Hudik
Guest
Vilken tur att jag åker Aprilia och inte Honda, Kawasaki eller Ducati, för på dom dör man ju direCkt...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Nu vet alla att skramlaha inte gör supersport-motorcyklar. R1/R6 ägarna kan nu med rätta känna sig uttittade och utskrattade i trafiken. Alla kommer att peka och flina. Er bluff är över, end of the road etc. Dags att börja med något nytt där ingen känner igen er, kanske gocart? Vad vet jag. De missade Suzuki också, så ni som äger GSX-R kan också börja fundera på vad ni nu vill spendera fritiden på nu när ni inte kan åka hoj längre.Nej, nej inte du:
"Supersport liknar de motorcyklar som används vid roadracing-tävlingar och tillverkas av stora märken som Honda, Kawasaki och Ducati. "
![]()
Så det är alltså TT som skickat ut ovanstående artikel.Racermotorcykel i flest dödsolyckor
Göteborg. Det rullar en dödsmaskin på de svenska vägarna.
Det är en motorcykeltyp som kallas Supersport.
Sex av tio döda i mc-olyckor körde Supersportmodeller.
Supersport liknar de motorcyklar som används vid roadracing-tävlingar och tillverkas av stora märken som Honda, Kawasaki och Ducati. Modellerna kan ha närmare 200 hästkrafter, väger mindre än 200 kilo och gör minst 250 kilometer i timmen. Körställningen är framåtlutande över tanken.
– Det i kombination med en ung och oerfaren förare, ofta med kort trafikerfarenhet, är direkt dödande, säger Dan Falconer, motorspecialist på försäkringsbolaget If.
Antalet motorcyklar i trafik på de svenska vägarna var förra året drygt 300 000. Av dessa var cirka tio procent Supersportmodeller.
– Trots att antalet Supersport bara var en tiondel så körde 58 procent av dem som dött i motorcykelolyckor hittills under 2000-talet en sådan motorcykel, säger Dan Falconer.
– De flesta av dem var dessutom unga och oerfarna.
För att komma till rätta med problemet vill Dan Falconer införa någon form av restriktioner för nyblivna mc-förare.
– Körkortet kan exempelvis begränsas till att endast gälla vissa typer av motorcykel. Via en utbildningsstege kan föraren sedan bygga på sin körförmåga.
Det tar tid att lära sig behärska fartvidundren.
– Man bör nog ha minst tre års körvana innan man får köra en Supersport. Helst bör man nog vara minst 25 år innan man får köra en sådan på allmän väg, säger Dan Falconer.
Under åren 2000 till och med 2009 omkom 475 personer i mc-olyckor. Antalet dödsolyckor har ökat från knappt 40 stycken år 2000 till runt 50 de senast åren.
TT
Jeflar , och min hoj som t.o.m. heter supersport !
Vågar man ut alls och köra lite efter att man har fått reda på att man har en dödsmaskin ?
/Juha
Så kan du fan inte skriva här på SH.Hittar inga större fel i artikeln. Sen kan media uttrycka saker o ting o vrida o vända på allt som dom vill.
Ja skulle inte bli ledsen om man införde minst 3 år körvana innan och minst 25 lr liknande innan man fick köpa en hoj vars kraft överstiger en viss vikt...
Tex.
Max 0,5 häst/kg tills man haft kortet i minst 3 år eller fyllt 25...
Och du tycker på allvar att detta är ett feltänk..."För att komma till rätta med problemet vill Dan Falconer införa någon form av restriktioner för nyblivna mc-förare.
– Körkortet kan exempelvis begränsas till att endast gälla vissa typer av motorcykel. Via en utbildningsstege kan föraren sedan bygga på sin körförmåga.
Det tar tid att lära sig behärska fartvidundren.
– Man bör nog ha minst tre års körvana innan man får köra en Supersport. Helst bör man nog vara minst 25 år innan man får köra en sådan på allmän väg, säger Dan Falconer"
jag säger då det, man kan aldrig få för mkt!![]()
![]()
![]()
Så kan du fan inte skriva här på SH.
De flesta här tycker det är en mänsklig rättighet att äga en sporthoj av senaste årsmodell från det man fyller 18 år. Den kostar ju bara 170' - 200'. Ingen av dessa kan fatta varför det ska vara så jävla dyrt att försäkra den och väldigt få förstår dessutom varför i helvete man skall strypa ner dem till 25 kW de första åren. Myndighetstjafs, "frihet och brudar" är det som gäller.
Och du tycker på allvar att detta är ett feltänk...
I övrigt, ja det måste vara nyhetstorka, samma artikel dyker upp år efter år.
Jag håller med till fullo. Inget är mer omskakande än en 20 åring med nytt körkort som påstår att en Yamaha FZR1000 är en trött touringhoj, för det har han läst i Bike...Hittar inga större fel i artikeln. Sen kan media uttrycka saker o ting o vrida o vända på allt som dom vill.
Ja skulle inte bli ledsen om man införde minst 3 år körvana innan och minst 25 lr liknande innan man fick köpa en hoj vars kraft överstiger en viss vikt...
Tex.
Max 0,5 häst/kg tills man haft kortet i minst 3 år eller fyllt 25...
![]() |
Idag inleds nationella potthålsveckan
I år äger Nationella Potthå... |
![]() |
Nationella Potthålsveckan 1-7 maj
Det är återigen dags för Na... |
![]() |
Motorcykelns Dag 3 maj
Den 3 maj är det Motorcykel... |
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel
Foto: Bilprovningen Våre... |
|
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |
![]() |
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
En liten påminnelse om året... |
![]() |
2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
Nu är det bara två månader ... |
Nya Indian Pursuit Elite
Screenshot Indian Motorc... |
|
Icons of British Originality
Åtta team från åtta länder ... |
|
![]() |
BMW presenterar R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |