Köp av Triumph TT 600, vad tänka på?

Farstamannen

M-U-G-G MC
Gick med
21 Aug 2004
Hoj
tramp
Tjabbis,

Hade tänkt åka och kolla på lite hojar imorgon (/idag) söndag.
Är helt ny på sporthojar och är inte allt för het på motorer, så jag tänkte fråga efter lite stalltips.
Har funnit intresse för Triumph TT 600 och har ett par att kolla in imorgon.
Mellan 400 och 1600 mil har dom gått. 00:or och nyare.

Så;
Vad är det jag ska tänka på? Vad ska jag kolla på?
Dels allmänt vid köp av hoj/sporthoj, men även om det är något speciellt att tänka på för just denna modellen.
Någon som har några erfarenheter av TT600:an (egna eller vänners)?

Vad bör man uppmärksamma, om man vill vara säker på att mätaren inte är fifflad med? Och hur pass svårt/lätt är det att mecka bort mätaren och köra utan eller skruva tillbaka den?
Vid ungefär vilka miltal/hur ofta brukar olika slitdelar(bakdäck, framdäck, drivpaket, några fler exempel?) behövas bytas?
(så man har något att referera till jämfört med mätaren)

Många frågor blir det.
Man vill ju helst inte att slantarna man jobbat ihop ska läggas på någe crap som pajar efter några mil.

Tack på förhand grabbar/flickor !

Mvh Niklas.

Ja håller du dig runt dom årsmodellerna(gärna -01 och framåt) så är dom flesta motorproblemen Triumph hade problem med (sök det finns en massa trådar om det)

Sen fiffla mätare är väl ingen konst om man vill antingen koppla ur varjen eller kablarna om det är eliktronisk mätare.

Normalt brukar en hoj köras 500-800 mil per säsong.

Kolla däck,drivpaket det är ganska stora kostnader för en nybliven Mc-ägare.

Annars gå på det allmäna intrycket,kolla serviceboken.
Prata med ägarn och känn om du får förtroend för han.

Sen gör man inga bra Mc affärer,bara mindre dåliga.

Dyr och ofta återkommande service. 0-100-600-1200-1800 mil osv. På min R1:a är det var 1000:ende mil förutom det man kollar själv (oljebyte lite oftare osv.).

Kan vara lite knepigt att få till mappningen. Prova hur den känns vid på/av/på på gasen så den inte är jätteryckig. Annars hade jag inga speciella problem.

Tänk bara på att det ska vara en hoj du vill ha, köp inte bara för försäkringen, dyra aftermarket-prylar - inte så vanlig hoj så man får köpa svindyra Triumph originaltillbehör. Köp direkt ett slipon om det inte redan sitter ett på. Hög ruta från Jack Lilley kan också vara ett tips.

Min gamla:

Bifogat

• Triumph_TT600_2001.jpg
    Triumph_TT600_2001.jpg
    129.7 KB · Visningar: 139
Däck som Långa farbrorn skrev! 4000 rakt av för nytt fram och bak, går väl att komma billigare undan också.

Tack för tipsen grabbar,
däcken ska bara ha gått 3 mil både fram och bak.
Detta efter 1200 mil. Verkar rimligt (vet inte själv om det är orimligt, bara undrar).

Bromsklotsar och skivor, hur länge räcker, hur slitna och hur många gånger kan man tänkas ha bytt på 1200 mil?

Mvh Niklas.

Jag ska åka och hämta och betala den imorgon :).

Har bara några grejer jag tänkte fråga er om,
om det är något som man bör oroa sig för.

1. Tomgången var lite ojämn, även när den gick varm (80-90 grader).
Gick upp och ner lite smått (i jämn "takt" (typ alltid samma längd på "hög" och "lågvarv"). Var dock så lite så det knappt syntes på mätaren, men man hörde det fortfarande.
Killen sa han hade frågat om det på verkstad, och att det varit så sen scratch men att dom inte hade hittat något eller sagt att det var ett problem.
Vad kan det vara? Kan det vara något allvarlig? Är det vanligt på just Triumph eller kanske på just TT600:an?

Är en -01:a på 1200 mil som är skött enligt serviceboken så insprutningen ska väl vara fixad på -01:orna?
Så det borde inte vara det tycker man.

2. Serviceboken och instruktionsboken var på tyska, hojen är svensksåld (enligt kvitto och påstånd), vilket verkar lite konstigt tycker jag.
Någon annan som har köpt fabriksny trajja i sverige runt samma år och fått tysk-servicebok och instruktionsbok? Finns det någon förklaring till varför man fick det?
Är detta något jag borde oroa mig för?

3. Tydligen var hojen köpt på någon butik som heter "CrossRoad" eller liknande, i Segeltorp.
Som efter bara något år gick i konkurs/blev uppköpta av MC-Varuhuset?
Någon som har handlat i denna butik eller vet att den funnits?

Tack för hjälpen på förhand,
igen !

Mvh
Niklas (snart en lycklig hoj-ägare (förhoppningsvis :) )).

platniklas skrev:
Jag ska åka och hämta och betala den imorgon :).

Har bara några grejer jag tänkte fråga er om,
om det är något som man bör oroa sig för.

1. Tomgången var lite ojämn, även när den gick varm (80-90 grader).
Gick upp och ner lite smått (i jämn "takt" (typ alltid samma längd på "hög" och "lågvarv"). Var dock så lite så det knappt syntes på mätaren, men man hörde det fortfarande.
Killen sa han hade frågat om det på verkstad, och att det varit så sen scratch men att dom inte hade hittat något eller sagt att det var ett problem.
Vad kan det vara? Kan det vara något allvarlig? Är det vanligt på just Triumph eller kanske på just TT600:an?

Är en -01:a på 1200 mil som är skött enligt serviceboken så insprutningen ska väl vara fixad på -01:orna?
Så det borde inte vara det tycker man.

2. Serviceboken och instruktionsboken var på tyska, hojen är svensksåld (enligt kvitto och påstånd), vilket verkar lite konstigt tycker jag.
Någon annan som har köpt fabriksny trajja i sverige runt samma år och fått tysk-servicebok och instruktionsbok? Finns det någon förklaring till varför man fick det?
Är detta något jag borde oroa mig för?

3. Tydligen var hojen köpt på någon butik som heter "CrossRoad" eller liknande, i Segeltorp.
Som efter bara något år gick i konkurs/blev uppköpta av MC-Varuhuset?
Någon som har handlat i denna butik eller vet att den funnits?

Tack för hjälpen på förhand,
igen !

Mvh
Niklas (snart en lycklig hoj-ägare (förhoppningsvis :) )).

1.Vet inte vad det kan beror på men min insprutning tomgång är jämn som tåget(tjuvluft?)
Sen om det är en import så är det ju inte säkert att den varit inne på alla garanti åtgärder.

2.Garanterat en import.

Nicke skrev:
Dyr och ofta återkommande service. 0-100-600-1200-1800 mil osv. På min R1:a är det var 1000:ende mil förutom det man kollar själv (oljebyte lite oftare osv.).

Åfan. Är det kortare serviceintervall på TT'n än nyare Trajor?
När kom skiftet till 1000 mil?

Sen på min speed triple så kostar iaf 80 och 1000 milaservicen dryga 1500:-
Sen 3000:-/1500:- varannan från 2000 mil.

Har en speed four (nästan samma hoj)
Tomgången kunde vara lite omjämn på de tidiga eller om du har slipon. Det kan gå att mappa bort. Min gick rent med original men började gå svajigt ibland efter byte. Men det stör inte mig.
Var inte crossroad en sidoimportör? Kanske därför det står på tyska. Jag köpte min ny och det står inte på tyska i den.

Har en 00:a med bolt on och K&N. Tomgången är inte helt bergfast men det är inget som stör mig i alla fall. Kolla så du har rätt mappning bara, den kan hoppa tillbaka till defaultläget om man tar bort batteripolerna i fel ordning.
Det kostar 300 spänn på Freewheel.

Fan.. !

1. Hur allvarligt är problemet om det skulle vara tjuvluft? Och hur lätt och dyrt/billigt är det att kirra något sådant?

2. Om den importerats fabriksny, påverkar det vad försäkringpremien kommer kosta och täcka? (som jag sett det gör på hojar som är importerade och ej fabriksnya).

Vet någon vad nypriset för en helsvensk TT600 gick på runt -01?

Snälla svara snabbt som fan om ni vet,
ska dit om typ en timme och måste bestämma mig snarast !

Mvh Niklas.

platniklas skrev:
2. Om den importerats fabriksny, påverkar det vad försäkringpremien kommer kosta och täcka? (som jag sett det gör på hojar som är importerade och ej fabriksnya).

Nej, något sådant finns inte i IF's vilkor.

Ska jag vara ärlig har jag aldrig varit med om att en hoj varit dyrare att försäkra för att den är direkt/paralellimporterad. Tror att detta är ännu en felaktig myt om importhojar.

Vad begär han? Jag sålde min 01:a i februari -04 med 1200 mil på för 60000:-. Dyraste sliponet (5700, Ninja highpipe) och originallarm m.m. Superskick. Båda var nog rätt nöjda. Min 01:a kostade 73000:- när jag köpte den. Egentligen 80000:- + att de bjöd på första årets försäkring.

Det kan vara knöligt att få till mappningen. Min gick inte att få till 100% ok på låga och höga varv med samma inställning så jag fick välja att tappa lite på topp. Vet inte om han på FreeWheel var bäst i stan på att ratta TT men jag tror det. Kostade förresten 500 kr/gång när jag var in där.

platniklas skrev:
Fan.. !
1. Hur allvarligt är problemet om det skulle vara tjuvluft? Och hur lätt och dyrt/billigt är det att kirra något sådant?
Vet någon vad nypriset för en helsvensk TT600 gick på runt -01?

Snälla svara snabbt som fan om ni vet, ska dit om typ en timme och måste bestämma mig snarast !
Mvh Niklas.

Biker-folks, Needar Helpen !

Jag köpte hojen, jag langar upp bilder om någon vill när jag har hittat något ställe att ha den på så jag kan ta hem den (är på annan ort just nu).

Tyckte den verkade skitfin och i toppskick,
får hoppas ja hade rätt :).

Dock har jag nu stött på ett annat problem.
Jag ska ju ta körkort för Tung-begränsad, och måste alltså strypa effekten.
Jag ringde till MC-Kompaniet och Free Wheel, ingen av dom hade några strypningskit och sa att dom inte kunde få tag på eller att det var jävligt svårt.

Någon som vet något annat ställe man kan köpa strypsatser?
(kanske är svårare nu när det är insprutning och inte förgasare?)
Någon som har varit med om eller haft en strypt TT600?

Nu vet jag inte vad det är för regler kring strypning, vad för intyg och dyl man måste ha + hur besiktningen går till.
Men borde det inte gå att köpa något varvstopp ("rev limiter") som man konfigurerar efter hur effektkurvan för ens hoj ser ut?
Dvs man kniper den vid t.ex. 4000 rpm om den har under 25 kw där.
För sånna varvstopp finns ju sjukt smidiga som man kan trycka in mellan tändstiften och "tändstiftshattarna".

OBS !
att hojen troligen kommer blir smått okörbar på motorvägar och liknande (pga låga hastigheter vid så låga varv) spelar mig mindre roll då jag tänkt rycka strypningen hur som helst.

Hur går besiktningen till 25kw till? Bänkar dom hojen?
För isf borde min varvstopps-lösning funka?

Kräver dom ett bänkpapper på besiktningen?
Eller det kanske räcker det med ett bänkpapper för att få igenom den?
För om något av ovan stämmer så bör väl min varvstopps-lösning funka då också?

Snälla svara om ni vet hur det ligger till,
för ajg börjar bli orolig att jag kasnke måste sälja den för den är något av "ostrypbar".

TACK SOM FAN PÅ FÖRHAND !

Mvh Niklas.

Ang. ändrade försäkringsregler så kan jag nästan svära på att jag läste det för bara en dag sedan i If:s vilkor iaf.

Och det om lite ojämn tomgång och så har jag tänkt att kolla upp såfort jag har styrt upp alla andra problem och papper som ska fixas.

Mvh Niklas.

Vet inte hur IF gör med Triumph, men en importerad BMW går inte att märkesförsäkra enligt deras villkor. Men dom är inte omöjliga om det gäller en fabriksny, den ska dock besiktigas hos BMW först.

Hur som helst, tjejen :tuttar köpte precis en TT600 -02.. helgrym.. kul att köra :banana

Hade min i 2 år men har nog aldrig läst om nån kört strypt eller ens frågat. Har själv inte sökt men det kryllar inte direkt av tredjepartsdelar. Kolla med Triumph själv istället för att få gissningar från FreeWheel m.fl.

Sen är det ingen hit den dag du smäller om din 25kW inte är strypt. Skenförsäkrare och annat är inte så poppis här... Jaja, lycka till ändå.

platniklas skrev:
Någon som har varit med om eller haft en strypt TT600?
OBS !
att hojen troligen kommer blir smått okörbar på motorvägar och liknande (pga låga hastigheter vid så låga varv) spelar mig mindre roll då jag tänkt rycka strypningen hur som helst.

Hittat nåt strypningskit eller?

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...