Köpt R6, vad bör jag gå igenom?

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
TJABA

Kom alltså hem med en R6 -00 för ett par månader sen. Då jag inte har kortet än har den mest stått å tagit plats.

Hojen har inga servicepapper så jag har ingen aning om vad som är gjort i serviceväg. Den ser jättefin ut i skicket generellt, ren o fin i "motorrummet" o.s.v. Den går väldigt snällt, inga tecken förslitningar nånstans. Dock är kåporna lite skeva och bakfälgen är skev så den har ju varit omkull en gång, troligen på bana.

Vill minnas den har gått runt 4000 mil om jag inte har fel för mig. Har ingen aning om det är bytt kamkedja eller gjorts ventijusteringar. Då är det kanske idé att gå igenom allt detta för att vara säker på att allt är tip top?

Tror mig ha sett en guide på hur man utför ventiljusteringar på R6 och hur man byter kedja, men hittar dem inte? Nån som kan tipsa?

Oljan är nybytt, oljefilter ska enligt handlaren vara bytt men har inte själv kontrollerat.

Är det något mer jag bör kolla igenom?

Har även ett litet missljud i växellådan som jag är nyfiken på. Farsan säger att det inte är något att oroa sig över då det är helt vanligt, men jag tycker det låter lite mycket.

Det är lixom ett "knarrande" ljud när man trycker in kopplingen o står på tomgång. Gasar jag upp lite så lugnar det ner sig eller så blir det bara överröstat. När jag sakta släpper upp kopplingen, så fort den kommer i dragläge, så försvinner ljudet tvärt. Vad kan det vara som låter, och är det nått som kan haverera? :va Jag har noterat att när motorn blivit varm hörs ljudet tydligare.. När den är kallstartad är det knappt märkbart om man inte sticker ner huvet o lyssnar efter det.

Fler tips på vad jag bör ha kontrollerat på hojen innan jag kan lita på den uppskattas gärna!

Tack på förhand.

Edit: Har även märkt ett annat konstigt ljud som är skitsvårt att förklara. Om jag kör i ettans växel och motorbromsar, hörs ett rätt så snabbt knarrande ljud som saktar ner i takt med motorn. Växlar jag upp till tvåan försvinner ljudet.. Lägger jag i friläge försvinner det också.. Kan detta vara samma knarrande som tidigare nämnt, eller vad kan det annars vara tros? Det låter nästan som om det vore framskärmen som ligger emot däcket men som sagt försvinner det när man växlar upp.. Vid acceleration hörs det inte alls lika tydligt. Är det ett ljud som ska vara där kanske?
 
Last edited:
Hmm, inte för att låta dryg.. men hade det inte varit bättre att kolla upp de där sakerna innan du köpte hojen?

Hursom, hade jag köpt en hoj med massa frågetecken så hade jag nog lämnat in den till en yamaha (eller auktoriserad, eller någon som är erkänt duktig på just den hojen) för en genomgång + service för att skaffa mig en bild över, och kunna prioritera, vad som är akut och inte samt för att veta att olja, filter, vätskor osv är som de ska.
 
Japp ung och dum är man. Lätt att vara efterklok och har det med mig till nästa gång :) Men jag köpte den av en Yamaha center där de säger de gått igenom den och allt ska vara prima. Men då jag inte har servicebok vill jag ju gärna ha lite koll själv.

Ja det är nog en bra idé. Vad kan det kosta att lämna in till yamaha för en undersökning av motorn tros? Alla vätskor är ok. Olja bytt o jag har kollat bromsvätskor etc, men som sagt inte bytt oljefilter då det ska varit bytt av verkstaden innan den såldes.

Nån som kan ha några idéer om knarrande koppling?
 
Jag hade bytt:
Olja, oljefilter, luftfilter, stift, bromsvätska direkt. Gör alltid det på nya fordon då man aldrig kan lita på säljarens ord.
Kolla genom bromsarna, eventuellt bytt gaffelolja o.s.v när du endå är igång.
Ventiler skall kollas vid 4200 på R1:an vid den årsmodellen så jag antar att du har samma.
Köp en haynes manual till hojen så kan du fixa det mesta själv om du inte har tummen mitt i handen.

Lite snabbt vad jag kom på att jag går genom vid köp.
 
Är bakfälgen skev skulle jag nog börja med att byta den, alternativt få den kollad av någon som kan. Sen skulle jag kolla så att sving och gaffel är rak, en böjd sving kan ju orsaka konstiga ljud om kedjan ligger i spänn.
 
Jag hade bytt:
Olja, oljefilter, luftfilter, stift, bromsvätska direkt. Gör alltid det på nya fordon då man aldrig kan lita på säljarens ord.
Kolla genom bromsarna, eventuellt bytt gaffelolja o.s.v när du endå är igång.
Ventiler skall kollas vid 4200 på R1:an vid den årsmodellen så jag antar att du har samma.
Köp en haynes manual till hojen så kan du fixa det mesta själv om du inte har tummen mitt i handen.

Lite snabbt vad jag kom på att jag går genom vid köp.

Låter bra, stiften o luftfilter har jag ju inte kollat.. Tackar för det :tummenupp Har haft huvet nere i bilmotorer o bytt kamkedja så tummen i röven har jag väl inte även om jag är rätt långsam. En haynes får det bli, tack för tipset!

Är bakfälgen skev skulle jag nog börja med att byta den, alternativt få den kollad av någon som kan. Sen skulle jag kolla så att sving och gaffel är rak, en böjd sving kan ju orsaka konstiga ljud om kedjan ligger i spänn.

Det låter som det knarrande ljudet när jag motorbromsar kommer framifrån men nu när du säger det kan det mycke väl vara bakifrån, inte så lätt att lyssna när man sitter på.. Jag får nog göra som första talare o köra upp till yamaha eller liknande så de får kolla. Många tack för info och tips :)

Tror jag läste i nån tråd om nån runt skåne/småland som kan rikta fälgar. Ingen aning om vilken tråd det är så om nån har lite info i bakhuvet om detta får denne gärna nämna det igen. Sen är ju frågan vad som blir billigast, rikta eller köpa bättre begagnad?

Åter tack för alla svar hittills, de få hjälper mycket :):)
 
Last edited:
Jag hade bytt:
Olja, oljefilter, luftfilter, stift, bromsvätska direkt. Gör alltid det på nya fordon då man aldrig kan lita på säljarens ord.
Kolla genom bromsarna, eventuellt bytt gaffelolja o.s.v när du endå är igång.
Ventiler skall kollas vid 4200 på R1:an vid den årsmodellen så jag antar att du har samma.
Köp en haynes manual till hojen så kan du fixa det mesta själv om du inte har tummen mitt i handen.

Lite snabbt vad jag kom på att jag går genom vid köp.

Du skojar med mig nu?

Byter du alltid oljefilter, olja, luftfilter, bromvätska och stift med en gång, oavsett vad säljaren säger?
Varför inte då bara ta en helrenovering av motor och låda? Byta lite hjullager? Byta gaffeloljan? Kom igen nu :va

Låter överambitiöst till allra yttersta gränsen. Jag kanske kollar däcktrycket, om det ser konstigt ut..

Köper man en fin och fräsch hoj så tycker jag att det är stark overkill att gå igenom den där checklistan och ligga och meka i några dagar samt slänga iväg några tusen "bara för att", ÄVEN om tidigare ägare säger att allt är relativt nybytt..

Men men, alla älskar inte att meka, vissa kör bara ;)
 
Fälgfixarna i Helsingborg:
www.falgfixarna.se

Har själv anlitat dem till att rikta en fälg och det blev helt perfekt. Kostade inte särskilt mycket. Betydligt mindre än en ny eller begagnad fälg om den inte går loss på ett par hundralappar det vill säga.

Finns även en firma i Malmö som utför liknande jobb, men jag kommer inte på vad de heter. Ska också vara duktiga.

Innan du skickar iväg fälgen till en firma som riktar fälgar tycker jag du ska en däckfirma kolla på fälgen. Kör de den i balansmaskinen ser de snabbt hur mycket den slår. Anser de att du bör lämna iväg fälgen så kommer de att säga det till dig. De kanske rent av redan har samarbete med någon firma som riktar fälgar närmare där du bor rent av.

Tror jag läste i nån tråd om nån runt skåne/småland som kan rikta fälgar. Ingen aning om vilken tråd det är så om nån har lite info i bakhuvet om detta får denne gärna nämna det igen. Sen är ju frågan vad som blir billigast, rikta eller köpa bättre begagnad?

Åter tack för alla svar hittills, de få hjälper mycket :):)
 
jag har precis köpt en R6 -00 även jag och ljudet från kopplingen har även jag. Min hoj har gått 2200 mil. Jag har inte hunnit kolla upp det ännu men som bilmeck skulle jag säga att det låter som ett urtrampningslager som är dåligt på min hoj. Nu har jag inte skruvat hoj på länge men det ser väl kanske inte ut som på en bil här.....

Jag ska byta däck, olja, filter, tändstift, luftfilter, bromsvätska, kylarvätska (ska göras vart annat år) och kolla igenom bromsar, lager m.m. Eventuellt ska jag synka förgasarna på den också.
Lycka till, jävligt balla hojjar ;-)
 
Du skojar med mig nu?

Byter du alltid oljefilter, olja, luftfilter, bromvätska och stift med en gång, oavsett vad säljaren säger?
Varför inte då bara ta en helrenovering av motor och låda? Byta lite hjullager? Byta gaffeloljan? Kom igen nu :va

Låter överambitiöst till allra yttersta gränsen. Jag kanske kollar däcktrycket, om det ser konstigt ut..

Köper man en fin och fräsch hoj så tycker jag att det är stark overkill att gå igenom den där checklistan och ligga och meka i några dagar samt slänga iväg några tusen "bara för att", ÄVEN om tidigare ägare säger att allt är relativt nybytt..

Men men, alla älskar inte att meka, vissa kör bara ;)

Vem lurar på dig oljor för flera tusen? Men visst jag kan sträcka mig till att gaffelolja kankse är overkill, resten viktigt.
Att byta det jag skrev tar kanske på sin höjd 2 timmar.
En hoj från 00 eller vad det var utan servicebok eller liknande ser jag det som en självklarhet att det byts.

Hur vet du sen att den är fräsch för att den har lite puts på sig?
 
  • Gilla
Reaktioner: MaG
Jag håller faktiskt med Thomas B här. Det är inte särskilt dyra saker att byta om man kan göra det själv, och känslan att veta att allt är gjort är jävligt skön. Jag brukade alltid göra detta förut när jag handlade bilar. Blev lite drygt att byta kamrem tre gånger på ett år bara :galen
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top