Info om SO på Falkenberg, för åskådare??

Jag tror/hoppas att din klubb kan hjälpa dig med att mäta din hoj. Jag vet inte hur många av dom som blev diskade som körde orginaldämp men jag misstänker att det inte var många. Jag håller med dig om problematiken att man borde bli informerad efter kval.

Tackar rooåååsa hörselkåpor är införsaffade så vi ska nog åka till SM på LMS

björn

De Rosa Peltorna är kanon.
Felicia somnar när jag kör med motorsågen 15 meter från henne.

Jag tror/hoppas att din klubb kan hjälpa dig med att mäta din hoj. Jag vet inte hur många av dom som blev diskade som körde orginaldämp men jag misstänker att det inte var många. Jag håller med dig om problematiken att man borde bli informerad efter kval.

Tackar rooåååsa hörselkåpor är införsaffade så vi ska nog åka till SM på LMS

björn

Jo det är också det som är problemet. Eftersom man tydligen får olika värden vid olika tillfällen och banor.

Men jag håller med. Kanske det bara skulle vara org system som ska godkännas?

Syns ev i Lkpg. Då j-ar ska jag vara tyst :banana

Last edited:
Jo det är också det som är problemet. Eftersom man tydligen får olika värden vid olika tillfällen och banor.

Men jag håller med. Kanske det bara skulle vara org system som ska godkännas?

Syns ev i Lkpg. Då j-ar ska jag vara tyst :banana

Fanns inget problem på kvalet. Det spöregnade på kvalet och alla klarade svemos kontroll och däri problemet på race för det var torr bana och fullgas som gällde och då gick instrumenten i taket på flera hojjar tyvärr.
Detta är en bullerhelg for Falken, så vi får bullra bäst vi vill (mer eller mindre) därav inga svartflagg för att bli av med syndarna. Dom får köra racet och sedan överklaga resultatet med kanske en chans att få DQ upphävd, vid svartflagg vore det ju kört direkt. Men dessa helger är det ingen risk för våran banlicens, det är dagar som inte ens grannar har en chans att klaga på.

Last edited:
Som sagt varför svartflaggar dom inte under racen istället? Rädda för krascher?

Det är för att det skall finnas en chans att lämna in en protest mot diskningen.
Om man blir svartflaggad så är det ju ingen finess om en protest går igenom, vilken placering skulle man haft då???

Ni måste skilja på sportens regler och banans miljökrav också.
Sportens regler säger en sak och bryter man mot det blir man som förare diskad. Det är bara att följa reglerna helt enkelt.
Om banan inte lever upp till sina miljökrav kan de få klagomål/böter/hårdare krav eller till och med tvingas stänga.

/Stefan

Det hoppas jag också. Om man får ok på träning och kval och inte ändrar något till race är det jäkligt svårt att veta/tro att man ska bli diskad på racet...

Om det stämmer är det sjukt dåligt!
Dessutom förstår jag inte varför dom inte blir svartflaggade under racet? Om man vill åt bullret med motiveringen att det stör omgivningen och pga tillstånd osv (som är verkligheten) varför tar man inte av förarna omgående så att inte tillstånd kan förloras och omgivningen hinner störas...!

Killen som mäter förklarade att han gör så gott han kan. Innebärande att han mäter så många cyklar som möjligt som kommer ensamma. Kommer hojar i klungor kan man inte mäta. Så, två förare som låter för mycket, och som kör tillsammans på kvalet, kommer inte att få någon mätning. Såklart! Man vet ju inte vem som lät för mycket! Så när dessa förare rejsar och ligger solo, kan de få en (eller snarare två då ingen ryker för en mätning) mätning som renderar uteslutning TROTS att de "klarat sig" på kvalet.

Eller korkade tävlingsledare, okunniga klubbar och ett tafatt förbund.

När så många blir diskade kan rimligen inte enbart förarkollektivet ställas tills svars till 100%, snarare tvärtom.

OK... HUrdå? Är det inte förarna som ska följa regelverket?

Last edited:
Plomberade ljuddämpare efter bes.

Jag håller med dig blomba ljuddämparen..jag undrar vad som hände att vi skulle följa IDM rglemente. Men jag tror knappast det går till så i IDM. Jag tycker att sånt ska skötas av bes personal.Falken har tillstånd om bullerhelg men svemo har egna regler..jag tror det blir slutet för SO .. Förarana ledsnar rätt feet när dom lägget ner 1000tals kronor för att bli förnedrarde på detta sätt..
JW å kompani får tänka om snart...

Jag håller med dig blomba ljuddämparen..jag undrar vad som hände att vi skulle följa IDM rglemente. Men jag tror knappast det går till så i IDM. Jag tycker att sånt ska skötas av bes personal.Falken har tillstånd om bullerhelg men svemo har egna regler..jag tror det blir slutet för SO .. Förarana ledsnar rätt feet när dom lägget ner 1000tals kronor för att bli förnedrarde på detta sätt..

Och vad är det för nötter till personal som inte kan TL för roadracing som står vid utsläppet...SKANDAL

Och vad är det för nötter till personal som inte kan TL för roadracing som står vid utsläppet...SKANDAL

Enl FIM reglementet har man en felmarginal på DB

Last edited:
OK... HUrdå? Är det inte förarna som ska följa regelverket?

Jag menar att om en väldigt stor del gör fel/diskas så är det inte givet att det de som har fel utan det kan vara fel på regeln alt. tillämpningen av regeln.

Eftersom förarkollektivet INTE är en samling idioter så finns det anledning att ifrågasätta regler och mer sannolikt i detta fall tillämpningen av dessa.

Jag menar att om en väldigt stor del gör fel/diskas så är det inte givet att det de som har fel utan det kan vara fel på regeln alt. tillämpningen av regeln.

Eftersom förarkollektivet INTE är en samling idioter så finns det anledning att ifrågasätta regler och mer sannolikt i detta fall tillämpningen av dessa.

Fel på regeln... tja, det är ju så dags att ta upp det NU!!!!

Tillämpningen, det kan det vara. Jag är dock TÄMLIGEN säker på att de sol mät för mycket, LÄT FÖR MYCKET! Dvs för mycket med marginal. Den verkliga orsaken till att så många rök var att man för första (kanske andra för de var lite på spåret på Torpet två veckor tidigare) verkligen genomförde regeln! Och gjorde det som en tävlingsledning ska, dvs ser till att de som inte följer regelverket får någon sorts bestraffning/åthutning/reprimand.

Last edited:
Killen som mäter förklarade att han gör så gott han kan. Innebärande att han mäter så många cyklar som möjligt som kommer ensamma. Kommer hojar i klungor kan man inte mäta. Så, två förare som låter för mycket, och som kör tillsammans på kvalet, kommer inte att få någon mätning. Såklart! Man vet ju inte vem som lät för mycket! Så när dessa förare rejsar och ligger solo, kan de få en (eller snarare två då ingen ryker för en mätning) mätning som renderar uteslutning TROTS att de "klarat sig" på kvalet.

Ok förstår det. Men att man klarar sig träning och kval är sannolikheten inte ganska stor att man låg själv något varv under dessa?
Betvivlar inte att han gör så gott han kan men om det var en handhållen mätare så vet vi båda att mätningen mycket väl kan vara några db åt fel håll...

Dessutom som någon skrev att det var regn under kval men torrt på race stämmer sådär i SS600.

Betvivlar inte att han gör så gott han kan men om det var en handhållen mätare så vet vi båda att mätningen mycket väl kan vara några db åt fel håll....

Jag vet inte till 100% men jag tyckte det såg ut som mätaren stod på ett stativ. Det som får mig att tro att de som rök låg högt i dB, är att det var inte 10 meter från hoj till mätare, det var minst 15, kanske 20 meter. Hojarna låg i vänsterkant på banan, efter ginsten, och mätaren stod ca 10 meter till höger om höger bankant.

Ok förstår det. Men att man klarar sig träning och kval är sannolikheten inte ganska stor att man låg själv något varv under dessa?

Visst borde man ha gjort det. Men den som mäter ska avläsa mätare, kolla vilken hoj det är, och sedan dokumentera avläsningen. Kan säkert lätt bli så att två "ensamma" hojar hinner passera under den senare delen av proceduren.

Last edited:
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...