Köra hoj när tempen går ner runt 2-3 grader?

Är även obra att ligga och motorbromsa/bromsa öht i kurvor, flyttar mer vikt framåt och du riskerar att framhjulet släpper...
Är det halt/går för fort ska man gasa, så att man flyttar vikten bakåt och minskar risken för framhjulssläpp. Driftar det i bak är det ganska hanterbart, men väldigt få hanterar framhjulssläpp!
Men därmed inte sagt att man ska hålla 11k varv och ge fullstumt! :rolleyes:

Tänk på att nya däck är extremt hala:gnissla:tummenupp

EDIT: såg att det gällde en GSX-R 600 -00

Last edited:
Betydligt sämre grepp då inte däcken kommer upp i någon bra arbetstemp, provocera inte för hårt, det släpper fortare och utan förvarning mycket snabbare. Däcken slites hårdare med när man kör i riktigt låga temperaturer.

hur lång körsträcka ? ett par mil går nog ganska bra.är det en längre sträcka så ta med en kompis du litar på som har mckort ifall du blir för nerkyld..eller hyr kärra och kör lite när du kommer hem istället...;)

Man blir inte förkyld av att frysa, man fryser när man har blivit förkyld :fakta

Så enda anledningen till att man klär sig varmt är att det är obehagligt att frysa?
Hur många känner inte jag som drullat runt barfota på fyllan mitt i vintern och sedan av ren "tillfällighet" varit förkylda dagarna efter :va

Hojjen klarar bra mkt lägre tempuraturer än du, var rädd om dig. Hur lång ska du köra?

Självklart. Jag har inte påstått att väderleken bar på ett virus, även om det verkar tolkas så:tummenupp

Det mesta, inkl "väderleken" bär på virus.

Last edited:
körde falkenberg igår,inga problem med knäskrap eller håriga släpp,de som körde conti endurance tyckte det kasade lite extra men annars var greppet förvånansvärt bra.folka valde allt från regndäck till hårda gatdäck och inte många trillade.så kör lugnt och tänk med huvet så ska det gå bra:tummenupp

Vad definierar du som bra däck:va

Hela och fräscha däck till att börja med... mina som är helt plattslitna och där korden syns är dåliga iallafall. Nu är ju inte så fallet men ska man köra på is är dubbar trevligt och så här på hösten kan det ju vara bra med däck som har lägre arbetstemp, om man ska vara petig.

Jag kör varje dag än så länge.
Som många andra skrivit, ta det vackert med gasen och ha goda marginaler så går det fint.
Det släpper lätt, körde om en bil som låg ca 70 igår, i höjd med bilen klipper jag ner en växel till 3an och gasar på lite. Slutade med att jag spann förbi bilen och då hade jag ändå kört ett tag så däcken var inte iskalla iaf.
Soft med gasen alltså :)

Ta det lugnt, klä på dig ordentligt, tips det finns en skön polarbuff, täck all bar hud, ju fortare du kör ju större blir kylan (vindkyla av fartvinden) skall du köra långt så tänk på att trucker fiiken har både the och kaffe, lägg inte ner hojen i kurvor osv, motorn värmer om det blir för djävligt för fingrarna, ta det riktigt lugnt (kan inte nog påpekas) har du problem med imma på hjälmen gör något åt det , pinlock, tvätta med diskmedel o lämna en tunn film, foggy mask, dra upp buff över munnen, andas i annan riktning osv.. låt det ta den tid det tar, om du inte har mc vintervantar så kan det vara en bra och skön investering, ordentligt ull underställ är guld värt, mjuka rörelser på gas o broms, var extra försiktig i rondeller osv, skugga = kallt o halt, broar är kalla o hala osv, var uppmärksam på is osv på vägen.

lycka till

Ta det lugnt, klä på dig ordentligt, tips det finns en skön polarbuff, täck all bar hud, ju fortare du kör ju större blir kylan (vindkyla av fartvinden) skall du köra långt så tänk på att trucker fiiken har både the och kaffe, lägg inte ner hojen i kurvor osv, motorn värmer om det blir för djävligt för fingrarna, ta det riktigt lugnt (kan inte nog påpekas) har du problem med imma på hjälmen gör något åt det , pinlock, tvätta med diskmedel o lämna en tunn film, foggy mask, dra upp buff över munnen, andas i annan riktning osv.. låt det ta den tid det tar, om du inte har mc vintervantar så kan det vara en bra och skön investering, ordentligt ull underställ är guld värt, mjuka rörelser på gas o broms, var extra försiktig i rondeller osv, skugga = kallt o halt, broar är kalla o hala osv, var uppmärksam på is osv på vägen.

lycka till

Du fick nog med allt! Bra insats... ;-)

//TMax *vinterkörare - ibland*

Att vara extra försiktig med gasen, spårval och framförhållning är generella förhållningsregler! Då hojen är en 600CC räcker det även långt med 1-2 växlar över det normala!

Tycker däremot det skiljer mycket beroende på vilka däck du har på! Jag hade metzeler sportdäck på min k5 och då släppte det på 3:an vid gaspådrag och det var väldigt svårt att få dom varma när det var kallt! Har du däremot sporttouring däck typ pilot power (2ct), qualifier II(ej RR) kan det vara lättare att få upp värmen i dom!

Med schyssta däck så är det inte några problem. Ha lite mer marginal om det är blött. Klä på dig lagom med kläder, som alla andra skriver. Ha fler tunna lager, i stället för att bylsa på dig som en Michelingubbe. Inte så lätt att köra hoj då...
Körde förra året en resa på ca 30 mil. Det var -7 grader när jag startade och när jag kom fram hade tempen krupit upp till komfortabla +-0/-1 grader. Jag fick känslan av att vara en frusen torskfilé. -Skitskönt & Is på visiret är kul! -Not!
//Eftersom jag inte hade några värmehandtag på den hojen, så kunde jag lätt bytt ut den mot en Fiat efter halva sträckan! Fast som den tuffing jag är så skulle jag ju aldrig erkänna det så här i efterhand. :-)// Lycka till!
/Frasse

Du kommer frysa mest om fingrar/tår. Dra på tumvantar utanpå MC-handskarna, och försök få ner några sockor i kängorna.

Värmehandtag, ABS och antispinn är inte så tokigt när temperaturen börjar krypa ner mot nollan :tummenupp

Jag kör till jobbet fortfarande. Slå av på gasen, undvik alltför häftig kurvtagning (kallt och blött), halsduk och varma kläder. ;)

Jag kör också hoj dagligen fortfarande... så det är lugnt.
Sitt bara avslappnat och använd bakbromsen lite mer än vanligt, det är lite tryggare att känna att det släpper med bakhjulet än med framhjulet nämligen.

Vad gäller sättet att klä sig varmt, använd flerlagerstekniken... alltså flera lager kläder... körde 15mil i torsdags utan problem.

Tänk på att det kan vara is på vägarna trots 2-3 plusgrader om du kör på kvällstid och det är klart väder. Nattutstrålning is a bitch.

Någon som kommer ihåg meken(chrille) på Combi-motor (Valhalavägen i sthlm)?

Han körde året runt med sin Yamaha (tenere) med dubbdäck, värmehandtag, värmedyna osv.

Någon gång frågade jag om det inte var bättre att åka bil på vintern när det var -10 C och kalashalt, varpå han svarade "man kan väl inte åka runt i en djävla bur fattar du väl" :D

Vad hände med affären? Jag var där senast runt -96.

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back