IQ-Test från Illustrerad Vetenskap. Vem är bäst?

Jag gillar inte det där testet!

Ditt resultat: smådum till halvidiot
Förklaring: du är en genetisk bromskloss
Bot: Limma ihop tummarna & lifta söderut

Efter att ha läst era resultat här kommer jag bli sjukt arg om jag scorar under 200.
Och då är jag ändå blond.

128
Minne och matte är inte några favoriter...

Jag måste vara korkad för jag fattar inte den här mattefrågan:

Antalet protesterande trefaldigas var tredje dag.
Om det på dag 1 finns 3 protesterande, hur många finns det då på dag 10?
1) 9
2) 27
3) 81
4) 108

Om något trefaldigas varje dag måste det väl bli betydligt fler till dag tio än något av svarsalternativen?! :va

Eh *host* det trefaldigas var TREDJE dag :fakta

Edit: hopps..redan pekat på...alltså påpekat ;)

Enligt testet är jag "smart som en manet" :D
Fan vet vad som hände... :va
Hände inget på flera minuter efter sista frågan, så jag backade mig och refreshade och hade mig, så nåt måste gått snett.... namnet jag registrerade kom inte heller upp.
Jaja, maneter är kanske inte så dumma... ?

Last edited:
Att döma av det höga genomsnittsresultatet på den här sidan, så finns det flera möjliga slutsatser att dra.

Den slutsats jag väljer att dra, är att detta test inte är särskilt tillförlitligt. :)

jag har fortfarande lägst ;(

Vem vet, du kanske var ärligast? :tungan

Last edited:
Är medlem i Mensa, så jag gör inte sådana där Musse Pigg-test.

varför inte?
(jag är smart, så jag är inte med i sånna där musse pigg-klubbar)

som du säkert vet, så testar du ju ändå bara förmågan att göra ett iq-test.

varierar ganska stort från gång till gång som man gör sådana här test också..
(stämmer för officiella mensa-test likaså)
provade igen lite kvickt (nu utan gräsklipparen)

Ditt totalresultat: 136

Mao ska man gå efter det första resultatet för varje sådant test, följande gånger har man inlärningsprocessen som stöd.

Last edited:
Orkar inte! :)
varierar ganska stort från gång till gång som man gör sådana här test också..
(stämmer för officiella mensa-test likaså)
Nja, de testmetoder som används av Mensa har förvånansvärt låg spridning för en och samma individ. Det är ytterst lite som påverkas av dagsform. Missar du gränsen med en poäng första gången för att du var bakfull och trött kanske du klarar det nästa gång, men det är inga 75- 125-skutt vi talar om.

Vid min testomgång kunde man ha max ett fel för att klara gränsen till inträde. Det varierar dock med var och när man tar testet. Att "lära upp sig" för att nå dit är inget man gör, lika lite som att vem som helst kan lära sig hoppa 2.42 meter högt.

Slutligen så är IQ-test bara en indikator på hur predestinerad man är för logisk problemlösning. Det mäter inte kvaliteten på människan. De flesta toppnazisterna i Nürnbergrättegången lär ha haft rätt höga poäng.

Såna här test är kul men tillförlitligheten är ju katastrofal. Eller så har det med dagsform/tålamod att göra. 118 nu, på nåt annat sånt här test som dessutom gick på tid fick jag 133. Jag väljer att tro på det senare alternativet... :D

Slutligen så är IQ-test bara en indikator på hur predestinerad man är för logisk problemlösning. Det mäter inte kvaliteten på människan. De flesta toppnazisterna i Nürnbergrättegången lär ha haft rätt höga poäng.
MENSAS test mäter logisk problemlösning, WAIS testen, som är den man använder i andra sammanhang, mäter fler faktorer än så. Det finns ju en anledning till att MENSAS test bara används vid rekrytering till MENSA... :yoparty

Sedan fattar jag inte varför folk hänger upp sig så mycket på en eller annan siffra som ju, pecis som du skriver, inte beskriver en människa, eller ens hans tankeförmåga, särsklit väl.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra