Det är lite kul att man pekar ut ducce som tillverkare av dödsmaskiner, undrar vad Ducati tycker om det?

Personligen ser jag min CR250 som en dödsraket, och 1098:an som en förfinad fikatransport.
Kurser och utbildningar är bra, men är personen i fråga inte mogen nog att backa av istället för att växla ned och hålla stumt på fel ställen, så kan nog utbildning på körningen vara kontraproduktiv, men det vet nog alla redan om.
Lär man sig hur man kör aktivt, finns ju risken att man tillämpar det, och det går fortare ändå på fel ställen.
Det luriga är att jag mött en del galna sporthojsförare på 50+, och ett par jäkligt sansade 20-åringar - så det går inte att generalisera heller.
Blir det restriktioner på supersporthojarna, kommer vi se andra modeller i statistiken...en motard på 60 pållar går utmärkt att ställa till det för sig med, den är faktiskt lättare att köra åt helvete för fort med på en riktigt krokig, dålig 70-väg än en sporthoj.
Det är inte hojen, det är föraren - man lär undra när den polletten kommer trilla ned?
För övrigt vill jag se lite chockrubriker runt Transportstyrelsens otyg som oljegruslagningar, oljegrusvägar och kantgruset som allt som oftast hamnar på våra vägar.
Det om något är direkt orsak i många av våra singelolyckor, men det lär ju vara ett mörkertal ingen är intresserad av att gräva fram.
Jag har gått i partär med ett fläppo ansvarigt för vägarna runt mina hemtrakter i ämnet, och det slutade med att vi är ansvariga att se oss för, och förståelse för att överlevnadsreaktioner kickar när ovana ser grus inte fanns öht..