Kardan

Bulldog. Är det inte se som ägarna ofta förtvivlat försöker plåga ur några extra hästar ur för att de är så trötta?
 
inte sett racerbilarna tidigt 1900-tal med utvändig kedjedrift? ;) men som sagt, finns nog en anledning att de slutade med det.

I princip alla race-hojjar har kedja för man prioriterar låg vikt och låg effektförlust.

Kardan har man för bekvämlighet och hållbarhet.
 
Vet if*n om jag håller med om det på moderna hojar. Kardanerna har ju blivit smutta värre. Nya Teneren och Honda Fury som exempel. Inte att förglömma nya VFR 1200:

Sen slipper man ju sabba utseendet med oljestänk dessutom.

Eller MotoGuzzi MGS-01. Kardan blir förstås ett naturligare val på en hoj där motorn har längsgående vevaxel.

MotoGuzzi-MGS-01-Corsa-2005.jpg
 
Den Guzzin är verkligen läcker. Synd (tur för min ekonomi) att den inte finns att köpa i gatutförande.
Men visst, det är enklare att ha kardan med dylika motorer men det är ju knappast ett krav.
 
Bmw hp2 sport är ju skit grym. bland dom snyggaste hojarna :tummenupp men lyktan drar ner betyget :tummenner
 

Bifogat

  • 2008-bmw-hp2-sport-x.jpg
    2008-bmw-hp2-sport-x.jpg
    160.2 KB · Visningar: 552
*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back
Top