Blev ålderskränkt idag
Var iväg och köpte mig en fiddy som jag ska plocka lite delar av till ett projekt. Säljaren skulle snart fylla moppe så pengarna från försäljningen skulle gå till att köpa en sådan. Frågade om han skulle ha en nyare eller äldre och fick svaret att det lutade åt något äldre. "Kul att det finns ungdomar som har vett att uppskatta gamla klassiker!" tänkte jag
Grabbens farsa, som var med för att övervaka försäljningen så det inte dyker upp några skummisar och rånar grabben på prylarna, inflikade då att "Oavsett vilket så ska han inte köra trimmat". Jag kommenterade då något i stil med "Så bra då att han är intresserad av äldre mopeder, de är ju iallafall svårare att trimma än de nya" varpå farsan tittade konstigt på mig. "Hur menar du nu? På min tid hade jag en Derbi 05a och den var svinlätt att trimma...".
Jag kände mig med plötsligt väldigt gammal

Moppemodeller som knappt ens kommit ut på marknaden när jag själv var moppefjunis är alltså att betrakta som "äldre", inte bara enligt dagens unga utan även deras föräldrageneration...

När jag ställde frågan menade jag ju snarare om grabben skulle ha något modernt eller en veteranmoppe, dvs nån gammal Puch, monark, crescent eller motsvarande. Jag syftade inte på moppar från millenieskiftet och framåt iallafall