Husqvarna 500CR Supermotard.

På SOE finns en projekttråd om en CR500 med motardsulor. Verkar vara på 550 cc nu, men ändå. 91,5 hästar och 93,5 Nm på veven. Se film här:

Byggartråden finns här:
http://forum.soe.se/showthread.php?55821-Projekttråd-Honda-CR550-Liger

Det står säkert i tråden vad som gjorts :hihi Jag har inte läst hela tråden, och jag har inte heller provat att :borra

Den har ett 550kitt och typ allt man kan hitta på.

Han fick även problem med att han vred vevaxeln.

Mycket skruva och lite åka.
Men visst kan man få ur enorma siffror ur dom.
 
Nä, jag fick inte heller min att gå rent vid jämn gas. Det rycker och har sig, även med original bestyckning. Men hur ofta har man jämn gas med en sån där :hihi

Åfan, runt litern? Hyfsat. Min drog ju strax över två, men då gasade jag en del. Så jäkla kul att skutta fram. Den lyfte framhjulet när man minst anade det :näsblod

Perfekt, jag ser fram emot filmen! :banana

Jag blev förvånad själv.
Vi var ute på en tur som blev längre än jag planerade och för varje meter så växte ångesten.
-Nu dör den, Nu dör den.
5 mil och jag fick inte soppatorsk :D


Mycket praktisk mc :D
 
Jag stod i samma tankar som du gör idag.
Problemet är nog inte slangen fram till förgasaren utan att förgasaren har ett ganska liten kanal till nålventilen.
Denna skulle jag ju dock kunna borra upp.

Då kanske det är bättre att köpa en av de större pumparna som ger 30+L/H

Eller byta förgasare helt.
Men det är ganska kostsamt och är inte gjort i en handvändning.

Ett 360 munstycke är ju inte mer än ca 1,6 mm. Inte är väl kanalen mindre än så?
 
Ett 360 munstycke är ju inte mer än ca 1,6 mm. Inte är väl kanalen mindre än så?
Det stämmer nog.
Kanalen är runt 3 mm.

Märkligt bekymmer.
Lectron säljer större flottörhus till sina gasare utifall man han en moppe som sörplar för mycket bränsle.
 
Det borde inte behövas ett större flottörhus genom att matningen måste räcka och även ett större flottörhus skulle tömmas om matningen inte räcker till.

Har du kollat att det rinner ordenligt från slangen om du lossar den från förgasaren?
Om det inte gör det kan det bero på att något uppströms har satt igen.

Har du haft loss kranen och kollat att det inte är igengrott i den eller på dess ingång?
 
Last edited:
Det borde inte behövas ett större flottörhus genom att matningen måste räcka och även ett större flottörhus skulle tömmas om matningen inte räcker till.

Har du kollat att det rinner ordenligt från slangen om du lossar den från förgasaren?
Om det inte gör det kan det bero på att något uppströms har satt igen.

Har du haft loss kranen och kollat att det inte är igengrott i den eller på dess ingång?

Har haft loss kran och demonteras filtret och kollat flödet.
Det rinner på bra.
 
Den har ett 550kitt och typ allt man kan hitta på.

Han fick även problem med att han vred vevaxeln.

Mycket skruva och lite åka.
Men visst kan man få ur enorma siffror ur dom.

Ja, den där verkar ha allt och lite till. Men lite fräsig är den :)

Meeeeeeeen, jag gillar Husqvarna mycket mer än Honda :tungan
 
Har haft loss kran och demonteras filtret och kollat flödet.
Det rinner på bra.

Hur ser det ut om du kollar bränsleflödet med borttaget flottörhus. Rinner det ordentligt när flottören sänks 5 mm från det övre läget eller behöver flottören sänkas nästan ända ner till botten i flottörhuset för att det ska flöda bra?

Har inte läst tråden så noga så att jag kan alla detaljer. Men jag tyckte att det såg ut någonstans som att du kör med en avgasburk från en 4T hoj. Om det stämmer blir motorn väldigt inneffektiv jämfört med en beräknad expansionskammare. Den får dels mycket lägre toppeffekt, dels blir inneffektiv bränslemässigt genom att mycket färskgaser går rakt igenom cylindern och ut via avgassystemet.

Vilken typ av avgassystem kör du med?
 
Hur ser det ut om du kollar bränsleflödet med borttaget flottörhus. Rinner det ordentligt när flottören sänks 5 mm från det övre läget eller behöver flottören sänkas nästan ända ner till botten i flottörhuset för att det ska flöda bra?

Har inte läst tråden så noga så att jag kan alla detaljer. Men jag tyckte att det såg ut någonstans som att du kör med en avgasburk från en 4T hoj. Om det stämmer blir motorn väldigt inneffektiv jämfört med en beräknad expansionskammare. Den får dels mycket lägre toppeffekt, dels blir inneffektiv bränslemässigt genom att mycket färskgaser går rakt igenom cylindern och ut via avgassystemet.

Vilken typ av avgassystem kör du med?

Ska kolla hur mycket flöde förgasaren klarar att ge.

Den har alltid rullat med original expansionskammare.
Men problemet finns oavsett vilken Ljuddämpare som sitter på.

Nu sitter det en FMF TurbineCore 2 monterad och den ska sitta kvar då den är till för tvåtaktare med stor motor och ger en godkänd ljudnivå.
 
Ett 360 munstycke är ju inte mer än ca 1,6 mm. Inte är väl kanalen mindre än så?
Det är inte direkt så att bensinen rinner med självtryck genom huvudmunstycket heller så jämförelsen haltar rätt ordentligt.Prova gärna att köra med 2mm bensinslang och återkom här med resultatet...
 
Arean på slangen måste förstås vara större än kanalen till flottörventilen. Inne i förgasaren räcker det med att flottörventilen och emulsionsröret och nålsätet är större än huvudmunstycket. Vem har sagt att 2 mm soppaslang räcker?
 
Då var en Mikuni pump beställd.
65L/H levererar den.
 
Den har ett 550kitt och typ allt man kan hitta på.

Han fick även problem med att han vred vevaxeln.

Mycket skruva och lite åka.
Men visst kan man få ur enorma siffror ur dom.

må så vara att han får skruva mycket men vad gör det när han har X (5+ tror jag)st 500:or till att köra med. :P
 
må så vara att han får skruva mycket men vad gör det när han har X (5+ tror jag)st 500:or till att köra med. :P

Ungefär så många Husqvarna 500or det finns kvar i Sverige då :rolleyes:

Visst är det kul att trimma, men då hade jag hellre köpt en Honda där det finns delar att få tag på överallt.
 
Bra, det ska bli intressant att följa hur det kommer att fungera.

Förhoppningsvis fungerar det bra.
Annars får jag borra upp inloppet i förgasaren.

Jag vill helst slippa det då man aldrig vet vad som händer med gamla prylar.
 
Förhoppningsvis fungerar det bra.
Annars får jag borra upp inloppet i förgasaren.

Jag vill helst slippa det då man aldrig vet vad som händer med gamla prylar.

Hur i helvete går det? :-)

För mig gick det inte så bra, krökta avgasventiler på första provåket..
 
:tungan
Hur i helvete går det? :-)

För mig gick det inte så bra, krökta avgasventiler på första provåket..

Jag har monterat en ny baklampa.
Och julas cykeldator(som jag är tveksam på om den fungerar) , annars så har det inte hänt något.
Imorgon ska jag på ombesiktning.

Det lät ju förjävla illa.
Hoppade kedjan eller var det Murphy?
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top