Suck, alltså varför känns det som inga firmor är seriösa längre? Jag fattar att många företagare har tufft ekonomiskt men jag som ensam kvinna har svårt att navigera i speciellt fordonsbranschen och har en känsla av att bli utnyttjad. Jag har förstås inga belägg för det men som exempel:
Besiktade min gamla Nissan Micra från 2003. Visst fattar jag att det kan bli mycket så jag var beredd.
En bromsskiva som var skadad och parkeringslampor, tjoho tänkte jag. De tittade extra noga på styrlederna som rörde sig nån millimeter och de stod två män i flera minuter och drog på det för att vara säkra sa de. Okej ringer bilfirma.
5090 kr för två nya bromsskivor och nya belägg, Haha okej ja det är väl rimligt att byta på båda sidor så det accepterade jag. Men bilen är ju bara värd max 10.000 så känns en 50% reparation dyrt men visst, dottern behöver bil några månader till så jag tänkte att, jag reparerar. Men hade de sagt högre kostnad hade jag nog gett bort bilen eller skrotat.
Efter när jag ska betala säger meken att han när han var klar upptäckte att styrlederna är helt slut och säger de glappar typ 20-30 cm när han visar med händerna. Kostar 5800:- och tyvärr såg han det inte förrän när han satt på broms delarna. Han berättar om det som värsta dödsfälla. Och säger det är en sekund från att det hoppar ur, låser sig och vi kommer köra, i bästa fall ut i ett dike men annars rakt i ett träd eller i motsatt körriktning. Jag blev så gråtfärdig och förbannad på samma gång.
Hur kan besiktningsmännen missat det tänker jag? Gör mig förbannad.
Eller fejkar meken för extra pengar? De hade tillgänglig tid varenda dag framåt sa han. Och att sälja var bara att glömma sa han dessutom.
Jag har lust att bara köra till skroten.
Men vi behöver bil ett tag till som sagt och jag får nog ingen ny bil för 6000 så jag bokade byte av styrleder och sköt på ombesiktningen.
Sen tandläkarräkningen på 39.000 på det. Bad att få deras prislista och referenspriser, vissa poster är relativt samma men på de dyrare åtgärderna låg de 40% dyrare. Nu är de super på att hantera folk med skräck så visst. Men jag inser jag var naiv när jag bokade att inte alla behövde förhålla sig på något vis till referensprislistan. Och det är en privat klinik och de har också tillgängliga tider snabbt och jag hade bråttom.
Här har jag märkt att många väninnor/kvinnor har svårt och "bara tar och betalar", vi vet inte vad som är rimligt, orkar inte tjafsa, vill inte vara brsvärliga osv. Jag har märkt en stor skillnad från när jag varit i ett förhållande för då har jag nån som kan stötta och se logiskt på situationen och om det är ett rimligt pris och rimlig åtgärd så har den man jag haft som partner kunnat göra mig lugn. Nu sitter man själv och känner sig fasen konstant utnyttjad och lurad och känner mig dum i huvudet. Verkligen en sales pitch för er att visa ert kvinnofolk tänker jag.
I vilket fall, jag är både förbannad ledsen och trött på de här situationerna och pengar som jag behöver betala hela tiden. Nu ska jag köra hoj, både för det ger mig glädje även om tankarna trillar tillbaka på att jag borde sälja den, det är inte försvarbar hobby ekonomiskt när jag kör så lite varje år (vilket jag säger varje år, att jag borde sälja, men att börja sälja - ja då kommer jag få mer känsla av att bli lurad och utnyttjad). Bajsmacka.
N äfaan, ut och kör.