Bet sönder en tand och eftersom jag inte gått hos nån tandläkare sen jag flyttade för några år sedan så bokade jag en basundersökning hos privat klinik nära där jag bor som jag vet 2 av mina systrar använder. Eftersom jag hade ont så skyndade jag på lite.
Det var helt sjukt. Han räknade upp hur mycket som helst. Nu ska 5 tänder dras ut, två implantat, tandsten och flera hål lagas. Jag som haft ett hål på 10 år innan. Han skyllde på en medicin jag börjat med som ger mindre saliv. Visst, rimligt kanske. Men sen började jag höra mig runt. De flesta som gått där vittnar om att de fått en lång lista (dyr) på åtgärder som "behövs". Flera i personalen har slutat sista året/en. Paret som har kliniken har nyligen köpt en stor flådig villa i stans dyraste område.
Varit där två ggr nu och börjat beta av listan med att byta ut de två tänderna som ska bli implantat (en är en mjölktand faktiskt, fick med den hem, undrar hur mycket ränta på ränta effekten funkar hos tandfeen). Så jag den här delen behöver jag göra oavsett. Snart fem dygn men fy satan vilken tandvärk...går på konstant värkmedicin och semesterdagar förstörs då jag bara vill halshuggas. Det gör mig förbannad också.
Men sen det här med risken för saltad räkning. Ska jag gå till en annan tandläkare och få en second opinion? Kostar ju 1300 spänn extra och kanske är rent onödigt. Listan jag har nu går loss på 39.000 (73.000 innan försäkringskassan drar av högkostnadsskyddet). Så 1300 är ju en mindre post i frågan, fast den stora delen är för implantaten och det är bara att göra.
Eller ska jag bara ta mig igenom den här omgången och byta klinik till nästa gång? Fast genomlida några lagningar som kanske inte behövs...
Sa jag att jag hatar att gå till tandläkaren och hur fcking jvla ont jag har?