Jaha då kör man dödsmaskin tydligen

Det Peter vill få fram tror jag har att göra med en sak.

Sittställningen.

Det är den som gör en sporthoj lite mer yxig än en hoj med lite mer upprätt sittställning och bredare styre.
Speciellt för ovana förare som lägger all tyngd på styret, det gör det förbaskat tungstyrt (jag får stup i ett tänka på att aktivt avlasta styret :näsblod man sitter och stumnar till när vägen inte är kul nog :hihi ).

Men det finns en baksida med, upplever man hojen som lättkörd överskattar man lätt sin förmåga med, jag åkte 640 förra hösten...uja. :hihi

Hört talas om mellanklassen?

Visserligen bara minst 2 år eller fyllt 21, men å andra sidan bara ca 0.2 häst per kilo hoj.

Egentligen en ganska bra regel, men får för mig att det nästan är för hårt begränsat så att få orkar åka runt på en maskin som verkligen är strypt i 2 år. Tycker man kunde få ha kanske 50 hk eller så i alla fall.

Det Peter vill få fram tror jag har att göra med en sak.

Sittställningen.

Det är den som gör en sporthoj lite mer yxig än en hoj med lite mer upprätt sittställning och bredare styre.
Speciellt för ovana förare som lägger all tyngd på styret, det gör det förbaskat tungstyrt (jag får stup i ett tänka på att aktivt avlasta styret :näsblod man sitter och stumnar till när vägen inte är kul nog :hihi ).

Men det finns en baksida med, upplever man hojen som lättkörd överskattar man lätt sin förmåga med, jag åkte 640 förra hösten...uja. :hihi

Ja exakt.. Det är det jag försöker förmedla. En sporthoj kräver mer av sin förare som t ex en korrekt sittställning, mkt mer att ha koll på.
Och jag vet inte om man kan förvänta sig att någon med nytaget körkort har koll på det.

Jag tycker inte att en högre åldersgräns eller mer utbildning för just tung sporthoj behöver vara en dålig idé.

Ja. Alla är olika.

Jag personligen tycker att sporthojen är mkt mer "precis" än andra hojtyper.. Dvs den gör exakt du säger åt den. Och säger du åt den att göra fel så kommer den att göra fel. Medans en t ex en ER6:a oxå gör som du säger, men säger du fel så är det betydligt enklare för en oerfaren förare att rätta till det än på en sporthoj. Jag jämför alltså en mindre hoj med främst 1000cc sporthoj och hur de är att köra för oerfarna förare eftersom det var det artikeln hade synpunkter på.

Jag tycker fortf. att Horneten är ljusår mer lättkörd än R1:an i 9 situationer av 10.. Därmed inte sagt att den är en bättre mc. men mer lättkörd iaf. Ser du poängen?
Javisst. En Hornet är mycket mer lättkörd än en R1:a.
Men kommer du för fort in i en böj, vilket bägge är snabba nog för att försätta dig i en sådan situation, så är skillnaden inte alls så stor längre - här är skillnaderna mellan förararna avsevärt mer avgörande än hojtypen. (Troligen är ABS/kombo-bromsar super i situationen dock). En sporthoj är svårare att köra på gränsen, men knappast i lagliga hastigheter.
Att lära sig rätt sittställning borde räcka med en SMC-dag. Att lära sig modgnad/omdöme är det svåra och inte alls lika kopplad till hojen.

Sveriges tekniskt bästa Supersport-hoj förare är väl född 1990?
Ingen 25-åring vill höra ifrån en 50-åring att han inte kan lära sig köra sporthoj, när 50-åringen fick sin behörighet genom att köra upp för bil.
Jag tror det är lättare att lära sig köra sporthoj på en sporthoj än på en hornet 600.

Va?

Jag höll med Harmon Rabb om att det är mer vanligt förekommande med unga människor på extrema hojar än unga människor i extrema bilar och att det är en förklaring till att det inte finns någon direkt diskussion om förbud mot sportbilar.
Ok, jag förstår varför diskussionen inte är lika stor. Det jag var ute efter var bara att det borde vara liknande lagstiftning/krav.

Jag tror faktiskt att det finns en debatt för bilar också, men eftersom vi här inte är lika intresserade av denna så går den oss förbi. Rätt nyligen var det mycket rubriker här kring streetracing. Trimmade gamla bilar är inte heller så dyra. Antar att man kan läsa liknande diskussioner som denna fast om bilar på Zatzy.

Ja exakt.. Det är det jag försöker förmedla. En sporthoj kräver mer av sin förare som t ex en korrekt sittställning, mkt mer att ha koll på.
Antingen är fordonet gjort för landsväg eller inte.
Jag tycker inte att en högre åldersgräns eller mer utbildning för just tung sporthoj behöver vara en dålig idé.
Bättre utbildning köper jag rakt av, men åldersgränser är jag emot. Är man vuxen så är man. Skillnaderna i mognad mellan enskillda individer går inte att se i födelsedatumet.

Egentligen en ganska bra regel, men får för mig att det nästan är för hårt begränsat så att få orkar åka runt på en maskin som verkligen är strypt i 2 år. Tycker man kunde få ha kanske 50 hk eller så i alla fall.
För att inte tala om hur mycket det kringås. Kolla i begagnat annonserna. Jag ser ofta hojar som marknadsförs som strypt på pappret för att klassas in rätt men det står även i klartext att den är ostrypt. Gäller mopder, lätta mc och även mellanklass mc.

Last edited:
*/ ?>
Back