Idag är jag förbannad därför att...

Blev väl inte förbannad egentligen, men mest trött på folk...

Stod och hade tankat klart så svänger denne in och klämmer sig in precis framför för att sen gå att handla lite.
Kunde inte ställt dig rakt...eller kanske någonstans där du inte blockade vägen för den som precis tankat...

View attachment 518916
View attachment 518918

Däremot var resten av turen sådär riktigt skön som sommarturer kan vara. Så det var en bra dag :)

För en dryg månad sedan på OKQ8 i Arvidsjaur var det en kärring med elbil som istället för parkeringen parkerar precis vid första pumpen så att hon därmed lyckas blockera de två pumpar på macken som faktiskt var lediga och naturligtvis precis utanför dörren in till butiken. Hon orkade väl inte gå 20 meter.
Men jag körde runt och backade in från andra hållet med resultatet att hon istället blev blockerad från att köra ut rakt framåt som hon tänkt sig och hon var av den sorten som ogärna backade så hon blev stående en bra stund bakom mig innan hon till slut kapitulerade och började backa ut försiktigt.

Rätt åt henne men jag tror tyvärr inte att hon lärde sig ett jävla skit. Hon tyckte antagligen bara att jag var en idiot.

För en dryg månad sedan på OKQ8 i Arvidsjaur var det en kärring med elbil som istället för parkeringen parkerar precis vid första pumpen så att hon därmed lyckas blockera de två pumpar på macken som faktiskt var lediga och naturligtvis precis utanför dörren in till butiken. Hon orkade väl inte gå 20 meter.
Men jag körde runt och backade in från andra hållet med resultatet att hon istället blev blockerad från att köra ut rakt framåt som hon tänkt sig och hon var av den sorten som ogärna backade så hon blev stående en bra stund bakom mig innan hon till slut kapitulerade och började backa ut försiktigt.

Rätt åt henne men jag tror tyvärr inte att hon lärde sig ett jävla skit. Hon tyckte antagligen bara att jag var en idiot.
Vi har en bensinmack som är mer matvaruaffär än bensinmack, dom har tagit bort raden med pumpar närmast dörren för där parkerade ändå bara folk som skulle köpa limpa....

4 pumpar försvann men det märks inte ens, dom övriga funkar med kort så man slipper gå in öht

Vi har en bensinmack som är mer matvaruaffär än bensinmack, dom har tagit bort raden med pumpar närmast dörren för där parkerade ändå bara folk som skulle köpa limpa....

4 pumpar försvann men det märks inte ens, dom övriga funkar med kort så man slipper gå in öht

Synd bara att vi inte åkte med två bilar för då skulle jag ha beordrat kompisen att parkera i kön bakom elbilen.

Synd bara att vi inte åkte med två bilar för då skulle jag ha beordrat kompisen att parkera i kön bakom elbilen.
Helt oförståeligt hur folk kan tycka sig vara berättigade till att förstöra för andra.
Gäller även dem som åker längst fram och parkerar på trotoaren vid system/ica maxi/snabbköp/gallerior (inte sällan en "dyr" bil). Varför? :va
Eller folk som parkerar på familjerutor trots att dom är ensamma i bilen? Varför? :va
Eller, min favorit, dom som parkerar på handikapprutor utan att ha ett handikapp? Varför? :va

Eller folk som parkerar på familjerutor trots att dom är ensamma i bilen?
Nu kommer du bli förbannad... 🤣

Finns inget som heter familjerutor/familjeparkering i trafikförordningen eller vägmärkesförordningen.
Så eftersom det inte är reglerat, så är det inte heller begränsat vilka som får stå i rutorna.
Det är fullt lagligt att stå i familjerutorna så länge du framför ett fordon och står innanför den markerade linjen.

Dessutom så vem definierar vad som är en familj?
T.ex. Är det barnlösa paret inte en familj?
Måste man ha familjen med sig?
Hur många av familjen måste vara med?
Måste någon i familjen vara under 18?
Räcker det att denne är det mentalt eller är det fysisk ålder som gäller?

Familjerutorna är ett idiotiskt påhitt som bara är till för att, särbehandla folk, skapa konfilkter och ilska. Ta bort dem och gör alla rutorna större.

Finns inget som heter familjerutor/familjeparkering i trafikförordningen eller vägmärkesförordningen.
Så eftersom det inte är reglerat, så är det inte heller begränsat vilka som får stå i rutorna.
Det är fullt lagligt att stå i familjerutorna så länge du framför ett fordon och står innanför den markerade linjen.

Familjerutorna är ett idiotiskt påhitt som bara är till för att, särbehandla folk, skapa konfilkter och ilska. Ta bort dem och gör alla rutorna större.
Trodde faktiskt Ica Maxi kunde bestämma över sina rutor på sin parkering?
Familjerutor är till för att förenkla för ensamma föräldrar som handlar med sina små barn.
Det är oftast bredare rutor för att inga fler uppslag ska ske av misstag och närmare ingången för att barnen ska vistas en kortare tid i farlig trafik.
Att låta bli att stå där utan familj är att visa hänsyn.
Samma hänsyn som att inte parkera vid en bensinpump utan att använda pumpen.
Dom som ändå står där utan sin familj, tror jag iaf, är till stor del samma personer som tycker sig vara berättigade till att parkera vid bensinpumpar utan att använda pumpen, ställa sig ivägen längst fram och kanske även på handikapprutor utan att vara handikappade.
Så det är väl den bristen på allmän hänsyn jag generellt vänder mig emot.

Bara för att det är juridiskt rätt så betyder det ju inte att det är moraliskt rätt att göra som man vill.

Ska man inte tanka så blockerar man inte bränslepumpar bara för att få kort promenad till butiken för att handla Gul Blend.

Vad gäller dessa familjeparkeringar så kan jag iofs tycka att dom kunde vara längre bort från butikernas entre. Är man en typisk småbarnförälder så är man vanligtvis i åldern 30-45 år och bör orka promenera en bit även med barnvagn.

Helt oförståeligt hur folk kan tycka sig vara berättigade till att förstöra för andra.
Gäller även dem som åker längst fram och parkerar på trotoaren vid system/ica maxi/snabbköp/gallerior (inte sällan en "dyr" bil). Varför? :va
Eller folk som parkerar på familjerutor trots att dom är ensamma i bilen? Varför? :va
Eller, min favorit, dom som parkerar på handikapprutor utan att ha ett handikapp? Varför? :va
Vanligt sunt förnuft är inte så vanligt längre.

Har barn med NPF som med plusmeny fått en stroke. Oviljan att försöka förstå att jag kan behöva litet större marginaler när vi rör oss på gator och torg får mig inte förbannad men modfälld.

Vid ett tillfälle på snart 10 år har en vänlig själ frågat om jag behövde hjälp. Den dagen grät en vuxen man av tacksamhet.

Trodde faktiskt Ica Maxi kunde bestämma över sina rutor på sin parkering?
Nu står ju inte Ica Maxi ovanför lagen även om de äger marken.
Trafikreglerna på tomtmark styrs både av generella trafikregler och lokala trafikföreskrifter.
På tomtmark kan både privaträttsliga och offentligrättsliga regler gälla för parkering.
Skall privaträttsliga regler gälla. T.ex. inga miljöpartister får parkera dieselbilar med slagvolym under 1,8 L på plats nr. 8 och 36. Så skall detta tydligt framgå av skyltningen.
Att bara sätta upp en skylt med MP överkryssat räcker inte.

Samma sak med familjeparkering. Symbolen familjeparkering finns inte i vägmärkesförordningen och är således ogiltig och inte tillräcklig. Dessutom finns inte familj definierad.
Skall familjeparkering gälla så skall ICA, i text förklara vad som gäller och vad som är en familj.
1 ensamstående vuxen och minst 2 minderåriga barn enligt din definition.
Men då kvarstår fortfarande alla frågor.
Måste de ha skiljt sig, vara änkling, bo separat eller räcker det att det bara är en vuxen i bilen?
Om båda barnen är 17 år 11 månader är det ok att parkera då fast de inte kommer springa ut i trafiken.
Om det är 2 föräldrar och en livlig unge som vet hur man öppnar dörrar, får man inte parkera där då?

Jag förstår syftet med platserna, men dessa är inte förankrade i lagen och kommer ej heller bli det.
Tycker fortfarande alla platser borde göras större.

Nu står ju inte Ica Maxi ovanför lagen även om de äger marken.
Trafikreglerna på tomtmark styrs både av generella trafikregler och lokala trafikföreskrifter.
På tomtmark kan både privaträttsliga och offentligrättsliga regler gälla för parkering.
Skall privaträttsliga regler gälla. T.ex. inga miljöpartister får parkera dieselbilar med slagvolym under 1,8 L på plats nr. 8 och 36. Så skall detta tydligt framgå av skyltningen.
Att bara sätta upp en skylt med MP överkryssat räcker inte.

Samma sak med familjeparkering. Symbolen familjeparkering finns inte i vägmärkesförordningen och är således ogiltig och inte tillräcklig. Dessutom finns inte familj definierad.
Skall familjeparkering gälla så skall ICA, i text förklara vad som gäller och vad som är en familj.
1 ensamstående vuxen och minst 2 minderåriga barn enligt din definition.
Men då kvarstår fortfarande alla frågor.
Måste de ha skiljt sig, vara änkling, bo separat eller räcker det att det bara är en vuxen i bilen?
Om båda barnen är 17 år 11 månader är det ok att parkera då fast de inte kommer springa ut i trafiken.
Om det är 2 föräldrar och en livlig unge som vet hur man öppnar dörrar, får man inte parkera där då?

Jag förstår syftet med platserna, men dessa är inte förankrade i lagen och kommer ej heller bli det.
Tycker fortfarande alla platser borde göras större.
Jag tror säkert du har rätt.
Gäller det platser märkta "personal" etc också?

Som sagt, det är den generella bristen på hänsyn som jag vänder mig emot.
En tro på att man är "berättigad" till mer än andra.
Jag får minsann stå här för det är inte "olagligt" och jag skiter väl i om andras barn får vistas längre i trafiken.
Jag skiter väl i om andra får vänta på att tanka bara jag får gå 10m kortare när jag ska köpa glass.

I Tyskland har man "frauenplatz" dom är större och närmare dörren som alla andra handikapp-platser.

Men det bästa med dom är att feministerna får härdsmälta över dom, givetvis vill dom ha större parkeringar närmare dörren för alla kvinnor, men samtidigt är det ett erkännande av att dom inte kan parkera och är lata..

Gäller det platser märkta "personal" etc också?
Den är ju enklare. Finns ju liksom inte så många definitioner på personal. "Person som arbetar här eller på företaget"
Sen kan man säkert hårdra det till att en person som arbetar på Ica i Kvänum inte får parkera på personalparkeringen på huvudkontoret i Sthlm.

I Tyskland har man "frauenplatz" dom är större och närmare dörren som alla andra handikapp-platser.

Men det bästa med dom är att feministerna får härdsmälta över dom, givetvis vill dom ha större parkeringar närmare dörren för alla kvinnor, men samtidigt är det ett erkännande av att dom inte kan parkera och är lata..
Fruntimmersplatser vore nått att dra upp som motion..... 😅

Fruntimmersplatser vore nått att dra upp som motion.....

Det är sv en helt annan anledning som de finns. Ensamma kvinnor känner av lätt insedda skäl viss skepsis över att parkera längst in i ett mörkt p-hus (där lurvigt folk gärna håller till med sina ljusskygga affärer).

Därför har många p-hus ett antal ”frauenpark” placerade precis vid in-/utfarten, med god belysning osv. Att de samtidigt är rymligare beror på att det (särskilt i Tyskland osv) är kvinnan som tar med barnen och handlar och det skall krånglas med barnvagnar, bilstolar och ungar slänger upp dörrar utan tanke på omvärlden.

Helt i sin ordning tycker jag. Borde finnas på fler ställen och de som har problem med det får väl skriva en insändare i eget namn i närmsta lokaltidning och vara beredd på att ta fram sina bästa argument för att vinna den fajten.

e95b58cb4029b914a615a895ddee3ff9.jpg

Med vänlig hälsning,

Det är sv en helt annan anledning som de finns. Ensamma kvinnor känner av lätt insedda skäl viss skepsis över att parkera längst in i ett mörkt p-hus (där lurvigt folk gärna håller till med sina ljusskygga affärer).

Därför har många p-hus ett antal ”frauenpark” placerade precis vid in-/utfarten, med god belysning osv. Att de samtidigt är rymligare beror på att det (särskilt i Tyskland osv) är kvinnan som tar med barnen och handlar och det skall krånglas med barnvagnar, bilstolar och ungar slänger upp dörrar utan tanke på omvärlden.

Helt i sin ordning tycker jag. Borde finnas på fler ställen och de som har problem med det får väl skriva en insändare i eget namn i närmsta lokaltidning och vara beredd på att ta fram sina bästa argument för att vinna den fajten.

e95b58cb4029b914a615a895ddee3ff9.jpg

Med vänlig hälsning,
Men i det här landet kan vi inte kalla en spade för en spade och det leder ofelbart till olika sorters konflikter.

Vanligt sunt förnuft är inte så vanligt längre.

Har barn med NPF som med plusmeny fått en stroke. Oviljan att försöka förstå att jag kan behöva litet större marginaler när vi rör oss på gator och torg får mig inte förbannad men modfälld.

Vid ett tillfälle på snart 10 år har en vänlig själ frågat om jag behövde hjälp. Den dagen grät en vuxen man av tacksamhet.

Inte samma...men har fått väldigt mycket "kritik" och onda ögon då dottern med nog diagnos själv skadat rejält. Då är man världens sämsta förälder av samhället. Gjort mig väldigt ledsen. Sagt till henne att hon ska bära alla sina ärr med stolthet, som visar hennes styrka att ha tagit sig igenom. Själv har jag ju inget synligt men hon har ju det värsta förstås också. Men jag brukar säga att jag har levt två liv, ett före och ett efter.
I vilket fall, vilket inte alls har med sitt inlägg att göra, sorry för det, men ville bara tipsa om att npf diagnoser kan ge utbetalning på en barnförsäkring. Håller precis på med det själv, nu är hon vuxen men det kan ju ge en slant för tex insats till en bostadsrätt, så vi kämpar på. Har du inte kollat så gör det om ni har en barnförsäkring.
Kram Milla

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...