Katana och GSX 1100-tråden


popy är Yoshimura kammar, POP YOSHIMURA är geniets namn........
Lyft kan du mäta fram med skjutmått, x vippans utv. ca 1,55
Kalla efter mer märkningar vid kamdrevshållarna....st 1,2 eller 3
 
popy är Yoshimura kammar, POP YOSHIMURA är geniets namn........
Lyft kan du mäta fram med skjutmått, x vippans utv. ca 1,55
Kalla efter mer märkningar vid kamdrevshållarna....st 1,2 eller 3

Det är precis som det skrivs ovan.

Jag hade ett par Yoshi-kammar och de var märkta POPY. Mina var dessutom
märkta st2 i ändarna. Det var dock rätt så svårt att se just st-märkningen,
men om man kollar noga så bör det gå att hitta den.
 
Det är precis som det skrivs ovan.

Jag hade ett par Yoshi-kammar och de var märkta POPY. Mina var dessutom
märkta st2 i ändarna. Det var dock rätt så svårt att se just st-märkningen,
men om man kollar noga så bör det gå att hitta den.

Detta kanske kan vara till hjälp.

"ST-2", "ST-3" & "ST-R" are developed for sprint or endurance race use. These cams have a high lift and extend duration. They are required to use Yoshimura valve spring, valve cotter, valve seat shim, ECU or other changes even idling level depending on the model or the condition to use. Certain models are included Yoshimura original adjustable cam sprocket & light weight cam flange.

Product Info
Vehicle
GSX1100S
Description
ST-2 Camshaft
Part Number
211-191-0200
Max Lift (mm)

IN: 9.50
EX: 9.50
1mm Duration

IN: 257
EX: 257
Tappet Clearance

IN: 0.15-0.18
EX:

0.15-0.20
Remarks
Req. Valve Spring (Part# 220-191-0001) & Modification on the valve guide
Do not fit for GSX750S
 
Har polerat ändarna och där står popy instämplat på ena sidan och ett A på andra.. Någon st märkning kan jag inte se

På tredje bilden jag laddade upp ser man ett ingjutet R.
 
Last edited:
Big Block

Nu när vi ändå är inne och berör ämnet:

Jag undrar hur stor borrning det är vettigt att ha för gatåkning,
om vi pratar EF-motor och ungefär standardkomp.

Hur mycket går det att borra standardfodren egentligen?

Det finns ju även en del big block, (ex FBG), att få tag i men hur
är det med kylningen på dessa? Jag har för mig att det inte finns
utrymme för fartvinden att passera mellan fodren på dessa. Vad
innebär det för kylningen, det borde bygga mycket värme, eller ?

/ Mikael

Kör med 1427 big block cylinder. Körde först utan extra oljekylare. Då började den :tummenupp gå varm i vissa lägen. Monterade sedan en separat kylare - Samma som Ingvar har på sin "small block " hoj. Efter det inga som helst problem med temperaturen. Mer kubik = mer skoj !
 
Kör med 1427 big block cylinder. Körde först utan extra oljekylare. Då började den :tummenupp gå varm i vissa lägen. Monterade sedan en separat kylare - Samma som Ingvar har på sin "small block " hoj. Efter det inga som helst problem med temperaturen. Mer kubik = mer skoj !

Min sticker upp till ca 110 grader en varm sommardag (27-30 grader lufttemp)
 
.... Samma som Ingvar har på sin "small block " hoj. ....

Hmpf, liten och rapp bättre än stor och slapp, vettu:tummenupp. Men kanske stor och rapp vore ännu roligare:va. Hur som helst är 48-plattors Mesa Cool-kylaren rätt MC-mässig, inte så bred som "vanliga" oljekylare.

/Ingvar
 
Last edited:
Om man ska montera en oljekylare på säg en 81as gsx, visst måste man ändra på något först vid utgångarna till kylarslangarna, eller är det bara att smacka dit den?
 
Om man ska montera en oljekylare på säg en 81as gsx, visst måste man ändra på något först vid utgångarna till kylarslangarna, eller är det bara att smacka dit den?

Byt även oljefilterlocket till locket från 1135cc motorn (alltså GSX 1100 84-87)
Eller modifiera det befintliga.
 
Nä, det räcker med att göra det ena.

Vill man vara petig kan man lämna ett 2-3mm hål i pluggen (om du gör den varianten) för att efterlikna originalutförandet.
Hålet är tänkt att rädda oljeförsörjningen om kylaren skulle bli igensatt.
Hålet kan också vara bra att ha om man någon dag vill ha ut pluggen för att kunna spola rent kanalerna eller så.
 
Vinterparkerad

Idag tappades oljan ur och ventilkåpan lyftes med darrande händer för att inspektera vad som hänt med R-toppen under sommarens 1260 mils tjänstgöring som respirator på en GSX.

Allt ser frid och fröjd ut. Förvånasvärt lite olja står kvar i "badkaren" som spolas med olja på R'en. Något som retar mig är att Suzukis kammar ganska snabbt får pitting-skador:mad:. Jag tror inte mina Suzukis är unika i det avseendet. Dom går utmärkt att använda ändå men det ser fult ut. Jag har haft både Honda och Triumph tidigare, jag såg aldrig sådana skador på deras kammar. Bilden nedan visar kam-looberna med mest skador på (ser dock betydligt värre ut på bild än i verkligheten). Kammarna har gått 3200 mil och kommer förhoppningsvis att gå lika länge till:gnissla. Det lustiga är att skadorna sitter där belastningen borde vara som lägst, längst upp på "krönet" när ventilen sas är färdig-accelererad. Hela loob-flanken som accelererar ventilen är felfri på samtliga kam-loober. Nu skall toppen av och lite större andningsorgan monteras:D.

/Ingvar

Edit: Om någon har fräscha kammar liggandes är jag öppen för förslag.
 

Bifogat

  • P1000176_mini.jpg
    P1000176_mini.jpg
    146 KB · Visningar: 102
  • P1000183_mini.jpg
    P1000183_mini.jpg
    117.7 KB · Visningar: 105
Last edited:
Man hinner göra en hel del skada på ett par timmar...
 

Bifogat

  • DSC003411.jpg
    DSC003411.jpg
    204.2 KB · Visningar: 103
Smallblock vs big block

Hmpf, liten och rapp bättre än stor och slapp, vettu:tummenupp. Men kanske stor och rapp vore ännu roligare:va. Hur som helst är 48-plattors Mesa Cool-kylaren rätt MC-mässig, inte så bred som "vanliga" oljekylare.

/Ingvar

Inget illa ment om din small blockare...eller trampade jag på en öm tå månne ?

:va //

Har fått min sadel omklädd o klar nu ! har allvarliga funderingar på att börja meka snart igen...:D
 
Inget illa ment om din small blockare...eller trampade jag på en öm tå månne ?

:va //

Har fått min sadel omklädd o klar nu ! har allvarliga funderingar på att börja meka snart igen...:D

Nädå, ingen fara jag har helt oömma tår:) (jag skulle bara vara lite lustig). Vad blir det för modifieringar i vinter då?

/Ingvar
 
Last edited:
Japp! Nu åker prylarna ner i baljan..Exportkammar har jag liggandes men då måste du nog byta topp vilket jag förmodar inte är aktuellt:)

Du har helt rätt, det är inte aktuellt. Jag har två uppsättningar med exportkammar liggandes, båda med pitting-skador:gnissla. Likaså har jag matchande nedgångna vipparmar:D.
Jag kör vidare med mina kammar. Dom brukar fungera fint rätt länge ändå. Jag såg förresten att nya kammar inte var så farligt dyra $213/st (1638:-) i USA.

Slitstyrka på kammarna verkar inte vara GSX-motorernas signum direkt.

/Ingvar
 
Någon som vet om det finns sprängskisser med originalnummer att få tag på.?Annars kommer det ta lång tid i mc butiken..
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top