Köp av Triumph TT 600, vad tänka på?

Fan jag har skrivit svar flera gånger, verkar inte komma upp alltid för mig.. :va

Tack än en gång för all hjälp och alla tips, ja kommer med utförligare beskrivning på vad som har hänt och ska hända senare,
Men jag har iaf hittat ett strypkit som är godkänd till denna !

Ska lämna in den imorgon, dom hade inte tid på några veckor, men det va så litet ingrepp så om den fick stå där någon dag så skulle dom hinna ta den när dom hade några minuter över sa dom.

Som sagt, kommer med närmare beskrivning när jag inte har annat jsag måste fixa.


PS. har varit ute och kört lite idag, och fan va den är härlig !
Men det ska nästan bli skönt att plugga den ett tag.
Man fattade inte innan hur lätt det är att få hybris för en sekund och sen känna hur det krampar när kurvan kniper lite för mycket.
Svårt att sluta spänna sig och motstyra även fast man vet att det är den enda man kan göra om man vill klara livhanken.
Men med några månader med strypning så ska jag nog klara mig lite bättre iaf (förhoppningsvis :banana ).



Mvh Niklas.
 
platniklas skrev:
Fan jag har skrivit svar flera gånger, verkar inte komma upp alltid för mig.. :va

Tack än en gång för all hjälp och alla tips, ja kommer med utförligare beskrivning på vad som har hänt och ska hända senare,
Men jag har iaf hittat ett strypkit som är godkänd till denna !

Ska lämna in den imorgon, dom hade inte tid på några veckor, men det va så litet ingrepp så om den fick stå där någon dag så skulle dom hinna ta den när dom hade några minuter över sa dom.

Som sagt, kommer med närmare beskrivning när jag inte har annat jsag måste fixa.


PS. har varit ute och kört lite idag, och fan va den är härlig !
Men det ska nästan bli skönt att plugga den ett tag.
Man fattade inte innan hur lätt det är att få hybris för en sekund och sen känna hur det krampar när kurvan kniper lite för mycket.
Svårt att sluta spänna sig och motstyra även fast man vet att det är den enda man kan göra om man vill klara livhanken.
Men med några månader med strypning så ska jag nog klara mig lite bättre iaf (förhoppningsvis :banana ).



Mvh Niklas.


Du vänjer dig snart och i slutet på sommaren så tycker du den är slö :hihi

Lycka till och ta det försiktigt det är kallt som satan ute (iaf i GBG)
 
Äntligen !

Så, nu har jag fått tillbaka den !!
Strypt och klar, med papper som ska räcka för att regga om den,
men det återstår ju att se.
Ska iaf ut och testa den lite senare, tydligen ska den varva som vanligt upp till ca 6k rpm, så det går nog bra övningskörningstiden ut iaf :).

Bara 1130 kr inkl. kostade hela kittet inkl. montering och moms,
FreeWheel Sthlm kirrade.
Strypningskittet hade Johan på teknikavdelningen på Triumph Motorcykles AB bra koll på,
så är någon annan intresserad så be din auktoriserade Triumh-mek att snacka med honom.

Mer updates om hur den går och om hur registreringen bjuder jag på senare :banana .


Tack för alla tipsen jag fått än så länge grabbar !



Mvh Niklas.
 
hmm...

Jag märkte en konstig sak när jag skulle ut och köra den lite igår,
undrade om någon här inne (med svensk jävla instruktionsbok :)) hade någon aning om vad som menas.
Ni får gärna kolla upp i era böcker vad som sägs.

Jag startade den igår och då började en orange lampa lysa som har en liten motor bredvid sig, detta brukar vad jag vet tyda på motorfel.
Enligt farsan så lös den hela vägen hem från FlyWheel också, och han hörde inget skumt ur motorn och trodde den skulle lysa av någon konstig anledning.

Jag väntade iaf tills motorn var varm, fortfarande lös den, började köra lite lugnt, fortfarande lös den. Sen körde jag ett tag till, fortfarande lös den.
Sen helt random efter ytterligare ett tag hade den bara slocknat :va .


Vad ska detta betyda? Hur ska ja tyda att den först är på den inte längre?
Vad ska lampan indikera på?
Kan jag köra vidare med den och bara strunta i "varningen" från den orangea lampan? (känns inte direkt bra)

Vette fan va ja ska göra, kan ju inte åka tillbaka med skiten till FlyWheel och ta ledigt osv i onödan.
Speciellt när den lös efter den varit hos dom?



Tack för all hjälp jag kan få !



Mvh Niklas.
 
Det finns en indikationslampa (tror det är den du nämner) som är orange. När de hade haft loss tanken på min så lyste den. Antingen kan du be FreeWheel nolla den, går på nån minut och ska kosta gratis, eller så kör man bara. Tror det är efter 3 temperaturcykler som den ska slockna. Dvs efter att hojen har varit kall och kommit upp i en viss temp tre gånger så ska den slockna.

http://tt600.org/portal/DUforum/msgDetail.asp?msg_id=2136&for_id=20
 
Okay !

Fyyfan va skönt att höra,
tur att man har er här på forumet !

Bara att köra på då :D


Tack än en gång för hjälpen !



Mvh Niklas.


PS.
Om någon undrar hur den går strypt så är det väl okay, men inte speciellt mer. Den går som vanligt men stannar vid 6-7k rpm bara.
Så toppar väl en bit över 120 utan att pressa den.
 
Last edited:
Tjena.

Jag hade en TT600 01:a som jag för nöjd med. Hade Triumph carbon på vilket gav ett härligt ljud men tyckte det var för tungt. Jag kan för övrigt rekomendera MHP titanium dämpare, lätt och låter grymt.

En sak till. När du känner dig mogen att fixa till insprutningen kan jag bara säga TUNEBOY, http://www.tuneboy.com.au/. Ett verktyg som på många sätt är bättre än Powercommander och liknande. Hojen blev klart piggare dessutom.

I övrigt ett gediget chassi och smart val :tummenupp
 
ape skrev:
Tjena.

Jag hade en TT600 01:a som jag för nöjd med. Hade Triumph carbon på vilket gav ett härligt ljud men tyckte det var för tungt. Jag kan för övrigt rekomendera MHP titanium dämpare, lätt och låter grymt.

En sak till. När du känner dig mogen att fixa till insprutningen kan jag bara säga TUNEBOY, http://www.tuneboy.com.au/. Ett verktyg som på många sätt är bättre än Powercommander och liknande. Hojen blev klart piggare dessutom.

I övrigt ett gediget chassi och smart val :tummenupp


Ojoj, om jag har mycket frågor till dig !
Hoppas du inte har något emot det. :gnissla

Jag har sneglat lite på Tuneboy, men inte riktigt vetat om det är någe bra grej eller inte.
Hur mycket kan man ställa in med den? Både tändning och sprut? Mera därtill?
Kan man endast ladda ner "färdiga mappningar" (från deras hemsida t.ex.) eller finns det något verktyg för att göra egna tweak på insprutningen?

Kan man koppla in Tuneboy:en medan hojen är igång eller något man får gissa lite, köra in den nya mappningen, och sen starta upp den igen och testa?

Tydligen ska man kunna logga data från när man kört med hojen?
Vad är det för data man kan få fram då?

Tydligen ska man slippa bänka den för att se resultat vid olika mappningar och andra förändringar, är det sånna uppgifter man kan få från loggen när man kört med hojen eller?

Berätta gärna lite mer om Tuneboy:en;
Fanns det inställningar/möjligheter du saknade?
Vad var dom bästa/coolaste egenskaperna/inställningarna du tyckte man kunde göra.



Nog om Tuneboy sålänge, har ju frågor om slutpiporna också :) .

Vad är VIN-numren för nått (som man ser lite här och var; i samband med olika färdiga mappningar på Tuneboy:s sida och även där man kan köpa bolt-on:s)?

Du har alltså haft både Triumph-Carbon-pipan och MPH-titan-pipan,
men tyckte att MPH:n var bättre (am I right?).
Du skrev att du tyckte Triumph-Carbon-pipan var tung, menar du verkligen viktmässigt, för den ser så mycket kortare ut än MPH på bilder jag sett. Dessutom ska väl kolfiber vara dom lättaste materialen när det gäller sånt här. Känns som att den inte borde vara så tung då, eller?
Ljudmässigt, vilken var maffigast/högljuddast/coolast?


När Triumph-Carbon-pipan kostar lika mycket som en MPH så känns det iaf för mig som att man av någon anledning hellre vill ha Triumphs-pipa.
Triumph-pipan ser kortare och tjockare ut + större öppning (på bilder), vilket jag dessutom tycker ser coolare ut (antar att det låter mer också?).

Men om det är stor skillnad i vikt och ljud som du säger så är det väl inte mycket att fundera på. Speciellt då jag, om jag ska punga en Triumph-"orginal"-pipa, hade tänkt mig den i rostfritt (främst med tanke på priset),
men jag antar att den är ännu tyngre än Triumph-Carbon-pipan, som du säger är tung bara den.



Är det någon som kan försöka sig på att bjuda på en förklaring till skillnaderna (vikt, hållbarhet, ljud, missfärgning av värme, andra för-/nackdelar) mellan en pipa som är i titan, kolfiber, eller i rostfritt stål?
I allmänhet menar jag då.



Tack på förhand ännu en gång,
Ape och alla ni andra !




Mvh Niklas (något långrandig).


PS.
Hojen gick inte igenom regbes. som var för någon dag sedan,
det saknades tydligen jättemycket papper.
Även om FreeWheel sade att dom papprena jag fick skulle duga utmärkt.
Fick hem en bibba med papper för någon dag sen av Triumph iaf, så på tisdag är det en ny regbes.
Håller tummarna tills dess.
DS.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top