Katana och GSX 1100-tråden

Det innebär att vi får tävla mot GSXR750 och 1100 fram till 87 med våra reliker, känns lite orättvist:confused: Men nog hade det varit kul:tummenupp
Min classicracingkörandes granne tyckte jag skulle ställa upp i Klass 7 C
”Formula 80 – 87 ”Maskiner mellan 1980 -87. oberoende av maskinstorlek."

Tämligen ny klass i Sverige, finns bara för att norrmännen är så aktiva att den får vara med här också.

Nog verkar det lite frestande :)
 
GSXR Killer's..

Det innebär att vi får tävla mot GSXR750 och 1100 fram till 87 med våra reliker, känns lite orättvist:confused: Men nog hade det varit kul:tummenupp

njaa....en GSXR stekes lätt med en moddad Classic...:tummenupp

Eller hur Ingvar ??
 
njaa....en GSXR stekes lätt med en moddad Classic...:tummenupp

Eller hur Ingvar ??

Givetvis:gnissla, men dom kör som fn.., så som vanligt kokar det nog mest ner i vilken chaufför som sitter bakom styret. Förut fanns det (kanske finns fortfarande) en stelbens HD-sida som framfördes grymt med knäskrap och sladd, kul att se på. Jag vill inte vara en tråkmåns, men som deltagare får man nog räkna med att slå sig en hel del också eftersom man säkert kommer att vurpa förr eller senare. Även på mina blygsamma gocartbanekörningar släpper man ogärna på rullen. Då och då kommer det även där hojar glidandes på sida med plasten sprutande åt alla håll. Hornen växer snabbt fram även om föresatsen är att köra sitt eget race. Satsade pengar och timmar i och på maskinen väger lätt om man riskerar att komma efter:D. Men visst ser det kul ut:tummenupp.

/Ingvar
 
Har rivit isär den nya snurran men blir inte riktigt klok på vilket som är det bästa sättet att montera pickupen i oljetråget. Original sitter väl rören vända framåt men har även sett dom som monterat snett bakåt. Dessutom så är rören avkapade på denna som jag har..??
Jag hittade även en annan modell.
 

Bifogat

  • pickup1.jpg
    pickup1.jpg
    1.9 KB · Visningar: 499
Har rivit isär den nya snurran men blir inte riktigt klok på vilket som är det bästa sättet att montera pickupen i oljetråget. Original sitter väl rören vända framåt men har även sett dom som monterat snett bakåt. Dessutom så är rören avkapade på denna som jag har..??
Jag hittade även en annan modell.

Har för mig att dom som har rören vända bakåt har modifierat pickupen/silen själva.
Det är till största del dom som gillar att köra 402 m så fort som möjligt :)
Eftersom oljan pressas bakåt vid accelerationen.
 
Har för mig att dom som har rören vända bakåt har modifierat pickupen/silen själva.
Det är till största del dom som gillar att köra 402 m så fort som möjligt :)
Eftersom oljan pressas bakåt vid accelerationen.

Det är nog sant. Jag satsar nog på bakåt..
 
Har rivit isär den nya snurran men blir inte riktigt klok på vilket som är det bästa sättet att montera pickupen i oljetråget. Original sitter väl rören vända framåt men har även sett dom som monterat snett bakåt. Dessutom så är rören avkapade på denna som jag har..??
Jag hittade även en annan modell.

Jag tror att det är ProStock-gänget som inspirerat även gathojar att "vända" rören. Deras problem är att man kör med väldigt lite (och tunn) olja i snurran, den lilla oljemängden vill man naturligtvis ha rören doppandes i, därför är en snikvariant att vända rören bakåt. I dagens race-hojar sätter man i speciella pickuper med ett rör som suger oljan i hörnet allra längst bak i tråget. I en gathoj (om än hyfsat snabb) med olja upp till "strecket" är det nog inga som helst problem.

/Ingvar
 
Jag tror att det är ProStock-gänget som inspirerat även gathojar att "vända" rören. Deras problem är att man kör med väldigt lite (och tunn) olja i snurran, den lilla oljemängden vill man naturligtvis ha rören doppandes i, därför är en snikvariant att vända rören bakåt. I dagens race-hojar sätter man i speciella pickuper med ett rör som suger oljan i hörnet allra längst bak i tråget. I en gathoj (om än hyfsat snabb) med olja upp till "strecket" är det nog inga som helst problem.

/Ingvar

Tanken slog mig nu när jag har hela maskineriet i bitar att kolla över ev. förbättringar. Nu var min pickup redan sönderkapad så jag måste ändå löda fast nya rör och då kan det nog inte vara någon nackdel att sätta dom bakåt..
Annars så går det sakta framåt med bygget. Blocket skall under fräsen så 1427cc cylindrarna får plats, Toppen får just nu större ventiler,rakskurna drev skall monteras och en undercutad växellåda har inhandlats från Amerikat. Får jag ihop hela den här högen så kan det nog bli sköj!!:)
 
Tanken slog mig nu när jag har hela maskineriet i bitar att kolla över ev. förbättringar. Nu var min pickup redan sönderkapad så jag måste ändå löda fast nya rör och då kan det nog inte vara någon nackdel att sätta dom bakåt..
Annars så går det sakta framåt med bygget. Blocket skall under fräsen så 1427cc cylindrarna får plats, Toppen får just nu större ventiler,rakskurna drev skall monteras och en undercutad växellåda har inhandlats från Amerikat. Får jag ihop hela den här högen så kan det nog bli sköj!!:)

Nej det spelar förmodligen ingen större roll vilket håll de sitter åt. Men, de enda gånger min oljetryckslampa börjat lysa är ett par gånger efter "målgång" i de stunt&street träffar man gasat på. För då gäller det att bromsa så det svider i framdäcket om man inte vill åka ut på flygrakan. Aldrig vid acceleration ens när det går på slangen.

Vad sätter du in för ventiler? Låter som det blir en riktigt skoj spis:yoparty.
Själv låter jag sätta in 30/26-ventiler i min topp, sen skall jag fila lite i kanalerna också. I övrigt fortsätter jag att slita på min 1168-cylle ett tag till.

Jag står i valet och kvalet om jag skall riva isär och inspektera växellådan ockå. I sommras hade jag lite problem med att tvåan hoppade ur några gånger i samband med att mitt kopplingscentrum behagade ge upp. Efter ett tips från Erik på ProService satte jag i dubbla fjädrar på armen (med rullen som håller i selektortrumman) för att vara säker på att växlarna går i ordentligt. Det verkade göra susen, men men....

/Ingvar
 
Nej det spelar förmodligen ingen större roll vilket håll de sitter åt. Men, de enda gånger min oljetryckslampa börjat lysa är ett par gånger efter "målgång" i de stunt&street träffar man gasat på. För då gäller det att bromsa så det svider i framdäcket om man inte vill åka ut på flygrakan. Aldrig vid acceleration ens när det går på slangen.

Vad sätter du in för ventiler? Låter som det blir en riktigt skoj spis:yoparty.
Själv låter jag sätta in 30/26-ventiler i min topp, sen skall jag fila lite i kanalerna också. I övrigt fortsätter jag att slita på min 1168-cylle ett tag till.

Jag står i valet och kvalet om jag skall riva isär och inspektera växellådan ockå. I sommras hade jag lite problem med att tvåan hoppade ur några gånger i samband med att mitt kopplingscentrum behagade ge upp. Efter ett tips från Erik på ProService satte jag i dubbla fjädrar på armen (med rullen som håller i selektortrumman) för att vara säker på att växlarna går i ordentligt. Det verkade göra susen, men men....

/Ingvar

Iofs sant med pickupen..Hmm ska gräva lite i lådorna och se om jag kan hitta någon original pickup så får detta problem vara löst..
Lådan som satt i denna motor var ganska naggad på 3ans drev så jag tyckte det var lika bra att byta ut prylarna när det ändå var isär. Dubbla fjädrar var ett bra tips som jag ska kolla på.
Toppen får 29,5/26 ventiler. Portningen har Marklund gjort.
En 1135 cylinder som är borrad till 1230 och i behov av ytterligare en borrning, är det möjligt?
 
Iofs sant med pickupen..Hmm ska gräva lite i lådorna och se om jag kan hitta någon original pickup så får detta problem vara löst..
Lådan som satt i denna motor var ganska naggad på 3ans drev så jag tyckte det var lika bra att byta ut prylarna när det ändå var isär. Dubbla fjädrar var ett bra tips som jag ska kolla på.
Toppen får 29,5/26 ventiler. Portningen har Marklund gjort.
En 1135 cylinder som är borrad till 1230 och i behov av ytterligare en borrning, är det möjligt?

Jag har läst om sådana cyllar borrade till 1260. Själv är jag är tveksam till om det är att rekommendera, foderväggarna blir väldigt tunna. Har du 20mm kolvbult blir det dessutom svårt att hitta kolvar i rätt diameter (78mm). Enligt APE (som borde veta) är 1230 "Largest bore for stock sleeves".

/Ingvar
 
Jag har läst om sådana cyllar borrade till 1260. Själv är jag är tveksam till om det är att rekommendera, foderväggarna blir väldigt tunna. Har du 20mm kolvbult blir det dessutom svårt att hitta kolvar i rätt diameter (78mm). Enligt APE (som borde veta) är 1230 "Largest bore for stock sleeves".

/Ingvar

Då är det bara att stoppa i vekar , fylla med stearin och tända första ljuset..
 
DET var poesi !!
 
Cylinder borr...

Jag har läst om sådana cyllar borrade till 1260. Själv är jag är tveksam till om det är att rekommendera, foderväggarna blir väldigt tunna. Har du 20mm kolvbult blir det dessutom svårt att hitta kolvar i rätt diameter (78mm). Enligt APE (som borde veta) är 1230 "Largest bore for stock sleeves".

/Ingvar

Det går väl att borra 1327 i en 1135 cylinder ? Enligt Erik , Pro MC finns det marginal kvar...hade inte Chrille eller Biker en sådan på sin hoj tidigare?

En annan fråga : Ngn som kört med 1570 cc på gatan ? Funkar det ?...har fått en erbjudande jag nästan inte kan motstå...:D
 
Det går väl att borra 1327 i en 1135 cylinder ? Enligt Erik , Pro MC finns det marginal kvar...hade inte Chrille eller Biker en sådan på sin hoj tidigare?

En annan fråga : Ngn som kört med 1570 cc på gatan ? Funkar det ?...har fått en erbjudande jag nästan inte kan motstå...:D

Jo själva cylinderblocket klarar ett ta större foder som går att borra till 1327. Originalfodren tillåter inte mer än 1230 (om man vill vara på den säkra sidan).

1570, fråga den här snubben http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3849196&postcount=4265

/Ingvar
 
Last edited:
Det går väl att borra 1327 i en 1135 cylinder ? Enligt Erik , Pro MC finns det marginal kvar...hade inte Chrille eller Biker en sådan på sin hoj tidigare?

En annan fråga : Ngn som kört med 1570 cc på gatan ? Funkar det ?...har fått en erbjudande jag nästan inte kan motstå...:D

Gör man bara rätt så är det inga problem med 1570 på gatan. Har nu kört min 4sommrar på gatan, fast den vill på att trycka lite olja i toppackningen. Inge bra med kopparpackning där. Lite fränt med mycke kubik:tummenupp
 
kubik

Gör man bara rätt så är det inga problem med 1570 på gatan. Har nu kört min 4sommrar på gatan, fast den vill på att trycka lite olja i toppackningen. Inge bra med kopparpackning där. Lite fränt med mycke kubik:tummenupp



värme problem? annat...vad kör du med för topp o kammar?:va
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top