Info om SO på Falkenberg, för åskådare??

Plomberade ljuddämpare efter bes.

Ja om man mäter ljudet vid besiktningen som jag tycker man borde göra är det ingen dum ide (Hur man nu ska göra det).

Problemet är ju som påtalats innan att, om man kör förbi på höger eller vänster sida av banan, om man har avgassystemet som riktas rakt mot ljudmätaren osv så får man olika mätvärden även fast hojen egentligen inte låter mer.
Håller dom mätutrustningen på olika ställen, olika högt, innanför muren, eller hängandes över banan, blåser det osv...
Känns inte som en exakt vetenskap direkt
 
Last edited:
Den fasta ljudmätningsutrustningen—den jag hoppas de använder—är jäkligt exakt. Har de inte använt den blir det genast en väldigt inexakt vetenskap, ja.

Ok, det jag inte förstår är hur det kan skilja så mycket ifrån Träning, kval och Race isf?
Eller är det som sagt så att dom inte informerar innan Race?
 
Den fasta ljudmätningsutrustningen—den jag hoppas de använder—är jäkligt exakt. Har de inte använt den blir det genast en väldigt inexakt vetenskap, ja.


Absolut.
Räcker med att de vinklar mätaren lite fel så kan det vara kört.
Har de inte använt den så hade jag lagt in protest.

Ok, det jag inte förstår är hur det kan skilja så mycket ifrån Träning, kval och Race isf?
Eller är det som sagt så att dom inte informerar innan Race?


Dämpningen blir sämre efter hand.
Vet att när jag mekade till Folkesson så hade vi olika Db gränser före och efter race.
 
Last edited:
Ok, det jag inte förstår är hur det kan skilja så mycket ifrån Träning, kval och Race isf?
Eller är det som sagt så att dom inte informerar innan Race?

Det enda jag kan tänka mig har hänt är att de har klarat sig precis på kvalet och sen blåst ut så mycket ull under race att de bullrar för mycket de sista varven.

De ska definitivt säga till innan race—annars är det tjänstefel. Ren självbevarelsedrift: att släppa ut nån på banan som man vet bullrar för mycket är ju som att skita sig själv i handen. Rent sportsligt är det katastrof.
 
Dämpningen blir sämre efter hand.
Vet att när jag mekade till Folkesson så hade vi olika Db gränser före och efter race.

Kan den verkligen bli sämre på några timmar om man inte kraschar eller liknande :va
Jag är absolut ingen expert men låter väldigt konstigt...?

Det enda jag kan tänka mig har hänt är att de har klarat sig precis på kvalet och sen blåst ut så mycket ull under race att de bullrar för mycket de sista varven.

De ska definitivt säga till innan race—annars är det tjänstefel. Ren självbevarelsedrift: att släppa ut nån på banan som man vet bullrar för mycket är ju som att skita sig själv i handen. Rent sportsligt är det katastrof.

Håller med!
 
Last edited:
Absolut.
Räcker med att de vinklar mätaren lite fel så kan det vara kört.
Har de inte använt den så hade jag lagt in protest.

Eller någonstans insett att min hoj lät förmycket gått till ica och köpt äggkartonger som jag klistrat dit på insidan av kåpan, lagt en fet jävla matta över motorn och köpt ett orginalsystem. Är det inte dags att vi slutar skylla på banorna och fixar problemet i stället. Tänk på dom som kör "rent" utan att fuska.

björn
 
Last edited:
Kan den verkligen bli sämre på några timmar om man inte kraschar eller liknande :va
Jag är absolut ingen expert men låter väldigt konstigt...?



Håller med!



Jupp det kan det bli.
Bättre att sätta hårdare krav vid bes och sen några mer Db efter race.

Sen snacket som en del använder om att min cykel tappar effekt med org dämpare, det gör den för de andra också.

Eller någonstans insett att min hoj lät förmycket gått till ica och köpt äggkartonger som jag klistarat dit på insidan av kåpan, lagt en fet jävla matta över motorn och köpt ett orginalsystem. Är det inte dags att vi slutar skylla på banorna och fixar problemet i stället. Tänk på dom som kör "rent" utan att fuska.

björn

Skrev jag att det var banorna?
Dock ska rätt mätmetoder användas!
 
Last edited:
Skrev jag att det var banorna?
Dock ska rätt mätmetoder användas!

Sorry att jag quota dig, jag vet att du brukar ha på fingrarna och skriva bra saker. Men jag blir så trött på att det alltid är banägarna dyl och inte förarna som ska ändra på sig. Dom som blir diskade har ju onekligen fuskat. Så jag förstår inte vad den stora frågan är? Skulle någon åka till en tävling med trasiga bromsslangar och hoppas att dom skulle gå igenom???

björn
 
Last edited:
Som sagt varför svartflaggar dom inte under racen istället? Rädda för krascher?
 
Sorry att jag quota dig, jag vet att du brukar ha på fingarna och skriva bra saker. Men jag blir så trött på att det alltid är banägarna dyl och inte förarna som ska ändra på sig. Dom som blir diskade har ju onekligen fuskat. Så jag förstår inte vad den stora frågan är? Skulle någon åka till en tävling med trasiga bromsslangar och hoppas att dom skulle gå igenom???

björn



Lugnt och man kan nog tolka mitt inlägg på det viset.
Fråga är ju om vindarna ligger på åt ett annat håll idag än igår/ förmiddags.
 
Jo men om man inte får tillsägning om att man "fuskar" på träning och kval så förutsätter man naturligt att det ska funka till race...! Eller hur?
Dessutom är det inget svar på varför det inte blir svartflagg och ev också varför man inte blir tillsagd på träning/kval (även om det tydligen kan vara så att det helt plötsligt låter mer på race).
Annars borde det bli förbjudet att köra med något annat än org system.
(Även om dom också tydligen kan låta för mycket)


Sorry att jag quota dig, jag vet att du brukar ha på fingarna och skriva bra saker. Men jag blir så trött på att det alltid är banägarna dyl och inte förarna som ska ändra på sig. Dom som blir diskade har ju onekligen fuskat. Så jag förstår inte vad den stora frågan är? Skulle någon åka till en tävling med trasiga bromsslangar och hoppas att dom skulle gå igenom???

björn
 
Vet ju att Suzuki Grxr600 hade ett enormt högt mekaniskt ljud.
Man trodde nästan att det var en fullkittad SBK R750 som kom på rakan men när den passerat så lät det som en liten fis i vinden.

Haha ok. Mmm jag kommer aldrig komma ner till ok Db på min Honda med mitt system. Försöker få tag på ett org.system men tydligen passar inte kåporna då... suck:huvet

Det är inte banägarnas fel/tävlingsledningens, inte det jag menar!!!
 
Jo men om man inte får tillsägning om att man "fuskar" på träning och kval så förutsätter man naturligt att det ska funka till race...! Eller hur?

Jag kan hålla med om att man borde publicera listorna på db från kvalen just så att man har en chans...men jag kan ju tycka att man ska kolla ljudet INNAN man åker till en tävling.

Svartflagg under rejs. Vet inte, krach-risk med hojar som kommer köra rätt sakta in i depån?

Om orgdämp inte funkar...byt hoj!

Allvarligt jag vill att min 2.5veckors bebis ska få se räjs och då måste vi få ner ljudet det finns inget alternativ tyvärr.

björn
 
Last edited:
Jag kan hålla med om att man borde publicera listorna på db från kvalen just så att man har en chans...men jag kan ju tycka att man ska kolla ljudet INNAN man åker till en tävling.

Svartflagg under rejs. Vet inte, krach-risk med hojar som kommer köra rätt sakta in i depån?

Om orgdämp inte funkar...byt hoj!

Allvarligt jag vill att min 2.5veckors bebis ska få se räjs och då måste vi få ner ljudet det finns inget alternativ tyvärr.

björn

Frågan är hur man ska veta innan man åker till tävling?
När man dessutom inte blir informerad på träningar och kval innan :va
Sen får du köpa goa hörselskydd till bäbisen (grattis till lillen) :tummenupp
 
Frågan är hur man ska veta innan man åker till tävling?
När man dessutom inte blir informerad på träningar och kval innan :va
Sen får du köpa goa hörselskydd till bäbisen (grattis till lillen) :tummenupp

Jag tror/hoppas att din klubb kan hjälpa dig med att mäta din hoj. Jag vet inte hur många av dom som blev diskade som körde orginaldämp men jag misstänker att det inte var många. Jag håller med dig om problematiken att man borde bli informerad efter kval.

Tackar rooåååsa hörselkåpor är införskaffade så vi ska nog åka till SM på LMS

björn
 
Last edited:
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top