Idag är jag förbannad därför att...

Transportstyrelsen. Detta fläskberg av Orwellskt processande.

Import av fordon, från EU land. Handläggning avseende ursprungskontroll tar 7 veckor. Minst. Efter 7 dagar i landet, får fordonet inte brukas.
Tillfällig registrering tänker man då, bör ju vara poängen liksom, så man kan nyttja under tiden.
Inte? Nä, för den godkänns inte förrän ursprungskontrollen!
Saken är ju den att när väl ursprungskontrollen är godkänd är det inte många timmar att få till en regbesiktning hos någon av de 10-talet aktörer som finns (tack avregleringen!). Så vad i f-n ska man med tillfällig registrering till när de 6(!) veckorna fordonet bara får stå obrukat ändå inte täcks?

Sovjetstaten Sverige…
Har för mig att det gick betydligt snabbare den gången jag importerade. Minst inte exakt men tror det bara tog någon vecka.

Bet sönder en tand och eftersom jag inte gått hos nån tandläkare sen jag flyttade för några år sedan så bokade jag en basundersökning hos privat klinik nära där jag bor som jag vet 2 av mina systrar använder. Eftersom jag hade ont så skyndade jag på lite.

Det var helt sjukt. Han räknade upp hur mycket som helst. Nu ska 5 tänder dras ut, två implantat, tandsten och flera hål lagas. Jag som haft ett hål på 10 år innan. Han skyllde på en medicin jag börjat med som ger mindre saliv. Visst, rimligt kanske. Men sen började jag höra mig runt. De flesta som gått där vittnar om att de fått en lång lista (dyr) på åtgärder som "behövs". Flera i personalen har slutat sista året/en. Paret som har kliniken har nyligen köpt en stor flådig villa i stans dyraste område.

Varit där två ggr nu och börjat beta av listan med att byta ut de två tänderna som ska bli implantat (en är en mjölktand faktiskt, fick med den hem, undrar hur mycket ränta på ränta effekten funkar hos tandfeen). Så jag den här delen behöver jag göra oavsett. Snart fem dygn men fy satan vilken tandvärk...går på konstant värkmedicin och semesterdagar förstörs då jag bara vill halshuggas. Det gör mig förbannad också.

Men sen det här med risken för saltad räkning. Ska jag gå till en annan tandläkare och få en second opinion? Kostar ju 1300 spänn extra och kanske är rent onödigt. Listan jag har nu går loss på 39.000 (73.000 innan försäkringskassan drar av högkostnadsskyddet). Så 1300 är ju en mindre post i frågan, fast den stora delen är för implantaten och det är bara att göra.
Eller ska jag bara ta mig igenom den här omgången och byta klinik till nästa gång? Fast genomlida några lagningar som kanske inte behövs...😰

Sa jag att jag hatar att gå till tandläkaren och hur fcking jvla ont jag har?

Bet sönder en tand och eftersom jag inte gått hos nån tandläkare sen jag flyttade för några år sedan så bokade jag en basundersökning hos privat klinik nära där jag bor som jag vet 2 av mina systrar använder. Eftersom jag hade ont så skyndade jag på lite.

Det var helt sjukt. Han räknade upp hur mycket som helst. Nu ska 5 tänder dras ut, två implantat, tandsten och flera hål lagas. Jag som haft ett hål på 10 år innan. Han skyllde på en medicin jag börjat med som ger mindre saliv. Visst, rimligt kanske. Men sen började jag höra mig runt. De flesta som gått där vittnar om att de fått en lång lista (dyr) på åtgärder som "behövs". Flera i personalen har slutat sista året/en. Paret som har kliniken har nyligen köpt en stor flådig villa i stans dyraste område.

Varit där två ggr nu och börjat beta av listan med att byta ut de två tänderna som ska bli implantat (en är en mjölktand faktiskt, fick med den hem, undrar hur mycket ränta på ränta effekten funkar hos tandfeen). Så jag den här delen behöver jag göra oavsett. Snart fem dygn men fy satan vilken tandvärk...går på konstant värkmedicin och semesterdagar förstörs då jag bara vill halshuggas. Det gör mig förbannad också.

Men sen det här med risken för saltad räkning. Ska jag gå till en annan tandläkare och få en second opinion? Kostar ju 1300 spänn extra och kanske är rent onödigt. Listan jag har nu går loss på 39.000 (73.000 innan försäkringskassan drar av högkostnadsskyddet). Så 1300 är ju en mindre post i frågan, fast den stora delen är för implantaten och det är bara att göra.
Eller ska jag bara ta mig igenom den här omgången och byta klinik till nästa gång? Fast genomlida några lagningar som kanske inte behövs...😰

Gå till folktandvården om du kan - den inledande beskrivningen låter inte bra med tanke på alla fall som uppdagats med fuskande vårdcentraler och även fuskande tandläkare

Det fanns en tandläkare häromkring för några år sedan som gjorde liknande. Folk som gick dit hade jättemycket fel. Sen gjorde tidningen reportage med några patienter som först var där sen gick till andra ställen och var stort sett felfritt.

Det tog ett tag sen slog dom igen kliniken. Så det kan vara klokt att kanske inte lita på allt dom säger.

Jag jobbar på ett ställe där det finns en gigantisk bluetooth högtalare som någon har kontrollen över, det spelas hela tiden någon spellista som borde heta "Epaträffen i Molkom 1997"
Det är en jävla blandning av "Ummph-ummph-ummph", ljudeffekterna från Starwars och "Botten Anna", blandat med Marcoolio, Jag går och fiskar och Sommartider hej hej....

Jag jobbar på ett ställe där det finns en gigantisk bluetooth högtalare som någon har kontrollen över, det spelas hela tiden någon spellista som borde heta "Epaträffen i Molkom 1997"
Det är en jävla blandning av "Ummph-ummph-ummph", ljudeffekterna från Starwars och "Botten Anna", blandat med Marcoolio, Jag går och fiskar och Sommartider hej hej....
Vilket skit!
Hur jä_la svårt ska det va att åtminstone få va förbannad i lugn o ro!! Inte ens på jobbet, va f__n!

Du får snida ihop en rejäl slangbella och öva prickskytte med M30 mutter på den där blåtandshögtalaren. :hihi

För en bråkdel av pengarna kan du flyga till Turkiet eller annat billigt land och byta hela käften...
På köpet får du solsemester.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...