Det blir väl abstrakt och inte så verkligt när det är på andra sidan jordklotet där man inte känner någon. Jag skulle säkert inte heller brytt mig ifall det hade skett i ett annat land där jag inte känner någon.
Jag avstod från att posta bilder då dom inte är direkt muntra men om någon vill se så kan man söka på Youtube och Facebook, sökord "linog Manay" eller "linog Davao".
För vad det nu är värt så tror jag att alla jag känner däromkring har klarat sig.
Möjligen anade jag en viss chock och då handlar det om människor som är vana med jordbävningar. Dom bor 20 mil från jordbävningens epicentrum och upplevde den ändå som stark.
Så här såg det ut i ett tältläger för folk som blivit hemlösa efter en jordbävning för några år sedan. Jag anar att det kommer bli många såna läger närmare epicentrum.
Får man se en bild när gaffeln är monterad ?
Det blev så här.
För alla utom Radonnörd får jag berätta att han skickade en framgaffel åt mig i våras till min racercykel. När det kom till betalning så tyckte han att du kan väl skänka en slant till röda korset eller nåt.
Jag föreslog då att jag ger nåt till fruns by i Filippinerna där det bor många fattiga, tänkte mig kanske basketbollar för utlåning eller nåt. Men när vintern kom så hade det ju varit jordbävningar runt Kapatagan och vår närmaste stad Digos.
Strax utanför Digos hittade jag en uppsamlingsplats så jag stannade till...