Jaha då kör man dödsmaskin tydligen

Nej, förbud är åt helvete fel håll att gå.
Utbildning, upplysning, vissa restriktioner och personlig mognad är mitt recept.[/QUOTE]

2 år på midre mc och broms och kurvtagningskurs + några bandagar :) innan sporthoj..

Kommer ihåg att jag hade en del problem med att komma för snabbt ind i en kurva och blev stel i kroppen, et par gånger har jag åkt direkt i åkern :rolleyes:

Jo det tror jag absolut men enbart fart har inte betydelse med tanke på att det omkommer lite drygt 20 cyklister per år. Men klart skulle man bara tillåta hojjar som du beskriver så skulle det nog minska men någon gräns måste man väl ändå ha för hur mycket man ska skydda folk. Staten kan ju inte skydda allt och alla genom att förbjuda allt som kan vara farligt. Var inte många år sen man hade en gräns på max 100hk, hur såg det ut med antal omkomna då?
Jag är absolut ingen förespråkare av förbud!

Jag vill inte se några regler alls för vilken typ av hojar det skall få finnas men om trenden fortsätter, 10% sporthojar står för 58% av dödsolyckorna, så lär våra politiker lyssna på poliser som Herr Wikberg, trafikpolischef och då kommer snart förbuden.

Dan Falconer på If vill inte heller se några förbud, han förespråkar däremot lite regler omkring sporthojar och det tycker inte jag är nåt dumt förslag.

"– Körkortet kan exempelvis begränsas till att endast gälla vissa typer av motorcykel. Via en utbildningsstege kan föraren sedan bygga på sin körförmåga."
Man får lära sig krypa innan man kan gå. Det är väl inte så dumt? Som att man måste ta körkort innan man får köra ungefär.

"Det tar tid att lära sig behärska fartvidundren."
Detta kan väl alla skriva under på? Hur många i Sverige kan till fullo behandla en 1000 cc RR? Tror vi kan räkna dem i promille av de 30 000 som äger en sporthoj (10% av 300 000) och dessa har tränat massor. De flesta kör inte ens gata utan tävlar endast

– Man bör nog ha minst tre års körvana innan man får köra en Supersport. Helst bör man nog vara minst 25 år innan man får köra en sådan på allmän väg, säger Dan Falconer.
Tja, varför inte? Kommer det att döda och skada fler om en restriktion som denna införs? De får ju köra vilken hoj som helst efter 25?

Det är lite kul att man pekar ut ducce som tillverkare av dödsmaskiner, undrar vad Ducati tycker om det? :hihi
Personligen ser jag min CR250 som en dödsraket, och 1098:an som en förfinad fikatransport. :crash

Kurser och utbildningar är bra, men är personen i fråga inte mogen nog att backa av istället för att växla ned och hålla stumt på fel ställen, så kan nog utbildning på körningen vara kontraproduktiv, men det vet nog alla redan om.
Lär man sig hur man kör aktivt, finns ju risken att man tillämpar det, och det går fortare ändå på fel ställen.

Det luriga är att jag mött en del galna sporthojsförare på 50+, och ett par jäkligt sansade 20-åringar - så det går inte att generalisera heller.

Blir det restriktioner på supersporthojarna, kommer vi se andra modeller i statistiken...en motard på 60 pållar går utmärkt att ställa till det för sig med, den är faktiskt lättare att köra åt helvete för fort med på en riktigt krokig, dålig 70-väg än en sporthoj.

Det är inte hojen, det är föraren - man lär undra när den polletten kommer trilla ned?

För övrigt vill jag se lite chockrubriker runt Transportstyrelsens otyg som oljegruslagningar, oljegrusvägar och kantgruset som allt som oftast hamnar på våra vägar.

Det om något är direkt orsak i många av våra singelolyckor, men det lär ju vara ett mörkertal ingen är intresserad av att gräva fram.

Jag har gått i partär med ett fläppo ansvarigt för vägarna runt mina hemtrakter i ämnet, och det slutade med att vi är ansvariga att se oss för, och förståelse för att överlevnadsreaktioner kickar när ovana ser grus inte fanns öht.. :huvet

Last edited:
Jag är absolut ingen förespråkare av förbud!
menade inte heller att du skulle vara det... håller faktist med dig om mycket av det du har skrivit.

Gillar dock inte hetsjakten på motorcyklister och att man använder ord som dödsmaskiner + att jag fortfarande tror att en "omogen" förare kommer gasa som fan med en annan hoj om denne inte tillpts att köra sporthoj.

Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: SGM
Problemet med antal års körvana, är att ha en vettig kontroll av detta.
Det kan lätt bli att personen bara tidigarelägger sin körkortsutbildning några år eftersom han/hon inte har råd att köpa någon mc under studietiden. Då har man inte vunnit någonting.
Tror att det är någonting vi kommer att få se med dom nya KK-reglerna 2013 som innebär 24 år för tung mc eller innehav av mellan klass körkort i 2år och gjort nytt förar prov(praktisk). Mellanklass kan skaffas från 18 år och ha max 35 kw.
Det innebär att Johan 21 år som drömmer om en häftig mc måste börja att planera för detta i 18 års åldern annars blir det o vänta till 24 år

Last edited:
dödsryttare i trafiken

menade inte heller att du skulle vara det... håller faktist med dig om det mesta du har skrivit.

Näe förbud, va hjälper det .
Var med om en nästan göra på sighändelse i lördags vid kl 20
vid infarten mot Järna strax efter att i min bil ha svängt av motorvägen.
Ser en MC komma raskt bakifrån, vägen är ganska bred här och jag har
en cyklist som jag alldeles strax kommer att passera. Cyklisten håller sig fint i mitten på den asfalterade vägrenen.
MC-åkaren får nu den strålande idèn att köra om mig på INSIDAN och passerar då mellan mig och cyklisten med lättat framhjul.
Nu var MC-åkaren så upptagen av att se hålet han hade att passera genom så såg inte att det fanns YTTERLIGARE en cyklist ca 40m framför den som kördes om.
Jag lovar att denne missades med endast millimetrar .
Föraren (KTM) hade en mycket blå jacka samt oläslig nummerplåt .

Ingen vidare representant för " se oss" kampanjen SMC har nu
Man tar sig för pannan och undrar hur cyklisterna kände sig.

Som 18-åring får man:
Gifta sig, adoptera, har fullt skadeståndsansvar, kan skaffa tillstånd för både gevär och pistol, du får rösta, dricka alkohol, köpa tobak, du måste deklarera själv och du får ta körkort för personbil, lätt lastbil, tung lastbil och tungt släpfordon. Du får t.o.m. bli flygledare!
Nog borde man även få köra sporthoj?

Är nån förvånad? Det är väl inte så märkligt? Om nån mc-typ står för en stor del av allvarliga olyckor så kommer man givetvis att utreda den typen.

Sen är ju ordvalet "dödsmaskin" lika uppenbart enbart för att folk ska haja till och läsa.

Förbud gillar jag inte. Dock är det ju rätt uppenbart att ett körkort inte är tillräckligt. Riskutbildningen kanske är bra? Låter bra "på pappret" men svårt att veta utan att ha gått den själv.

Kurser drar säkert till sig en del folk men inte alla. Så vad återstår? "Stegen" som nämndes innan kändes hyfsat vettig. Det är ju lite så redan idag med lätt, begränsad, obegränsad. Kanske kan man utveckla det ännu mer?

Slutsatsen är ju fortfarande att för många dör eller skadas allvarligt.

Som 18-åring får man:
Gifta sig, adoptera, har fullt skadeståndsansvar, kan skaffa tillstånd för både gevär och pistol, du får rösta, dricka alkohol, köpa tobak, du måste deklarera själv och du får ta körkort för personbil, lätt lastbil, tung lastbil och tungt släpfordon. Du får t.o.m. bli flygledare!
Du har självklart rätt i det du säger men...

Gifta sig - det dör man inte av (det bara känns så...)
Adoptera - det dör man inte av, tvärtom, barn är livets krydda!,
Fullt skadeståndsansvar - det dör man inte av det svider bara i plånboken.
Kan skaffa tillstånd för både gevär och pistol- njaaaa, inte helt utan myndighetskontroll och inblandning va?
Du får rösta - jovisst men ibland undrar man om vi inte skulle begränsa även denna rätt...
Dricka alkohol - det dör man inte av, eller jo, men det är jävligt dyrt så få har råd.
Köpa tobak - Det dör man av men hur många skulle egentligen vara emot ett totalförbud av tobak om man börjar tänka efter?
Du måste deklarera själv - det dör man inte av (det bara känns så...)
Du får ta körkort för personbil, lätt lastbil, tung lastbil och tungt släpfordon. - Risken att dö i ett av dessa fordon är betydligt lägre än på hoj.
Du får t.o.m. bli flygledare - Javisst, men då får du först gå igenom tester, lämplighetsbedömningar och en diger utbildning.

Det är ingen som förespråkar att man inte ska få köra sporthoj, det skall bara vara lite mindre sportiga sporthojar till en början.

Och inte att förglömma, du får INTE köpa på systemet, utan måste vänta två år.
För att bära hem kassar från bolaget är farligt, däremot att det chill att köpa sprit på nattklubbar m.m. för det är ju så säkra omständigheter där :hihi

P.S värt att notera att jag läste en notis om att det är 20 gånger större risk att dö på en motorcykel än en personbil... (och att det finns ca 300.000 registrerade motorcyklar i sverige (förra året, 2009), jämfört med 150.000 år 1999)

I den analoga versionen av dagens GP finns exakt samma artikel med (ja papperstidningen är fint att ha på semestern :)).

Dock hade gp lyckats googla fram en bild på en ducati eftersom de nämns i artikeln, en hypermotard iofs men en ducati var det iallafall, livsfarlig motorcykel med ca 200 hästar och framåtlutande körställning!!

ja det tycker jag, är trött på alla lagar å restriktioner som kommer upp... visst, det finns idioter som BRAZZAR JÄRNET men det gör dom säkert på alla hojar dom sätter sig på. tror det är mer personen än hojjen som är felet, så att sätta en sån regel kanske kan skjuta upp galenskapen men jag tror inte riktigt det.. en gång fartglad, alltid fartglad. Men det är min uppfattning.

Jo. Visst ligger det väl något i det men å andra sidan.
Det är en viss skillnad om någon är gasglad på en hoj som hinner upp till 140 på 7 sekunder och om någon är gasglad på en hoj som hinner upp till 200 på samma tid.

Och om jag ska vara lite självkritisk och fundera över hur jag kör nu kontra hur jag körde för drygt 15 år sedan när jag hade ganska färskt körkort så är det en rejäl skillnad. Då var den enda begränsningen för mig hur fort bilen gick och när det började skrika i däcken i kurvorna. för jag var gud och odödlig och klarade av att hantera alla tänkbara hastigheter.
Nu kanske jag överdriver lite men i sak är det lite den skillnaden att nu inser jag att jag faktiskt har begränsningar och hade jag tagit kort för MC när jag var 20 så är jag ganska övertygad om att jag inte hade levt idag för jag hade inte haft tillräckligt med vett att hålla igen på gasen.

Så visst. Det är föraren som styr gashandtaget men vissa förare har en tendens att vrida fullt oavsett hur mycket kraft som finns och kan man få dom att köra något effektsvagare tills dom kommit till den mognadsgraden att dom inser att full gas kanske inte är lämpligt i alla lägen så kanske dom slipper ligga lindade runt en tall rätt som det är. Kan man rädda bara en så är det kanske värt det.

För handen på hjärtat. Visst. Det skulle innebära inskränkningar i friheten att man inte får köra vilken maskin som helst från början men å andra sidan. Vilken nybörjare klarar av att utnyttja en hoj med bara 80 hästar fullt ut från första dagen?

Är det du som har den? Dödsmaskinen? Den enda...

Undrar om inte AB slagit nytt rekord i icke-nyhet? Menar, ibland hittar det sånt som är fullkomligt ointressant som förstasidestoff, men att det finns motorcyklar som liknar roadracing-motorcyklar i trafiken är ju kanske inget som är sådär monsterintressant, men framförallt så har det väl alltid funnits sådanna motorcyklar?

Eff! Har man överlevet till 25 så tror man att man är odödlig.
Så funkar det väl? :va
Vad tror ni om att sälja paket vid hojköp?
"Köp en RRR-RR och få 50% på Fonus kistsortiment"

Som nämndes;
Bikes don't kill, idiots do..

:D:näsblod:tungan:gnissla:fyllisar

Du argumenterar emot dig själv, vill du ha sänkta premier då bör du rösta ja för att inga under 25år får köra supersport...

och hur bevisar du att man har kört dom åren då? det funkar inte... visst vissa kanske förändras, jag är inte 25, men jag kör heller inte bombrepor på bulten så... vad vet jag

Det går inte att bevisa, enda sättet är att visa du har haft kortet i tre år... Nej ingenting går att bevisa förrän det har blivit testat, tror att ansvarstagandet och förståelsen för sina medtrafikanter samt risktagandet kommer vara bättre vid 25år än vid 21år...

Fler 25åringar har flyttat hemifrån och stadgat sig någornalunda än vad 21åringar har.

Allt är inte svart och vitt, finns självfallet mkt ansvarsfulla 21åringar också..

Last edited:
Hur många gånger har ni sett dessa hojar komma på bakhjulet på en hojträff en vanlig onsdag?
Tänk sedan efter, de som verkligen kom på bakhjulet, hur gamla var de i snitt?

Kollar vi på dem som brukar ligga på bakhjulet på sjöbo från roh och rr så ligger deras ålder bara något år från dig(30-37år,och du är väl 40) så att det bara är yngre förmågor har du ju aningen fel i.

Kollar vi på dem som brukar ligga på bakhjulet på sjöbo från roh och rr så ligger deras ålder bara något år från dig(30-37år,och du är väl 40) så att det bara är yngre förmågor har du ju aningen fel i.
Det tror jag faktiskt inte jag har, och jag har inte sagt "bara yngre förmågor", se nedan.
Hur många gånger har ni sett dessa hojar komma på bakhjulet på en hojträff en vanlig onsdag?
Tänk sedan efter, de som verkligen kom på bakhjulet, hur gamla var de i snitt?
Sen kan vi ju ta senaste onsdagen då vi körde till Sjöbo gemensamt, vem var det som skulle ut o wheela vid bensintappen, var det vi som ligger i det övre spannet eller ni som ligger i det yngre?
Vem utsätter sig för mest risk, jag som står kvar inne på macken eller du som övar att köra på bakhjulet där det är trafik?

Som 18-åring får man:

Nej, att köra sporthoj måste hamna i samma farliga kategori som att faktiskt handla sprit på systemet = höjd åldersgräns :)

Jo. Visst ligger det väl något i det men å andra sidan.
Det är en viss skillnad om någon är gasglad på en hoj som hinner upp till 140 på 7 sekunder och om någon är gasglad på en hoj som hinner upp till 200 på samma tid.

Och om jag ska vara lite självkritisk och fundera över hur jag kör nu kontra hur jag körde för drygt 15 år sedan när jag hade ganska färskt körkort så är det en rejäl skillnad. Då var den enda begränsningen för mig hur fort bilen gick och när det började skrika i däcken i kurvorna. för jag var gud och odödlig och klarade av att hantera alla tänkbara hastigheter.
Nu kanske jag överdriver lite men i sak är det lite den skillnaden att nu inser jag att jag faktiskt har begränsningar och hade jag tagit kort för MC när jag var 20 så är jag ganska övertygad om att jag inte hade levt idag för jag hade inte haft tillräckligt med vett att hålla igen på gasen.

Så visst. Det är föraren som styr gashandtaget men vissa förare har en tendens att vrida fullt oavsett hur mycket kraft som finns och kan man få dom att köra något effektsvagare tills dom kommit till den mognadsgraden att dom inser att full gas kanske inte är lämpligt i alla lägen så kanske dom slipper ligga lindade runt en tall rätt som det är. Kan man rädda bara en så är det kanske värt det.

För handen på hjärtat. Visst. Det skulle innebära inskränkningar i friheten att man inte får köra vilken maskin som helst från början men å andra sidan. Vilken nybörjare klarar av att utnyttja en hoj med bara 80 hästar fullt ut från första dagen?

Om man jämför dagens statistik med statistiken från tex. 80-talet, när dåtidens värstingar gick långsammare än många av dagens touringhojar, hur ser dödligheten ut då jämfört med nu?
Jag är rätt övertygad om att dödligheten i prosent var högre då en nu...

Hur många som klarar av att utnytja en viss typ av motorcykel fullt ut är ju inte det intresanta.Det beror ju på vad man menar med fullt ut.Fins nog ingen förare i världen som inte kan bli snabbare, och alltså fins det ju ingen som kan hantera nån hoj fullt ut...Det intresanta är nog snarare hur nära sin egen gräns man väljer att köra (och där med hur stor risk det är att man går över den..).

Hittar inga större fel i artikeln. Sen kan media uttrycka saker o ting o vrida o vända på allt som dom vill.

Ja skulle inte bli ledsen om man införde minst 3 år körvana innan och minst 25 lr liknande innan man fick köpa en hoj vars kraft överstiger en viss vikt...

Tex.
Max 0,5 häst/kg tills man haft kortet i minst 3 år eller fyllt 25...

Hört talas om mellanklassen?

Visserligen bara minst 2 år eller fyllt 21, men å andra sidan bara ca 0.2 häst per kilo hoj.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back