Jaha då kör man dödsmaskin tydligen

Under åren 2000 till och med 2009 omkom 475 personer i skid-olyckor. Antalet dödsolyckor har ökat från knappt 40 stycken år 2000 till runt 50 de senast åren.

löjligt eller hur !!

hur många dör av alkohol varje år? när ska de skriva om den farliga sporten? :D

Älskar att köra en dödsmaskin..ju mer hk på baken och ju mer det svänger och ju mer man retar bilburna folket ju bättre..:arsele

citat: Man bör nog ha minst tre års körvana innan man får köra en Supersport. Helst bör man nog vara minst 25 år innan man får köra en sådan på allmän väg, säger Dan Falconer. Slut citat

Det måste jag hålla med om faktiskt.

Shit pomfrit, vilken tur att jag inte satt på en dödsmaskin när jag krajade plastgrisen för några veckor sedan.. :brinnerup

ja usch för friheten..

Frihet under ansvar!

Klarar folk inte av ansvaret så ska dom inte ha friheten heller.

Nu vet man ju inte i förväg vilka INDIVIDER som klarar av frihet under ansvar, man vet bara vilka GRUPPER som statistiskt sett inte har gjort det tidigare.

Tyvärr begränsas då friheten även för dom individer som skulle ha klarat av det ansvaret, men har oturen att befinna sig i den grupp som har visat minst förmåga att klara av det.

"- Man bör nog ha minst tre års körvana innan man får köra en Supersport. Helst bör man nog vara minst 25 år innan man får köra en sådan på allmän väg, säger Dan Falconer."

Att man har haft körtkort i 3 år säger ju ingenting, eller hur har de tänkt att kolla att man har 3 års körvana? Att ha kört kromsläde i 3 år innebär inte heller att man vet något om att köra sporthoj.

SMC anordnar ju alldeles utmärkta kurser för de som vill lära sig köra hoj. Att ställa krav på ubildning för att få framföra vissa fordon på allmän väg är helt berättigat och innebär inte någon inskränkning i någons frihet.

"Under åren 2000 till och med 2009 omkom 475 personer i mc-olyckor. Antalet dödsolyckor har ökat från knappt 40 stycken år 2000 till runt 50 de senast åren."

Och hur många fler motorcyklister har det blivit? Jag vill minnas att antalet dödsolyckor sjunker relativt till antalet motorcyklister.

Hittar inga större fel i artikeln. Sen kan media uttrycka saker o ting o vrida o vända på allt som dom vill.

Ja skulle inte bli ledsen om man införde minst 3 år körvana innan och minst 25 lr liknande innan man fick köpa en hoj vars kraft överstiger en viss vikt...

Tex.
Max 0,5 häst/kg tills man haft kortet i minst 3 år eller fyllt 25...

beror kanske på du har haft kortet så länge :va

hade aldrig gått med på dom villkoren(såvida lätt motorcykel körkortstiden inte räknades)

Vilken tur man kör Gsx-r:banana för suzukin är tydligen ingen dödsmaskin enligt denna artikel.
Men vad är det då?:confused: eu-moppe! Då ska jag klaga på min premie.:yoparty

"Under åren 2000 till och med 2009 omkom 475 personer i mc-olyckor. Antalet dödsolyckor har ökat från knappt 40 stycken år 2000 till runt 50 de senast åren."

Och hur många fler motorcyklister har det blivit? Jag vill minnas att antalet dödsolyckor sjunker relativt till antalet motorcyklister.

Dessutom har det fluktuerat rätt mycket under den tiden, en regnig sommar körs färre mil och färre olyckor blir resultatet, en kanonsommar körs fler mil....

Men alldelens oavsett det, så är en viss grupp motorcyklar överrepresenterade, det är det problemet som angrips i artikeln.

Men alldelens oavsett det, så är en viss grupp motorcyklar överrepresenterade, det är det problemet som angrips i artikeln.

Jag håller med Dan Falconer om problembeskrivningen. Självklart är det ett problem att folk kör ihjäl sig på sporthojar. Dan Falconer nämner en utbildningsstege, och det låter ju vettigt. Däremot så tycker jag att kravet på 3 års körvana är en dålig idé, vilket jag motiverade ovan.

Jeflar , och min hoj som t.o.m. heter supersport !
Vågar man ut alls och köra lite efter att man har fått reda på att man har en dödsmaskin ?

/Juha

tja kan de klassa en
Yamaha TZR 125 :huvet
som supersport så kan de klassa både din o min som det :gnissla

Vilken tur man kör Gsx-r:banana för suzukin är tydligen ingen dödsmaskin enligt denna artikel.
Men vad är det då?:confused: eu-moppe! Då ska jag klaga på min premie.:yoparty

Jodå mer eller mindre alla Sukker är supersport.
Källan TT/AB använder sig av är VV's(eller vad det heter för dagen) fina statestik.
Kolla där så får du se.

Är du säker? Det kan inte vara en grupp av förare?

Nja, det beror på, hur vill du kategorisera förarna?

Jag tror det är enklare att få en homogen grupp motorcyklar än en homogen grupp förare ur statistiken, men en absolut överrepresentation finner man bland unga förare på den här typen av motorcyklar.

Tyvärr kör unga förare ihjäl sig i högre grad än äldre på andra motorcykeltyper också, så det är delvis en normalavvikelse oavsett motorcykeltyp.

tja kan de klassa en
Yamaha TZR 125 :huvet
som supersport så kan de klassa både din o min som det :gnissla

Jodå mer eller mindre alla Sukker är supersport.
Källan TT/AB använder sig av är VV's(eller vad det heter för dagen) fina statestik.
Kolla där så får du se.

Att enstaka motorcyklar klassas fel när statistiken skrivs in är inget konstigt, prova att söka efter "enduro" på blocket och du kan hitta både Harleys och Guldvingar, jag tror dock inte att alla TZR 125 som har krashats ligger under supersport.

Det är nog rena misstag.

varför bråkar ni ??

läs första raden på artickeln igen, "det rullan EN dödsmaskin..."

EN, resten är ju ofarliga

:banana:banana:banana:banana

dessutom kör man ju jamma :fyllisar

*/ ?>
Back