Jaha då kör man dödsmaskin tydligen

Det finns vissa problem med hojtypen (1000 cc supersport) i händerna på en oerfaren förare, det är helt klart.
Men det största problemet är att det är förare som vill köra fort och "tufft" som väljer dessa maskiner. I många fall framförs dessa maskiner på gränsen eller över av förarens förmåga. Samt i vissa fall 2 till 3 gånger snabare än tillåten hastighet.
Om samma förare hamnar på en Hornet 600 (100 Hk) av tvång, så skulle det bli nästan lika farligt på dom flesta mindre vägar och i staden eftersom 150 inte något problem på dessa hojar.

Skulle tro att det är huvudet på spiken det.För en 50-60 år sedan var väll en gammal Trajja eller BSA eller liknande den tidens motsvarighet till dagens sporthojar som alla balla unga killar ville ha och sladda runt på och vara lika balla som Marlon Brando.Dom hojarna hade väll minst 100-150hk mindre än dagens sporthojar, så dom adrenalinsökande ungdomarna på 50-talet måste ju ha levt mycket säkrare än dagens...Eller?
Orkar inte leta efter nån statestik men är rätt säker på att det är tvärt om.När det gäller bilar så vet jag att det är så, och jag kan inte tänka mej att det är på nått annat sätt när det gäller motorcyklar.

Det fattar väl vem som hellst att fart dödar.... Så vad skulle dödstalet bli om alla 300 000 hojar var supersport, tro?

Skulle tro att det är huvudet på spiken det.För en 50-60 år sedan var väll en gammal Trajja eller BSA eller liknande den tidens motsvarighet till dagens sporthojar som alla balla unga killar ville ha och sladda runt på och vara lika balla som Marlon Brando.Dom hojarna hade väll minst 100-150hk mindre än dagens sporthojar, så dom adrenalinsökande ungdomarna på 50-talet måste ju ha levt mycket säkrare än dagens...Eller?
Orkar inte leta efter nån statestik men är rätt säker på att det är tvärt om.När det gäller bilar så vet jag att det är så, och jag kan inte tänka mej att det är på nått annat sätt när det gäller motorcyklar.

Vet inte om man ville blåsa på den tiden. Asfalt?

Fart hit och fart dit.. samma med hästkrafter.. "Problemet" med sporthojar är ju inte att de är så starka osv.. finns ju andra typer av hojar med ungefär lika mkt pulver..

"Problemet" är ju sporthojen som sådan.. de är betydligt mer svårkörda än andra hojtyper.. det måste väl alla hålla med om?

Eller svårkörda kanske är fel ord.. de är ju grymt lätta att köra fort/få upp fart med.. otroligt stabila när det går undan.. men just pg a denna precision så kräver de betydligt mer av sin förare. De är ju totalt oförlåtande när det gäller misstag, den kommer göra exakt det du säger till den att göra även om det är fel.

Jag själv kommer från en naken 600:a.. och den kunde jag slänga runt lite hursomhelst i jämförelse mot R1:an som kräver mkt mer "koll" och rätt impulser..

man är ju såklart inte felfri nu heller, men ändå så gör ju de allra flesta fler misstag när de är nya på nånting.. vi alla har förmodligen haft våra "ooooops" moments på hojen.. jag är rätt glad att jag fick de värsta jag haft hittils på en lite snällare mc..

samtidigt måste man ju börja nånstans.. så jag vet inte vad som är en lämplig måttstock på erfarenhet..

skulle tro att det skulle vara ganska lika. Är inte hojjarna som gasar utan hojförarna. Även en glidarhoj kan gå snabbt ifall man vill.

Jag kör tjejhoj, e jag safe då tror du ?:D

Det finns samma problem med t.ex kamphundar. Kombinationen kamphund och dålig (ev krimminel eller missbrukare) ägare är en högriskkombination. Medan samma hundras kan fungera mycket bra ihop med engerad och kunnig ägare.
Sportdykare som dyker "utanför" tabeller och regler är också en högriskgrupp. Skidåkare som åker offpist på olämpliga ställen med otillräcklig kunskap är en riskgrupp.

sen kan ju allt ses ur olika perspektiv.... 475 döda på nio år kan ju jämföras med att ca 1400 begår självmord i sverige VARJE år... Kanske en ny rubrik i aftonblaskan kan vara : Dödsbesparingar i psykvården..

Att bara gå på ålder tror jag inte ett dugg på.. de flesta lugnar iofs ner sig med åren.. men många sporthojsägare är ju 30+ så det känns som det inte håller.
Ja det tro fan det, hur många sporthojar är inte reggade på mormor Agda, 75 bast eller på Sten Sture 62 år och pappa till Johnny 22. Om man plockar statistiken från fordonsregistret så är det säkert så...

Jag fattar inte vissa här inne, tittar ni inte er omkring när ni är ute bland hojfolket? Berätta för mig hur många gånger ni blivit omkörda av en Virago, Intruder, VN1500 eller BMW K 1300 GT. Fundera sen på hur många gånger ni kört om motsvarande hoj.

Hur många gånger har ni sett dessa hojar komma på bakhjulet på en hojträff en vanlig onsdag?
Tänk sedan efter, de som verkligen kom på bakhjulet, hur gamla var de i snitt?

Ser ni inte skillnaden i hur vi kör? Menar ni att verkligen vi inte generellt tar större risker och påstår ni på fullt allvar att risken för misstag inte ökar med farten??

Detta är ett klipp från en "glidarklubbs" gruppkörningsegler:

"2. Reseledaren kör först, därefter medlemmar, icke medlemmar. Sist kör
Reseassistenten.

3. Kör i en så tät formation som möjligt i ett zig-zag mönster med första mc’n (Reseledaren) till vänster i filen. Kör ej i bredd, det är förbjudet!

4. Om vägen smalnar av upphör zig-zag-formationen, alla kör då invid
högerkanten, tills Reseledaren markerar återtagen zig-zag-formation.

5. Inga omkörningar inom gruppen eller ”lek” när vi kör i formation. Alla
måste bli på sin plats under körning.

6. Hastighetsbegränsningar skall följas, maximal fart är 80km/tim."

Till sist, titta er omkring på en bankörning där det vimlar av sporthojar, vilken åldersgrupp är det som dominerar där? De runt 20+ eller de som är något äldre? Är det nån här som motsäger att "träning ger färdighet" och ålder ger erfarenhet och mognad?

Gör ni det så borde man fan inte bara införa åldergräns utan även IQ-gräns.

Och om man inte kan analysera detta så vettefan vad jag ska tro:

"Antalet motorcyklar i trafik på de svenska vägarna var förra året drygt 300 000. Av dessa var cirka tio procent Supersportmodeller.

– Trots att antalet Supersport bara var en tiondel så körde 58 procent av dem som dött i motorcykelolyckor hittills under 2000-talet en sådan motorcykel, säger Dan Falconer."

skulle tro att det skulle vara ganska lika. Är inte hojjarna som gasar utan hojförarna. Även en glidarhoj kan gå snabbt ifall man vill.
Mmmmmmmmm, men den är inte byggd för det och den inbjuder inte till det och attraherar därför inte oss som gillar att köra fort. Det gör sporthojen, det är alltså hojtypen som avgör vad föraren väljer.

I bägge trådarna finns samma strutsmentalitet mot problemet.

För problemen finns!
Inte på sporthoj.com... Här blundas det friskt...

Här har vi en artikel som följer upp det hela:
http://www.folkbladet.nu/?p=177652

Jag hittade den i i Umeådelen http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=229083

Klart som fan att inte sporthojar skall förbjudas men en högre åldersgräns och större krav på utbildning tycker jag är självklart.

Last edited:
Regler och begränsningar kanske är en väg att gå men då bör det täcka HELA spannet. dvs även obligatoriskt förarprov för "di gamle" som fick A-behörighet "på köpet" med B..

Att även Janne med ålderskrisen "jag tror jag ska köpa 1800cc herrejösses tung glidare till sommaren och åla runt på" kan bevisa att han är en vettig förare.. så kanske ännu en HD skonas från endurokonvertering bland kottar och lingonris..

Skillnaden är att dom krockar fler skitbilar än värstingar redan nu.
Hur mycket ska dagens ungdomar curl:as? Vem ska lära dem att klara sig om inte de själva?

Dagens sporthojar är inte mer svårkörda än 20 år gamla diton. Man behöver inte 180 hk, 80 hästar räcker bra för att hamna i trubbel. På tiden jag tog körkort så fick man full behörighet redan vid 18 års ålder, samhället måste ha misslyckats med utvecklingen och tar nu ut det på morgondagens 18-åringar. Det tycker jag är fel.

Mmmmmmmmm, men den är inte byggd för det och den inbjuder inte till det och attraherar därför inte oss som gillar att köra fort. Det gör sporthojen, det är alltså hojtypen som avgör vad föraren väljer.

Jag håller till mångt och mycket med dig - men värt att minnas är också att personer som söker adrenalinkickar har ett billigt sätt att uppnå detta med en motorcykel. Alla motorcyklar går jäkligt bra jämfört med de flesta bilar, och lägger man runt 25 000 kr har man ett antal modeller med ett vikt/effekt-förhållande på ca 0,5 hk/per kg att välja mellan.

De som söker risker kommer nog ofta att välja motorcykel som ett sätt att få sina kickar - det är enkelt, billigt och kan utövas när som. Jämför med fallskärmshoppning, bungyjump och så vidare.

Jag tror absolut att det är bra med utbildning och bankörning, men de som kör motorcykel för att det är "farligt" och går fort kommer man aldrig att kunna utbilda bort. Hur stor del av dessa det sedan är som kör ihjäl sig låter jag vara osagt, men om man läser Vägverkets statistiska rapport om MC-olyckor, så är det ett antal förare varje år som kör utan hjälm, är drogpåverkade eller dylikt. Jag tror inte dessa representerar den normala MC-föraren, heller :)

Regler och begränsningar kanske är en väg att gå men då bör det täcka HELA spannet. dvs även obligatoriskt förarprov för "di gamle" som fick A-behörighet "på köpet" med B..

Att även Janne med ålderskrisen "jag tror jag ska köpa 1800cc herrejösses tung glidare till sommaren och åla runt på" kan bevisa att han är en vettig förare.. så kanske ännu en HD skonas från endurokonvertering bland kottar och lingonris..

Tänk på att dessa personer nu är i åtminstone 55-årsåldern. Det är inte många av dem som kommer på nu att de ska börja köra hoj - de som har den önskan har nog redan börjat.

Jag har självt arbetat 4 i år i en MC-butik och vi hade, på hela den tiden, 3 kunder som passade in på den kategorin. 1 av dem köpte en stor, tung glidare, de andra två köpte små smidiga 600 cc brukshojar med lägre effekt.

Jag tror inte att de som fick A-kort "på köpet" är ett så stort problem som många här inne vill göra det till :)

du hittar alltid dom som e för o dom som e emot och lustigt nog brukar alltid båda sidor ha statistik som bevisar deras påstående, fascinerande

Det är det som är så bra med statistik :D

Last edited:

Inte på sporthoj.com... Här blundas det friskt...
klart hojtypen lockar en viss typ av förare menade inget annat heller men om den hojtypen inte fanns så skulle dessa förare välja den näst snabbaste hojtypen istället.

Det är supersportsegmentet som är överrepresenterade i olyckor
Inte dom som fick kortet på köpet, eller Janne med åldersnoja...

Varför ska då insatserna göras mot en grupp som bevisligen är ett litet problem?

Snarare skulle väl sporthojskollektivet vara glada när någon gubbe bromsar av sig och endurokonverterar med sin HD, för det leder ju sällan till dödsfall eller allvarliga personskador, det förbättrar ju siffrorna.

Den olyckan bokförs ju inte på supersportsegmentet, och således minskas deras överrepresentation, dessutom är det en MC olycka med lindriga skador, rena guldet om man vill hävda att det inte är farligt att köra motorcykel.

Intressant citat ur artikeln som Maverick hittade:

"– Tror du att en bilmodell som var involverad i så många dödsolyckor skulle finnas kvar på marknaden?
....
Han menar att de borde tas bort från marknaden, om man menar allvar med nollvisionen om döda i trafiken.
– Det senaste året har vi varit förskonade från dödsolyckor, men för några år sedan var det en hel hop. Motorcyklarna har en otrolig effekt och låg vikt och är byggda för att köra fort med, inte att följa hastighetsbegränsningarna, säger Wikberg."

Herr Wikberg är tydligen trafikpolischef. Jag kan upplysa herr Wikberg om att det finns massor med bilmodeller också som är byggda för att gå snabbare än 120 km/h! :)

Sedan vet jag inte om det är trafikpolischef Wikberg som uttryckt sig dumt eller journalisten som skrivit artikeln, men det rör sig ju inte om en specifik motorcykelmodell, utan om ett antal modeller från ett antal olika tillverkare. Jag tror annars att det är flera som har dött när de suttit i en V70 än på en sporthoj, allltså måste V70 förbjudas :rolleyes:

Är det nån som har koll på om, och i så fall hur, förra förändringen av motorcyklarnas klasser slog? Tänker på när begränsningen (är det 25Kw?) infördes?

Det vore intressant att veta andelen supersporthojar i trafik och inblandade i olyckor innan begränsningen infördes samt efter...

Nu är man ju gubbe och med det får man, förutom stela leder och hängbuk, även en viss självdistans och jag kan väl ärligt säga att jag är glad att jag inledde min hojkarriär på en 400cc även om man därtill var nödd & tvungen, hade inte råd med annat! Det gick trots 42Hk på veven att köra omkull den två gånger på två år. Jag tror inte att jag hade blivit en säkrare förare på dåtidens värsting :D

Jag tror personligen inte att man kommer nånstans med förbud, man flyttar bara problemet.

klart hojtypen lockar en viss typ av förare menade inget annat heller men om den hojtypen inte fanns så skulle dessa förare välja den näst snabbaste hojtypen istället.
Absolut, det håller jag med dig om men hur tror du det skulle det se ut med dödsfall i trafiken om det värsta som fanns på marknaden var en MT 03, Vätskekyld, encylindrig fyrtakt på 660 cm³ 35,3 kW (48 hk) vid 6 250 rpm. Visst, den går att köra fort med och man kan köra ihjäl sig med den också men det tar liiiiiite längre tid att nå topphastighet (150 km/h).
Tror du inte antalet dödsolyckor skulle minska?

Jag tror personligen inte att man kommer nånstans med förbud, man flyttar bara problemet.
Nej, förbud är åt helvete fel håll att gå.
Utbildning, upplysning, vissa restriktioner och personlig mognad är mitt recept.

Last edited:
Absolut, det håller jag med dig om men hur tror du det skulle det se ut med dödsfall i trafiken om det värsta som fanns på marknaden var en MT 03, Vätskekyld, encylindrig fyrtakt på 660 cm³ 35,3 kW (48 hk) vid 6 250 rpm. Visst, den går att köra fort med och man kan köra ihjäl sig med den också men det tar liiiiiite längre tid att nå topphastighet (150 km/h).
Jo det tror jag absolut men enbart fart har inte betydelse med tanke på att det omkommer lite drygt 20 cyklister per år.
Men klart skulle man bara tillåta hojjar som du beskriver så skulle det nog minska mest för att en del av de som är riskgrupp skulle lägag ner och köra hoj och byta till något annat "farligt" att hålla på med.
Det måste dock finnas någon gräns för hur mycket man ska skydda folk, staten kan ju inte skydda allt och alla genom att förbjuda allt som kan vara farligt.

Var förresten inte många år sen man hade en gräns på max 100hk, hur såg det ut med antal omkomna då?

Last edited:
45% av svenskarna dör i hjärt/kärlsjukdomar - kanske förbjuda folk att ha hjärta också

OM motorcyklar skulle förbjudas helt så skulle vi få en viss uppgång i dödsolyckor först då enbart de med väldigt stort riskbeteende skulle köra, och konstant i GR-smitarmode - men på sikt skulle dödsfallen nästintill helt försvinna.

Last edited:
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back