Info om SO på Falkenberg, för åskådare??

Hallå!!! Släpp sargen och kom in i matchen! I år ändrades regelementet i Pro Superbike till att du INTE får använda magnesiumhjul (eller kanske det är att du MÅSTE använda originalhjul???) och hur många är det som har klagat på det? Jag har inte hört någon.
Någongång måste man av olika anledningar ändra ett regelemente. Just nu är det kraven på ljud som fått SVEMO att ändra reglerna. Det är JÄTTETRÅKIGT att du köpt en hoj med ett 26000 kronors avgassystem som tydligen låter mer än 95dB, men menar du på fullaste allvar att SVEMO på sitt möte när de tog beslutet om lägre ljudnivåer, i stället skulle ha sagt:

- Allright, vi MÅSTE sänka ljudvolymerna annars kommer det kanske att gå som i Holland där alla crossbanor fått stänga för att ingen gjorde något.
- Nej men HALLÅ!!!! Masen har köpt en hoj med ett 26000 kronors helsystem som bullrar för mycket mer än 95dB. Vi måste sätta gränsen mycket högre.
- Å fan. Ja då går det ju inte!!!

Eller hur tänker du?
Att det går att dämpa ljudet på en hoj är väl ingen hemlighet (oavsett system), hur mycket man skadar motorn pga detta är ju en annan femma.
Att dra paraleller med stängda krossbanor i holland är väl ganska långsökt, som någon skrev innan så är detta en bullerhelg och db-gränsen ligger ju en bit under max gränsen för en bullerhelg.
Det är nog inte hojarnas förtjänst om en bana får stänga pga ljudproblem (som Steny skrev så får tex carrera bilarna låta mycket mer).
Sedan ska man kanske inte jämföra ProSuberbike med oss dödliga, tror det är viss skilnad på ekonomiska förutsättningar.
Eller menar du att man inte har där att göra om man inte har råd att bygga om hojen för 100 000 ?
 
Man undrar vad för system dom Som diskades hade, en "svemokrök" eller Db-killer är
en billig investering i sammanhanget.

Nu kan jag svara för Niklas.
Vi fick tillsägelse och vi stoppa i en dB-koller och det var frid å fröjd. Och nu blev det ett problem vid falken.Jag förstår inte vad skillnaden är. Sen finns det problem. När orginalsystemen vässnas på ett steg över Svemo kraven..när hojen godkänd på gatan men inte på banan med orginalsystem..vad ska vi dödliga göra för ngt som inte dom Japanska ingenjörerna klarar av...
 
Kan man lita på Svemos mätningar?

Den frågan besvaras med all sannolikhet med ett rungande NEJ.

Är inte mätningarna korrekt utförda är de en mkt tveksamt grund till att diska förare på under en tävling,

Att utse några mätnissar, en ljuddomare och ställa en mätare på innerplan innehåller så mycket felkällor i mätningen att det hela blir ett stort skämt.

Är det rimligt att tro att antalet syndare var avsevärt högre på Falken än på senaste tävlingen i Anderstorp? NEJ, sannolikt är andelen tämligen lika. Är det rimligt att tro att det är stora skillnader på hur mätningarna utfördes? JA!

Precis som som Vincent skriver så bör/skall mätningar utföras av människor som vet vad dom gör och inte glada amatörer.

Och hur dokumenterades resultaten som låg till grund för diskningarna? Med papper o penna?


Utan att veta exakt vem som eller hur man mäter vid banorna:

I byggbranschen där jag håller till klagar beställare, brukare, grannar etc. ofta över att t.ex. ventilationsystem bullrar och eftersom det finns normer måste man då mäta.

Mätningarna utförs av konsulter specialiserade på ljud och akustik - ofta ett par tre civilingenjörer om de inser att deras utlåtande kan komma att ifrågasättas.

Man mäter vid tidpunkter med minsta möjliga bakgrundsljud, oftast kl 03-05 på morgon och man gör många mätningar för att vara säker på ett tillförlitligt resultat.

Visar mätningarna att man ligger över tillåten nivå - DYRT att åtgärda - kallar man ofta in en annan konsult med lika kvalificerade mätpersonal och likvärdig utrustning som inte sällan kommer till ett annat och "bättre" resultat.

Vill med detta säga att det inte är helt enkelt att mäta ljud.

Visst ska RR-folk följa reglementet, låter det för mycket ska man inte få rejsa. Men i svensk RR där de flesta slantar upp stora summor ur egen plånbok för att delta är det extra viktigt att mätresultaten är korrekta om man nu ska diska folk pga för mycket ljud.

Kan man lita på att SVEMO/banornas mätningar är tillräckligt bra?
 
Eller korkade tävlingsledare, okunniga klubbar och ett tafatt förbund.

När så många blir diskade kan rimligen inte enbart förarkollektivet ställas tills svars till 100%, snarare tvärtom.

Nu får du väl ändå ge dej! Om 100% av förarkollektivet bryter mot reglementet, blir det rätt då?
 
Så annars då :) banrekord?

I övrigt BMWn lär ju väsnas en del. Vore intressant att veta hur mycket den låter.
 
Köper dina argument och väl talat/skrivet!

Det jag vänder mig emot är att jag skulle vilja ha det 100% säkert att det låter för mycket, dessutom dokumenterat och ev finnas chans att överklaga genom stillastående mätning.

Alla dessa problem hade försvunnit om man gjorde en stillastående mätning vid bes. Detta är iofs ett förslag som du skrev, dock skulle det ge mer säkerhet och mindre irritation och roligare målgångar som inte följs av motgångar som många öppenbarligen ifrågasätter.

Det var ett envist tjat om stillastående mätning. Jag fortsätter att tjata om att den stillastående mätningen har INGEN som helst koppling till förbifartsvärdet.

Dessutom får dom bullra mer i PSB :tummenupp
n

Nej, det får dom inte.

Att det går att dämpa ljudet på en hoj är väl ingen hemlighet (oavsett system), hur mycket man skadar motorn pga detta är ju en annan femma.
Att dra paraleller med stängda krossbanor i holland är väl ganska långsökt, som någon skrev innan så är detta en bullerhelg och db-gränsen ligger ju en bit under max gränsen för en bullerhelg.
Det är nog inte hojarnas förtjänst om en bana får stänga pga ljudproblem (som Steny skrev så får tex carrera bilarna låta mycket mer).
Sedan ska man kanske inte jämföra ProSuberbike med oss dödliga, tror det är viss skilnad på ekonomiska förutsättningar.
Eller menar du att man inte har där att göra om man inte har råd att bygga om hojen för 100 000 ?

Menar du att motorn blir skadad av att köra med ett tyst system? Hur resonerar du nu?
 
Last edited:
Stå på dig Stefan:tummenupp, kan vi inte hänga ut fuskarna, ha en sound of shame tråd:D
 
Nu får du väl ändå ge dej! Om 100% av förarkollektivet bryter mot reglementet, blir det rätt då?

Nej men om mätningen görs på felaktigt/osäkert sätt, blir det rätt då?

Nej Stefan dom får inte låta mer i PSB men hur många har blivit diskade?
Beror detta på att dom mäter "bättre" i PSB eller vad beror det på?
 
Även en annan stackare som uppmättes till 93dB på träning trodde han skulle klara sig mätte hela 102dB på race...Ja just det, 102dB dagen efter.

Varför körde de så mkt fortare på racet?

en DQ förare på racet hade varvtid: Kval:57.610 och Race: 51.242,
kan det ha nåt med väderförhållandeskillnad? eller har man bara httat gasen o kör 6 sekunder snabbare per varv?

snabbast på race var 47.430 och snabbast på kval var 55.051

nån måste ju ha gazzat mera och gissningsvis låtit mer också..


skulle tro att det har "nåt" med att fler fick DQ för ljud på race kontra kval... fast jag vet inte, det var väl sol & torrt hela tiden och man bara "fegade" på kvalet för att inte låta så mkt... eller? :tummenupp :näsblod
 
Varför körde de så mkt fortare på racet?

en DQ förare på racet hade varvtid: Kval:57.610 och Race: 51.242,
kan det ha nåt med väderförhållandeskillnad? eller har man bara httat gasen o kör 6 sekunder snabbare per varv?

snabbast på race var 47.430 och snabbast på kval var 55.051

nån måste ju ha gazzat mera och gissningsvis låtit mer också..


skulle tro att det har "nåt" med att fler fick DQ för ljud på race kontra kval... fast jag vet inte, det var väl sol & torrt hela tiden och man bara "fegade" på kvalet för att inte låta så mkt... eller? :tummenupp :näsblod

Stämmer delvis men återigen inte i den klassen där det diskades flest SS600
 
Ungefär såhär svårt Håkan
(Inte konstigt att folk inte litar på mätningarna med det svaret...)

Nu ska jag åka och kolla buller tävlingen :tummenupp

Utan att veta exakt vem som eller hur man mäter vid banorna:

I byggbranschen där jag håller till klagar beställare, brukare, grannar etc. ofta över att t.ex. ventilationsystem bullrar och eftersom det finns normer måste man då mäta.

Mätningarna utförs av konsulter specialiserade på ljud och akustik - ofta ett par tre civilingenjörer om de inser att deras utlåtande kan komma att ifrågasättas.

Man mäter vid tidpunkter med minsta möjliga bakgrundsljud, oftast kl 03-05 på morgon och man gör många mätningar för att vara säker på ett tillförlitligt resultat.

Visar mätningarna att man ligger över tillåten nivå - DYRT att åtgärda - kallar man ofta in en annan konsult med lika kvalificerade mätpersonal och likvärdig utrustning som inte sällan kommer till ett annat och "bättre" resultat.

Vill med detta säga att det inte är helt enkelt att mäta ljud.

Visst ska RR-folk följa reglementet, låter det för mycket ska man inte få rejsa. Men i svensk RR där de flesta slantar upp stora summor ur egen plånbok för att delta är det extra viktigt att mätresultaten är korrekta om man nu ska diska folk pga för mycket ljud.

Kan man lita på att SVEMO/banornas mätningar är tillräckligt bra?
 
Last edited:
Ok åter till tävlingen: Är det nån som har status på Sterner idag?
 
Stämmer delvis men återigen inte i den klassen där det diskades flest SS600

Hur gjorde de som inte fuskade då? de övriga 20 som tydligen gjort rätt?

Varför rikta in sig på det fuskarna istället för de som inte fuskar?

fast, fusk tillhör kanske den här sporten?
 
Ungefär såhär svårt Håkan
(Inte konstigt att folk inte litar på mätningarna med det svaret...)

Nu ska jag åka och kolla buller tävlingen :tummenupp

industriljud och ljud från motoranläggningar spelar inte på samma bana (men det vet du kanske redan? industriljud mäts efter ljud över tid (snittljud över arbetsdagen) medans banor har peakljud, ett enskilt maxvärde).

och för att göra det väldans enkelt, så står det i SR hur man ska göra

dvs 10 meter från bankanten, valfritt runt banan, max 95dB
 
Vilket snurr, hur mäter man vid utfärdande av typintyg!

Enl typintyg så låter både firebladen och BMW mer än tillåtet på race.

På typintyget står vid förbi körning (knappast fulla varv/hastighet/avstånd). På vilka grunder mäter man?

BMW stillastående originalsystem 6500rpm =103Db, jag kan med andra ord stå mitt i gamla stan/avenyn gbg och gasa/köra med 103db, men får inte racea med det:confused:
Grundregel i gbg är att inte bullra mer än 80Db(UTANFÖR en radie av c:a 75-100m,dispens är inga problem) mellan 06:00-18:00 (gäller pålkranar/byggmaskiner), men utanför detaljplanerat område, får man bullra fritt.
Det viktigaste måste vara att mäta enl tidigare tråd, dvs. under helt tysta och optimala förhållanden, så inga störande ljud kommer in och sen ev. plombera avgassystemet. alternativt får du lämna in (säg) 5 avgassystem som är godkända och plomberade och hämta ut från tävlingsledningen vid varje tävling.

För som idag följer era mätningar ingen som helst funktion, när det sker så "amatörmässigt". Ta ut typ "Bergsäker/Nitrokonsult eller liknande och mät professionellt", ni får för många felkällor på sättet jag uppfattar att ni mäter (ekon/rundgång/flera maskiner kör förbi och ljudet "studsar".

Mät på flera ställen runt banan och ta ett medelvärde. Tror inte ett originalsystem klarar kraven att på fulla varv klara 95-98Db(förbikörning)
Om motorcykeln är typbesiktigad och godkänd med ett visst system, hur kan den plötsligt bli olaglig:va

Mycket tråkigt för er som tävlar att inte kunna känna sig "säker" när man kör, går bra ena gången men inte andra. Ganska klart att hojen inte låter olika mycket, utan snarare mätmetoden som fallerar.

industriljud och ljud från motoranläggningar spelar inte på samma bana (men det vet du kanske redan? industriljud mäts efter ljud över tid (snittljud över arbetsdagen) medans banor har peakljud, ett enskilt maxvärde).

och för att göra det väldans enkelt, så står det i SR hur man ska göra

dvs 10 meter från bankanten, valfritt runt banan, max 95dB

Inte "byggljud", annars kunde du påla som en galning med många maskiner till 11:00, för att sen avbryta och klara gränsen:tungan
 
Last edited:
Man har ju hört detta i säkert 10 års tid, dock har det aldrig följts upp av varken arrangör/Svemo, samtliga förare har ju trott att det inte gör någonting pga av denna slapphet att godkänna år efter år!

Jag har sagt det i många år Originalsystem, billigare och så är det slutpratat!

Inte för att jag vill ha det så håhär!
Sen är det förbannat dåligt av Svemo som inte har sagt att i god tid säga att 2010 gäller originalblås, typ 2008 skulle dom har flaggat för detta, som sagt förut vissa har köpt avgas för möe pengar i tron om att det löser sig som alla andra år!
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top