så är det ju just på snöskotrar... Har själv jobbat som skotermek emellanåt..
 
stranglefoot skrev:
Otroligt underskattade!

Jajjemen, se bara på min 125a. den kanske inte är modern med OJ vad pisk killarna får när det är dags för banåka :P
För övrigt kostar den 1200 hel/hel :banana
 
Nicke skrev:
Got it - tror jämförelsen haltar lite. Ska man ha hojen som entusiastfordon på landsväg så är det en annan sak. Att köra bana med en 10 år gammal hoj eller årets modell är nog en grym skillnad.

Jovisst är där skillnad! Utan tvekan men kraft finns där så det räcker o blir över på en äldre hoj sen att dom kanske inte riktigt hinner med nya sporthojar det är ju en annan sak.

Men som ngn ovan sa det var ju inte snack om bana.....

Har Bilsport & MC till min gammelsukka och där får man ha den som bruksfordon. Kan kosta på dom extra hundralapparna för att få köra NÄR jag vill och NÄSTAN hur jag vill.
 
JKay skrev:
Jovisst är där skillnad! Utan tvekan men kraft finns där så det räcker o blir över på en äldre hoj sen att dom kanske inte riktigt hinner med nya sporthojar det är ju en annan sak.

Men som ngn ovan sa det var ju inte snack om bana.....

Har Bilsport & MC till min gammelsukka och där får man ha den som bruksfordon. Kan kosta på dom extra hundralapparna för att få köra NÄR jag vill och NÄSTAN hur jag vill.

Jag har min 750e försäkrad i bilsport o mc! Det är ju nästan gratis!
Tyckte nästan det var dyrt när jag skaffade gsxr:en! Kostar ju mer än det dubbla, fast det räknas ändå som billigt för alla andra sporthojsägare! :D
 
stranglefoot skrev:
Jag har min 750e försäkrad i bilsport o mc! Det är ju nästan gratis!
Tyckte nästan det var dyrt när jag skaffade gsxr:en! Kostar ju mer än det dubbla, fast det räknas ändå som billigt för alla andra sporthojsägare! :D

Javisst!! 1383:- Hel/Hel är lysande! Garageförsäkringen är ju inte lönt att ta...907:-/år! Då kan man ha den påställd hela året utan o behöva bry sig.
 
Frågan är väl om man tycker den "enorma" skillnaden upp till en nyare hoj är värd vad det kostar mer i försäkring och värdeminskning.
Inget fel i att köra äldre hoj, inget fel att köra nytt.
Men min personliga uppfattning är att det går att ha minst lika kul på min 91:a som på en nyare bike.
Att den kostar mig 4-5 lakan mindre om året i försäkring tex, är ngt som för mig motiverar att köra en äldre maskin.
Att jag sedan sitter på prestanda liknande en tidig retta är väl ingen nackdel?
Visst skiljer det i chassi osv, men på vägen så avgör i regel mer vad som sitter bakom styret än matrialet mellan benen.
På krokvägarna halkar jag inte efter vidare mkt om jag kör med modernare maskiner.
Rakt fram är det inte svårt att piska en retta tex, detta pga att rettan som bara är hälften så mkt hoj till vikten sett bara vill ha upp framhjulet i vädret.
För att motverka eventuella påhopp så ska jag avslutningsvis bara tala om att jag INTE säger att mitt ånglok är BÄTTRE än en nyare hoj, bara att den inte är helt inpotent för att den är en pensionär. :hihi
Vi väljer väl alla till sist själva vad vi vill betala för våran hobby?
Kör försiktigt alles! :tummenupp
//Tobbe
 
Nicke skrev:
Att köra bana med en 10 år gammal hoj eller årets modell är nog en grym skillnad.
Jag tror att exempelvis Torkels gamla RD350 piskar de många i det här forumet på bana.. så visst finns det underskattade guldkorn.

tbrace2.jpg
 
Last edited:
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top