Rockmorsan
Långsamtgående fordon
Det kan ju vara svårt att bedöma vissa saker innan man tar isär.
Meken borde ju dock ha ringt och frågat hur du vill göra när han märkt att det blir dubbelt dyrare än offererat, innan han fortsätter arbetet, skulle jag säga.
Eftersom det sällan är meken själv som gör pengar på merarbete och att skruva på en gammal Nissan knappast är något nöje så tror jag inte att de hittar på saker för att blåsa dig på pengar. Eventuellt så blir du lidande av någon annans bristande kompetens.
Men det är ju egentligen omöjligt att säga utifrån text
Sedan så är det ju så illa, tyvärr, oavsett kön, att det enda sättet att inte behöva lägga tillit till andra och exponera sig för risken att bli bedragen, eller råka ut för klåpare, helt enkelt att se till att själv besitta den kunskap/kompetens som behövs för en given situation.
Vilket inte nödvändigtvis är enkelt, men det är den enda "säkra vägen", och det är knappast bundet till om man är man eller kvinna.
Beklagar att det känns tungt. Det gör ju det ibland.![]()
Lite för sent att säga det nu men när man ändå har lös hjulet för att byta bromsskiva är det inte mycket extra arbete att byta styrleden så den borde ha beställts och bytts samtidigt. Eftersom även bilprovningen uppmärksammat glappet så är det lite förvånande att dom släppte igenom den. Min erfarenhet är att så snart det är märkbart glapp i en led så blir det ombesiktning. Den skulle alltså ändå ha behövt bytas senast nästa besiktning.
Och med all rätt för så snart en led börjat bli glapp betyder det att det redan nött igenom härdningen på glidytorna och sannolikt är det partiklar där så det blir snabbt värre.
Men kan man hålla liv i en bil ytterligare 1 år och slanta upp mindre än 10000kr så har man ändå kommit billigt undan. De flesta kör bilar som faller mycket mer i värde varje år.
Att sälja bilen och köpa en annan bil för 10000kr är knappast ett riskfritt alternativ utan slutar antagligen även den med utgifter så snart det är dags för besiktning.
Jag kör också gamla bilar och jag brukar se bilprovningen som att jag hämtar ut en arbetsorder.
Så resonerar vi med vår gamla V70 2008.
En del år kostar den rätt mycket i reparationer, gått 30k mil nu men skulle vi göra oss av med den så måste vi ha en annan och då börjar reparationssnurran igen.
Och utslaget på år och mil så är det ändå OK.
När vi trodde att vi inte skulle ha hundar mer så var den på väg ut men så blev det ju inte.
Se, tre män kommenterar och vips känns det ändå lite bättre. 12 mil och godaste glassen på fika stoppet, Magnum Cherry, så känns det än lite bättre. MotoGP på soffan med kaffe nu och några turkisk peppar till... Krävs inte mer för att lyckokänslor a ska lägga sig över kaoset i livet.