Att bara gå på ålder tror jag inte ett dugg på.. de flesta lugnar iofs ner sig med åren.. men många sporthojsägare är ju 30+ så det känns som det inte håller.
Ja det tro fan det, hur många sporthojar är inte reggade på mormor Agda, 75 bast eller på Sten Sture 62 år och pappa till Johnny 22. Om man plockar statistiken från fordonsregistret så är det säkert så...
Jag fattar inte vissa här inne, tittar ni inte er omkring när ni är ute bland hojfolket? Berätta för mig hur många gånger ni blivit omkörda av en Virago, Intruder, VN1500 eller BMW K 1300 GT. Fundera sen på hur många gånger ni kört om motsvarande hoj.
Hur många gånger har ni sett dessa hojar komma på bakhjulet på en hojträff en vanlig onsdag?
Tänk sedan efter, de som verkligen kom på bakhjulet, hur gamla var de i snitt?
Ser ni inte skillnaden i hur vi kör? Menar ni att verkligen vi inte generellt tar större risker och påstår ni på fullt allvar att risken för misstag
inte ökar med farten??
Detta är ett klipp från en "glidarklubbs" gruppkörningsegler:
"2. Reseledaren kör först, därefter medlemmar, icke medlemmar. Sist kör
Reseassistenten.
3. Kör i en så tät formation som möjligt i ett zig-zag mönster med första mc’n (Reseledaren) till vänster i filen. Kör ej i bredd, det är förbjudet!
4. Om vägen smalnar av upphör zig-zag-formationen, alla kör då invid
högerkanten, tills Reseledaren markerar återtagen zig-zag-formation.
5. Inga omkörningar inom gruppen eller ”lek” när vi kör i formation. Alla
måste bli på sin plats under körning.
6. Hastighetsbegränsningar skall följas, maximal fart är 80km/tim."
Till sist, titta er omkring på en bankörning där det vimlar av sporthojar, vilken åldersgrupp är det som dominerar där? De runt 20+ eller de som är något äldre? Är det nån här som motsäger att "träning ger färdighet" och ålder ger erfarenhet och mognad?
Gör ni det så borde man fan inte bara införa åldergräns utan även IQ-gräns.
Och om man inte kan analysera detta så vettefan vad jag ska tro:
"Antalet motorcyklar i trafik på de svenska vägarna var förra året drygt 300 000. Av dessa var cirka
tio procent Supersportmodeller.
– Trots att antalet Supersport bara var en tiondel så körde
58 procent av dem som dött i motorcykelolyckor hittills under 2000-talet en sådan motorcykel, säger Dan Falconer."
skulle tro att det skulle vara ganska lika. Är inte hojjarna som gasar utan hojförarna. Även en glidarhoj kan gå snabbt ifall man vill.
Mmmmmmmmm, men den är inte byggd för det och den inbjuder inte till det och attraherar därför inte oss som gillar att köra fort. Det gör sporthojen, det är alltså hojtypen som avgör vad föraren väljer.
I bägge trådarna finns samma strutsmentalitet mot problemet.
För problemen finns!
Inte på sporthoj.com... Här blundas det friskt...
Här har vi en artikel som följer upp det hela:
http://www.folkbladet.nu/?p=177652
Jag hittade den i i Umeådelen
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=229083
Klart som fan att inte sporthojar skall förbjudas men en högre åldersgräns och större krav på utbildning tycker jag är självklart.