Husqvarna 500CR Supermotard.

Då är du nog snart inne i matchen. Jag hade också en gammal Mikuni på min Classic Enduro 125 CC 2T. Fast det var bara en 28 mm. Jag kom aldrig överens med den så jag köpte en ny PWK 34 mm och nu går den gamla enduromaskinen bättre än någonsin. Det enda jag behövde göra var att bestycka upp den från #142 till #152 och fräsa ner nålsätet 1 mm genom att den gick fett på mellanvarv.

Jag får hoppas på det.
Väldigt många med Honda Cr500 byter ut originalförgasaren till PWK 39:an och är väldigt nöjda.
Ungefär som du säger, en ny hoj.
Har jag tur så får jag den imorgon.


Kollar originalbestyckningen från skootern den kommer på och den verkar ligga ganska bra faktiskt.

#185 Huvudmunstycke
#50 på lågfart.

Får se hur det passar. :):)
 
Nu har jag provat hojen i ett par dagar.
Soppaproblem är helt väck och hojen blev mer eller mindre en ny maskin.

Går riktigt rent när man ligger och fiskör på 5:an och jag kan ge järnet från 1:an tills den varvar ur 5:an utan minsta soppaproblem.

Det satt i #45 lågfart och #190 Huvudmunstycke så den är lite segare(men kallare) på fullgas.
Mikunis #350 är ungefär #180 Keihin.

Den blev betydligt vildare och snällare på 1/4 till 3/4 gas med så det märks att det är modernare prylar.
 
Vildare och snällare på 1/4 till 3/4 gas? Den meningen gjorde mig lite konfunderad.
Vad betyder det egentligen? :-P
Att den går mjukare men med mer umf typ? Eller?
 
Vildare och snällare på 1/4 till 3/4 gas? Den meningen gjorde mig lite konfunderad.
Vad betyder det egentligen? :-P
Att den går mjukare men med mer umf typ? Eller?

Ja den var lite knepig va :D

Ja den har mera kräm men samtidig så är den väldigt lättdoserad :)
 
Då var en eftermiddag på Rudskogen med Racedays.se avklarad.

Förutom ett missöde med en vikt bensinslang så gick motorn klockrent.
Höll stumt hela rakan varv på varv utan minsta klagåmål från motorn.
Och då är motorn på ordentligt med övervarv :gnissla

Sen kom nästa problem.
Frambromsen försvinner efter ett par varv.
Den blir varm så in åt helvete så under ett pass så försvann frambromsen helt trotts gediget pumpande.
Som tur var så hade jag det på känn i kurvan innan så jag körde sakta.

Tredje problemet var greppet.
Jag var nära på att gå omkull tre gånger, så när jag gick in i depån och kollade däcken sås åg jag att framhjulet var tillverkar vecka 46 2005 och bakhjulet vecka 27.








2002.
:crash
 
Ja monterade vakumpumpen exakt likadant på min gokart med 250 crossmotor o den satt iaf kvar för "alltid" typ. - rörstump intryckt i hålet & sen kemisk metal.
 
Ja monterade vakumpumpen exakt likadant på min gokart med 250 crossmotor o den satt iaf kvar för "alltid" typ. - rörstump intryckt i hålet & sen kemisk metal.

Låter ju bra.
Jag kände lite på min idag och den sitter som berget.:tummenupp


En märklig grej jag råkade ut för idag var ljudmätningen.

Sist gång så hade jag 85 dB på varv.
Idag hade jag 99 på tomgång och 100 på varv.
Samma ljudämpare som sist, (Kawasakins som är utan ull)

Känns ju väldigt stabild när mätutrustningen inte har stabilitet för fem öre.
 
Last edited:
Var ute och filmade lite mera häromdagen så någong längre fram kommer det film igen.

På listan att göra på hojen så ligger packboxbyte på gaffeln överst.
Sen har jag hittat 320 mm skiva och ok adapter som ska beställas hem.
Bromsen blir överhettad på Rudskogen så jag åkte mer eller mindre bara på bakbroms sista körningen.
Och för en person som mig som inte använt bakbromsen mer än när jag kört bakhjul dom senaste fyra åren så kan man säga att det går sådär :crash


Har fått lite tips av Jhonny Lethi på förgasarbestyckning som ska fungera lite bättre.
Nålen ska bytas till en som inte är tokfet på 0- 1/2 gas och lite mindre på huvud.
 
Snygga wheelies! :tummenupp Huliganhoj deluxe.

Jag såg din film i morse innan jag stack till jobbet. Var på väg till bussen och tänkte "fuck it". Bara springa hem igen, dra ut Husabergen ur garaget och wheela till jobbet istället :D Tack för motivationen :D
 
Snygga wheelies! :tummenupp Huliganhoj deluxe.

Jag såg din film i morse innan jag stack till jobbet. Var på väg till bussen och tänkte "fuck it". Bara springa hem igen, dra ut Husabergen ur garaget och wheela till jobbet istället :D Tack för motivationen :D

Fuck it! =)

Jag var ute o brännde i Onsala-trakten förra helgen och körde ikapp en blågul Husa.
Ingen som känner igen sig för jag blev mäkta besviken att denne inte hakade på när jag drog iväg =(
 
Snygga wheelies! :tummenupp Huliganhoj deluxe.

Jag såg din film i morse innan jag stack till jobbet. Var på väg till bussen och tänkte "fuck it". Bara springa hem igen, dra ut Husabergen ur garaget och wheela till jobbet istället :D Tack för motivationen :D


Det är så det ska vara =D
:tummenupp

- - - Updated - - -

Fuck it! =)

Jag var ute o brännde i Onsala-trakten förra helgen och körde ikapp en blågul Husa.
Ingen som känner igen sig för jag blev mäkta besviken att denne inte hakade på när jag drog iväg =(

Det var inte jag iaf :)
 
Har varit och hälsat på Moddlaren över lite bullar och pratat motorer och en del annat.
Faktiskt så mycket att det helt plötsligt kom snarkningar från hörnet där hans arbetskamrat lagt sig :lol

Kanske blir lite vässning eller i alla fall förfining av motorn i vinter :):)
 
Jag hade för länge sedan en 86:a 500CR. Inte förrän idag har jag fått reda på varför den skar när jag skulle testa toppfarten med 17-drev...soppan i förgasaren tog naturligtvis slut! I övrigt var det en charmig hoj, men vibrationerna var brutala. Saknar den lite när jag läser denna tråd!
 
Jag hade för länge sedan en 86:a 500CR. Inte förrän idag har jag fått reda på varför den skar när jag skulle testa toppfarten med 17-drev...soppan i förgasaren tog naturligtvis slut! I övrigt var det en charmig hoj, men vibrationerna var brutala. Saknar den lite när jag läser denna tråd!

Jaså.
Du kanske hade samma fel som jag, vad det nu var.

Var fick du tag i ett 17 drev?
Ett sånt hade jag viljat ha.

Min vibrerar inte så extremt direkt, men vevpartiet är balanserat så det har nog hjälpt väldigt mycket.

Skruvarna får man dock dra åt ofta.
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top