Att det går att dämpa ljudet på en hoj är väl ingen hemlighet (oavsett system), hur mycket man skadar motorn pga detta är ju en annan femma.Hallå!!! Släpp sargen och kom in i matchen! I år ändrades regelementet i Pro Superbike till att du INTE får använda magnesiumhjul (eller kanske det är att du MÅSTE använda originalhjul???) och hur många är det som har klagat på det? Jag har inte hört någon.
Någongång måste man av olika anledningar ändra ett regelemente. Just nu är det kraven på ljud som fått SVEMO att ändra reglerna. Det är JÄTTETRÅKIGT att du köpt en hoj med ett 26000 kronors avgassystem som tydligen låter mer än 95dB, men menar du på fullaste allvar att SVEMO på sitt möte när de tog beslutet om lägre ljudnivåer, i stället skulle ha sagt:
- Allright, vi MÅSTE sänka ljudvolymerna annars kommer det kanske att gå som i Holland där alla crossbanor fått stänga för att ingen gjorde något.
- Nej men HALLÅ!!!! Masen har köpt en hoj med ett 26000 kronors helsystem som bullrar för mycket mer än 95dB. Vi måste sätta gränsen mycket högre.
- Å fan. Ja då går det ju inte!!!
Eller hur tänker du?
Att dra paraleller med stängda krossbanor i holland är väl ganska långsökt, som någon skrev innan så är detta en bullerhelg och db-gränsen ligger ju en bit under max gränsen för en bullerhelg.
Det är nog inte hojarnas förtjänst om en bana får stänga pga ljudproblem (som Steny skrev så får tex carrera bilarna låta mycket mer).
Sedan ska man kanske inte jämföra ProSuberbike med oss dödliga, tror det är viss skilnad på ekonomiska förutsättningar.
Eller menar du att man inte har där att göra om man inte har råd att bygga om hojen för 100 000 ?