Köra hoj när tempen går ner runt 2-3 grader?

Svanstedt

Viljan finns..
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Suzuki GSX-R 600 -00
Ska (förhoppningsvis) köpa en hoj på onsdag och vill ju såklart köra hem den :D

Är totalnewbie på detta med sporthoj och undrar om det är någon fara att köra när tempen är neråt 2 grader?

Tänkte på greppet..

Blir det lurigt som fan att köra när det är så kallt?
Tempen i däcken lär ju inte bli så hög...

En GSX-R 600 -00 blir det om den är så fin som jag tror!

Man kan ju ta det lite lugnt. Lycka till med köpet :tummenupp

Vad sitter det för däck på "din" GSXR -600?

Tror inte det är några problem om du tar det lugnt. Se till att klä på dig ordentligt.

Glöm inte att byta till vinterluft i däcken innan färden.:tummenupp

Hahahaha Zeki ditt miffo du kan ju inte skrämma killen redan :P Fotpinnar NER så du får lite luftmotstånd när du bromsar :P

Nä men skämt o sido du klarar dig nog fint men ett tips är att ha med en polare i bil ifall nått skulle gå snett. Men annars är det som vanligt, ha goda marginaler och inga knäskrap nu tänk på att du vill få hem hojen så du kan latja till nästa säsong.

Och for FUCK SAKE GLÖM INTE ATT FÖRSÄKRA DEN HELFÖRSÄKRAT tills du kommer hem o ställer av den!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Se till att använda gashandtaget varsamt.

Tjocka handskar alt dubbla, täck upp ev glipor i klädseln samt halsduk.

Jag körde i lördags , ca 8grader, och frös arslet av mig. Nu ligger jag däckad i feber.:huvet

Lägg inte ner hojen i kurvorna, speciellt på skuggiga partier där fukten inte torkar upp i första taget. Håll avståndet till framförvarande och ta det försiktigt med gasen och frambromsen så ska du klara dig finfint. Och klä dig varmt såklart.

Trams. Jag kör året runt. Klä dig rätt, kör med förstånd. Tänk på alla mc-bud som jobbar 8 timmar om dagen vintertid. Allt går.

90% av hojarna jag varit med o köpt är runt denna årstid i ösregn självklart.

Om det hanlar om lägre sträcka skulle jag be 2 kompisar följa med upp, 2 för att det inte ska bli tråkigt i bilen :D.

Räkna med sämsta tänkbara väder så du packar ner allt som värmer o gärna ombyta till ombytet om det skulle komma monsunregn om det så gärna kommer så här års.

i korta drag ha hellre för mycket kläder med dig i bilen än för lite för då har du riktigt jobbiga problem.
Och kör försiktigt.

Man blir inte förkyld av att frysa, man fryser när man har blivit förkyld :fakta

..Eller så fryser man för att det är kallt, men det trodde jag va elementärt.
Dessutom påverkas immunsystemet negativt vilket lättare gör dig förkyld.

Sitter det bra däck på borde det inte vara några problem, ta det lugnt i kurvor och vid inbromsning bara, onödigt att gasa fullt... Tänk på att det blir jäävligt kallt, jag har kört med skidjackan över skinnstället och innervantar i mina täta skinnhandskar. Kan knappt röra fingrarna när jag kommer hem ändå. Jag var å provkörde hojen som nu står i mitt garage i lördags, råkade dra på lite för mycket på första växeln så bakdäcket spann loss, ingen fara eg. det rör sig lite i sidledes bara... men otäckt om du råkar göra i utgången av en kurva. Gjorde senare samma sak på andra växeln också när jag skulle köra upp till macken för att fylla upp tanken inför vinterförvaringen här hemma :rolleyes:, detta trots att jag tyckte jag tog det lugnt med gasen. Är även obra att ligga och motorbromsa/bromsa öht i kurvor, flyttar mer vikt framåt och du riskerar att framhjulet släpper...

Lycka till :)

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back