Info om SO på Falkenberg, för åskådare??

Hur svårt kan det vara att hålla isär begreppen?

Typintyg, stillastående mätningar etc. är helt ointressant eftersom det som styr vilken ljudnivå som gäller är de beslut som tagits av länsstyrelserna med hänseende på miljölagen. I dessa riktlinjer så är det som Nr.18 etc påpekat flera gånger det buller som sker vid körning som ska hållas koll på. Att hänvisa till typintyg eller stå och mäta torrgasande i depån är således helt irrelevant. OK?

Man har ju hört detta i säkert 10 års tid, dock har det aldrig följts upp av varken arrangör/Svemo, samtliga förare har ju trott att det inte gör någonting pga av denna slapphet att godkänna år efter år!

Jag har sagt det i många år Originalsystem, billigare och så är det slutpratat!

Inte för att jag vill ha det så håhär!
Sen är det förbannat dåligt av Svemo som inte har sagt att i god tid säga att 2010 gäller originalblås, typ 2008 skulle dom har flaggat för detta, som sagt förut vissa har köpt avgas för möe pengar i tron om att det löser sig som alla andra år!
Fast Svemo lägger sig inte i vilken typ av avgassystem du har bara du klarar dB gränsen. Det har ju knappast varit otydligt att det kommer vara något som ska följas upp i år.

Last edited:
Hur gjorde de som inte fuskade då? de övriga 20 som tydligen gjort rätt?

Varför rikta in sig på det fuskarna istället för de som inte fuskar?

fast, fusk tillhör kanske den här sporten?

Jag tillhör en av dom som bullrar och det sista jag vill är att bli kallad fuskare.
Jag bullrar inte med avseende att fuska, utan försöker lösa det.

Förklara istället för mig Håkan hur jag kunde klara 95Db gränsen på fredagen på Anderstorp med deras superduperkalibrerade fasta mätare, för att på lördagskvalet med likadana förhållande bli uppmätt till 107Db med portabel mätare?

Jag är för en ljudsänkning så att vi kan fortsätta tävla i framtiden, men inte på en lottobaserad mätning där man aldrig kan veta när man gått i mål om man klarat sig eller ej.

/Pär

Jag frågade den person som skötte ljudmätningen som berättade att jag var godkänd under dagens körning, men låg på gränsen till vad som var godkänt (fick inte se några siffror). Min tanke var väl att om jag kör fortare imorgon så kommer det låta mer och då stoppade jag i killersarna.

Anledningen till att jag åkte utan DB-killers i är att överallt tidigare har jag blivit uppmätt med godkända nivåer. Nu fanns det risk att det inte längre skulle vara så, då stoppade jag i dom. Samma person vet jag åkte runt och informerade flertalet i min klass om att ljudnivåerna var för höga eller på gränsen.

/ Jens

Frågan va vem som sa att du låg på gränsen?? Eftersom han sa till mig att så gott som alla klarade ljudet. Rak fråga!! Ville bara ha ett rakt svar. Kan du ge mig det Jens så jag kan konfrontera den här människan med det svar som du fick ??

Vilket snurr, hur mäter man vid utfärdande av typintyg!

Enl typintyg så låter både firebladen och BMW mer än tillåtet på race.

På typintyget står vid förbi körning (knappast fulla varv/hastighet/avstånd). På vilka grunder mäter man?

BMW stillastående originalsystem 6500rpm =103Db, jag kan med andra ord stå mitt i gamla stan/avenyn gbg och gasa/köra med 103db, men får inte racea med det:confused:
Grundregel i gbg är att inte bullra mer än 80Db(UTANFÖR en radie av c:a 75-100m,dispens är inga problem) mellan 06:00-18:00 (gäller pålkranar/byggmaskiner), men utanför detaljplanerat område, får man bullra fritt.
Det viktigaste måste vara att mäta enl tidigare tråd, dvs. under helt tysta och optimala förhållanden, så inga störande ljud kommer in och sen ev. plombera avgassystemet. alternativt får du lämna in (säg) 5 avgassystem som är godkända och plomberade och hämta ut från tävlingsledningen vid varje tävling.

För som idag följer era mätningar ingen som helst funktion, när det sker så "amatörmässigt". Ta ut typ "Bergsäker/Nitrokonsult eller liknande och mät professionellt", ni får för många felkällor på sättet jag uppfattar att ni mäter (ekon/rundgång/flera maskiner kör förbi och ljudet "studsar".

Mät på flera ställen runt banan och ta ett medelvärde. Tror inte ett originalsystem klarar kraven att på fulla varv klara 95-98Db(förbikörning)
Om motorcykeln är typbesiktigad och godkänd med ett visst system, hur kan den plötsligt bli olaglig:va

Mycket tråkigt för er som tävlar att inte kunna känna sig "säker" när man kör, går bra ena gången men inte andra. Ganska klart att hojen inte låter olika mycket, utan snarare mätmetoden som fallerar.

Inte "byggljud", annars kunde du påla som en galning med många maskiner till 11:00, för att sen avbryta och klara gränsen:tungan

Kul att du sågar mätmetoden enbart på hörsägen. Sätt dej in i problematiken lite mer innan du uttalar dej.

Ah nr:18 online. Då kanske du kan förklara problematiken i min fråga ovan?

/Pär

Men det vore enklare för alla om det vore krav på originalblås inget tjafs!
Hur svårt kan det vara att hålla isär begreppen?

Typintyg, stillastående mätningar etc. är helt ointressant eftersom det som styr vilken ljudnivå som gäller är de beslut som tagits av länsstyrelserna med hänseende på miljölagen. I dessa riktlinjer så är det som Nr.18 etc påpekat flera gånger det buller som sker vid körning som ska hållas koll på. Att hänvisa till typintyg eller stå och mäta torrgasande i depån är således helt irrelevant. OK?

Fast Svemo lägger sig inte i vilken typ av avgassystem du har bara du klarar dB gränsen. Det har ju knappast varit otydligt att det kommer vara något som ska följas upp i år.

En tanke bara, en bra utrustning som följer SM/SO på alla tävlingar.
Stillastående mätning med en exakt mätpunkt måste väl vara bättre än utmed banan med tanke på vind/regn, Avgasrörets riktning mm

Om denna fastamätutr sitter 10 meter från banan så innebär ju det att en hoj kör upp till 10 meter längre ifrån om du kör om en annan hoj mm

Bara diskuterar :)

Kul att du sågar mätmetoden enbart på hörsägen. Sätt dej in i problematiken lite mer innan du uttalar dej.

Det är ju det jag undrar, även om det finns ett svar i en av trådarna med feta bokstäver.
Då jag sysslar med miljökrav och därmed buller dagligen och sammanställer listor av bullermätningar och utplacering av bullermätare, för vidare transport till berörda myndigheter, så är jag hyfsat insatt i ämnet. Ni är proffs på racing, kanske inte på buller. Om man klarar sig ena dagen på falken men inte andra, eller klarar anderstorp men inte falken, så är knappast felet hos motorcykeln, utan mätmetodens utformning.
Förstår att ni stampar på ruta ett , när alla inblandade tar allt så personligt.:huvet

ps. Har visat sig att Iphones app decibelmätare stämmer ganska bra:)

Lycka till ni som tävlar:tummenupp (ska inte besvära er mer):tungan

Om man klarar sig ena dagen på falken men inte andra, eller klarar anderstorp men inte falken, så är knappast felet hos motorcykeln, utan mätmetodens utformning.

Det er ikke helt korrekt, pga pakning i lyddemperen endres lydbildet ganske mye:huvet På min Ktm skiller det 2-3 decibel fra nypakka til ca 6-7 mnd med racing - bla derfor anbefales vi å pakke om ca 1 gang pr sesong:tummenupp Men forøvrig enig at slik det foregår på Falken denne helgen gjør roadracingen til en parodi:huvet:gnissla

Skulle tro att det är olika mätpunkter.
Den fasta mäter 10m från vänstra bankanten där du kör på höger (10+15?m).
Handburna kanske står ca 10m bankanten på den sida idealspår är och du kanske kör på ett annat sätt där.

Jag tillhör en av dom som bullrar och det sista jag vill är att bli kallad fuskare.
Jag bullrar inte med avseende att fuska, utan försöker lösa det.

Förklara istället för mig Håkan hur jag kunde klara 95Db gränsen på fredagen på Anderstorp med deras superduperkalibrerade fasta mätare, för att på lördagskvalet med likadana förhållande bli uppmätt till 107Db med portabel mätare?

Jag är för en ljudsänkning så att vi kan fortsätta tävla i framtiden, men inte på en lottobaserad mätning där man aldrig kan veta när man gått i mål om man klarat sig eller ej.

/Pär

Nu verkar det mest diskuteras ljudmätning i den här tråden, men tänkte bara lämna en kommentar på biljettpriset. Jag tycker att 200 spänn är lite väl svettigt för en dag, och tror nästan att man skulle kunna få lite mer publik med ett lite lägre pris. Jag misslyckades till exempel med att locka med mig ett par kompisar till Falken idag för att de tyckte att det lät dyrt.

Jag inser att man kanske har räknat ut att 200 spänn/person ger de bästa intäkterna på en helg, men det kanske skulle löna sig i längden att få dit lite mer folk istället.

Skulle tro att det är olika mätpunkter.
Den fasta mäter 10m från vänstra bankanten där du kör på höger (10+15?m).
Handburna kanske står ca 10m bankanten på den sida idealspår är och du kanske kör på ett annat sätt där.

:confused:Kan inte annat att tycka synd om den som betalt en massa pengar för en utrustning som man lika gärna kan slänga i en container.

Mycke intressant stefan! Menar du att mätutrustningen som e fast på anderstorp intefungerar?

Nej, den fungerar utmärkt.

Ah nr:18 online. Då kanske du kan förklara problematiken i min fråga ovan?

/Pär

Inte idag, vi har race här i Anderstorp så jag hinner inte just nu.

En tanke bara, en bra utrustning som följer SM/SO på alla tävlingar.
Stillastående mätning med en exakt mätpunkt måste väl vara bättre än utmed banan med tanke på vind/regn, Avgasrörets riktning mm

Om denna fastamätutr sitter 10 meter från banan så innebär ju det att en hoj kör upp till 10 meter längre ifrån om du kör om en annan hoj mm

Bara diskuterar :)

Nej, stillastående mätning har fortfarande ingen relevans för denna fråga.

Last edited:
Det är ju det jag undrar, även om det finns ett svar i en av trådarna med feta bokstäver.
Då jag sysslar med miljökrav och därmed buller dagligen och sammanställer listor av bullermätningar och utplacering av bullermätare, för vidare transport till berörda myndigheter, så är jag hyfsat insatt i ämnet. Ni är proffs på racing, kanske inte på buller. Om man klarar sig ena dagen på falken men inte andra, eller klarar anderstorp men inte falken, så är knappast felet hos motorcykeln, utan mätmetodens utformning.
Förstår att ni stampar på ruta ett , när alla inblandade tar allt så personligt.:huvet

ps. Har visat sig att Iphones app decibelmätare stämmer ganska bra:)

Lycka till ni som tävlar:tummenupp (ska inte besvära er mer):tungan

Om du sysslar med ljudmätning så vet du också att så länge man mäter en rörlig ljudkälla blir det en viss felvisning. Man har en hel hög olika tänkbara felkällor. Problemet vi stångas med har ganska lite med själva mätmetoden att göra, det har mer med acceptansen hos de som tävlar att göra. Många vill inte inse att man har gjort fel, utan söker felkällor på mätningen istället för att helt enkelt montera bra ljuddämpare och slippa problemet.
Man kan resonera i detta ämne hur länge som helst, till syvende och sist handlar det om att ändra attityden i frågan. Alla som tävlar borde fundera lite över varför vi har dessa problem, inte över hur man ska kunna lura den som ljudmäter på nästa race. På landets banor har man idag jätteproblem att få behålla sina miljötillstånd. Grannar klagar, Bygg och Miljömaffian gör sitt bästa för att begränsa verksamheten på samtliga av landets anläggningar. Att i det läget kritisera mätmetoder istället för att se till att följa gällande reglemente är i mitt tycke ganska bakvänt, och det visar på att de tävlande i allmänhet inte har en susning om den verklighet som drabbar landets motorbanor just nu. Banägarna runt om i landet samarbetar i frågan på ganska bred front, och vi har gott hopp om att kunna lösa detta problem, men det kräver dessvärre att de tävlande inte sticker huvet i sanden, utan ser till att göra sin del utan att krångla till det så förtvivlat.

Den diskussion vi har idag angående SM/SO är samma som vi hade i ERF 2004, när ERF införde 95dbA förbifartsmätning. Det tog en säsong av tjafs, därefter har vi inte haft detta problem öht. Det händer ibland att nån låter för mycket, får svartflagg och fixar problemet, men ingen är det minsta upprörd över mätmetoden utan accepterar tävlingsledningens beslut. Jag tror att det kommer att bli likadant i SM/SO så småningom, men det kommer att ta några race till innan vi är där.

P.S. Är Iphones app klass 1 eller klass 2? Vore intressant att veta, samt loggar den mätningen?

:confused:Kan inte annat att tycka synd om den som betalt en massa pengar för en utrustning som man lika gärna kan slänga i en container.

:confused:

Last edited:
Om du sysslar med ljudmätning så vet du också att så länge man mäter en rörlig ljudkälla blir det en viss felvisning. Man har en hel hög olika tänkbara felkällor. Problemet vi stångas med har ganska lite med själva mätmetoden att göra, det har mer med acceptansen hos de som tävlar att göra. Många vill inte inse att man har gjort fel, utan söker felkällor på mätningen istället för att helt enkelt montera bra ljuddämpare och slippa problemet.
Man kan resonera i detta ämne hur länge som helst, till syvende och sist handlar det om att ändra attityden i frågan. Alla som tävlar borde fundera lite över varför vi har dessa problem, inte över hur man ska kunna lura den som ljudmäter på nästa race. På landets banor har man idag jätteproblem att få behålla sina miljötillstånd. Grannar klagar, Bygg och Miljömaffian gör sitt bästa för att begränsa verksamheten på samtliga av landets anläggningar. Att i det läget kritisera mätmetoder istället för att se till att följa gällande reglemente är i mitt tycke ganska bakvänt, och det visar på att de tävlande i allmänhet inte har en susning om den verklighet som drabbar landets motorbanor just nu. Banägarna runt om i landet samarbetar i frågan på ganska bred front, och vi har gott hopp om att kunna lösa detta problem, men det kräver dessvärre att de tävlande inte sticker huvet i sanden, utan ser till att göra sin del utan att krångla till det så förtvivlat.

Den diskussion vi har idag angående SM/SO är samma som vi hade i ERF 2004, när ERF införde 95dbA förbifartsmätning. Det tog en säsong av tjafs, därefter har vi inte haft detta problem öht. Det händer ibland att nån låter för mycket, får svartflagg och fixar problemet, men ingen är det minsta upprörd över mätmetoden utan accepterar tävlingsledningens beslut. Jag tror att det kommer att bli likadant i SM/SO så småningom, men det kommer att ta några race till innan vi är där.

Problemet er vel ikke at det blir strengere mht lydmåling, problemet er at differansen mellom målingene er for store. Som det er påpekt ved flere anledninger i tråden, når den samme sykkelen med identisk anlegg kan diffe med 6-8 dbA mellom to baner er det noe galt med målingsregimet. At det er mulig å komme ned mot/under 95 dbA er utvilsomt, men når du måler 93 på en bane og 101 på neste blir det vel komplisert å forholde seg til, eller???? Derfor har vi statisk måling ifm teknisk i Norge, ikke for at det er et fullgodt alternativ - men det gir i de fleste tilfeller føreren en indikasjon på at han støyer for mye, og dermed en mulighet til å utbedre "feilen" før kval/race. At så mange får kjøre kval, og så blir disket i racet er og blir en parodi, og hverken bra for sporten eller for de førerne det gjelder!

Vilket snurr, hur mäter man vid utfärdande av typintyg!

Enl typintyg så låter både firebladen och BMW mer än tillåtet på race.

På typintyget står vid förbi körning (knappast fulla varv/hastighet/avstånd). På vilka grunder mäter man?

BMW stillastående originalsystem 6500rpm =103Db, jag kan med andra ord stå mitt i gamla stan/avenyn gbg och gasa/köra med 103db, men får inte racea med det:confused:
Grundregel i gbg är att inte bullra mer än 80Db(UTANFÖR en radie av c:a 75-100m,dispens är inga problem) mellan 06:00-18:00 (gäller pålkranar/byggmaskiner), men utanför detaljplanerat område, får man bullra fritt.
Det viktigaste måste vara att mäta enl tidigare tråd, dvs. under helt tysta och optimala förhållanden, så inga störande ljud kommer in och sen ev. plombera avgassystemet. alternativt får du lämna in (säg) 5 avgassystem som är godkända och plomberade och hämta ut från tävlingsledningen vid varje tävling.

För som idag följer era mätningar ingen som helst funktion, när det sker så "amatörmässigt". Ta ut typ "Bergsäker/Nitrokonsult eller liknande och mät professionellt", ni får för många felkällor på sättet jag uppfattar att ni mäter (ekon/rundgång/flera maskiner kör förbi och ljudet "studsar".

Mät på flera ställen runt banan och ta ett medelvärde. Tror inte ett originalsystem klarar kraven att på fulla varv klara 95-98Db(förbikörning)
Om motorcykeln är typbesiktigad och godkänd med ett visst system, hur kan den plötsligt bli olaglig:va

Mycket tråkigt för er som tävlar att inte kunna känna sig "säker" när man kör, går bra ena gången men inte andra. Ganska klart att hojen inte låter olika mycket, utan snarare mätmetoden som fallerar.

Inte "byggljud", annars kunde du påla som en galning med många maskiner till 11:00, för att sen avbryta och klara gränsen:tungan

Det är en väldans massa saker på en typintygad orginalmotorcykel enligt homologisering bla bla bla, som inte klarar kraven för att få tävlas med.

- Kåpor
- Lysen
- Backspeglar
- icke najade bultar
- Icke najade oljefilter
- Tutan
- Avgassystem som låter för mycket.
- mm mm mm

Inte för att jag vill ha det så håhär!
Sen är det förbannat dåligt av Svemo som inte har sagt att i god tid säga att 2010 gäller originalblås, typ 2008 skulle dom har flaggat för detta, som sagt förut vissa har köpt avgas för möe pengar i tron om att det löser sig som alla andra år!

Fast! Dom gjorde det!
Redan på SO mötet 2008 på karlskoga stadshotell där det var massor med förare med, som skulle få pris och sen festa på kvällen, så förklarade svemo och arrangörerna att det var nya regler med ljudmätning. Och att det skulle bli hårdare krav. Svemo sa också att man skulle se genom fingrarna hellre fria än fälla under 2009 just för att dom förstod att folk inte skulle ha råd eller hinna fixa sina hojar.
Men dom sa även att till 2010 ansåg dom att förarna hade tid och möjlighet att fixa sina hojar och att det skulle det bli tuffare tag. Och det är det vi ser nu.

Last edited:
P.S. Är Iphones app klass 1 eller klass 2? Vore intressant att veta, samt loggar den mätningen?
Det finns lite olika appar men ingen är klassad vad jag vet. Jag har en app från Studio Six Digital som vi har referensmätt med vår utrustning på jobbet och den är sjukt nära. Det ryktas även att de ska släppa en referensmikrofon till I-phone och då blir det ingen skillnad. Loggning har jag inte kollat på men det kommer säkert.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla