Ingen Garagevändning ???

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Hoj
Honda CB1000RA
Hmmm, hörde att från och med nästa år så finns inte garagevandningen mer, är det någon som vet om det stämmer???

Har kollar på VV hemsida, men har inte hittat något om det ??

Tydligen för att EU anpassas..........va fan, jag som slet som en tok med den !!!

:confused:

jadu

skulle tydligen vara nått test med att man skulle köra en viss sträcka på ett antal sekunder.............typ balansprov

men det är ju vad garagevändningen är bara att det är någon trähatt som döpde den till det

nja, inta samma sak att köra så sakta som möjligt på en planka eller nåt som att göra en vändning med fullt styrutslag.
båda momenten är väl ganska menlösa.

Enligt min körlärare kommer det nya provet innehålla ett moment där man ska leda runt hojen i en fyrkant istället för att köra garagevändningen... Verkar ju helskumt enligt mig.

Räcerman skrev:
Enligt min körlärare kommer det nya provet innehålla ett moment där man ska leda runt hojen i en fyrkant istället för att köra garagevändningen... Verkar ju helskumt enligt mig.
haha, låter ju fånigt, när tusan gör man det i verkligheten?
Å andra sidan hur ofta gör man garagesvängar:-)
Man kanske ska göra bromsprov gåendes med.

Hörde nånting om att det var ett krypkörningsmoment där man skulle göra en 90 graders sväng (simulera gathörn, motsv.) fast jag hör ju så mycket dumt så jag vet inte...

Jag har kort, dont care =)

:hej Vinkevink johan :hej

precis, det blir 90-graderssvängar ist för garagevändningen
det där med att leda hojen stämmer också, men just den biten är ju inte istället för garagevändningen utan bara en koll på att man har kontroll på hojen när man går bredvid den

Är det nån som vet när dom nya momenten kommer att tas i bruk?
Det känns lite menlöst att träna på garagevändningen om dom slopar den innan jag ska göra uppkörningen..

Tyro skrev:
Är det nån som vet när dom nya momenten kommer att tas i bruk?
Det känns lite menlöst att träna på garagevändningen om dom slopar den innan jag ska göra uppkörningen..

Det är väl inte meningslöst att öva garagvändningar nu. Klarar du dem bra nu och de tar och gör ett enklare test så blir det lättare för dig då :tummenupp

Ut och öva så får du kortet snart ska du se!

mm

har också hört de, men ja ahr ju övat garagevändningar nu å kan dem. ja blir lessen om de tar bort dem till min uppkörning...

mm

jo de e iofs sant, men med fler övningar att lära tar de längre tid att få kortet hehe. aja ja lyckas nog, de verkar de flesta göra tillslut :D

Loader skrev:
det där med att leda hojen stämmer också, men just den biten är ju inte istället för garagevändningen utan bara en koll på att man har kontroll på hojen när man går bredvid den

Det där är en sjuk grej.

För det första. Varför ska man leda hojen??
Har man aldrig tappat den förut gör man det då. :fakta
Jag leder aldrig hojen, jag sitter på den och tar fjutt steg. :)

Och sedan kan man ju undra hur rättvis en sådat test är, en kille på 150 kg gör den ganska enkelt. Medans en liten kille eller tjej på 50-60 kg har problem om hojen tippar på fel håll...

Men, det är ju mina åsikter...

:hej

Garagevändningen ja...fy fan vilket gissel det var. Då fick den gamle FZR´en jobba så det kokade i den :)

Som nån sa högre upp...även om de tar bort den så är det bra att kunna den. Det handlar ju inte enbart om att göra en garagevändning. Det handlar ju om att ha kontroll på hojen i krypkörning och det kan aldrig vara fel.

cool_lilja skrev:
Hmmm, hörde att från och med nästa år så finns inte garagevandningen mer, är det någon som vet om det stämmer???

Har kollar på VV hemsida, men har inte hittat något om det ??

Tydligen för att EU anpassas..........va fan, jag som slet som en tok med den !!!

:confused:

Hej!
Jag ringde vv för några veckor sedan för att höra om ryktena var sanna. de sa att det både stämmer och ej :rolleyes:
de har lagt frågan som en remiss för att se över när denna hoj sesång är över. men det blir till 90% så att de tar bort g-vändningen helt. däremot kunde han inte svara på vad det skulle bli för övning. Men han kunde gissa på att det blir en typ krypkörningsövning där du sen skall svänga starkt vänster resp höger. så egentligen finns ju den där jävla vändningen kvar sen iaf.. :zpy
efter nyår ska de kunna svara mer exakt på vad som händer.

köra

Har för mig att min körskole lärare sa att det där provet när man skulle krypköra en viss sträcka på så långt tid som möjligt var ett gamalt uppkörnings moment??

Re: Re: Ingen Garagevändning ???

Annchua skrev:
Hej!
Jag ringde vv för några veckor sedan för att höra om ryktena var sanna. de sa att det både stämmer och ej :rolleyes:
de har lagt frågan som en remiss för att se över när denna hoj sesång är över. men det blir till 90% så att de tar bort g-vändningen helt. däremot kunde han inte svara på vad det skulle bli för övning. Men han kunde gissa på att det blir en typ krypkörningsövning där du sen skall svänga starkt vänster resp höger. så egentligen finns ju den där jävla vändningen kvar sen iaf.. :zpy
efter nyår ska de kunna svara mer exakt på vad som händer.

Min körlärare (har haft kort i 3 veckor) påstod att man skulle åka rakt, svänga 90grader åt något håll, åka rakt igen och sedan 90 grader åt andra hållet (och det måste ta en viss tid eller längre), han påstod även att den ordinarie svängen skulle bort till nästa eller alt. näst nästa år.

Lättare att svänga 2st 90 gradare än 1st 180 ju, nya övningen verkar vettigare.

Re: köra

OverTheTop skrev:
Har för mig att min körskole lärare sa att det där provet när man skulle krypköra en viss sträcka på så långt tid som möjligt var ett gamalt uppkörnings moment??

Stämmer, men nya har ju också två svängar med.

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back