Idag är jag ledsen för att...

• Thread starter Thread starter sportbike
  • Start date Start date
Såg då hon meddelade att hon skulle åka tävlingen. Tänkte, det kommer gå åt skogen!
Fan att man alltid får rätt. Åkte mycket utför i unga dagar så vet vilka otroliga krafter det är på knän!
Vilka skador fick hon?

Jag har själv haft avslitet korsband så jag förstod att oddsen var dåliga.
Jag vet inte vilka skador hon fick men jag skulle gissa att knäet är sabbat för all framtid nu.
Alltså hon kommer säkert kunna gå och stå som vanligt folk men hon kommer nog vara väldigt begränsad idrottsligt resten av livet skulle jag gissa.

Jag ser ju framför mig hur åket börjar bra, allt känns bra, knäet känns bra tills ett litet felskär och kroppens reflexer är att totalt slappna av i muskulaturen runt knäet, skidan sitter fortfarande kvar på pjäxan och hävstången för att bryta knäet är lång och hastigheten hög.

Nu var det ju lårbenet hon bröt i den här krashen, men krashen i sig kan ju troligtvis ha berott på att hon inte kunnat trycka i som vanligt med sitt trasiga knä.

Hon var ju slut som elitåkare ändå, men det är ju synd att dra på sig skador som kan leda till handikapp senare.

Nu läker ju lårbenet ihop rätt bra på en så ung och i övrigt hälsosam person, så det tror jag inte är något problem

Hade ju gått bra för henne på träningarna. Olyckan hände straxt efter starten då hon fastnade till i en port. Att skadan blev stor berodde på att skidorna inte löste ut, tydligen på grund av den låga farten.

Det är så det är med avslitet korsband, musklerna håller ihop knäet så det känns bra tills det helt plötsligt inte gör det längre.

Efter några år med ett knä som plötsligt sviker regelbundet så slutar man lita på sitt knä. Det tog flera år innan jag fick opererat in nytt korsband men sen satt det mentalt i huvudet på mig, även nu ca 20år senare litar jag inte till 100% på knäet.

Har sett en röntgenbild som jag är ganska säker på är på hennes ben, med en skena längs hela lårbenet. Men hittar den inte nu.

View attachment 525542

Edit, hittade den. På hennes FB-sida.

1d5b7e7b78c7d76f45b8b7b2c0aae19e.jpg

11 november 2016?

Om det bara tagit lårbenet ska hon vara jäkligt glad men bilden passar inte riktigt ihop med ramen som hon har runt benet på sjukhusbilden.

Jag befarar fortfarande att det är knäet som fått stryk. Knäskålen och meniskskador är ju egentligen de mer sannolika följdskadorna när knäet bryts utan att korsband och musklerna kämpar emot som de ska.

Det är så det är med avslitet korsband, musklerna håller ihop knäet så det känns bra tills det helt plötsligt inte gör det längre.

Efter några år med ett knä som plötsligt sviker regelbundet så slutar man lita på sitt knä. Det tog flera år innan jag fick opererat in nytt korsband men sen satt det mentalt i huvudet på mig, även nu ca 20år senare litar jag inte till 100% på knäet.

Jag pajade nyss höften, och haltade länge, när det hade börjat läka ihop bra gick jag som vanligt, förutom att ett steg på hundra så vek sig benet utan förvarning.

Rätt festligt när man bär en bricka med mat inne på en restaurang...

Nu är det bara ett steg på 10000, dvs en gång om dagen, men man måste ju ändå tänka på det

11 november 2016?

Om det bara tagit lårbenet ska hon vara jäkligt glad men bilden passar inte riktigt ihop med ramen som hon har runt benet på sjukhusbilden.

Jag befarar fortfarande att det är knäet som fått stryk. Knäskålen och meniskskador är ju egentligen de mer sannolika följdskadorna när knäet bryts utan att musklerna kämpar emot som de ska.

Man låser gärna leden närmast frakturen för att rörelse där gör att benbiten rör sig.

Och frakturen kommer sig ju utav krashen, inte utav att skidan hakade i..
Vi vet väl inte ens om det var samma ben hon bröt som saknade korsband?

Jag pajade nyss höften, och haltade länge, när det hade börjat läka ihop bra gick jag som vanligt, förutom att ett steg på hundra så vek sig benet utan förvarning.

Rätt festligt när man bär en bricka med mat inne på en restaurang...

Nu är det bara ett steg på 10000, dvs en gång om dagen, men man måste ju ändå tänka på det

Ungefär samma kunde hända mig, man gick över ett bargolv, samtidigt som mna vänder sig om och kollar att kompisen är med. Det skapar en lite konstig vridning i knäet som göra att alla musklerna i knäet tvärsläpper och man faller ihop som en hög på golvet.
Och eftersom man befinner sig på en krog så känner man sig som att alla nu tror man är dyngrak som inte kan stå upp på ett plant golv.

Man låser gärna leden närmast frakturen för att rörelse där gör att benbiten rör sig.

Och frakturen kommer sig ju utav krashen, inte utav att skidan hakade i..
Vi vet väl inte ens om det var samma ben hon bröt som saknade korsband?

Det visar sig väl så småningom, det är ju dock störst risk att det är just det skadade knäet som skadas mer pga omständigheterna jag nämnt.

Har hon brutit det andra lårbenet så ska hon vara jävligt glad.

Röntgenbilden från 2016 är på hennes arm

Jag försökte hitta en bättre bild på nätet och det är alltså en gammal skada på armen

Ah
Röntgenbilden från 2016 är på hennes arm

Jag försökte hitta en bättre bild på nätet och det är alltså en gammal skada på armen
Ah, miss av mig. Inte lätt att hitta rätt i Internet-djungeln. Det fladdrar förbi så mycket så man inte har koll på om det är nya eller gamla saker man ser.

Hade ju gått bra för henne på träningarna. Olyckan hände straxt efter starten då hon fastnade till i en port. Att skadan blev stor berodde på att skidorna inte löste ut, tydligen på grund av den låga farten.
Fastnade då hon körde aggressivt med små marginaler, men utan den stabilitet i knä'et som hon varit van vid.
Väntat utfall tyvärr. Trist för henne.

Jag har inte sparat några bilder på mina arm och benbrott, det har blivit några stycken, men så började jag som sexåring också...

*/ ?>
Nyheter
KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

Back