Info om SO på Falkenberg, för åskådare??

Ljudkraven är väl desamma som tidigare år, det är bara först nu de börjar kontrolleras också.

Man undrar vad för system dom Som diskades hade, en "svemokrök" eller Db-killer är
en billig investering i sammanhanget.
 
Nej Masen det är inte så enkelt för om vi var stenhårda på 95dB skulle vi få protester från varenda en på ljud, gräs i vägen, skalbaggar som reflekterar ljudet, mina hörselkåpor som förstärker, regn, luftfuktighet, medvind, motvind, nysningar... fan vet vad som skuille kunna rubba mätningen bara det minsta lilla och vara grund för en protest. Precis som fartkameror, alkotest osv. så måste det finnas en tolerans för att ge trovärdighet. INGEN, inte ens jag skulle köpa att bli diskad på en exakt siffra.

Det vore optimalt, om alla förutsättningar vore kliniskt optimala men vi har en lång väg dit och till dess är det så här förbundet beslutat att det skall göras.

Ang. statisk mätning så är den missvisande i förhållande till ljudnivån vid förbipassering, och det är där svensk miljölagstiftning förhåller sig till. Vi måste ha mätning vid förbipassering för det är vad som krävs av anläggningarna vi använder att tävla på. Den som vill ändra på det bör bli politiker... en bra politiker!

/HW
 
Jo men det är det som är problemet också. Flera av helsystemen låter för mycket även med Db-killer och svemokrök.
Dessutom finns det vissa hojar som låter för mycket med org system... Typade vid 97 db

Ok visste inte att det var ett krav att ha mätning på förbipassage pga miljölagstiftningen. Om det är så finns ju inte alt med stillastående mätning och då faller det argumentet tungt!
Tack för infon

Nej Masen det är inte så enkelt för om vi var stenhårda på 95dB skulle vi få protester från varenda en på ljud, gräs i vägen, skalbaggar som reflekterar ljudet, mina hörselkåpor som förstärker, regn, luftfuktighet, medvind, motvind, nysningar... fan vet vad som skuille kunna rubba mätningen bara det minsta lilla och vara grund för en protest. Precis som fartkameror, alkotest osv. så måste det finnas en tolerans för att ge trovärdighet. INGEN, inte ens jag skulle köpa att bli diskad på en exakt siffra.

Det vore optimalt, om alla förutsättningar vore kliniskt optimala men vi har en lång väg dit och till dess är det så här förbundet beslutat att det skall göras.

Ang. statisk mätning så är den missvisande i förhållande till ljudnivån vid förbipassering, och det är där svensk miljölagstiftning förhåller sig till. Vi måste ha mätning vid förbipassering för det är vad som krävs av anläggningarna vi använder att tävla på. Den som vill ändra på det bör bli politiker... en bra politiker!

/HW
 
Last edited:
Lite kul då att ex Porsche carerra cup får bullra mer...

Tycker du verkligen att sin Böj på avgasröret är en seriös lösning du lurar ljudmätaren inte dämpar ljudet för örat vilken väg ska man gå?

Den där kröken hade jag 2006 när vi korde ihop. nu ser det ut så här och det är tyst och lika effektstarkt som förut.
 

Bifogat

  • SM Knudan Augusti 09 368.jpg
    SM Knudan Augusti 09 368.jpg
    37.4 KB · Visningar: 131
Bara en fundering!! Vem sa att du låg pågränsen med ljudet i fredags??

Dåjag pratade med dom som ljudmätte ifredags o dom svarade med att så gott som alla som e här o tränar idag klarar ljudet. Därför är jag väldigt skeptisk till att ngn har sagt till dig. Men du kanske va den enda som körde utan db killer på fredagen i såfall varför??? när du vet att den inte klarar ljudet utan dom i???

Jag frågade den person som skötte ljudmätningen som berättade att jag var godkänd under dagens körning, men låg på gränsen till vad som var godkänt (fick inte se några siffror). Min tanke var väl att om jag kör fortare imorgon så kommer det låta mer och då stoppade jag i killersarna.

Anledningen till att jag åkte utan DB-killers i är att överallt tidigare har jag blivit uppmätt med godkända nivåer. Nu fanns det risk att det inte längre skulle vara så, då stoppade jag i dom. Samma person vet jag åkte runt och informerade flertalet i min klass om att ljudnivåerna var för höga eller på gränsen.

/ Jens
 
Jo men det är det som är problemet också. Flera av helsystemen låter för mycket även med Db-killer och svemokrök.
Dessutom finns det vissa hojar som låter för mycket med org system... Typade vid 97 db

Bulls eye!!

Om helsystemet inte fixar ljudkraven så är det kanske inte rätt helsystem att välja??

Om hojen med orginalsystemet inte fixar ljudkraven så är det kanske inte en hoj lämplig för tävling på svenska banor, eller så får man modifiera hojen så den lämpar sig.

SVEMO bygger inga hojar... but if they did it would probebly be the best beer in the world.. :rolleyes:

/HW
 
Den där kröken hade jag 2006 när vi korde ihop. nu ser det ut så här och det är tyst och lika effektstarkt som förut.

En jätte dum fråga och jag har förmodligen helt fel men, står/stod det inte i reglementet att motorcykeln skall se ut som org i stort sett till utseendet.
Mer nyfiken än seriös fråga
 
Bulls eye!!

Om helsystemet inte fixar ljudkraven så är det kanske inte rätt helsystem att välja??

Om hojen med orginalsystemet inte fixar ljudkraven så är det kanske inte en hoj lämplig för tävling på svenska banor, eller så får man modifiera hojen så den lämpar sig.

SVEMO bygger inga hojar... but if they did it would probebly be the best beer in the world.. :rolleyes:

/HW

Jo men då är vi tillbaka i ekorrhjulet med exakt mätning och som ändrar sig från gång till gång och bana till bana osv...
Man kan ju bli godkänd ibland och ibland inte på samma bana till och med
 
En jätte dum fråga och jag har förmodligen helt fel men, står/stod det inte i reglementet att motorcykeln skall se ut som org i stort sett till utseendet.
Mer nyfiken än seriös fråga

Har inte en aning! Den regeln låter bekant... Ingen har dock klagat på den burken (förutom att den är ful) så OM det är så, så väljer de att se förtjänsten före regelbrott.
Förresten, regelbrott som försämrar, är de regelbrott?
 
Köp inget helsystem då. Klart!:)

Se ovan ang mc

Har inte en aning! Den regeln låter bekant... Ingen har dock klagat på den burken (förutom att den är ful) så OM det är så, så väljer de att se förtjänsten före regelbrott.
Förresten, regelbrott som försämrar, är de regelbrott?

Ja inget viktigt för mig men om den regeln finns ska väl den också följas?
 
Last edited:
En jätte dum fråga och jag har förmodligen helt fel men, står/stod det inte i reglementet att motorcykeln skall se ut som org i stort sett till utseendet.
Mer nyfiken än seriös fråga

rokkie 600 är det fritt och det är där mozz "dominerar" nu
 
rokkie 600 är det fritt och det är där mozz "dominerar" nu

Sant! :tummenupp
Tänker mer på oss andra som har köpt en dyr färdigbygd hoj med helsystem för 26000 kr som låter för mycket (Dvs nästan 1/3 av alla) och ännu flera som lever i osäkerhet, och inte kör Rookie.
Har ju funkat alla andra år. Kalla oss idioter men det är vi alla isf för ingen kunde vara säker på att deras system skulle dömmas ut innan! De hojar som inte döms ut är faktiskt mer tur än skicklighet. Hur många med elit lic kör med org ljuddämpare?
Säger inte att det är TL fel men så är verkligheten.
 
Last edited:
Utan att veta exakt vem som eller hur man mäter vid banorna:

I byggbranschen där jag håller till klagar beställare, brukare, grannar etc. ofta över att t.ex. ventilationsystem bullrar och eftersom det finns normer måste man då mäta.

Mätningarna utförs av konsulter specialiserade på ljud och akustik - ofta ett par tre civilingenjörer om de inser att deras utlåtande kan komma att ifrågasättas.

Man mäter vid tidpunkter med minsta möjliga bakgrundsljud, oftast kl 03-05 på morgon och man gör många mätningar för att vara säker på ett tillförlitligt resultat.

Visar mätningarna att man ligger över tillåten nivå - DYRT att åtgärda - kallar man ofta in en annan konsult med lika kvalificerade mätpersonal och likvärdig utrustning som inte sällan kommer till ett annat och "bättre" resultat.

Vill med detta säga att det inte är helt enkelt att mäta ljud.

Visst ska RR-folk följa reglementet, låter det för mycket ska man inte få rejsa. Men i svensk RR där de flesta slantar upp stora summor ur egen plånbok för att delta är det extra viktigt att mätresultaten är korrekta om man nu ska diska folk pga för mycket ljud.

Kan man lita på att SVEMO/banornas mätningar är tillräckligt bra?
 
Mycket väl skrivet!!!
Precis detta jag vill åt!

Utan att veta exakt vem som eller hur man mäter vid banorna:

I byggbranschen där jag håller till klagar beställare, brukare, grannar etc. ofta över att t.ex. ventilationsystem bullrar och eftersom det finns normer måste man då mäta.

Mätningarna utförs av konsulter specialiserade på ljud och akustik - ofta ett par tre civilingenjörer om de inser att deras utlåtande kan komma att ifrågasättas.

Man mäter vid tidpunkter med minsta möjliga bakgrundsljud, oftast kl 03-05 på morgon och man gör många mätningar för att vara säker på ett tillförlitligt resultat.

Visar mätningarna att man ligger över tillåten nivå - DYRT att åtgärda - kallar man ofta in en annan konsult med lika kvalificerade mätpersonal och likvärdig utrustning som inte sällan kommer till ett annat och "bättre" resultat.

Vill med detta säga att det inte är helt enkelt att mäta ljud.

Visst ska RR-folk följa reglementet, låter det för mycket ska man inte få rejsa. Men i svensk RR där de flesta slantar upp stora summor ur egen plånbok för att delta är det extra viktigt att mätresultaten är korrekta om man nu ska diska folk pga för mycket ljud.

Kan man lita på att SVEMO/banornas mätningar är tillräckligt bra?
 
Man kan ju fråga sig om för högt ljud automatiskt måste leda till DQ. Vinnaren av lördagens R1000 race hade själv gått och frågat om ljudmätning på fredag och det var inga problem. Inte heller var det problem på kvalet. Men på racet var det för högt och han diskades. Bör man inte kunna klara sig med att få fixa det till nästa race då???

Hade man fått veta på kval eller träning innan har att man låg för högt så är väl DQ ok.

Även en annan stackare som uppmättes till 93dB på träning trodde han skulle klara sig mätte hela 102dB på race...Ja just det, 102dB dagen efter.
 
Sant! :tummenupp
Tänker mer på oss andra som har köpt en dyr färdigbygd hoj med helsystem för 26000 kr som låter för mycket (Dvs nästan 1/3 av alla) och ännu flera som lever i osäkerhet, och inte kör Rookie.
Har ju funkat alla andra år. Kalla oss idioter men det är vi alla isf för ingen kunde vara säker på att deras system skulle dömmas ut innan! De hojar som inte döms ut är faktiskt mer tur än skicklighet. Hur många med elit lic kör med org ljuddämpare?
Säger inte att det är TL fel men så är verkligheten.

Hallå!!! Släpp sargen och kom in i matchen! I år ändrades regelementet i Pro Superbike till att du INTE får använda magnesiumhjul (eller kanske det är att du MÅSTE använda originalhjul???) och hur många är det som har klagat på det? Jag har inte hört någon.
Någongång måste man av olika anledningar ändra ett regelemente. Just nu är det kraven på ljud som fått SVEMO att ändra reglerna. Det är JÄTTETRÅKIGT att du köpt en hoj med ett 26000 kronors avgassystem som tydligen låter mer än 95dB, men menar du på fullaste allvar att SVEMO på sitt möte när de tog beslutet om lägre ljudnivåer, i stället skulle ha sagt:

- Allright, vi MÅSTE sänka ljudvolymerna annars kommer det kanske att gå som i Holland där alla crossbanor fått stänga för att ingen gjorde något.
- Nej men HALLÅ!!!! Masen har köpt en hoj med ett 26000 kronors helsystem som bullrar för mycket mer än 95dB. Vi måste sätta gränsen mycket högre.
- Å fan. Ja då går det ju inte!!!

Eller hur tänker du?
 
Ja för det första vill jag följa reglementet vilket verkar vara tvivelaktigt om du gjort om vi ska vara petiga!

För det andra menar jag att handhållen mätare som en tidigare svarat på inte är tillförlitlig, som verkar kunna 1000 ggr mer än mig och förmodligen 100 ggr mer än dig om ljud!

Vi köper en tävlingsplats och är kund, därigenom accepterar vi också reglerna men då skall det vara utom tvivel. Som sagt om någon låter 92-93 db men sedan låter 102... Ja hur fan ska man veta innan race att man lever farligt och kan bli diskad?
Menar du med 100% säkerhet att det är korrekt uppmätt då???

Jag vill att vi ska ha en chans att kunna rätta till om någonting är fel.
Om man får godkänt på 5 tävlingar men den 6e blir man diskad, är man en idiot enligt dig?
Jag tycker också vi ska bullra mindre men vi kanske ska lägga en regel som kräver enbart org system?

Så tänker jag tänk till du också!

Dessutom får dom bullra mer i PSB :tummenupp
Magnesium fälgar är definitivt och exakt, finns chans att rätta till problemen.
Men om någon säger på kvalet och träningen att magnesium är ok men du blir diskad på racet... dum jämförelse men en dum jämförelse från början

Hallå!!! Släpp sargen och kom in i matchen! I år ändrades regelementet i Pro Superbike till att du INTE får använda magnesiumhjul (eller kanske det är att du MÅSTE använda originalhjul???) och hur många är det som har klagat på det? Jag har inte hört någon.
Någongång måste man av olika anledningar ändra ett regelemente. Just nu är det kraven på ljud som fått SVEMO att ändra reglerna. Det är JÄTTETRÅKIGT att du köpt en hoj med ett 26000 kronors avgassystem som tydligen låter mer än 95dB, men menar du på fullaste allvar att SVEMO på sitt möte när de tog beslutet om lägre ljudnivåer, i stället skulle ha sagt:

- Allright, vi MÅSTE sänka ljudvolymerna annars kommer det kanske att gå som i Holland där alla crossbanor fått stänga för att ingen gjorde något.
- Nej men HALLÅ!!!! Masen har köpt en hoj med ett 26000 kronors helsystem som bullrar för mycket mer än 95dB. Vi måste sätta gränsen mycket högre.
- Å fan. Ja då går det ju inte!!!

Eller hur tänker du?
 
Last edited:
Det är inte så svårt. Och det kommer inte som en blixt från klar himmel.

Motorcykeln ska klara 95db under dom mest ogynnsamma förhållanden. Medvind, blöt asfalt, riktningen på ljuddämparen mm. När allt går emot en ska man fortfarande klara 95 db. Det är väll inte så konstigt. Sen säger reglementet 3db i tolerans. dvs 98 db. Om TL vill bjuda på 2 db till så är det upp till dom. Men jag tycker nog att dom ska hålla sig till 98 enligt reglementet.

På träning och kval var det bättre förutsättningar. Och många klarade sig. Vissa lät för mycket och fick tillsägning, och vissa lät för mycket men fick bara en (1) mätning på sig och domarna vill ha flera mätningar på en motorcykel då den dessutom är själv, för att ta ett beslut om straff eller tillsägning. Och det hinner inte ljudkillen med att göra på alla förare tyvärr. Alltså är det ingen garanti att man inte låter för mycket på träning och kval, bara för att man inte fått en tillsägelse

På race var det sämre förutsättningar och folk blev diskade. Vill man vara säker på att klara sig så kör man med db-killer eller orginalljuddämpare. Vill man chansa så provar man utan och har några extra Hk, men riskerar att torska.

Dom som nu körde med db-killers eller ljuddämpare som klarar bullergränsen och nu fick poäng och pallplatser, är helt klart värda dom. Grattis.

Dessutom är det ingen nyhet för alla förare i SST600 och SST1000.
Vi har kört tidigare år och har mätts massa gånger och vet hur mycket våra hojar låter. Min hoj tex låter mellan 98 - 102db beroende på vilken bana, dag och mätning mm. Vill jag chansa kan jag köra och hoppas att det bara visar 98 i dag, och då klarar jag mig. Men vill jag vara säker, sätter jag i min db-killer och då låter det mellan 89-94 db. Inga problem.

Det jag blir sur på, är om jag åker runt med min db-killer, och domarna inte straffar dom som låter för mycket (som det var på A-torp). Då har jag gjort rätt men indirekt blivit straffad för det.

Om nu 1/3 låter för mycket, så är det väll bättre att straffa 1/3del, i stället för att indirekt straffa dom 2/3delar som kör korrekt.

God natt :glömdet
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top