Husqvarna 500CR Supermotard.

Om du köper ny, kolla att den är avsedd för 500. Vad har du för innerdia. på stingern från pipan? Dom flesta 250cc har ca26mm. Min Lt500 har 30 mm.
Det är en FMF TurbineCore 2 jag kollar på.
Jag har 26-27 mm på ljuddämparen nu iaf.
 
Det va en trång ljuddämpare för att va en 500a. Min fmf powercore är 30mm inv och stingern(röret mellan expansionskammaren och ljuddämparen) va faktiskt 32mm inv. Har du mätt din stinger?
 
Det va en trång ljuddämpare för att va en 500a. Min fmf powercore är 30mm inv och stingern(röret mellan expansionskammaren och ljuddämparen) va faktiskt 32mm inv. Har du mätt din stinger?

Nej det har jag inte gjort, men jag skulle tro att den faktiskt är större än det perforerade röret som är ca 27-28mm.
Utelåst är iaf 27 mm.
Ljuddämparen är för enduromodellen så den ska vara tystare.
Originaldämparen är ungefär halva storleken.
 
Last edited:
Jag beställde en FMF TurbineCore 2 som är anpassad till 500cc hojar.
27-0941lg.jpg
 
Last edited:
Riktigt häftig! Ser ju inte ut att vara några problem att köra på bakhjulet i >100km/h iaf.:yoparty
 
Anders på S-racing hittade drevämne så nu har jag beställt ett 44 bakdrev.
Teoretiskt ska toppfarten bli 45km/h högre.

Inte för att den behöver gå så mycket fortare men det hade varit skönt att kunna ligga på lite lägre varv och glida.


Jag konstaterade att den vibrerar lite för jag fick precis beställa en Svingmutter och locktite:a frambromsen då en skruv var påväg ut.

Det hade kunnat bli väääldigt spännande.
 
Jag märkte en konstig grej när jag var och körde häromdagen.
När jag "rejsar" mot CBR:en i filmen så dör hojen en sekund.

Boooeeeeööö.
Soppabrist.

Det har hänt en gång innan även då med lite "längre" stund på fullgas.
Kan det vara att bränsleslangen har ett extrafilter som inte klarar att leverera soppan?


Nu passade jag på att mäta storleken på Stingern.
Den är 32 mm.
 
Last edited:
Motoaction som jag beställde ljuddämparen av har varit helt tysta sen i måndags.
Trots att jag mailat och frågat hur det går...

Hoppas dämparen är skickad iaf.
 
har du inte bytt bränsleslangen alls så gör det . biltemas små genomskinliga bränslefilter funkar till det mesta . förutom insprutning
 
Den ser ny ut.
Men jag ska ha ner gasade i helgen för nytt lågfartsmunstycke så jag tänkte kolla flottörnivån, soppakran osv.

Detta är deras genomskinliga med pappmembran.
Kanske inte funkar så bra med självfall.
 
Motoaction som jag beställde ljuddämparen av har varit helt tysta sen i måndags.
Trots att jag mailat och frågat hur det går...

Hoppas dämparen är skickad iaf.




Har du inte fått besked om att de skickat den så har de inte gjort det..
Deras lagersaldo suger..
Antagligen så har dom den inte i lager :-\


Motoaction har väldigt snabba leveranser på det de har i lager, men är också det enda de är bra på..
 
Har du inte fått besked om att de skickat den så har de inte gjort det..
Deras lagersaldo suger.. Jag
Antagligen så har dom den inte i lager :-\


Motoaction har väldigt snabba leveranser på det de har i lager, men är också det enda de är bra på..

Det var ju inte så kul att höra.....

Var sjutton får jag tag på en tyst dämpare innan fredag.

24mx levereransen kom iaf som planerat.
 
Idag tog jag med momentnyckeln hem från jobbet.
(Hur kan han klara sig så länge utan en sådan :lol)
Polaren skickades på uppdrag till Axel Starks Maskinaffär då dom oftast har allt du behöver i lager.
Typ M14x1.25 mutter.
För att säkra mig ännu mer så köpte jag Nord-Lock brickor med så nu ska inte muttrarna lossa.
Så därför låste jag dom med Lokseal gänglåsning utöver det..
:rofl

Momentnyckeln behövde jag för att efterdra Svänghjulet.
Det ska efterdras efter 5 min, 30 min och 120 min.
Skulle det lossna så börjar det rotera på axeln och då blir tändningen inte glad.
Det finns nämligen ingen kil.

Jag passade även på att göra en packning till plastkåpan då den droppar lite olja.

Sen till sist så åkte det lite större framdrevet på.
16 istället för 13.
Det ska ge en ökning på nästan 30km/h på sista växeln vilket verkligen behövs idag.

Imorgon hoppas jag att jag får sno en stump 520 kedje-bit så jag får prova nya utväxlingen.
Då kan jag även sätta på mindre lågfartsmunstycke och se hur det fungerar.

Är det någon som vet när det är dags att öka på Huvudmunstycket när jag minskat på Lågfart.
När jag sätter på #40 imorgon så har jag gått ner tre storlekar från standard.

Det fick bli lite Husqvarnavåfflor med. :)
DSC_0178.jpg
DSC_0179.jpg
DSC_0180.jpg
DSC_0181.jpg
 
Motoaction har idag mailat och sagt att dom skickar ljuddämparen under veckan.......

Jag bygger en Adapter så jag kan montera Originaldämparen från zx6an.
 
DSC_0189.jpg

Görsnyggt..........

90dB enligt telefonen.
Den låter som en moppe.

Drevningen blev bra, enligt gps så gör den 150km/h nu.
Undrar hur lite den varvar egentligen.

Den är nästan värre nu då den får jobba mer, vridet är något sjukt.

Bankörning imorgon på Rudskogen.
Hoppas jag får låna en kamera att sätta på.
 
Ser förvånansvärt bra ut med tanke på omständigheterna.
Skall bli spännande att läsa om dina upplevelser av den på bana. :)

Hade ljudämparen vari lite smalare så hade den passat bra, nu lever sidåkåpan lite tungt.

Ser lite ut som en fyrtaktare nu.
Avgasbandaget gjorde mycket skillnad på ljudet då all klang försvann.

Återkommer imorgon om bankörningen.
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top