Info om SO på Falkenberg, för åskådare??

Det är för att det skall finnas en chans att lämna in en protest mot diskningen.
Om man blir svartflaggad så är det ju ingen finess om en protest går igenom, vilken placering skulle man haft då???

/Stefan

Ok det förutsätter att alla som blev diskade ska få se DB som dom blev diskade för och få en ev stillastående mätning för att kunna protestera, eller...?

Isf köper jag det.

Jag vet inte till 100% men jag tyckte det såg ut som mätaren stod på ett stativ. Det som får mig att tro att de som rök låg högt i dB, är att det var inte 10 meter från hoj till mätare, det var minst 15, kanske 20 meter. Hojarna låg i vänsterkant på banan, efter ginsten, och mätaren stod ca 10 meter till höger om höger bankant.

Visst borde man ha gjort det. Men den som mäter ska avläsa mätare, kolla vilken hoj det är, och sedan dokumentera avläsningen. Kan säkert lätt bli så att två "ensamma" hojar hinner passera under den senare delen av proceduren.

Om det var den fasta utr som användes så borde den vara tillförlitlig.

Jo förstår det. Men för att inte lägga 100% föraransvar eller lite "service minded ifrån TL" så att vi kan fortsätta åka och ha kul, så borde detta göras av 2 pers isf. En som kollar mätningen och en som skriver. Så att man får reda på db problem i tid så man har en chans att försöka rätta till problemet. Ingen vill nog jävlas och låta 110 db utan vi tror nog på det vi blir tillsagda, om vi blir tillsagda. Visst ska föraren ta ansvar för sin motorcykel men eftersom vi inte har egna Db-mätare hemma som mäter samma som dom olika db-mätarna på banorna som mäter olika... så vore det en sjysst deal att kunna erbjuda den servicen till förarna.

Last edited:
Ja, fyfan för dom dumma tävlingsledarna, förbunden och klubbarna som försöker efterleva reglerna så vi kanske får köra även 2011 and beyond .

Diska alla som bullrar även om det så innebär 80% av fältet, tycker jag.

Handhållen och kalibrerad mätare med rätt avstånd från banan mätt förarna solo och med felmarginal på flera db över 95. Även om den är handhållen så ger den rätt värde och är utfört på ett riktigt sätt. Dom diskade förarna har haft ett värde som varit helt oacceptabelt och som inte någon kunde bortse ifrån även om de ville. Det handlade inte om att folk hade 2-5db över godkänt utan betydligt mer. Här gavs en ordentlig felmarginal.
Mätningen gjordes i utgången av 9an (ginsten) 5 meter in på innern (hö sida) där hojjarna drar fullt ut ur kurvan på vänster sida av en 12 meter bred bana.

Det gjordes flera referensmätningar under dagen och dessa uppvisade nivåer inom gränsen och var godkända så det går ju uppenbarligen alldeles utmärkt att ha en snabb hoj med godkänt ljud. Om man inte straffar dom med för hög ljudnivå då straffar man ju indirekt alla dom som dämpar sina hojar för att hålla sig inom reglementet.

Jag förstår helt och fullt alla förbannade förare och besvikelsen över den uppkomna situationen. Men i just detta fallet är det utanför den arrangerande klubben eller Promotorn för so/sm utan enbart Svemo (Fakta domare) som beslutar.

Det absolut största problemet för de flesta teamen var inte att ljudet var för högt. Det faktumet acccepterade man och hur mätningen utförts så att debattera det här leder ingenstans. Problemet var att Svemo har utlovat tillsägelser innan DQ på träningar och kval till alla som varit nära gränsen. Då ska man ha en chans att rätta till eller om man vill chansa och köra racet ändå. Idag hade kvalet regn, mätning var helt intetsägande, alla klarade sig och under gårdagen (om jag fattat allt rätt) gjordes ingen Svemo mätning? Så inga team har fått någon som helst signal om att dom varit nära gränsen, detta har varit den stora källan till irritationen över alla DQ. Detta till trots har domaren inget val under race, det finns inget i reglementet som säger att tillsägelse skall ges innan DQ och vid race måste reglementet gälla även om ingen mätning kunnat genomföras optimalt innan race. Det är i slutändan förarens ansvar att ha hojjen reglementsenlig.

Efter dagens turbulens så undrar nog flera av oss hur morgondagen ska se ut i tävlingsledning och tidstagning och på banan! för idag har det varit allt annat än uppiggande eller särskilt glatt och precis detsamma är ju läget i flera team.....

Hoppas morgondagen blir bättre nu är det dags för sängen så man orkar ytterligare en dag på banan!

Ok det förutsätter att alla som blev diskade ska få se DB som dom blev diskade för och få en ev stillastående mätning för att kunna protestera, eller...?

Isf köper jag det.

Om det var den fasta utr som användes så borde den vara tillförlitlig.

Jo förstår det. Men för att inte lägga 100% föraransvar eller lite "service minded ifrån TL" så att vi kan fortsätta åka och ha kul, så borde detta göras av 2 pers isf. En som kollar mätningen och en som skriver. Så att man får reda på db problem i tid så man har en chans att försöka rätta till problemet. Ingen vill nog jävlas och låta 110 db utan vi tror nog på det vi blir tillsagda, om vi blir tillsagda. Visst ska föraren ta ansvar för sin motorcykel men eftersom vi inte har egna Db-mätare hemma som mäter samma som dom olika db-mätarna på banorna som mäter olika... så vore det en sjysst deal att kunna erbjuda den servicen till förarna.

Dom var 2 personer varje gång jag gick i depån idag.

Apropå resten. Skönt att dom tillämpar reglerna, synd att några drabbas så hårt bara...

/ Jens

Det var ett genomtänkt svar :rolleyes:
Ja, fyfan för dom dumma tävlingsledarna, förbunden och klubbarna som försöker efterleva reglerna så vi kanske får köra även 2011 and beyond .

Diska alla som bullrar även om det så innebär 80% av fältet, tycker jag.

Jag är ytterst tveksam till handhållna mätare men jag är för okunnig för att kunna uttala mig.

Det jag inte köper är att det blev sådan jätteskillnad från träning och kval till race.

SS600 där diskades 8 st... Kvalet kördes i blött även racet. Ditt resonemang haltar här...
Jag tycker funktionärerna och TL gör ett hästjobb men om man betalar för någonting vill man ha 100% fakta och tillförlitlighet om man nekas köra...

Handhållen och kalibrerad mätare med rätt avstånd från banan mätt förarna solo och med felmarginal på flera db över 95. Även om den är handhållen så ger den rätt värde och är utfört på ett riktigt sätt. Dom diskade förarna har haft ett värde som varit helt oacceptabelt och som inte någon kunde bortse ifrån även om de ville. Det handlade inte om att folk hade 2-5db över godkänt utan betydligt mer. Här gavs en ordentlig felmarginal.
Mätningen gjordes i utgången av 9an (ginsten) 5 meter in på innern (hö sida) där hojjarna drar fullt ut ur kurvan på vänster sida av en 12 meter bred bana.

Det gjordes flera referensmätningar under dagen och dessa uppvisade nivåer inom gränsen och var godkända så det går ju uppenbarligen alldeles utmärkt att ha en snabb hoj med godkänt ljud. Om man inte straffar dom med för hög ljudnivå då straffar man ju indirekt alla dom som dämpar sina hojar för att hålla sig inom reglementet.

Jag förstår helt och fullt alla förbannade förare och besvikelsen över den uppkomna situationen. Men i just detta fallet är det utanför den arrangerande klubben eller Promotorn för so/sm utan enbart Svemo (Fakta domare) som beslutar.

Det absolut största problemet för de flesta teamen var inte att ljudet var för högt. Det faktumet acccepterade man och hur mätningen utförts så att debattera det här leder ingenstans. Problemet var att Svemo har utlovat tillsägelser innan DQ på träningar och kval till alla som varit nära gränsen. Då ska man ha en chans att rätta till eller om man vill chansa och köra racet ändå. Idag hade kvalet regn, mätning var helt intetsägande, alla klarade sig och under gårdagen (om jag fattat allt rätt) gjordes ingen Svemo mätning? Så inga team har fått någon som helst signal om att dom varit nära gränsen, detta har varit den stora källan till irritationen över alla DQ. Detta till trots har domaren inget val under race, det finns inget i reglementet som säger att tillsägelse skall ges innan DQ och vid race måste reglementet gälla även om ingen mätning kunnat genomföras optimalt innan race. Det är i slutändan förarens ansvar att ha hojjen reglementsenlig.

Efter dagens turbulens så undrar nog flera av oss hur morgondagen ska se ut i tävlingsledning och tidstagning och på banan! för idag har det varit allt annat än uppiggande eller särskilt glatt och precis detsamma är ju läget i flera team.....

Hoppas morgondagen blir bättre nu är det dags för sängen så man orkar ytterligare en dag på banan!

Dom var 2 personer varje gång jag gick i depån idag.

Apropå resten. Skönt att dom tillämpar reglerna, synd att några drabbas så hårt bara...

/ Jens

Regler skall absolut tillämpas men isåfall utom tvivel och med chans att rätta till misstag (både från förare och mätare).

Last edited:
helt klart måste vi se fördelarna med att ha ett ljudkrav,vi kan tävla alla vardagar men varför mäta ljudet på insidan av banan?
bor någon där?
om det är för de närboendes skull så ska mätningen ske åt deras håll.
vore kul att flytta ljuddämparen till vänster sida,skulle bullra som fan men ljudet åt höger slås sönder av hjulet,då har vi ögontjänat swemo på deras vis utan att åstakomma ett enda dyft.
det måste ju vara så att 1/3 av fältet chansat,någon annan teori kan ju inte finnas:rolleyes:

Det regnade under kvalet, men inte under racet. Dock var banan blöt under racet men de dämpar inte ljudet.

Nej mitt svar var mer ang påståendet att det var blött under träning och kval men torrt på racet vilket gjorde att dom hade fullgas under race men inte under kval och träning... (Det framfördes tidigare i tråden)

Bra att dom höll reglerna, dåligt att förarna inte fick reda på det efter kvalet så att dom kunde rätta till det till rejset, för att förhindra diskvalificering. Fast det kanske inte lät lika mycket p.g.a att det regnade rätt hårt under kvalen? Men visst regnade det inte under SSt600 kvalet?

Flera säger att man inte har en chans att kolla hur man ligger till med ljudet för man har ingen mätare.
Hur svårt kan det vara att kolla innan man åker till race?
Det är väl inte många som har egen bromsbänk heller men jag gissar att alla (de flesta i alla fall) hojar är körda i bänk ändå.

Flera säger att man inte har en chans att kolla hur man ligger till med ljudet för man har ingen mätare.
Det är väl inte många som har egen bromsbänk heller men jag gissar att alla (de flesta i alla fall) hojar är körda i bänk ändå.

Ok så då menar du att om jag får ok med min klubb på ljudet ska det vara ok på alla banor sen! Helt ok med mig! :tummenupp

Problemet här är ju också att alla blev godkända på fre... eller hur?
Ingen var över tolerans nivån då.

Dessutom får man olika världen på olika ställen och banor...
Berätta gärna hur man ska veta

Detta problemet hade försvunnit med statisk mätning vid besiktningen.
Dom som säger att detta inte är exakt kan man ju ifrågasätta med hur exakt det verkar funka nu...

Last edited:
Ok så då menar du att om jag får ok med min klubb på ljudet ska det vara ok på alla banor sen! Helt ok med mig! :tummenupp

Problemet här är ju också att alla blev godkända på fre... eller hur?
Ingen var över tolerans nivån då.

Dessutom får man olika världen på olika ställen och banor...
Berätta gärna hur man ska veta

Detta problemet hade försvunnit med statisk mätning vid besiktningen.
Dom som säger att detta inte är exakt kan man ju ifrågasätta med hur exakt det verkar funka nu...

Nu har du ju jättefel.

Under Fredagen mättes det mycket och många fick tillsägelser att ordna. En del körde inte träningen på Fredagen och då kan du ju inte förvänta dig att det kommer en varning på posten.. Många gasade nog mer och tidigare idag än på Fredagen och det kanske blåste åt något annat håll, man kanske åkte i en klunga på Fredagen och jadajadajadajadajadajada... Summa summarum har hemläxan inte gjorts.

Som bisats fick jag veta att jag låg precis på gränsen i Fredagens förutsättningar, så jag satte i DB-killers och klarade mig idag under de sämre förutsättningarna. Utan det hade jag åkt dit med skulle jag tro!

Så ännu en gång: Detta är för att vi ska få se våra ungar köra hoj, vi måste vara hårda på ljudmätningarna annars är det finito till slut!

Så, gonatt för idag!

/ Jens

Yepp! Förare som för oväsen kommer att bli sportens undergång!

om regeln säger 95db. Så hade inte många som var där idag behövt starta . Absolut inte en ända 2t iallafall. Vad som gör de hela så jävla luddigt är att man inte e konsekvent. regeln säger 95 db med en viss procents felmarginal. ändå släpper dom 98-100 db idag. men hugger dom som råkat komma över 100db. helt fel enl min mening. är de en regel så SKA man vara konsekvent. o inte släppa en del. Detta va vad man försvarade sig med idag på falken. Fel Fel Fel...

vad spelar de för ngn roll????
:confused::confused:inte många som kör innomhus eller!!

Last edited:
Vi har diskuterat detta till öronen blöder ikväll. Det finns många synpunkter, förslag och saker man skulle kunna göra annorlunda och sånt som kan påverka resultatet av mätningarna.

I slutänden står vi med en miljölagstiftning vi inte kan ändra på, ett förbund som skapat regler som alla måste följa och en tävlingsledning som förstår konsekvenserna och som vill att vi skall se till att reglementet efterlevs.

Därför har vi en av förbundet utsedd och av tävlingsledningen och arrangören godkänd ljudmätningsdomare som bara har 1 enda uppgift, att mäta ljudet så konsekvent och pricksäkert som med dagens tekniska och fysiska förutsättningar är möjligt.

Mycket mumbojumbo där men så är det. För att inte dra ett streck vid exakt 95 och hanma i trovärdighetsdiskussioner har vi mjukat upp gränsen till ca 100dB och vi kräver mer än 1 bekräftad överträdelse innan åtgärd.

Mätningen sker på samma ställe, av samma 2 personer (båda närvarar hela tiden), på en plats där inget finns som kan skapa eko eller resonans.

Om, kring, runt, för och emot detta kan man sedan hitta 1000 ursäkter, undanflykter, förklaringar och argument men kontentan av allt är att de som diskats trots allt ligger mer än 5dB över max tillåten ljudnivå. Tråkigt för dom, tråkigt för sporten, men sportsligt för dom som har godkänd nivå och en förutsättning för sportens fortlevnad.

Over änd out!

Nu har du ju jättefel.

Under Fredagen mättes det mycket och många fick tillsägelser att ordna. En del körde inte träningen på Fredagen och då kan du ju inte förvänta dig att det kommer en varning på posten.. Många gasade nog mer och tidigare idag än på Fredagen och det kanske blåste åt något annat håll, man kanske åkte i en klunga på Fredagen och jadajadajadajadajadajada... Summa summarum har hemläxan inte gjorts.

Som bisats fick jag veta att jag låg precis på gränsen i Fredagens förutsättningar, så jag satte i DB-killers och klarade mig idag under de sämre förutsättningarna. Utan det hade jag åkt dit med skulle jag tro!

Så ännu en gång: Detta är för att vi ska få se våra ungar köra hoj, vi måste vara hårda på ljudmätningarna annars är det finito till slut!

Så, gonatt för idag!

/ Jens

Bara en fundering!! Vem sa att du låg pågränsen med ljudet i fredags??

Dåjag pratade med dom som ljudmätte ifredags o dom svarade med att så gott som alla som e här o tränar idag klarar ljudet. Därför är jag väldigt skeptisk till att ngn har sagt till dig. Men du kanske va den enda som körde utan db killer på fredagen i såfall varför??? när du vet att den inte klarar ljudet utan dom i???

Kan ju även tillägga att vi lyssnar på all input och försöker göra vad vi kan för att bättre sprida informationen om respektive förares mätvärden så dom får alla sportsliga möjligheter att klara sig.
Det finns för och nackdelar med detta också såklart.

För att utföra en korrekt mätning behöver vi få en ensam passering av den som skall mätas. Annars vet vi inte vem som skapar ljudet.
Om vi får en låg siffra och delger föraren det, hur skall någon av oss kunna veta om han hade full gas eller inte? Om han / hon av någon anledning inte hade det så är ju värdet helt felaktigt och nästa mätning riskerar att visa något helt annat.
Om vi inte delger resultaten utan att vara 100% säkra, dvs minst 2 bekräftade ensamma passeringar... då riskerar vi att missa att informera vissa förare som kanske låter för mycket men som bara kommit förbi själva 1 gång...
Delger vi en förare en hög ljudnivå när vi bara har 1 passering riskerar vi istället att det var en engångshändelse, kanske varvstopp i 1/1000 sekund, kanske en växling med quickshifter som smäller, kanske något annat ljud som hörs...

Kontentan av det hela??? Jodå, vi gör vad vi kan och måste börja i någon ände och så får vi fila på systemet och metoderna lika väl som förarna får förbättra sina ljuddämpare.

Over and out igen!

Köper dina argument och väl talat/skrivet!

Det jag vänder mig emot är att jag skulle vilja ha det 100% säkert att det låter för mycket, dessutom dokumenterat och ev finnas chans att överklaga genom stillastående mätning.

Alla dessa problem hade försvunnit om man gjorde en stillastående mätning vid bes. Detta är iofs ett förslag som du skrev, dock skulle det ge mer säkerhet och mindre irritation och roligare målgångar som inte följs av motgångar som många öppenbarligen ifrågasätter.

Vi har diskuterat detta till öronen blöder ikväll. Det finns många synpunkter, förslag och saker man skulle kunna göra annorlunda och sånt som kan påverka resultatet av mätningarna.

I slutänden står vi med en miljölagstiftning vi inte kan ändra på, ett förbund som skapat regler som alla måste följa och en tävlingsledning som förstår konsekvenserna och som vill att vi skall se till att reglementet efterlevs.

Därför har vi en av förbundet utsedd och av tävlingsledningen och arrangören godkänd ljudmätningsdomare som bara har 1 enda uppgift, att mäta ljudet så konsekvent och pricksäkert som med dagens tekniska och fysiska förutsättningar är möjligt.

Mycket mumbojumbo där men så är det. För att inte dra ett streck vid exakt 95 och hanma i trovärdighetsdiskussioner har vi mjukat upp gränsen till ca 100dB och vi kräver mer än 1 bekräftad överträdelse innan åtgärd.

Mätningen sker på samma ställe, av samma 2 personer (båda närvarar hela tiden), på en plats där inget finns som kan skapa eko eller resonans.

Om, kring, runt, för och emot detta kan man sedan hitta 1000 ursäkter, undanflykter, förklaringar och argument men kontentan av allt är att de som diskats trots allt ligger mer än 5dB över max tillåten ljudnivå. Tråkigt för dom, tråkigt för sporten, men sportsligt för dom som har godkänd nivå och en förutsättning för sportens fortlevnad.

Over änd out!

Over änd out!

Så summa sumarum.. Är att regeln är ändrad till 100 db vid förbifart.
De e vad jag läser o uppfattar de du skriver.

har skrivit ut de o kommer att använda de vid nästa tävling om jag skulle bli diskad eller stoppad pga ljudet.

Varför sätter man en regel som ni själva säger inte kan efterlevas. Idiotiskt!! sätter man 95 så e de 95. inte 96. Keep it simple1!!

De e ju just det här som gör de luddigt1!!!:confused:

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...