Köra upp på monster 600

Go0fy

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Hoj
Z1000
Min fru har en Ducati monster 600 som hon håller på att övningsköra med. Och vad jag förstår så räknas den då till mellanklass, eller? Hur som helst så är det lagom storlek på den för frugan, körskolornas e lite för stora. Så nu till den egentliga frågan. Hon är 33 år gammal, kan hon köra upp på sin egen hoj, få mellankort som sen blir obegränsat efter 2 år?

Tror att enda kravet är det står i registeringsbeviset att den är strypt till 25kW

stämmer det du säger men kolla reg beviset hur många kW lilla monstret är. Har för mig att dem är ca 40 kW original så den kanske måste strypas.. vilket leder till vad jag tycker. Skaffa en 750+cc och ta tungt direkt så slipper hon vänta i 2 år. mina 2 öre

Jag skulle råda henne att ta för tung på en gång, det gjorde jag. Då slipper man vänta i två år på att få kliva på en tyngre maskin, något jag redan (efter två månader på en mellanklass hoj) är sugen på :tummenupp

Jag tror du har missuppfattat något här :va, frugan är 33, hon får köra obegränsat redan från start, och bara för att det är en 600 betyder inte det mellanklass

Mellanhojj är det när effekten inte överstiger 25kw. Så om effekten i er båge är större än 25kw så får hon köra upp på den, och klarar hon det så får hon ett obegränsat A-Kort.

För att hojen skall vara godkänd som uppkörningshoj för obegränsat A-kort måste den vara över 700cc. Även om Monster 600 är en hoj som kräver tungt A-kort (obegränsat) duger den inte till att köra upp med. Vansinne men så är det.

Kör hon upp med den får hon mellankort men kan sedan inte köra den för att då måste det vara max 25kW.

Tokigt som attan!

/Hanna

Ok det är alltså så det funkar. Monstret har 40kw och inte 25kw så då räknas den inte som mellanklass, men hon får inte köra upp på den för att den har 600cc inte är 750cc??
Märkligt system!

Bara i Sverige......

Last edited:
Är det den hojen hon vill ha så är det väl bara att strypa den och rega som mellanklass, efter 2 år så blir kortet obegränsat och då tar man väck strypningarna (om dom inte råkat ramla av redan tidigare).

Håller med om att det är vansinne att man inte ska få köra den hoj man kört upp på, men det är väl en typisk svensk skrivbordsprodukt där de bestämmande inte är insatta i det som de beslutar om.

Eller så hittar du en vänlig själ med en monster 800 som du kan få låna. nu vet jag att det är svårt o låna hojar. men du får lämna frugans hoj som pant

Hon få vara ruskigt duktig om hon klarar konbanan med en monster , mitt råd är att låna hoj från skolan dom är hundra gånger enklare att hantera än monster , been there done that...

/Juha

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...