Jaha då kör man dödsmaskin tydligen

Vilken tur att jag åker Aprilia och inte Honda, Kawasaki eller Ducati, för på dom dör man ju direCkt...
 
Nej, nej inte du:

"Supersport liknar de motorcyklar som används vid roadracing-tävlingar och tillverkas av stora märken som Honda, Kawasaki och Ducati. "

:tummenupp
Nu vet alla att skramlaha inte gör supersport-motorcyklar. R1/R6 ägarna kan nu med rätta känna sig uttittade och utskrattade i trafiken. Alla kommer att peka och flina. Er bluff är över, end of the road etc. Dags att börja med något nytt där ingen känner igen er, kanske gocart? Vad vet jag. De missade Suzuki också, så ni som äger GSX-R kan också börja fundera på vad ni nu vill spendera fritiden på nu när ni inte kan åka hoj längre.


Annars verkar väl artikeln vettig, med det vanliga journalistiska vridet för att få allt att verka tragiskt? Som någon sa, statistiken ljuger ju faktiskt inte i detta fallet. Ämnet känns dock väldigt gjort vid detta laget, men lär återkomma ett antal gånger till denna sommar, sommaren efter det, och sommaren efter den etcetcetc ... Detta är väl ändå inte nytt för folket på SH?
 
Kul att se journalisterna tycka att våran mototcykeltyp har så pass stort nyhetsvärde att det blir artiklar gång på gång.

Helt klart sticker våra motorcyklar ut. De där högteknologiska närpå skrämmande fartvidundren, som dessutom kräver något av sin förare.

De passar helt enkelt inte in i den svenska folkhemsidyllen där allt ska vara lagom. Lika lite som en Porsche eller en skräddarsydd kostym från Italien eller ett par handgjorda lågskor från Wien.
 
Racermotorcykel i flest dödsolyckor
Göteborg. Det rullar en dödsmaskin på de svenska vägarna.

Det är en motorcykeltyp som kallas Supersport.

Sex av tio döda i mc-olyckor körde Supersportmodeller.

Supersport liknar de motorcyklar som används vid roadracing-tävlingar och tillverkas av stora märken som Honda, Kawasaki och Ducati. Modellerna kan ha närmare 200 hästkrafter, väger mindre än 200 kilo och gör minst 250 kilometer i timmen. Körställningen är framåtlutande över tanken.

– Det i kombination med en ung och oerfaren förare, ofta med kort trafikerfarenhet, är direkt dödande, säger Dan Falconer, motorspecialist på försäkringsbolaget If.

Antalet motorcyklar i trafik på de svenska vägarna var förra året drygt 300 000. Av dessa var cirka tio procent Supersportmodeller.

– Trots att antalet Supersport bara var en tiondel så körde 58 procent av dem som dött i motorcykelolyckor hittills under 2000-talet en sådan motorcykel, säger Dan Falconer.

– De flesta av dem var dessutom unga och oerfarna.

För att komma till rätta med problemet vill Dan Falconer införa någon form av restriktioner för nyblivna mc-förare.

– Körkortet kan exempelvis begränsas till att endast gälla vissa typer av motorcykel. Via en utbildningsstege kan föraren sedan bygga på sin körförmåga.

Det tar tid att lära sig behärska fartvidundren.

– Man bör nog ha minst tre års körvana innan man får köra en Supersport. Helst bör man nog vara minst 25 år innan man får köra en sådan på allmän väg, säger Dan Falconer.

Under åren 2000 till och med 2009 omkom 475 personer i mc-olyckor. Antalet dödsolyckor har ökat från knappt 40 stycken år 2000 till runt 50 de senast åren.

TT
Så det är alltså TT som skickat ut ovanstående artikel.
På vems beställning undrar jag....?
 
Då tycker jag att ett vettigare alternativ för att nå nollvisionen vore ett totalförbud av alkohol, det orsakar fler dödsolyckor (både i och utanför trafiken). Annars vore det väl att sila bort sandkorn och svälja kameler.
 
Bara ett nytt försök av IF så att dom kan höja premierna igen. Min stora moppe kostar 72000 om året hos IF.....
 
skrev om artiklen lite ..

Göteborg. Det glider en dödsskidor i de svenska fjällen.

Det är en skida som kallas Supercarving.

Sex av tio döda i skid-olyckor körde Supercarvingmodeller.

Supercarving liknar de skidor som används vid världscup-tävlingar och tillverkas av stora märken som Fisher, Salomon och Head. Modellerna kan va närmare 200 cm långa, väger mindre än 1 kilo och gör minst 130 kilometer i timmen. Körställningen är framåtlutande över pjäxorna.

– Det i kombination med en ung och oerfaren förare, ofta med kort skiderfarenhet, är direkt dödande, säger Dan Falconer, skidspecialist på försäkringsbolaget If.

Antalet skidor i backarna i de svenska fjällen var förra året drygt 300 000. Av dessa var cirka tio procent Supercarvingtmodeller.

– Trots att antalet Supercarving bara var en tiondel så körde 58 procent av dem som dött i skidlolyckor hittills under 2000-talet ett par sådan skidor, säger Dan Falconer.

– De flesta av dem var dessutom unga och oerfarna.

För att komma till rätta med problemet vill Dan Falconer införa någon form av restriktioner för nyblivna Skid-åkare.

– liftkortet kan exempelvis begränsas till att endast gälla vissa typer av backar. Via en utbildningsstege kan föraren sedan bygga på sin körförmåga.

Det tar tid att lära sig behärska fartvidundren.

– Man bör nog ha minst tre års körvana innan man får köra ett par Supercarving. Helst bör man nog vara minst 25 år innan man får köra en sådan i allmän pist, säger Dan Falconer.

Under åren 2000 till och med 2009 omkom 475 personer i skid-olyckor. Antalet dödsolyckor har ökat från knappt 40 stycken år 2000 till runt 50 de senast åren.

löjligt eller hur !!
 
En gång i tiden stod TT för någon sorts kvalitet.

Idag påminner deras alster mest om namnet bakom ett annat TT.
 
Ja man märker att det är nyhetstorka, inte bara på min redaktion. Att man lyckas få till en sådan artikel, och styrka med fakta är inte dåligt eftersom statistiken visar på positiva resultat 2 år i rad.

Samtidigt tycker jag det finns bättre saker att skriva om, som t.ex alkohol som skördar hutlöst mycket mer offer varje år.
 
Jeflar , och min hoj som t.o.m. heter supersport !
Vågar man ut alls och köra lite efter att man har fått reda på att man har en dödsmaskin ?

/Juha
 
Jeflar , och min hoj som t.o.m. heter supersport !
Vågar man ut alls och köra lite efter att man har fått reda på att man har en dödsmaskin ?

/Juha

Mmm shit nu är hela sommaren förstörd... Tyckte grannarna glodde elakt på mig i morse :(

Om man bara kör på ettan och inte använder gasen kanske?
 
Fan de missade kopplingen mellan Supersport, kamphundar och sexköp. Det måste att på något sätt få till någon sådan koppling om det ska vara äkta Aftonhora gemyt.
 
"För att komma till rätta med problemet vill Dan Falconer införa någon form av restriktioner för nyblivna mc-förare.

– Körkortet kan exempelvis begränsas till att endast gälla vissa typer av motorcykel. Via en utbildningsstege kan föraren sedan bygga på sin körförmåga.

Det tar tid att lära sig behärska fartvidundren.

– Man bör nog ha minst tre års körvana innan man får köra en Supersport. Helst bör man nog vara minst 25 år innan man får köra en sådan på allmän väg, säger Dan Falconer"

jag säger då det, man kan aldrig få för mkt! :rofl :rofl :rofl
 
Hemma så heter dom raserimaskiner. :) Men istället för att gnälla så öppnar man fönstret för att höra på vrålet när dom kommer ut på 70-sträckan. :hihi
 
Hittar inga större fel i artikeln. Sen kan media uttrycka saker o ting o vrida o vända på allt som dom vill.

Ja skulle inte bli ledsen om man införde minst 3 år körvana innan och minst 25 lr liknande innan man fick köpa en hoj vars kraft överstiger en viss vikt...

Tex.
Max 0,5 häst/kg tills man haft kortet i minst 3 år eller fyllt 25...
Så kan du fan inte skriva här på SH. :eek:
De flesta här tycker det är en mänsklig rättighet att äga en sporthoj av senaste årsmodell från det man fyller 18 år. Den kostar ju bara 170' - 200'. Ingen av dessa kan fatta varför det ska vara så jävla dyrt att försäkra den och väldigt få förstår dessutom varför i helvete man skall strypa ner dem till 25 kW de första åren. Myndighetstjafs, "frihet och brudar" är det som gäller. :gnissla

"För att komma till rätta med problemet vill Dan Falconer införa någon form av restriktioner för nyblivna mc-förare.

– Körkortet kan exempelvis begränsas till att endast gälla vissa typer av motorcykel. Via en utbildningsstege kan föraren sedan bygga på sin körförmåga.

Det tar tid att lära sig behärska fartvidundren.

– Man bör nog ha minst tre års körvana innan man får köra en Supersport. Helst bör man nog vara minst 25 år innan man får köra en sådan på allmän väg, säger Dan Falconer"

jag säger då det, man kan aldrig få för mkt! :rofl :rofl :rofl
Och du tycker på allvar att detta är ett feltänk... :rolleyes:

I övrigt, ja det måste vara nyhetstorka, samma artikel dyker upp år efter år.
 
Last edited:
Så kan du fan inte skriva här på SH. :eek:
De flesta här tycker det är en mänsklig rättighet att äga en sporthoj av senaste årsmodell från det man fyller 18 år. Den kostar ju bara 170' - 200'. Ingen av dessa kan fatta varför det ska vara så jävla dyrt att försäkra den och väldigt få förstår dessutom varför i helvete man skall strypa ner dem till 25 kW de första åren. Myndighetstjafs, "frihet och brudar" är det som gäller. :gnissla


Och du tycker på allvar att detta är ett feltänk... :rolleyes:

I övrigt, ja det måste vara nyhetstorka, samma artikel dyker upp år efter år.

ja det tycker jag, är trött på alla lagar å restriktioner som kommer upp... visst, det finns idioter som BRAZZAR JÄRNET men det gör dom säkert på alla hojar dom sätter sig på. tror det är mer personen än hojjen som är felet, så att sätta en sån regel kanske kan skjuta upp galenskapen men jag tror inte riktigt det.. en gång fartglad, alltid fartglad. Men det är min uppfattning.
 
Hittar inga större fel i artikeln. Sen kan media uttrycka saker o ting o vrida o vända på allt som dom vill.

Ja skulle inte bli ledsen om man införde minst 3 år körvana innan och minst 25 lr liknande innan man fick köpa en hoj vars kraft överstiger en viss vikt...

Tex.
Max 0,5 häst/kg tills man haft kortet i minst 3 år eller fyllt 25...
Jag håller med till fullo. Inget är mer omskakande än en 20 åring med nytt körkort som påstår att en Yamaha FZR1000 är en trött touringhoj, för det har han läst i Bike... :huvet
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top