Cafe racer bygge Honda CB250N, funderingar om E-märkningar och TT-styren

Diodlampor finns en hel uppsjö numera. Nånting borde du kunna hitta.

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk

Denna är den diodlampa som jag hittat hittils som är kraftigast motsvarade ca 18W glödljus http://www.ljustema.se/spollampor/588-36mm-spollampa-canbus-25w-.html det verkar finnas en kraftigare på 200 lm men då är den vit och frågan är då hur mycket det röda glaset filtrerar bort ljuset från dioden. Vet att det kan vara kinkigt med ljuset från lysdioder att gå genom en lins, tänker att det då måste vara bättre med en röd än en vit diod. Frågan är om detta räcker till för bromsljus?

Har sökt och googlat men hittar inget konkret där nån byggt egna diodlysen.

Vet inte om jag skall fortsätta posta i denna tråd eller om jag ska starta en ny tråd om själva bygget?

Vad som hänt sen sist är att jag i alla fall börjar gå åt rätt håll. Motorn är i princip klar med slipade ventiler och ventilen som var trasig är bytt, bara att "smörja upp" kammen lite och på med ventilkåpan. Sen har jag monterat TT-styre, plockat bort original hylsorna runt gaffelbenen med framlyktan och blinkersfästena och nya lyktfästen är monterad främst för att kunna sänka framlyktan lite. Mätarna sitter i de fula plasthuset men det får vara så till jag startat upp motorn tanken är att skippa plasten och att en kompis skall göra plåtburkar att montera mätarna i alternativt bara måla plastmätarna. Sen skall mätarna sänkas ner mot lyktan så dom inte sitter så högt som dom gör nu. Blinker kommer att monteras i lyktfästena lite så de små Biltema blinkersarna kommer nog inte att synas mycket.

Baklysen har kommit och jag har testat labba lite med dom, 15W spollampa och ett 10 ohms motstånd för att sänka spänningen för bakljus och det verkar funka. Tror 15W lyser nog för bromsljus. Testade lite med diod lampor och motstånd men jag upplever de 2.5W diodlampor jag testat som klenare än 15W glödljus till bromsljus.

Då motorn lyftes ur för att kunna montera insatsgäng i den gänga som var paj i blocket så såg jag chansen att tvätta av hojen ordentligt. Plockade ur el, tändsystemen och luftfiltret ur luftburken och sen gick jag loss med avfettning och hetvattentvätt. Resultatet blev att då all skit försvann visade det sig vara en riktigt hygglig hoj, skicket på ramen är så bra att det inte känns motiverat att lacka om den, några små bättringar får det bli på några ställen i första läget.

Nästa steg blir nu att lyfta i motorn, är lite i valet och kvalet om jag skall passa på att polera upp den då jag har den lös eller prov starta först. Hade jag fått göra motorn från början hade jag tagit och tvättat av den ordentligt innan jag rivit den men nu var ventilkåpan och vipparmbryggorna lossade då jag köpte den så då kändes det inte som aktuellt med att riskera att blåsa in skit i motorn.

Vidare har jag tänkt att bygga en lös bakram som kommer att bultas fast där original bakskäm suttit, på denna ram kommer sen baklysen, nummerplåt och blinkers monteras. Tror dock att jag skall göra sadeln först då jag misstänker att det är betydligt enklare att passa in ramen bestående av ett rör mot sadeln än tvärt om.

Ljuddämpare kommer att tas från ett Honda Shadow system som följde med då jag köpte hojen kommer nog att bli en del mixtrande och svetsande för att få dit dom då det visade sig sitta ett "mellan rör" mellan de två dämparna men det får bli som det blir i första läget. En fundering och det är ju att det sitter en "kammare" mitt under motorn mellan avgasrören den är lite dålig i min hoj så jag funderar på att skippa den, nån som har koll på vad den gör? Är ju vanligt på V8:or att man har ett mellanrör eller en X-rör mellan sidorna är det nåt man skall ha eller funkar två separata rör lika bra?

Känns i alla fall som att det går åt rätt håll och är sugen på att få in motorn i ramen för att få provstarta hojen.

Lite bilder på hojen även om dom är lite dåliga.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT