Katana och GSX 1100-tråden

Jaha, nu har jag vart ner till garaget å tömt gsx´n på olja eftersom jag fick tips om en sk hydrokomp.

Mycket riktigt var hela vevhuset fullt med en blandning av olja å bensin:huvet

Nu verkar det ju som om motorn är ganska rutten så det får nog bli en utbytesmotor av 80-82 års modell. Finns den en nångonstans så är jag sugen:tummenupp


Det är bra att man inte går hela vinter utan att ha nåt å göra:va

//Nils82
 
Jaha, nu har jag vart ner till garaget å tömt gsx´n på olja eftersom jag fick tips om en sk hydrokomp.

Mycket riktigt var hela vevhuset fullt med en blandning av olja å bensin:huvet

Nu verkar det ju som om motorn är ganska rutten så det får nog bli en utbytesmotor av 80-82 års modell. Finns den en nångonstans så är jag sugen:tummenupp


Det är bra att man inte går hela vinter utan att ha nåt å göra:va

//Nils82

Inte behöver du byta motor, den gick ju fint skrev du i första inlägget. Se istället till att förgasarna håller tätt och att den vakumstyrda soppakranen verkligen stänger av.
Samma sak hände mig på min första GSX. Soppakranen glömdes kvar i "PRI"-läget över natten varvid en cylinder fick lite väl mycket soppa (en dl eller så:D ) via en otät förgasare. Eftersom bensin är lite svårkomprimerad gick startmotorn bet på att dra runt veven. Bara att plocka ut stiftet och blåsa ut soppan, sen gick den fint igen.

/Ingvar
 
Jag hoppas du har rätt.!! Jag ska ta å titta på det idag för igår hittade jag ingen 18mm tändstiftshylsa i garaget:va


Kan ju vara så att startmotorn fick sig en omgång men är inte en startmotor över lag ganska så tilltagen?? Det är ju i och för sig motorn på gsx´n också:smasha

Ja......snart får vi veta hur det står till där inne:fakta

/Nils82
 
Nytt men gammalt..

Såja såja lugn nu. Det enda som är gammalt på din hoj är väl just motorn. Resten är väl utbytt. :yoparty eller


Utbytt o renoverat..men som Christer Glenning sa på Trafikmagasinet .."en gammal o beprövad konstruktion.."" Men fortfarande GSX delar !....:tummenupp

( att det kan var ekonomistiskt o kanske effektivare med oäkta delar typ GSXR är en helt annan sak ) // :yoparty
 
hej alla katanaägare
sas är en nygammal katana-ägare jag håller pä att renoverar en till original.
behöver tips ang klädsel till sadeln Vart får man tag i en likvärdig originalklädsel
 
Absolut!
Men då fårjuladu bygga om :tummenupp
För inte är toppen din pre -85:D
/U

Hej Katana org
Hur har du fått motorkåporna så snygga:) (högblanka:tummenupp ) har du tagit den tuffa vägen och ploerat själv eller har du lämnat i dom någonstans, i så fall var och vad kostade det?
Om du polerat själv hur fixade du det
saskatana
 
hej alla katanaägare
sas är en nygammal katana-ägare jag håller pä att renoverar en till original.
behöver tips ang klädsel till sadeln Vart får man tag i en likvärdig originalklädsel

Det finns tips på det tidigare i tråden.
Den som letar efter något gott ....:)
Om jag minns rätt så finns det bla en firma i Helsingborg som har sådant.
Vad har du för klädsel nu ?
 
Den lever......DEN LEVER!!!!

För er som missat mina bekymmer de senaste dagarna kan läs om det lite längre bak i tråden.

Teorin om en sk. hydrokomp verkade vara en fullträff. Tog ur stiften å körde runt motorn........swichsss....en sprut med soppa rätt upp i garagetaket:yoparty

I me stiften igen å motorn gick igång hur fint som helst, lät den gå i ca 3-4 sek och slog sedan igen den. Inga missljud eller nått som verkar skumt.

Nu är frågan, kan man förutsätta att den är oskadd efter det här??
Hur som helst måste den spolas å fyllas upp med olja igen och då undrar jag vilken metod som är lämpligast när man ska ha ur all blandning av bensin/olja??

Man vill ju inte att den skär ihop 3 dar in på semestern nästa år, eller hur:huvet

/Nils82
 
Hej Katana org
Hur har du fått motorkåporna så snygga:) (högblanka:tummenupp ) har du tagit den tuffa vägen och ploerat själv eller har du lämnat i dom någonstans, i så fall var och vad kostade det?
Om du polerat själv hur fixade du det
saskatana

Eftersom jag är en så'n kärring så grävde jag hål i plånboken isf att smutsa ner fingrarna:D
Stockholms metallsliperi fick göra jobbet.

/U
 
För er som missat mina bekymmer de senaste dagarna kan läs om det lite längre bak i tråden.

Teorin om en sk. hydrokomp verkade vara en fullträff. Tog ur stiften å körde runt motorn........swichsss....en sprut med soppa rätt upp i garagetaket:yoparty

I me stiften igen å motorn gick igång hur fint som helst, lät den gå i ca 3-4 sek och slog sedan igen den. Inga missljud eller nått som verkar skumt.

Nu är frågan, kan man förutsätta att den är oskadd efter det här??
Hur som helst måste den spolas å fyllas upp med olja igen och då undrar jag vilken metod som är lämpligast när man ska ha ur all blandning av bensin/olja??

Man vill ju inte att den skär ihop 3 dar in på semestern nästa år, eller hur:huvet

/Nils82

Tappa bara ur gamla oljan(eller vad den nu skall kallas) och byt filter. Sen i med ny fräsch olja:tummenupp. Men viktigast av allt, fixa soppakranen.

Edit: Nu såg jag att du skrev att oljan redan var urtappad så det var nog bra att du inte körde mer än någon sekund:gnissla .

/Ingvar
 
Last edited:
Det finns tips på det tidigare i tråden.
Den som letar efter något gott ....:)
Om jag minns rätt så finns det bla en firma i Helsingborg som har sådant.
Vad har du för klädsel nu ?

Svart skinn "Skitfult" som vi säger i Värmland. Vet du vad firman heter?
SAsKatana:)
 
Bort med soppan

För er som missat mina bekymmer de senaste dagarna kan läs om det lite längre bak i tråden.



Nu är frågan, kan man förutsätta att den är oskadd efter det här??
Hur som helst måste den spolas å fyllas upp med olja igen och då undrar jag vilken metod som är lämpligast när man ska ha ur all blandning av bensin/olja??


/Nils82

Räcker med att tappa ur olje/bensinblandningen via normala oljeavtappningen.
+ ta bort filtret så det som finns där tappas ur.

I med fräsh olja.

Sen kan du ju för säkerhets skull byta olja rätt snart igen.
 
Hej på er alla GSX älskare!

Jag håller på att bygga om min gammla 1100 81a till en classicracer och undrar om det är någon som har reglementet för hur den ska vara för att vara godkänd för tävling?

Är det någon som har provat att köra en gsx 1100 utan svänghjul och kan dela med sig om hur den fungerade? Jag ska ha rullstart och behöver ingen laddning.

Niclas
 
Bygg om kaapan och kapa konan saa slıpper du risken att den sjaelvsvaenger plus att du oekar nedlaeggnıngsmoejlıgheterna paa vaenstersıdan.

/Haelsnıngar fraan İstanbul :)
 
Det var exakt min tanke! Om jag nu bara förstog din stavning rätt:va Svänghjulet på dessa maskiner väger en hel del, så det är en enorm gyrokraft jag slipper om jag tar bort den. Samt att jag kan lägga ner mer utan att generatorkåpan tar i, vilket har varit ett problem.
Bygg om kaapan och kapa konan saa slıpper du risken att den sjaelvsvaenger plus att du oekar nedlaeggnıngsmoejlıgheterna paa vaenstersıdan.

/Haelsnıngar fraan İstanbul :)
 
Hej på er alla GSX älskare!

Jag håller på att bygga om min gammla 1100 81a till en classicracer och undrar om det är någon som har reglementet för hur den ska vara för att vara godkänd för tävling?

Är det någon som har provat att köra en gsx 1100 utan svänghjul och kan dela med sig om hur den fungerade? Jag ska ha rullstart och behöver ingen laddning.

Niclas
Låter kul. Var finns info om den tävlingsklassen?
 
Min classicracingkörandes granne tyckte jag skulle ställa upp i Klass 7 C
”Formula 80 – 87 ”Maskiner mellan 1980 -87. oberoende av maskinstorlek."

Tämligen ny klass i Sverige, finns bara för att norrmännen är så aktiva att den får vara med här också.

Nog verkar det lite frestande :)
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top