Husqvarna 500CR Supermotard.

:tungan

Jag har monterat en ny baklampa.
Och julas cykeldator(som jag är tveksam på om den fungerar) , annars så har det inte hänt något.
Imorgon ska jag på ombesiktning.

den måste vara inkopplad på elsystemet med lampa som tänds med tändningen fick jag till svar när jag försökte,
iofs med en hoj som har tändning och elsystem:tungan
vet inte vad som gäller för E-reg som din är va?
 
På e-reg duger cykeldator gott har det på mina o det är inga problem alls..

var ute med min nyinköppta tt600 o helvete vad trötta dom är!!! Herregud man blir piggare av ett partre valium i en stor grogg:D

Nu måååste jag ju trimma den här högen med:tummenupp
 
den måste vara inkopplad på elsystemet med lampa som tänds med tändningen fick jag till svar när jag försökte,
iofs med en hoj som har tändning och elsystem:tungan
vet inte vad som gäller för E-reg som din är va?

Vanlig besiktning är inte så noga.
trailtechen jag hade fick jag igen ordning på alls.

Jag har förövrigt ingen tändning att sätta på haha.
 
Det lät ju förjävla illa.
Hoppade kedjan eller var det Murphy?

Tydligen så är det ingen som har koll på vad det är för storlek på ventilerna, finns både 30mm och 32.5mm avgasventiler..
Fickorna på nya kolven är antagligen anpassad för 30mm-ventiler och i min topp sitter det 32.5mm-ventiler..
 
Tydligen så är det ingen som har koll på vad det är för storlek på ventilerna, finns både 30mm och 32.5mm avgasventiler..
Fickorna på nya kolven är antagligen anpassad för 30mm-ventiler och i min topp sitter det 32.5mm-ventiler..

:gråta
 
Så.
Då var den besiktigad i två år till.
Hurvida ljudämparen faktiskt klarade ljudkraven ska vi inte gå in på.
Men nu är den dokumenterad på 103dB vid 4450 varv. :D

Jag sänkt nålen till max på bilprovningen och nu går den nästan perfekt på jämn gas. :tummenupp
 
Då sitter pumpen på plats.
Har lite mera byggbilder som jag kan lägga upp imorgon.

Jag måste dock justera ner bränsletrycket en del då det sprutade soppa ur alla hål på förgasaren.

Det blir morgondagens uppdrag.

DSC_0516.jpg
 
Bränslepumpen drivs av undertryck, eller snarare pulser av över och undertryck så därför fick jag ordna en nippel till den.
Först tänkte jag gänga in en nippel från Biltema, men då dom inte hade en gängtapp till rörgänga så skrotade jag den idén.
Istället så tog jag ett av rören som sitter i insugen till förgasarna på Kawasakin, kapade av detta och borrade ett litet hål i cylindern innanför reedsen och satte fast röret med epoxideg för aluminium från Biltema.

Nu måste jag justera ner trycket på något sätt och har bollat lite idéer med Moddlaren om hur jag ska gå tillväga.

Idéer.

1:Strypa vakuumslangen till pumpen för att få den att gå långsammare.
2:Sätta ett T mellan trycksida och förgasare och dra slang till ett T mellan Pump och tank och strypa nåfon av dom tills det fungerar.
3:Köpa en BTR och justera ner trycket. Det är dock ont o plats så helst vill jag slippa det.

DSC_0512.jpg
DSC_0513.jpg
 
Om inte röret sitter med presspassning kommer det garanterat att lossa. Biltema kemiska metall kan möjligen duga att spackla med men är inget som ska användas för att fästa saker med. Speciellt inte på en 2T motor med kraftiga vibrationer. Blir det otätt i reedkorgen kan det lätt leda till att motorn värmenyper med kolv och cylinderskador.

Normal brukar man låta röret och slangen vinkla nedåt mot vevhuset för att inte riskera att få soppa i den slangen. Jag skulle dock välja att köra konventionell bensinmatning som lätt klarar 100+ hp. Membranpumpar används i första hand när tanken sitter lägre än förgasaren och utgör en onödig felkälla på hojen.

Det är inte fel att ha ett filter efter tankanslutningen.

Det enklaste sättet att minska flödet på pumpen är att sätta en restriktion på utgången mot förgasaren. Men slutresultatet blir att du får en osäkrare bränsleförsörjning än att bara köra med slang mellan tank och förgasare.
 

Bifogat

  • Bränslebrist.JPG
    Bränslebrist.JPG
    130.6 KB · Visningar: 110
Last edited:
Vi får se hur det håller.
Jag tänker inte lossa det utan att det lossar själv.
Skulle det lossa så svetsar jag i en nippel.

Självfall från tanken fungerar inte, den tömmer flottören på fullgas och har nypt två gånger pga det.

Filter ska allt på, men nu under "utvecklingsfasen" så kör jag utan.
 
Vi får se hur det håller.
Jag tänker inte lossa det utan att det lossar själv.
Skulle det lossa så svetsar jag i en nippel.

Självfall från tanken fungerar inte, den tömmer flottören på fullgas och har nypt två gånger pga det.

Filter ska allt på, men nu under "utvecklingsfasen" så kör jag utan.

Säker på att det inte är ventilationen i tanken som spökar? Dvs att det blir undertryck i tanken som hindrar soppan att åka genom? Testa genom att ta lös soppaslangen till förgasaren och öppna kranen för fullt. Under tiden öppnar du tanklocket. Blir det stor skillnad skulle jag kolla vidare på detta.
Låter konstigt att hojen skulle vara så pass felkonstruerad.
 
Säker på att det inte är ventilationen i tanken som spökar? Dvs att det blir undertryck i tanken som hindrar soppan att åka genom? Testa genom att ta lös soppaslangen till förgasaren och öppna kranen för fullt. Under tiden öppnar du tanklocket. Blir det stor skillnad skulle jag kolla vidare på detta.
Låter konstigt att hojen skulle vara så pass felkonstruerad.

Har kollat en gång men kan kolla igen.
 
Om du inte redan gjort det så är det ju en lätt sak att kolla vilket flöde du har från tanken. Lossa slangen och låt rinna till en behållare under en minut och mät mängden. Med och utan tanklock så får du både mängd och om det är någon skillnad.
 
Då sitter pumpen på plats.
Har lite mera byggbilder som jag kan lägga upp imorgon.

Jag måste dock justera ner bränsletrycket en del då det sprutade soppa ur alla hål på förgasaren.

Det blir morgondagens uppdrag.

View attachment 408262
Du måste i med mindre nålventil än vad som används till självtryck om du ska få det att funka med pumpen.
1,5 brukar det ofta sitta i skoterförgasarna.
 
Om du inte redan gjort det så är det ju en lätt sak att kolla vilket flöde du har från tanken. Lossa slangen och låt rinna till en behållare under en minut och mät mängden. Med och utan tanklock så får du både mängd och om det är någon skillnad.

36L/h

Men ska mäta igen under en längre period med och utan lock.
Återkommer om en timme.
 
Last edited:
40.5 L/h fick jag fram nu både med och utan lock.

Mättes under 2 minuter ner i dunk.
 
Då är det inte soppamatningen från tanken som är problemet.

Har du kollat att det rinner på ordentligt när flottörhuset är borttaget och flottören står ca 5 mm under övre läget?

Är flottörnivån korrekt?

På vissa förgasare sitter det ett rör snett upp i flottörhuset som ska evakuera soppa om förgasaren flödar. Det röret kan hindra flottörens läge om någon har varit oförsiktig med förgasaren tidigare. Jag brukar klippa bort röret för att eliminera den risken och sätta igen dräneringshålet i botten på flottörhuset.
 
Då mitt senaste inlägg försvann så skriver jag det igen.


Jag har beställt hem en Keihin PWK39 till hojen.
Begagnad och från en skooter med soppapump så den ska på :tummenupp
 
Då är du nog snart inne i matchen. Jag hade också en gammal Mikuni på min Classic Enduro 125 CC 2T. Fast det var bara en 28 mm. Jag kom aldrig överens med den så jag köpte en ny PWK 34 mm och nu går den gamla enduromaskinen bättre än någonsin. Det enda jag behövde göra var att bestycka upp den från #142 till #152 och fräsa ner nålsätet 1 mm genom att den gick fett på mellanvarv.
 

Bifogat

  • DSC02881.jpg
    DSC02881.jpg
    142.6 KB · Visningar: 102
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top