Kawa GpZ600R?

Tackar för svaren :tummenupp Givetvis ska jag försöka lära mig mer om hojar, men det går ju inte över en natt.

Sportlover: du va mig en otrevlig besserwisser, som tydligen vet massor om mig :confused: Du är tillagd till min ignorelista.
 
Ibland blir man ju helt matt över attityderna på sporthoj...jisses.

Äger sedan 5år en GPZ600R, chassimässigt känns den helt ok jämfört med andra "nybörjarhojar" t.ex Yamaha XJ600, den "nya" menar jag då..med spagettiram, eller en ganska modern Honda CB750 (körskolehoj jag provade), så den är inte helt ute efter 20år.

Effekt 75hk, motorn är rätt snäll upp till 7K, då vaknar den lite mer. Den toppar 200 en bra dag, men det är inget att rekommendera. Man ska behandla gamla motorcyklar varsamt. Fjädring och annat har åldrats om det inte är bytt.
Men ska man långt är det inga problem att marscha 150-160+ och det räcker långt.

De är billiga i inköp, min 85:a kan klassikerföräkras för nästan inga pengar alls nästa år.

Men visst..en CBR600F har oxå allt detta ..och lite till faktiskt. Men det är en Hånda..

Lycka till!
 
TreoKwak skrev:
Ibland blir man ju helt matt över attityderna på sporthoj...jisses.

Äger sedan 5år en GPZ600R, chassimässigt känns den helt ok jämfört med andra "nybörjarhojar" t.ex Yamaha XJ600, den "nya" menar jag då..med spagettiram, eller en ganska modern Honda CB750 (körskolehoj jag provade), så den är inte helt ute efter 20år.

Effekt 75hk, motorn är rätt snäll upp till 7K, då vaknar den lite mer. Den toppar 200 en bra dag, men det är inget att rekommendera. Man ska behandla gamla motorcyklar varsamt. Fjädring och annat har åldrats om det inte är bytt.
Men ska man långt är det inga problem att marscha 150-160+ och det räcker långt.

De är billiga i inköp, min 85:a kan klassikerföräkras för nästan inga pengar alls nästa år.

Men visst..en CBR600F har oxå allt detta ..och lite till faktiskt. Men det är en Hånda..

Lycka till!

Kan hålla med lite med vad du säger. Min gpz600r gjorde 220km/h som max under en bra dag annars så gjorde den runt 210. Ett tag så gjorde den bara 180km/h på grund av att en trottel hade hängt sig + 2 var det klent med vakum i. Visst jag kanske inte var snäll med min gpz600r i bland men det blir lätt så när man ska hänga på en gsx750r 96a. Sen så gpz600r och cbr600f som natt och dag samma mellan min mille 01 och cbr600f. Hojarna förbättras och blir lättare smidigare och har mer effekt efterhand.

Sen priset då.. en gpz600r kostar väll runt 18k och en cbr600f 29k det skiljer 11k visst det är ganska mycket pengar har du tur och får en gpz600r som ventilerna e bytt på och det ej är något annan krångel med så skulle den nog funka utmärkt. En cbr600f bara går och går utan några problem och det gör ej gpz600r jämt tyvär.

Men som sakt det är ditt val och inte någon annans. jag har haft båda hojarna och därför föreslår jag en cbr600f om du vill slipa krångel.
 
Se´n är det en sak jag vänder mig lite emot ang GPZ600R som nybörjarhoj. Den är gammal och den kommer kräva en del mek.

Den är knappast lättmekad, modernare hojar har säkert fått lite bättre lösningar så man kan göra normalt underhåll utan att riva ner "hela skiten" som man får göra på en GPZ.

Så man bör kunna skruva, för verkstäder lämnar ingen rabatt på äldre hojar. :tungan

P.s, ventilproblemt är överdrivet d.s
 
Rigmor Mortis skrev:
Tackar för svaren :tummenupp Givetvis ska jag försöka lära mig mer om hojar, men det går ju inte över en natt.

Sportlover: du va mig en otrevlig besserwisser, som tydligen vet massor om mig :confused: Du är tillagd till min ignorelista.

Isåfall är du besserwisser, för jag har ju bara citerat dig själv..OK la till det där med "jobb"(ber om ursäkt för det) men du tycker det suger att åka till jobbet, men många tycker nog att åka till jobb är jäkligt bra.

I grund o botten har jag velat hjälpa dig eftersom du frågat, men man får ingen bra respons tebax.
 
Upp! :)

Ska titta på en GPZ 600r som rullat ca 6500mil i helgen,
något speciellt man ska tänka på ?

Lager, drivpaket, däck och såna vanliga grejer har jag väl koll på men är det något speciellt för just den här modellen jag bör tänka på när jag provkör ?
 
kolla in gpz900r ist...

hade en 85:a som gått 7600mil..perfekt nybörjarhoj tycker jag..hade kn filter,dynojetkit,samt 4-1 system med slip on på.....

Kanongott ljud o kanonhoj i övrigt...toppade 240km/h på mätaren :)
 
En gpz 600r är en bra hoj att börja med med bra vägegenskaper och rätt rapp motor. Att som Sportlover hävda att du måste piska den till 10 000 varv för att ha kul annars kan du lika gärna åka Virago är kvalificerat skitsnack.

Problemet är väl att hitta ett välskött ex, det är nog inte lätt tyvärr eftersom vi snackar om en hoj från mitten av 80-talet. Om du inte har en väl tilltagen repbudget och gillar att skruva kan det nog vara läge att titta på lite modernare hojar. Har ingen aning om hur mycket du tänkt lägga på hojen men CBR600 är ett alternativ som du absolut bör kika närmare på. En hoj som var 600-klassledare länge och klarar det mesta bättre än Kawan. Kvalitetsmässigt är Honda fortfarande ett snäpp vassare än Kawasaki.....på 90-talet var skillnaden ännu större.

Yamaha FZR 600 kan också vara ett alternativ. Kolla på Blocket så hittar du säkert något. Men skippa Viragon som sagt.... :)
 
sporTlovEr skrev:
Har du körkort på mc? Vad skall du andvända hojen till? Denna gpz 600 har väl ca 86 hk, och den är slö på lägre varv, måste piskas 10 000 varv +för att ha effekten kommer du göra det??? Annars kan diu lika gärna ha en glidarhoj

Skall du t ex bara åka till och ifrån jobbet? Kommer du åka ofta med passagerare? Skall du åka på långsemester i europa?
Kan du serva o skruva själv? Är det sporthoj du är ute efter??

Det finns ju annars en rätt bra customhoj som många tjejer kör just för att det är bra sitthöjd, relativt underhållsfritt med kardandrift.

Yamaha 535 virago, då kan du få en nyare hoj för samma penning som en begagnad gpz 600r(varningens tecken där för vevlagren som kan vara klena, nedkörda)

Man skall nog rannsaka sig själv vad man skall ha hojen till, kanske plugga lite hoj, kolla upp försäkringar etc.

Men lycka till iaf, skaffa hoj hur som helst!! :tummenupp

Ehh...så man måste ligga runt 10 000 varv med en äldre 600 för att ha kul.... :va :va annars kan man åka Virago.... :confused: ???? Du verkar grymt påläst... :rolleyes:
 
tjockisbulle skrev:
Upp! :)

Ska titta på en GPZ 600r som rullat ca 6500mil i helgen,
något speciellt man ska tänka på ?

Lager, drivpaket, däck och såna vanliga grejer har jag väl koll på men är det något speciellt för just den här modellen jag bör tänka på när jag provkör ?

Ventilerna var en svag punkt på dessa modeller, ja egentligen på alla Kawas modeller under mitten av 80-talet. Annars är GPX 600 en bättre hoj som kostar nästan samma peng om man nu snöat in på Kawa. Lycka till!
 
Rigmor Mortis skrev:
Jag tror att en GpZ600R skulle passa mig i storlek,är 171 lång, men har, allmänt, blivit avrådd från den hojen. Ska jag bry mig om det eller ska jag köpa den ändå? Vad kan vara problem med den? Är det en bra nybörjarhoj?

Jag hade en för nio år sedan och den kändes gammal redan då... Ganska ostabil i höga farter tex. Omöjlig att byta tändstift på eftersom slangarna från kylaren inte är slangar utan metallrör som går strax ovanför hålen.

Klart det kan vara bra med en classica-försäkring eller vad det heter, men pengarna du tjänar kommer att gå åt till reparationer av ålderdomen. Kåpor som spricker, gamla tändkablar, svinglager, diverse läckage med mera.

Köp en nyare hoj!

EDIT: Tror faktiskt att min gamla är till salu. Inte säker på om det är denna men jag har inte sett nån annan med touringglaset på:

http://www.blocket.se/view/5370178.htm?caller=jll_s&l=0&c=1&city=0

26-26982210226.jpg
 
Last edited:
Det är alltså gpz jag ska kolla på i helgen ,inte cbr eller nått annat.
Jag har kollat upp de flesta varianter i denna prisklass men kommit underfund med att jag ska börja med gpz´an. Det är ju inte världens största beslut, är man inte nöjd kan man väl göra sig av med den. Eller ?

Den på bilden var ett fint ex.

Hur beter sig hojjen om ventilerna är dåliga ?
 
Bilden är på en GPX600 -89 som vevstakslagret gavupp på. Det är inte ett helt ovanligt fel på Kawas modeller från 80-talet. Min skar i 190 på motorväg :huvet
Köp nå annat eller nyare. :tummenupp
 

Bifogat

  • P3030199.JPG
    P3030199.JPG
    52.2 KB · Visningar: 170
Har en GPZ 85a, och det är ju verkligen en hel del meckande. Sen kan man ju bli lagom trött på att det tar 1 vecka att få hem grejjer. Näe efter lumpen så blir det en Honda CBR 600F och aldrig någon äldre kawwa igen.
 
gnagaren skrev:
Kawa Zzr 600 !!

ZZR600 är onekligen ett ännu bättre alternativ som kostar nån tusing mer men ger betydligt mer för pengarna. Samma låga sitthöjd som de övriga Kaworna.
 
Tycker hojen är helt okej, jag har en -85a som min första starka hoj, har kört 125 sedan innan. Det var inget speciellt med att vänja sig vid en större motor, om man är helt ny får man väl bara vara lite försiktig på gasen helt enkelt :)
Den passar nog bra för någon runt 170cm.
 
Fan vad alla snackar skit om GPZ600R.

Lite fakta, det sägs att ventilerna är svaga. Det stämmer nog. Jag har inget märkt (5400mil).

Classicaförsäkring hel/hel kostar mig 1300/år hos bilsport & mc.

Däck ( metzler ME330 & ME550) kan man köpa av mynetmoto , runt 70-80 Eur /st

Den är knölig att meka med. Dumma, osmidiga lösningar på saker o ting. För att byta stift ( inte så ofta) bör man ha orginalnyckeln..annars får man riva lylarrören.

"Ganska ostabil i höga farter tex" :confused:

Den föraren hade troligen fel lufttryck i däcken..eller nedslitna däck. Eller så var fjädringen slut. Det händer på en 20år gammal hoj.

En kawa är ALDRIG ostabil i hög fart.

Den är jävligt kul på bana ( i böjarna )

Den är inte vassast..men den kan mer än mig, fortfarande.

Kolla att den startar bra, någorlunda jämn tomgång. KOlla så inte bakfjädringen är slut. Gaffeln med ( antidive) kan strula med den om man har otur.

Slutligen så är den snyggare , mkt snyggare än GPX..och oändligt snyggare än loket GPZ900

Lycka till. Jag kommer aldrig sälja min...kommer renovera den en dag.
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top